Jureren op rassenwedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Jureren op rassenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 08:10

Jureren jullie wel eens op rassenwedstrijden en hoe jureer je dan?

Ik vind sowieso het hele concept nogal onzin, omdat als je goed genoeg rijdt je ook op normale wedstrijden je punten wel haalt.

Maar wat mij dus opvalt is dat er op rassenwedstrijden altijd gestrooid wordt met winstpunten. Mensen die op normale wedstrijden net aan of geen winst rijden scoren dan ineens megascores of iig winst.

Wmb klopt hier echt niets van. Het scala blijft toch gewoon hetzelfde of je nu een Haflinger, Fries of KWPN'er rijdt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:54

Ik quote mijzelf even vanuit een ander topic:
Citaat:
Helaas vind ik ook dat er heel veel slap en negatief gepunt wordt. Er heerst een 5 en 6-jes cultuur bij veel juryleden. Als een onderdeel foutloos wordt uitgevoerd hoort daar ook het cijfer naar te zijn.

Als je op school in een toets een vraag foutloos beantwoord krijg je toch een krulletje?
Heb je allemaal krulletjes krijg je een 10. Zo simpel is het.
Als je iets niet laat zien of volkomen verprutst hoort hier ook een 1 te staan.

Juryleden beoordelen de losse onderdelen in de proef per onderdeel en mogen volgens mij geen rekening houden met het uiteindelijke resultaat (de optelling), want daarmee laat je het systeem van beoordelen los en gaat het jurylid teveel op persoonlijke voorkeur punten. Juist om te helpen neutraal te beoordelen wat getoond wordt is dit systeem bedacht. Mijn indruk is dat hier te veel van afgeweken wordt.
Er staat niet voor niets onderdelen 23 t/m 30 op de coupon; dàt is voor het beeld als geheel en het gehele beeld hoort niet in de onderdelen 1 t/m 22 beoordeeld te worden.

Volgens mij zijn juryleden zelf oorzaak van het ontstaan van het fenomeen rassenwedstrijden en wel om de bovenstaande reden.
Wedstrijdrijders weten bij welk jurylid ze eigenlijk niet eens hoeven te starten, bij rassenwedstrijden worden dus juryleden gevraagd die een wat positieve of op z'n minst neutrale houding t.o.v. het ras hebben. Dat dit in principe fout is klopt, maar dat hebben de juryleden wel aan zichzelf te danken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:24

Ik moet binnenkort jureren op een Tinkerwedstrijd. Ze hebben me uitgenodigd voor een bijeenkomst in Lunteren voor meer informatie over Tinkers, over de bouw, de gangen etc. Dit was in Lunteren en dat vond ik te ver weg, bovendien paste de avond mij niet.
Ik zal daar gaan zitten punten net als op een andere wedstrijd.

@ Albert, ik heb op je gereageerd in het betreffende topic. Dat gaat hier offtopic, denk ik.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:38

ik ben dan zelf wel geen jurylid maar wel rijder van een 'apart' ras.
Het is echter in mijn beleving niet zo dat er op de merensdagen/wedstrijden met punten gestrooid wordt zoals TS beweerd. (neem afgelopen weekend tijdens een wedstrijd speciaal voor merens,tinker,fjord en hafinger) van de officiele starters had echt de helft geen wp. De mensen met winst reden wel nette proeven maar echt geen megascores.

Wat mij echter wel opvalt is dat er nogal een verschil is tussen juryleden en dan praat ik over grote verschillen (15pt of meer) Kan iemand mij dat dan uitleggen? Dit terwijl er redelijk gelijkwaardige proeven worden 'neergezet'

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:44

Jureren blijft mensenwerk Inkepink. Bij twijfel tussen een 6 of een 7 zal jury A voor de 6 gaan en jury B voor de 7,de verschillen kunnen dan behoorlijk oplopen. Ik denk dat dat ook altijd zo zal blijven.

CM_

Re: Jureren op rassenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:47

Ik vind het concept ook deels onzin.
Waar het concept eigenlijk om draait is om iedereen met een passie voor hetzelfde (soort) ras bijeen te krijgen.
Zo vond ik de connemara wedstrijden ook altijd leuk om te rijden.

Maar ook ik heb de ervaring dat op dergelijke wedstrijden idd vaak onnodig hoog gepunt word.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:01

Ik vind het concept zeker geen onzin. Het is ten eerste heel leuk om allemaal liefhebbers van een ras of meerdere rassen bij elkaar te krijgen en daarnaast is het ook leuk om je eigen ras te meten tegen allemaal paarden van hetzelfde ras.
Mijn eigen ervaring is ook wel dat er hoger gepunt wordt maar ja kan je ook afvragen hoe dat komt.

Je kunt van het negatieve uitgaan zoals in de openingspost maar misschien wordt er ook wel hoger gepunt omdat een jury op zo een dag alleen maar paarden van een bepaald ras bekijkt. En dus een veel beter zicht heeft op de gangen/ het kunnen van dat soort. En dus goed kan beoordelen of een paard bijvoorbeeld voldoende verruimt, maximaal voor het ras. En dat dus ook navenant beoordeelt.
Op gewone concoursen is het denk ik voor de beeldvorming van de jury veel lastiger, als ze al vol belangstelling willen kijken naar een afwijkend soort paard. Ik denk als er voor je tig rijpaarden met ruime gangen en goede buiging in de ring zijn geweest dat je koudbloed er voor het beeld daarna al zowieso slechter uitspringt. (hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg)

Niet dat ik me beklaag over het jureren op reguliere wedstrijden met mijn koudbloed, ik ben in de Z gekomen door beide soorten wedstrijden te rijden en in 4 jaar tijd heb ik maar 1 keer een exces meegemaakt op een gewoon concours. In de M2 had ik in de ene ring 179 punten en in de andere ring voor een gelijksoortige proef 151, met voor alle gangen een 4 :7 . Die coupon heb ik in stukjes gescheurd en weggegooid met zo een beoordeling kan je in de verste verte niets. Er moet iemand in de auto hebben gezeten die gruwelde van een fjord :D

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:01

Ik heb zelf een paar wedstrijden georganiseerd voor Haflingers en ja dan moet je juryleden regelen...
(reden van zo'n wedstrijd is dus bijv. om je leden samen te brengen, promotie voor een ras enz. dus het concept is zeker niet verkeerd, denk aan grote voorselectie's voor een kampioenschap Fries paard..en als je een groot stamboek ben en er komen vele leden op zo'n wedstrijd waar er ook goede sponsoors aanwezig zijn dat is het ook weer inkomen...)

1 keer zorgde ik voor de de B/L dat die gejureerd werd door iemand waarvan ik wist dat ze wel hadden met de Haflinger.
Voor de M/Z had ik iemand die zelf ervaring had met Fjorden en er zodoende niet tegen stond om deze klasse's te doen.

Alleen nu zag ik met mijn "ervaren" oog dat zeker de helft van de deelnemers eigenlijk knalhard gezegd niets te zoeken hadden op dat niveau...
En degene die jureerde heeft dan ook zeer eerlijk gejureerd en maar een paar "kleine" WP weg gegeven.
Hier heb ik wel respect voor!
Naderhand kwamen een aantal naar mij toe met dat er niet eerlijk gejureerd was en dat ze juist op zo'n wedstrijd wel verwachtte dat er "vriendelijk" gejureerd werd.

Een jurylid hoort geen wp weg te geven, niet vanwege zo'n soort wedstrijd maar ook niet op een "normale" wedstrijd omdat een ras/combinatie je heel erg aanstaat.
Gewoon jureren wat je ziet, durf die 5 te geven maar ook die 8... maar ook gewoon enkeld 5/6 omdat het nu eenmaal niet meer gegeven kan worden..
En dat zorgt er tijdens speciale wedstrijden vaak voor dat men alsnog ontevreden naar huis gaat...
Want ze verwachten dat er rekening word gehouden met de tekortkomingen van het ras waarop ze rijden.

Ik vindt dat je juist moet zorgen dat de tekortkomingen van je ras (bijv. verruimen) gecompenseerd word door de goede dingen nog beter te maken... (verruimen een 5/6 dan er een potentiële 7/8 er tegen over kunnen zetten)

Maarja das mijn mening, wel een lange geloof ik....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:04

Citaat:
Je kunt van het negatieve uitgaan zoals in de openingspost maar misschien wordt er ook wel hoger gepunt omdat een jury op zo een dag alleen maar paarden van een bepaald ras bekijkt. En dus een veel beter zicht heeft op de gangen/ het kunnen van dat soort. En dus goed kan beoordelen of een paard bijvoorbeeld voldoende verruimt, maximaal voor het ras. En dat dus ook navenant beoordeelt.

Een jury gaat uit van zijn basisvoorwaarden, dat een koudbloed minder souplesse heeft en daarom minder verruimt, moet op beide wedstrijden even streng beoordeeld worden is mijn mening.

Mensen kiezen er zelf voor om met een koudbloed te starten, ze weten dat dat in het nadeel kan werken omdat je tegen vaak beter bewegende elastische warmbloeden moet starten.
Ik vind niet dat men milder moet gaan jureren omdat bijvoorbeeld die middendraf voor een tinker wel een goede middendraf is.
Als de jury vind dat het verschil te weinig is, er te weinig afdruk komt, moet het punt hetzelfde zijn op een rassenwedstrijd als op een normale.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:33

crossmonster schreef:
Citaat:

Een jury gaat uit van zijn basisvoorwaarden, dat een koudbloed minder souplesse heeft en daarom minder verruimt, moet op beide wedstrijden even streng beoordeeld worden is mijn mening.

Mensen kiezen er zelf voor om met een koudbloed te starten, ze weten dat dat in het nadeel kan werken omdat je tegen vaak beter bewegende elastische warmbloeden moet starten.
Ik vind niet dat men milder moet gaan jureren omdat bijvoorbeeld die middendraf voor een tinker wel een goede middendraf is.
Als de jury vind dat het verschil te weinig is, er te weinig afdruk komt, moet het punt hetzelfde zijn op een rassenwedstrijd als op een normale.

Als een koudbloed voldoende verruimt voor het gevraagde met voldoende afdruk zal die er in vergelijking met een rijpaard zo op het oog altijd nog bekaaider vanaf komen. Puur omdat de gang geen enkel spectakel of voorbeengezwaai met zich meebrengt. En ik vraag me af of daar altijd wel "doorheen" gekeken wordt. Overigens zit ik zelf na heel veel oefenen op een 6 voor de uitgestrekte gangen, op beide wedstrijdsoorten, meer zit er ook niet in, het is dus puur een voorbeeld wat ik aanhaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:41

Volgens mij vroeg ik hier weer reacties van juryleden en niet van wedstrijdruiters die aan de betreffende wedstrijden mee doen ;)
Het blijft moeilijk lezen geloof ik voor de wedstrijdruiters :+

Karin, ik ben benieuwd hoe het bevalt om een hele dag alleen Tinkers te jureren.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik meerdere keren gevraagd ben voor rassenwedstrijden van verschillende rassen/types maar het afgehouden heb omdat ik het onzin vind en bovendien zijn het gewoon niet mijn rassen.
Ik moet er niet aan denken om een hele ring alleen maar Tinkers of Fjorden te zien :o

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:52

Als ik ga starten met de tinker die ik nu rij, lijkt het me wel leuk om op een rassenwedstrijd te starten.
Juist om te zien of hij voor een tinker goed loopt. En dat is nou eenmaal niet te vergelijken met een warmbloed :)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:04

Ik rij regelmatig mee met ras-wedstrijden én jureer ze ook nog wel eens. Ik ga uit van de doelstelling zoals hierboven wordt genoemd: liefhebbers van een ras bij elkaar brengen en promotie van het ras.

Ik punt niet anders dan op andere wedstrijden. Het scala blijft inderdaad hetzelfde.

Overigens ben ik een keer op zo'n dag 'beschuldigd' van het feit dat ik (als jury dus) wel niet van lusitano's in de ring zou houden _O-

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:06

_Lisanne schreef:
Juist om te zien of hij voor een tinker goed loopt. En dat is nou eenmaal niet te vergelijken met een warmbloed :)

:=

Wedstrijden geven je de mogelijkheid om je proefje te laten beoordelen door een jury. Het is geen wedstrijdje 'vergelijk het warmbloed vs. koudbloed'.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:28

Fitzroy schreef:
Volgens mij vroeg ik hier weer reacties van juryleden en niet van wedstrijdruiters die aan de betreffende wedstrijden mee doen ;)

Dat probleem heb ik ook al eens aangekaart...

Ik moet eerst nog zien of het door gaat, er staan nog maar 4 ruiters op de lijst.

Sythaa schreef:
Als een koudbloed voldoende verruimt voor het gevraagde met voldoende afdruk zal die er in vergelijking met een rijpaard zo op het oog altijd nog bekaaider vanaf komen. Puur omdat de gang geen enkel spectakel of voorbeengezwaai met zich meebrengt. En ik vraag me af of daar altijd wel "doorheen" gekeken wordt. Overigens zit ik zelf na heel veel oefenen op een 6 voor de uitgestrekte gangen, op beide wedstrijdsoorten, meer zit er ook niet in, het is dus puur een voorbeeld wat ik aanhaal.

De gemiddelde Haflinger of Fjord verruimt amper, versnellen doen ze wel, maar dát wordt niet gevraagd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:44

Ik vind het eigenlijk nergens voor nodig om het zo nodig apart te doen want net wat eerder gezegd wordt, als je goed genoeg bent om te starten, kun je dat overal.

Wel snap ik dat het voor rasliefhebbers erg leuk is, een totaal ingevulde dag met alleen maar dat ras te hebben waar het wedstrijdrijden een onderdeel van is (en dus ook keuringen, onderling springen etc.) dus in dat opzicht zeg ik prima, leuk zelfs.

Maar ga ik ja zeggen als ze me vragen?? Dat is een hele goeie vraag, denk dat ik het af laat hangen van mijn agenda. Heb nu wel al een keer nee gezegd tegen een friezenwedstrijd en nee ik ben geen "friezen"hater maar zat al vrij vol en als ik dan heel eerlijk ben, ben ik dus ook een beetje huiverig voor allerlei combinaties die eigenlijk niet in de ring thuishoren......

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:13

Fitzroy schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik meerdere keren gevraagd ben voor rassenwedstrijden van verschillende rassen/types maar het afgehouden heb omdat ik het onzin vind en bovendien zijn het gewoon niet mijn rassen.
Ik moet er niet aan denken om een hele ring alleen maar Tinkers of Fjorden te zien :o

Waarom stel je hier dan die vraag? Als je toch niet van plan bent daar te jureren, en het onzin vindt en er niet aan moet denken om er de hele dag tegenaan te kijken ? Je staat er totaal negatief tegenover, wat maakt het jou dan uit wat een ander vindt... :?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:18

Fitzroy schreef:

Ik vind dat niet zo'n correcte reactie Fitz.....Bokt is een openbaar forum, als je wilt dat alleen juryleden reageren moet je een topic via het KNHS-intranet openen.
Ik reageerde met een quote uit een ander topic omdat het een oorzaak van het fenomeen aangeeft. Bij de organisatie van een rassenwedstrijd wordt er niet hoger gepunt maar worden uiteraard juryleden gevraagd die sympathiek tegenover het ras staan. Deze zijn bekend met de voor- en nadelen van het ras en beoordelen hier ook naar. De overgrote meerderheid van de starts op zulke wedstrijdjes is overigens BB en die mag je best wat overwaarderen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:36

WestBest schreef:
_Lisanne schreef:

:=

Wedstrijden geven je de mogelijkheid om je proefje te laten beoordelen door een jury. Het is geen wedstrijdje 'vergelijk het warmbloed vs. koudbloed'.

Daarom zou ik het ook liever met andere koudbloeden vergelijken!
Ik vind het gewoon leuk om te weten, of hij slechter of misschien wel beter loopt dan de gemiddelde tinker. En ik vind wedstrijden ook leuk, dus 2 vliegen in 1 klap naar mijn idee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:07

Albert schreef:
Bij de organisatie van een rassenwedstrijd wordt er niet hoger gepunt maar worden uiteraard juryleden gevraagd die sympathiek tegenover het ras staan. Deze zijn bekend met de voor- en nadelen van het ras en beoordelen hier ook naar. De overgrote meerderheid van de starts op zulke wedstrijdjes is overigens BB en die mag je best wat overwaarderen.

Nee, in mijn geval niet. Ik heb namelijk helemaal niks met Tinkers. :D

Nee, BB moet je niet overwaarderen. Men gaat dan denken dat ze wel B kunnen gaan starten en komen dan met een kater van een koude kermis thuis...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:54

KarinvdM schreef:
Nee, in mijn geval niet. Ik heb namelijk helemaal niks met Tinkers. :D

Nee, BB moet je niet overwaarderen. Men gaat dan denken dat ze wel B kunnen gaan starten en komen dan met een kater van een koude kermis thuis...

Juist bij een dergelijke reactie kun je op je klompen aanvoelen dat hier mensen over gaan struikelen, ookal staat er een smile achter.
ik kan me als 'wedstrijdruiter' goed voorstellen dat het als jury moeilijk beoordelen is als je eerst tig rijpaarden in de ring hebt gehad en dan een koudbloed dat dit dan lastig beoordelen is. Toch klopt er zo af en toe 'iets' niet helemaal. Zou dat dan puur voortkomen uit het feit dat de jury niks met een bepaald ras heeft? dat zou toch van de zotte zijn..

(alhoewel nu ik er bij nadenk: hoe vaak won ik zelf niet met mijn donkerbruine kwpnruin terwijl de proef imo stikte van de fouten en ik met mijn fries na een nette proef krap een wp reed, zelfde klasse, zelfde jury..rara hoe kan/kon dit?)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:57

Ik sta er niet om te springen om naar een rassenwedstrijd te gaan. Hier zit er trouwens 1 in de regio die maandelijk wedstrijden organiseert met dubieuze bedoelingen. :D :D :D

Of ik echt zou weigeren als ze me zouden bellen, om alleen maar 1 ras te beoordelen weet ik niet. Je moet alles tenslotte eens proberen he...
Over vooroordelen gesproken: gehoord aan de jurytafel; en dan komt er weer zo'n zwarte Gibraldi binnen, die zijn allemaal zo slap van achter...... En ook: Alle Metall's zijn gek in de kop.

Dus wat dat betreft ben je wellicht nooit veilig en moet je gewoon zo goed rijden dat niemand er om heen kan.

Rassenwedstrijden, ik kan me voorstellen dat het leuk is als je helemaal fan bent van 1 ras. Om te jureren weet ik het niet. Er zijn ook nog wel rassenwedstrijden die gewoon veeeeeel wedstrijden organiseren, dan heeft het niet zoveel meer met een clubdagachtig iets te maken.
Gewoon het land verdelen in 3 stukken en per stuk, maar 1 rassenwedstrijd per jaar. Dat zou een oplossing zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:33

Waarom Inkepink? Ik heb niks mét Tinkers, maar ik heb ook niks tégen ze. :)
Het maakt me niet uit wat er bij me in de ring verschijnt, als je een nette proef rijdt dan krijg je goede punten, ongeacht of je met een KWPNer, een Fries of een Tinker in de baan komt.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:24

Ik heb een haflinger en rijd haflingerwedstrijden, maar ook tussen de paarden. Er is zeker een heel duidelijk verschil tussen de jurering van deze wedstrijden. Naar aanleiding van mijn bevindingen heb ik een mail gestuurd naar het bestuur van De Aangespannen Haflinger die deze wedstrijden organiseert.

Dit stond er in mijn mail die over de haflingerwedstrijden gaat rondom Utrecht:

Al enige tijd houdt mij de jurering bij haflingerwedstrijden aardig bezig. Het valt mij op dat deze jurering niet altijd overeenkomt met wedstrijden waar alle soorten paarden mogen starten. Haflingerwedstrijden tellen mee voor KNHS punten, dus de normering en de verwachting zou gelijk moeten zijn. Toch bekruipt mij het gevoel dat dit niet zo is... Combinaties die in de B en L winstpunten scoren terwijl het paard niet nageeflijk loopt zou niet moeten kunnen. De KNHS heeft een aantal doelen en algemene principes opgesteld wat het doel van de dressuur is en wat de combinatie dus moet laten zien. Deze principes zie ik niet altijd terug als ik de proeven en de punten met elkaar vergelijk op haflingerwedstrijden (vooral klasse B en L).
Daarbij komt ook dat als een combinatie steeds punten scoort in de B en L terwijl de basis niet goed bevestigd is, er moelijkheden en teleurstellingen kunnen ontstaan in de klasse M en Z. Eerst kregen ze wel winstpunten en nu opeens niet meer. (B en L worden door een andere jury beoordeeld dan de klasse M en Z).

Waarom maak ik hier nu een punt van... Er zijn mensen die opmerken dat er anders gejureerd wordt bij haflingerwedstrijden. Je creeert een scheiding en die scheiding zou er juist niet moeten zijn. "Op haflingerwedstrijden kun je wel winst rijden, maar op een paardenwedstrijd rijd je nooit. Op haflingerwedstrijden sprokkel je je punten wel bij elkaar." Dit wil ik graag voorkomen. Er mag geen verschil inzitten.... Als je goed rijdt, krijg je winst en anders niet!!!
Deze opmerkingen heb ik overigens nooit gehad en heb mijn punten tussen de paarden en de haflingers gereden. Wel merkte ik verschil tussen de jurering. Bij de haflingers werd er een stuk soepeler gejureerd.

NB. Hier even van de site van de KNHS een stukje uitleg...

Artikel 100 - Doel en algemene principes

Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door

een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel,

ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen

elkaar volledig; er is harmonie.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen

– de ontspanning

– de aanleuning

– de impuls

– het recht gericht zijn van het paard

– de verzameling

Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem

wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan

zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte

lijn en past zijn buiging aan volgens de bogen van alle andere lijnen.

De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en

actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden

actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt

daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.

Dankzij steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten,

die door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig

en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de

ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk

evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchl?sig).

Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung)

Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden,

wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’.

Het scala ziet er als volgt uit:

Vertrouwensfase:

– Takt (zuiverheid van de beweging)

– Souplesse/ontspanning/losheid

– Aanleuning

Ontwikkeling draagkracht:

– Impuls

– Recht gerichtheid

– Verzameling

Disciplinereglement Dressuur

versie 2007-1

Het antwoord was dat het idd soms opviel en als ik er meer van wilde weten, moest ik verhaal halen bij de desbetreffende jury...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:32

Ik heb een paar keer op een wedstrijd voor barokke paarden gejureerd. Vond ik erg leuk om te doen. Ik jureer niet anders dan dat ik op een open dresuurwedstrijd jureer.

Ik zou ook wel wedstrijden voor alleen tinkers of haflingers en fjorden jureren. Geen probleem hoor.