snap er niks meer van mensen van de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

snap er niks meer van mensen van de jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:06

Weer frustratie afgelopen weekend over het feit dat ik wederom een onvoldoende had voor de galop .. zal het verhaal eens even uitleggen...
Mijn merrie sprong rechtsom op de volte in de verkeerde galop aan, ik herstelde vrijwel meteen , en erg netjes , terugzitten ,ophouding maken en hop in de goede galop. Figuur afgemaakt en dan toch weer een 4 en staat er verkeerde galop bij!!!!!!!!
Zooooooooooooo boos wordt ik daarvan, ik rij nog maar B met mijn merrie en ik herstel het toch gewoon goed???In almelo had ik een gelijk geval en toen had ik zelfs een 3!!! Kom op zeg!!!
Ik weet wel dat ik nu bij elke proef die een galopfout heeft meteen naar de jury ga, verhaal halen bij een eventuele onvoldoende!!!
Waarom gebeurt dit toch??
Kijk , als je M rijdt dan kan ik het me voorstellen, maar B??
Hierbij hoop ik echt op een geruststellend antwoord...

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:07

In de B moet je ook gewoon goed kunnen aanspringen..
Je voerde het gevraagde niet goed uit, dus ik vind een onvoldoende terecht.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:09

Is niet meer dan normaal, een 3 of 4 krijgen voor verkeerde galop.
Wat ook wel eens voorkomt is het cijfer op de netheid van de overgang zonder de fout mee te rekenen, en daarnaast dan een -2 omdat het paard verkeerd aanspringt.

texelse

nee, sorry, geen geruststellend antwoord.
Je bent verkeerd aangesprongen, dus voldoe je niet aan het gevraagde. Dat je daarna herstelde, krikt het cijfer op naar een 4, dus dat is mooi.
Als je niet hersteld had, had het ook een 0 kunnen zijn.

Saskiaa_

Ik heb wel eens gehad dat ik verkeerd aansprong en gelijk herstelde. Dat ik een 7 kreeg maar wel -2. En erachter: Verkeerde galop, goed gecorigeerd..

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:12

Ben het met bovenstaanden eens. Had het eerlijk gezegd zelfs vreemder gevonden als je er wel een voldoende voor had.

Maar het is en blijft een jurysport (dat niemand dat nog gezegd heeft voor mij :+ ). Ik kan me er ook wel over op gaan winden, maar dan komt mijn vriendin er altijd maar weer mee dat ik dan maar moet gaan springen.. Gelijk heeft ze.. :+

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:15

het is per jury verschillend helaas. en het speelt een rol mee of de jury je een leuke combinatie vind.
heb zovaak geschreven bij jurys en zo vaak meegemaakt dat de jury zei zo he wauw wat een mooie combie, en ze kreeg vieren en achten. dus een winstpunt. maar als de combie de jury niet aanstond dan deelde ie vieren en zessen uit.
zo werkt dat nou eenmaal in deze maatschappij.
maar ik vind persoonlijk verkeerd aanspringen in de b en direct herstellen en het paard blijft netjes aan de teugel een 5 waard...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:18

Ik ben ook van mening dat ook in de B je je paard in de goede galop moet laten aanspringen.... Dat je het corrigeert, zie je terug in de daarop volgende onderdelen (als je het op tijd hersteld....).

Als je het er niet mee eens bent, is dressuur (jurysport) niet jouw ding.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:19

nou,mijn vorige paard sprong ook wel eens verkeerd aan en daar heb ik nooit een onvoldoende voor gehad voor zover ik me kan herinneren ... vind het wel erg streng hoor, kom op meiden, als je toch meteen hersteld , en het ook netjes doet.. HEt is de B hoor..Ik blijf erbij dat als je het hele figuur dom doorrrijd in de verkeerde galop dan is het absoluut terecht, maar bij meteen herstel????
Tja.... Het is idd een jury sport, ik sprak zaterdag een jurylid die ik ken over de kwestie en die zei dus dat het idd op de manier zoals ik meteen herstelde gewoon voldoende waardig was...Ook zij zei , het is de B...

texelse

Re: snap er niks meer van mensen van de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:21

tja, dan verschillen de meningen dus, zoals zo vaak bij een jurysport, maar ik vind het nog steeds onvoldoende als je (pas) in 2e instantie goed aanspringt. Ook in de B.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:22

en idd, ik denk dat de dressuur niet meer mijn ding is, mijn vorige paard heb ik tot het M gereden, en was het toen ook zat dat je gewoon moet hopen dat de jury de combinatie leuk vind , zoals criollolover al zegt... Haha, ach en zo is er altijd wat...
Maar we gaan sowieso vant winter springen, kijken hoe dat bevalt!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:23

Het is maar B... dus basis..

Nou sorry, maar in de goede galop aanspringen is gewoon een basis oefening.
Ik zou eerder raar opkijken als je een 6 zou krijgen...

Maar goed, je hebt het nu meerdere keren gehad.
Dan weet je waar je aan moet werken.

P.S. ik rijd mijn ruin vanaf zijn 3de op wedstrijd en hij heeft nog nooit verkeerd aangesprongen, gewoon een kwestie van oefenen. (ik ben echt geen topruiter ofzo, just for the fun.)
Als ik het met een 3 jarige kan dan moet iedereen het kunnen hoor.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:27

In de B zijn de oefeningen zo simpel. Voor een voldoende moet je minimaal uitvoeren wat er op je protocol staat. Er staat specifiek aanspringen in de linkergalop, als je rechts aanspringt doe je dat dus niet. Duidelijk een onvoldoende dus.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:30

Ik vind het eigenlijk een zeer eerlijk cijfer. Kom op zeg voor een fout die jullie zelf maken kun je geen voldoende verwachten. Herstel je niet heb je niet getoont dus gewoon een 0. Nu maak je een fout maar herstelt dus rond een oefening wel netjes af. Voldoende kan het dan niet meer worden maar een totale afgang van een 0 heb je ook niet. Nee een 3 of 4 is zéér redelijk.

Je weet nu tenminste waar je aan moet werken. Niet alles kan gelijk perfect gaan in de B maar als ja al niet eens fatsoenlijk aan kan springen in de juiste galop ben je zeker nog niet L waardig en is het niet meer dan logisch dat je op dat onderdeel onvoldoende scoord.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:33

Als je verkeerd aanspingt, dan hoor je daar gewoon een onvoldoende voor te krijgen.

Maar vergeet niet, dat je moet corrigeren, door terug te gaan in draf en weer opnieuw aan te galopperen!
Als je je figuur daarna in de goede galop rijdt (de volte dus die daarop volgt) dan hoor je voor dat onderdeel wel weer een voldoende te krijgen (mits goed uitgevoerd natuurlijk ;) )

achja, ik kreeg in de B een 3 voor mn halthouden, omdat mn paard net niet helemaal stil stond...

Het is en blijft een jury sport...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:35

Raja schreef:
Als je verkeerd aanspingt, dan hoor je daar gewoon een onvoldoende voor te krijgen.

Maar vergeet niet, dat je moet corrigeren, door terug te gaan in draf en weer opnieuw aan te galopperen!
Als je je figuur daarna in de goede galop rijdt (de volte dus die daarop volgt) dan hoor je voor dat onderdeel wel weer een voldoende te krijgen (mits goed uitgevoerd natuurlijk ;) )

achja, ik kreeg in de B een 3 voor mn halthouden, omdat mn paard net niet helemaal stil stond...

Het is en blijft een jury sport...

Ik kreeg mijn 2de proef een 3 voor het halthouden terwijl mijn 3 jarige keurig stil stond.
Hij stond alleen niet 4 kant... :Y)

Komop een 3 jarige in de B vierkant staan? das toch te zot.
En dat vind ik nou wel weer muggenziften.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:39

Dat is nu jurysport.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:41

daantjuhhh; ik vind het echt onzin om erbij te vermelden dat je paard pas 3 is. Ieder paard moet dezelfde beoordeling krijgen op hetzelfde niveau. Of je nou 3 in de B bent of 13, dat mag voor je punten niets uitmaken.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:41

Je weet nu tenminste waar je aan moet werken. Niet alles kan gelijk perfect gaan in de B maar als ja al niet eens fatsoenlijk aan kan springen in de juiste galop ben je zeker nog niet L waardig en is het niet meer dan logisch dat je op dat onderdeel onvoldoende scoord.
....Mijn merrie is op papier al 9 maar in werkelijkheid net practisch een half jaar onder het zadel, thuis doet ze alles goed, maar op concours is ze te blij nog omdat ze niet veel kent nog, en L waardig zijn we zeker op concours nog niet maar daar heb ik het ook niet over gehad..HEt is jammer, maar de dressuur is gewoon een moment opname.. Thuis en bij het losrijden doet ze alles gewoon goed maar zoals ik zeg,in de ring is ze nog iets blij en fanatiek en dan springt ze verkeerd aan..Tja en op de protocol staat haar geb datum, dus dan is zon oordeel snel geveld...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:43

Anoeska schreef:
daantjuhhh; ik vind het echt onzin om erbij te vermelden dat je paard pas 3 is. Ieder paard moet dezelfde beoordeling krijgen op hetzelfde niveau. Of je nou 3 in de B bent of 13, dat mag voor je punten niets uitmaken.

Dat klopt ben ik helemaal met je eens.

Ik bedoelde het eigenlijk meer in de zin van.

4 kant halthouden in de B.
das van dan zotte en dat ook nog verwachten van een 3 jarige das nog gekker.

Natuurlijk moet je het zelfde beoordeeld worden met een 4 jarige als met een 15 jarige.
Moet geen verschil uitmaken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:43

Vierkant is niet nodig in de B (in mijn optiek). En of je paard nu 3 of 33 is, dat maakt niet uit. Wel vind ik dat de achterbenen onder de massa geplaatst horen bij het halthouden..... Maar dit is mijn mening.

Ik ben gestopt met dressuur wedstrijden bij L2 + 1. Ik had er geen zin meer in... Genoeg ander leuks te doen met je paard!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:44

en Thats_me, mijn merrie springt erg fatsoenlijk aan in de galop. want de galop die ze wel goed aanspringt is een 8!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:45

Prima, dus als ze goed aanspringt krijg je een 8, en de verkeerde galop een 4. Lijkt mij niets oneerlijks of niet te snappen aan dus.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:47

Dus nu gaan oefenen om die andere galop ook een 8 te krijgen.

En een 3 of 4 voor verkeerd aanspringen is gewoon juist beoordeeld.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:54

TolineS schreef:
en Thats_me, mijn merrie springt erg fatsoenlijk aan in de galop. want de galop die ze wel goed aanspringt is een 8!

Ja en? Je galop is gewoon niet fatsoenlijk als je verkeerd aanspringt. Doe je dat wel dan krijg je blijkbaar een 8. Weet je waar je waar je aan moet werken. Ik zo het wel weten waar ik dan de komende weken veel energie in zou stoppen want een 3 of een 8 maakt toch een groot verschil.