Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:26

Tegenwoordig jureer ik niet meer, ik vond het niet leuk meer om te doen, maar ik heb het jaren gedaan en daarom wil ik even laten weten wat me dan vaak opviel.
Het viel me altijd op dat de beste ruiters(en amazones uiteraard) het meest kritisch op zichzelf waren. Ook de ruiters die een grote dosis humor bezaten, konden vaak erg goed omgaan met tegenvallers.
Degenen die nog niet zo'n goed (dwz een JUIST beeld) van zichzelf hadden, gaven altijd de jury (of het paard) de schuld als het tegenviel. Ook ruiters met bv. een iets minder vaak voorkomend ras gaven graag de jury de schuld van de slechte punten, ook al kon de jury er niets aan doen dat het paard echt niet voorwaarts wilde of dat de ruiter echt niet kon zitten.

Waar ik altijd erg om moest lachen, waren de slijmpogingen van vette, onechte glimlachen. Irritant waren die mensen die zowat in je nek stonden te hijgen naast de auto tijdens de proef. Of de ruiter tijdens de proef duidelijk hoorbaar ophemelden. Grappig waren de mensen die zich overal druk om konden maken.

Maar het merendeel van de ruiters ging gelukkig gewoon correct met de jury om. Ik heb nooit veel vragen gehad of telefoontjes over proeven. Je moet als jury het ook duidelijk kunnen toelichten en je kunnen verplaatsen in de deelnemers.

En snap je juryleden nog steeds niet? Ga dan eens een paar keer schrijven bij de jury. Dan zie je een proef ook letterlijk vanuit zijn perspectief. Dan zie je ook dat veel ruiters veel te braaf rijden en niet voorwaarts durven. Dan zie je ook hoe gefixeerd ze vaak zijn op het in de krul trekken van hun paard. En dan zie je ook hoe verademend het is wanneer er dan een goedgereden paard wordt voorgesteld.

Ik heb vaak genoeg gezegd dat het me niks kostte om hoge cijfers te geven. En ook is het veel leuker om achten te kunnen geven dan vieren. Maar dan moet het er wel op lijken!

En deelnemers: Als je aardig geworden wilt worden, vraag dan ook eens aan een ander hoe het ging en praat niet alleen maar over je eigen paard.
Laatst bijgewerkt door Scum op 07-06-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps verwijderd.

Anoniem

Re: WAAR EEN JURY ZICH AAN ERGERT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:31

Amen! :j +:)+

Vooral de tip om mee te gaan schrijven met een jury is heel goed. Dan pas zie je écht hoe beroerd/slordig er vaak gereden wordt.. :n

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:34

Inderdaad! Dat schrijven is ook echt heel goed, je leert er als ruiter ook erg veel van. :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:47

aardig GEVONDEN wilt worden ;)

maar je doet alsof je namens alle jury praat. weet niet of iedereen er precies hetzelfde over denkt? al kan ik me er aardig in vinden. alleen ik rijd geen wedstrijden :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:56

Vooral het gebrek aan zelfreflectie is waar ik me dood aan erger.
Het ligt altijd aan de jury want bij anderen rijden ze wel winst. (ja logisch als je alleen maar de kleine kringwedstrijdjes afgaat georganiseerd door je eigen vereniging waar ze sinterklazen uitnodigen...)
Het zou goed zijn als ze eens gefilmd werden en ze het terug konden zien.
Mijn tip is dan ook: Blijf niet in het kringetje hangen van de eigen stal/kring en neem ook niet de stalinstructrice maar echt een objectieve gerenomeerde instructie. Schrijf ook eens buiten de kring in, ga eens naar grotere wedstrijden. Laat je eens filmen en blijf altijd eerlijk tegenover je eigen prestaties en tegenover je paard uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:16

zij schreef:
aardig GEVONDEN wilt worden ;)

maar je doet alsof je namens alle jury praat. weet niet of iedereen er precies hetzelfde over denkt? al kan ik me er aardig in vinden. alleen ik rijd geen wedstrijden :P

Ik denk (in mijn geval weet ik het zeker) dat TS heel goed weergeeft "hoe het er voor juryleden aan toe gaat" En natuurlijk is niet iedereen het ermee eens en zullen er juryleden zijn die het anders ervaren. Maar over het algemeen geeft TS het heel goed weer. Ik kan me er iig volledig in vinden.. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:20

Dan heb ik iets dat echt ontnuchterend werkt maar wel heel erg 'waar' is: HET IS MAAR EEN HOBBY!

als je sommige mensen bezig ziet denk je dat ze een miljardenbusiness runnen :+

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:21

@Ninx : Zo ben ik ook hoor :') Ik kan er niks aandoen, ik wil het zo graag goed doen, en dan ben ik zo prestatiegericht :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:25

wake_up schreef:
@Ninx : Zo ben ik ook hoor :') Ik kan er niks aandoen, ik wil het zo graag goed doen, en dan ben ik zo prestatiegericht :=

Dat is toch raar? Het werkt namelijk niet...
Op het moment dat je accepteert dat je niet alles kunt sturen, laat je los... en dan kan het lukken.
Uiteindelijk gaat het om 'harmonie' en die bereik je niet met bloederig en verbeten fanatisme.
Het is een hobby die veel geld kost en niks oplevert, dan kun je maar beter gewoon lol hebben.....

Ik heb eerlijk gezegd vaak te doen met al die paarden die al die spanning en prestatiedrang moeten handelen en dan ook nog op hun lazer krijgen omdat ze idioot doen in de ring of juist erg flegmatiek worden.
"Thuis doet ie dat nooooooooooit!"... ja, gek he? (met zo'n buitensporig nerveuze of knorrige ruiter op je rug)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:25

Wake_up, dat mag ook zeker! Maar men moet wel blijven kijken naar zichzelf en niet gaan afreageren op jury en/of pony, of op 100 andere factoren :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:28

ninx: ook jij mooi gesproken!
idd paarden gaan zich anders gedragen door de spanning van de ruiter
het zou fijn zijn als merendeels van de ruiters eens naar zichzelf gaan kijken :j

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:07

Sportfokker, ik begrijp je volkomen, ook ik vond het niet leuk meer om te jureren.
Jureren is ook gewoon hard werken, iedereen nr 1, maar ook nr. 25 heeft recht op de juiste aandacht.
Ik heb het zelfs een paar maal meegemaakt dat ouders geprobeerd hebben me om te kopen, geef mijn dochter a.u.b. een winstpunt, dan zal ik dit of dat voor je regelen.
Mijn leerlingen geef ik vaak het advies de proeven op te laten nemen en later met de protocollen erbij punt voor punt de proef door te nemen, dat is gewoon erg leerzaam.
Je gevoel is niet altijd hetzelfde als het beeld.

Een proef rijden is ook niet niks, alleen al de voorbereiding, de spanning voor ruiter en paard op de
dag zelf, in 2 x 8 minuten als combinatie 60 onderdelen laten zien.
Doordat we gelukkig allemaal verschillend zijn zal niet iedereen hetzelfde reageren.
Maar we moeten wel eerlijk blijven tegenover ons paard.
De juiste voorlichting en begeleiding, er is voor de instructie, de verenigingen en de mensen aan de kant nog genoeg te doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:59

Ik moet eerlijk bekennen dat door sommige gevallen mij de lol in het jureren ook wel iets is ontnomen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:08

Ik schrijf ook wel eens, en dat blijft ook zeker leerzaam.

Maar begrijp ook wat je bedoelt TS, ookal ben ik geen jury ben vaak genoeg op concour om wat mee te maken.

Ik rijd op een fries, en ik hoor dan ook geregeld oh dan had je zeker een anti-fries jury? Nee als er iets mis gaat is dat toch echt mijn pakkie aan.

Tuurlijk ben je het niet altijd eens met je gevoel en de jury, maar als je daar niet tegen kan moe je geen wedstrijden rijden.

Gister ben ik als een stuiterbal door de baan gegaan, ze was voor het eerst weer mee sinds 5 maand, nouja dan maak ik er het beste van, en zorg ik ervoor dat ik erom kan lachen, heeft iedereen er in elk geval plezier van.
Acheraf nog een mooi compliment gehad van de jury.

Maar ik kan ook zeker begrijpen dat er genoeg gebeurt dat de lol er afgaat, je levert natuurlijk wel een dag-deel in, voor iemand anders, en dat wordt je niet altijd in dank afgenomen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:17

Ik denk dat veel ruiters eens moeten gaan nadenken waarom ze wedstrijd rijden.
Wedstrijden rijd ik omdat ik het leuk en gezellig vindt en het is een mooie manier om te meten waar je staat.
Maar dan moet je inderdaad wel kritisch durven kijken naar je eigen prestaties.

Dat 'super geconcentreerde gedoe', met afreageren op paard-voorlezer-jury, wanneer het niet lekker gaat, daar begrijp ik niks van :n

Zelf kan ik heel ontspannen mijn proefjes rijden en ook echt genieten onderweg wanneer peerd lekker gaat (en dan verschijnt er vanzelf een glimlach).
Gaat een onderdeel wat minder, nou jammer dan, er volgen nog wel meer.
Gaat een proef helemaal prut, nou dan heb ik ook nog lol, volgende keer beter, deze snel vergeten.

Hoe top de proef ook gaat, ik kan altijd 100 punten verzinnen die beter kunnen, maar dat is voor thuis ;)

Ik snap best dat jureren soms echt niet leuk is, zoveel chagrijnige miepjes die een slechte prestaties aan alles behalve zichzelf toeschrijven, nee dan vergaat de lol je snel.
Toch vraag ik me altijd af waarom zulke types wedstrijden rijden, ze schrijven zich immers vrijwillig in!
Beleef er plezier aan of stop gewoon denk ik dan ;)

vickers

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:14

Wie deelneemt aan een dressuurwedstrijd zou toch moeten weten dat het een jurysport is. De figuren moeten naar behoren worden uitgevoerd. Ongeacht welk ras. Kan je niet tegen commentaar (positief) dan kan je beter een andere sport gaan beoefenen. Maar het meest ongelofelijke vind ik op dressuurwedstrijden het gemok.gescheld op jury's,ouders en paarden.Of bepaalde ruiters die in de losrijring denken dat ze alleen op de wereld zijn. Het is en hobby voor de meesten. Probeer plezier te hebben en concentratie is weer wat anders dan chagerijnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:19

Voordat ik begon met jureren kon ik écht niet tegen 6-jes jury's.. Ik vond dat zooo irritant als ik dan weer eens zo'n coupon terugkreeg.. En nu ik zelf jureer voel ik mezelf ook regelmatig een 6-jes jury, domweg omdat je bij sommige combinaties niet anders kan dan 6jes geven.. Er zijn veel combinaties waarbij het allemaal niet echt fout gaat, maar waarbij je ook weer niet die 7 of 8 kwijt kan.. Vaak komt dat door de afwerking van de proeven, dat is in de B en L vaak zooo slecht voor elkaar. En juist die afwerking kun je haarfijn terugzien op video, mits je daar dan ook eens kritisch naar kijkt en er wat aan doet..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:22

TS: je hebt volledig gelijk. Ik ben dan geen wedstrijd ruiter, maar voor mij ging idd een wereld open toen ik een paar keer ben wezen schrijven bij de jury. Had ook een paar keer een aardige jury die mij uitlegde waar hij precies naar keek en het dan op dat moment ook aanwees. Heel leerzaam en leuk om te doen :)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:59

Zo heb ik een keer de opmerking gehoord dat ik 'niet van lusitano's in de sport hou, want die lage punten konden niet kloppen'...

:')

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:09

ze is zelf jury geweest en een goede maar ze reed liever zelf en had geen tijd genoeg om en te starten en te jureren,want ze vond haar gezin en haar paard belangrijker dan het jureren.
er staat ook duidelijk, de goede jury"s daargelaten,maar zij heeft veel gezien en gehoord op de bijscholing enz,enz en dit allemaal heeft er toe bijgedragen dat ze zelf niet meer in de dressuurring gaat, en het ging haar echt niet om de punten die ze kreeg want die reed ze echt wel en ook wel eens veel te hoog, daar was ze heel eerlijk in. onkunde van jury"s uit zich namelijk niet alleen in te lage maar ook in te hoge punten maar daar hoor je niemand over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:31

Ik kwam ooit een keer 10 euro tegen tussen het paspoort.. Rare plaats om geld te bewaren :+ Heb er niks mee gedaan en niks van gezegd, deed maar net of ik gek was.. ;)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:49

inderdaad, een tientje bij het papier van hdet paard (tegenwoordig vaak in het paspoort) is voor de 'zegen'

de 'bedoeling' is dat bij elke verkoop hetzelfde briefje meegaat. bij onze Concordemerrie zit nog een ouderwets vijfguldenbiljet!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:50

Relaxed schreef:
Voordat ik begon met jureren kon ik écht niet tegen 6-jes jury's.. Ik vond dat zooo irritant als ik dan weer eens zo'n coupon terugkreeg.. En nu ik zelf jureer voel ik mezelf ook regelmatig een 6-jes jury, domweg omdat je bij sommige combinaties niet anders kan dan 6jes geven.. Er zijn veel combinaties waarbij het allemaal niet echt fout gaat, maar waarbij je ook weer niet die 7 of 8 kwijt kan.. Vaak komt dat door de afwerking van de proeven, dat is in de B en L vaak zooo slecht voor elkaar. En juist die afwerking kun je haarfijn terugzien op video, mits je daar dan ook eens kritisch naar kijkt en er wat aan doet..

Heel herkenbaar. Dacht dat ik vorige keer met jureren nog: ik voelde me echt een 6jes jury. Maar heel vaak is het ook gewoon niet meer dan een 6je.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:12

*Ik kan me behoorlijk storen aan lezers die oost-indisch blind zijn en je teken niet zien.
*Moeders van AB-ruitertjes; MIjn hemel.....
*Stalgenoten waar je nooit mee praat, die voor een wedstrijd ineens heel aardig worden, typisch een wedstrijd waar de naam van de jury vermeld wordt...
*Organisaties die je in de brandende zon niets te drinken brengen..
*Ruiters die zonder plezier op het paard zitten
*Het feit dat ik van de 30 combinaties in de AB er maar1!!! zonder sporen had....
*Dat je soms bijna een hele dag kwijt bent om 30 proefjes te beoordelen.

Toch blijft het leuk om te doen, ook om zelf te rijden. Ik ben wel kritisch naar collega-jury's geworden. Ik kan er slecht tegen als iets finaal de mist in gaat en ik een 5 krijg en iets wat heel goed een 6. Geef dan een 4 en een 7, evenveel punten uiteindelijk.
Ik kan trouwens ook weleens hebben dat ik onterecht punten krijg omdat de jury weet dat ik ook jureer, dat leverd gevoelstechnisch weleens 10 punten meer dan het waard is op. (mijn paard en ik gaan door een mindere periode)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:14

@ Crossmonster: Dat maakt íedereen wel eens mee. Maar je spreekt jezelf gewoon tegen, het gaat om ándere mensen die klagen en slecht rijden, en als het om jezelf gaat is het opeens oneerlijk? Met alle respect, maar dat klopt niet. En uit ervaring, ik heb ook wel eens de ene week 193 en 190 gereden, en de week erop ging het voor mijn gevoel precies hetzelfde en reed ik 173 en 180. De ene jury is de andere niet, de ene wil iets anders zien dan de andere. Dus ik baal, haal dan m'n schouders op en ga weer lekker verder trainen. En ik ga het niet gooien op het feit dat ik met een Fries start :+