juryleden: tong uit de mond subtop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

juryleden: tong uit de mond subtop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:21

Ik zag het weekend een proef in het zz-zwaar waarbij het paard bijna de hele proef zijn tong helemaal uit zijn mond had hangen. De stukjes waarin hij zijn tong niet haf uitgestoken, had hij wel zijn mond open. Op sommige stukken bleef hij verder netjes doorlopen, andere stukken was hij erg achter het been en veel te diep/kort in de hals. Ik had hier een erg lage score verwacht, maar zag dat het nog bijna 59% was! Ik verbaasde me hier erg over. Ik weet niet of hier subtop juryleden zijn, maar hoe 'hoort' het in zo'n geval? Of de juryleden hebben het niet echt bestraft, of ze hebben het niet gezien. Ik zat er niet erg dicht op en het was heel duidelijk te zien, dus dat laatste kan bijna niet...

IrisW

Re: juryleden: tong uit de mond subtop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:23

Ik heb geen idee hoe het "hoort".
Ik weet wel dat een kennis dat heel lang heeft gehad, dat haar pony zijn tong uit zijn mond deed. Dit werd niet gewaardeerd door de jury's en kreeg daardoor vaak lage punten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:43

Tong uit de mond is een grove ruiterfout. Die dient dus behoorlijk afgestraft te worden en zeker in de subtop! Denk maar terug aan de OS, met Sunrise van Imke Schellekens die een moment zijn tong er uit knalde tijdens de proef. :oo

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:49

Dat leek mij dus ook! Zeker als het de gehele proef gebeurt, dat kost onderin ook veel punten die dubbel tellen!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:51

Kan iemand me eens uitleggen waarom het de schuld van de ruiter is dat paarden hun tong uitsteken? Wat kan je daar dan als ruiter aan doen?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:52

Het is vaak een rijtechnisch probleem.

Het kan bijvoorbeeld door teveel druk op het bit komen.

Maar vind het wel verbazend de score ja.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:53

Mijn pony deed het ook verschrikkelijk, welliswaar niet op subtop niveau maar in de M2. Ik werd er ook enorm op afgestraft, dat hoort ook zo vind ik.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:57

Tristan heeft een tijdje op wedstrijd ontzettend met de aanleuning lopen kl*ten, bij de minste spanning kwam z'n hele tong eruit, ook in bijv. uitgestrekte stap (als je hem niet echt in de weg kan zitten). Ik heb er wel degelijk (en terecht!!) commentaar op gehad, zowel op de onderdelen zelf als op onderdeel 32. Inmiddels *klopt af* heeft hij wat meer routine gekregen en is het probleem met de tong ook zo goed als over.

Overigens mag de jury het niet meenemen als ze het niet kunnen zien (ook als ze eigenlijk wel voor 100% zeker weten dat die tong eruit is). Als hij bijv. linksom loopt en rechts de tong uitsteekt, kun jij dat waarnemen maar de jury bijv. niet. Ze mogen geen aannames maken ;). Zo kun je op sommige onderdelen toch nog punten scoren (ik heb ook 7-ens gehad voor dat soort stukken, en als ze het wel konden zien was het een 4-5).

sietske_drop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:08

wel raar van die score!
vooral omdat het in de suptop is.

Joni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:40

Hey,

het paard waar ik mee rijd steekt zijn tong ook altijd buiten als hij niet genoeg nageeflijk loopt. Van het moment dat hij op zijn eigen achterbenen loopt en zijn rug gebruikt, laat hij ze niet meer buitenhangen.

Tong naar buiten hangen zou wijzen op verzet, maar ik vraag me toch af hoe het komt dat paarden hun tong ook buitensteken dan tijdens het uitstappen. (paard waar ik mee rijd doet dit) Alsook een pony ooit op de manege vroeger, stak zijn tong naar buiten bij het instappen (losse teugels) of uitstappen.

Ik vind het wel een handige indicator om te zien of paard in kwestie wel voldoende plooit in zijn hals, van het moment dat hij goed genoeg plooit, gaat zijn tong weer naar binnen.

Op tornooien krijg je daar inderdaad minder punten voor. Ik vraag me ook wel af wat de werkelijke oorzaak is van het tong naar buiten steken, maw hoe het komt dat sommige paarden dit wel doen en anderen niet. Fout ingereden? Of erfelijk? Of heeft het iets met de anatomie van de mond te maken? (bijvoorbeeld te weinig of te veel plaats)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:43

Joni schreef:
Hey,

het paard waar ik mee rijd steekt zijn tong ook altijd buiten als hij niet genoeg nageeflijk loopt. Van het moment dat hij op zijn eigen achterbenen loopt en zijn rug gebruikt, laat hij ze niet meer buitenhangen.

Tong naar buiten hangen zou wijzen op verzet, maar ik vraag me toch af hoe het komt dat paarden hun tong ook buitensteken dan tijdens het uitstappen. (paard waar ik mee rijd doet dit) Alsook een pony ooit op de manege vroeger, stak zijn tong naar buiten bij het instappen (losse teugels) of uitstappen.

Ik vind het wel een handige indicator om te zien of paard in kwestie wel voldoende plooit in zijn hals, van het moment dat hij goed genoeg plooit, gaat zijn tong weer naar binnen.

Op tornooien krijg je daar inderdaad minder punten voor. Ik vraag me ook wel af wat de werkelijke oorzaak is van het tong naar buiten steken, maw hoe het komt dat sommige paarden dit wel doen en anderen niet. Fout ingereden? Of erfelijk? Of heeft het iets met de anatomie van de mond te maken? (bijvoorbeeld te weinig of te veel plaats)
Dat doet een paard bij ons op de manege ook (western) dus er is haast nooit teveel druk op de mond,ik denk dat het meer iets te maken heeft met het genetische of iets dergelijks zoals jij ook zegt.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:38

hilly200 schreef:
Joni schreef:
Hey,

Dat doet een paard bij ons op de manege ook (western) dus er is haast nooit teveel druk op de mond,ik denk dat het meer iets te maken heeft met het genetische of iets dergelijks zoals jij ook zegt.

genetisch nog wel? :+
nee hoor, tong uit de mond is bijna altijd een ruiterfout. Wel kan het zijn dat sommige paarden het eerder doen natuurlijk, vanwege bijv. letsel. Wij hadden hier op de manege een paard lopen waarbij ereen punt uit de tong wat gebeten (had dus een slangentong), sindsdien deed hij heel erg zijn best om Zijn tong uit zijn mond te doen tijdens het rijden.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:43

Jaa oke,maar waar ligt het dan precies aan?Want dat paard bij ons op de manege heeft niks aan haar tong en toch gooit ze hem eruit ookal heb je amper contakt met het bit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:40

Het is vaak een ruiterfout, maar niet altijd.
Overigens weet ik niet hoe hier in de subtop naar gekeken wordt. Hebben wij subtopjuryleden op Bokt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:24

Jawel. :j

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:56

Ik vind het jammer als het geen ruiterfout is, het wel als zodanig wordt afgestraft.
Het kan aan het bit liggen, maar dat hoeft niet.
Het kan aan de mond van je paard liggen, maar ook dat hoeft niet.
Sommige doen het gewoon, waarom? Joost mag het weten.........
En dan daarop afstraffen vind ik niet terecht.
Wel als blijkt dat het wel een rij prbleem is en of veroorzaakt wordt door de ruiter.
Zo hoor je iedereen individueel te beoordelen en geen aannames te maken van: het zal de ruiter wel zijn, dus maar een 4 of dit hoort niet, dus maar een 3.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:24

josie schreef:
Ik vind het jammer als het geen ruiterfout is, het wel als zodanig wordt afgestraft.
Het kan aan het bit liggen, maar dat hoeft niet.
Het kan aan de mond van je paard liggen, maar ook dat hoeft niet.
Sommige doen het gewoon, waarom? Joost mag het weten.........
En dan daarop afstraffen vind ik niet terecht.
Wel als blijkt dat het wel een rij prbleem is en of veroorzaakt wordt door de ruiter.
Zo hoor je iedereen individueel te beoordelen en geen aannames te maken van: het zal de ruiter wel zijn, dus maar een 4 of dit hoort niet, dus maar een 3.

Maar hoe zou een jury dan kunnen zien of het een rijprobleem is of dat het bij het paard ''hoort''
Het is voor de jury een moment opname en de jury ziet dan een paard wat onrustig is met zijn tong.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:26

Ik denk dat in dit geval de juryleden het niet zozeer hebben opgemerkt. Ik weet toevallig over wie je het hebt! :D

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:31

Het paard van mijn instructrice doet dit ook. Zij rijdt middentoer inmiddels.
Maar bij sommige paarden hoeft de tong eruit, mond open of tong tussen de tanden geen rijtechnisch probleem te zijn.
Haar paard heeft een bot verdikking in de kaak op de plaats waar de stang ligt. Dit is geen verdikking die veroorzaakt is door een trauma, maar gewoon paard eigen.

Al wil ik niet zeggen dat dat maar een excuus zou mogen zijn om uitgestoken tongen te negeren.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:35

Daantje1981 schreef:
josie schreef:

Maar hoe zou een jury dan kunnen zien of het een rijprobleem is of dat het bij het paard ''hoort''
Het is voor de jury een moment opname en de jury ziet dan een paard wat onrustig is met zijn tong.

Als het geen ruiterfout is, maar een bepaald lichamelijk probleem van het paard, bijv. een ontbrekend stuk onderkaak, te lange tong waardoor hij niet volledig in de paardenmond past (beide pers. meegemaakt), dan kun je, volgens mij met een veeartsenverklaring een heel eind komen. Ik weet niet in hoever de KNHS hier dispensatie voor kan/wil verlenen.

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:38

Ik ben het eigenlijk eens met josie.. als het een ruiterfout is.. dan kan de jury dat toch wel zien.. hard in de hand, een had er meer bij als de andere... hangerig in de hand.. geen ontspanne indruk.. en dan kunnen de lage cijfers wel naar voren komen vind ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:56

kaatjemuts schreef:
Ik weet niet in hoever de KNHS hier dispensatie voor kan/wil verlenen.

Daar krijg je geen dispensatie voor.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:51

soofenflo schreef:
Het paard van mijn instructrice doet dit ook. Zij rijdt middentoer inmiddels.
Maar bij sommige paarden hoeft de tong eruit, mond open of tong tussen de tanden geen rijtechnisch probleem te zijn.
Haar paard heeft een bot verdikking in de kaak op de plaats waar de stang ligt. Dit is geen verdikking die veroorzaakt is door een trauma, maar gewoon paard eigen.

Al wil ik niet zeggen dat dat maar een excuus zou mogen zijn om uitgestoken tongen te negeren.

Wanneer dit paard een natuurlijke verdikking heeft op die plek en daar dus duidelijk verzet op geeft dmv de tong uit de mond, dan begrijp ik echt niet dat ze er dan toch perse die stang inhangt.

Wanneer is iets een ruiterfout?
Wanneer iemand alleen hard of stug in de hand is?
Ik denk dat wanneer de ruiter geen correct passende optoming uitkiest dit ook als ruiterfout dient te worden aangemerkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:44

Exact. Daarbij gaat het ook nog eens om welzijn van het paard. Als een paard dus de tong naar buiten doet vanwege en lichamelijk ongemak (zoals de mijne die een kies probleem heeft, maar het overigens alleen doet in rust), hoor je daar mee niet te starten tot het lichamelijke ongemak opgelost is.
Ook dit hoort bij de verantwoording van de ruiter dat je zorgt dat je paard lichamelijk en geestelijk in staat is te doen wat er wordt gevraagd...

"Verzet" klinkt trouwens een beetje als ongehoorzaamheid, terwijl het meer een manier is om een ongemak (en dat is dan meestal het bit dat verkeerd zit, verkeerd is, of verkeerd gebruikt wordt) draaglijker te maken.

Het voorbeeld
Citaat:
is ook erg duidelijk. Als dat paard dan goed "plooit" wil dat zeggen dat daar de ontspanning weer bereikt is en daar waar dat niet was, was de tong buiten. Daaraan is het dus heel goed te zien dat het een ruiterfout is. Die moet immers de ontspanning bereiken.

Wat westernpaarden en weinig druk betreft, hier rijdt men ook zonder druk. Maar het bit zelf kan al niet lekker zitten (tongboog die in verhemeltje drukt bv, te strak, mondhoek kapot). Zelfde geldt voor paarden die het al in stap doen. En overigens kan een paard ook in stap (en aan een lange teugel)zeer gespannen zijn/gaan. Langzaam gaan (en hoofd laag houden) is niet automatisch ontspannen gaan. Ontspanning is pas bereikt als de rug los is.
De rug en mond hebben veel met elkaar te maken. Als de rug gespannen is voel je dat terug in de mond en andersom.
Als je een paard in de mond belemmerd (of het paard en mondprobleem heeft), zie je dat terug in de rug (en dus het hele paard).
Vandaar dat de tong uit het mond betekent dat er op een veel groter gebied, in het hele gaan, wat mis kan zijn en dat hoor je zeker terug te vinden in de punten.
Het is indicator van een probleem, érgens. En over het algemeen veroorzaakt door de ruiter.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:51

In de meeste gevallen is het een ruiter/aanleuningsfout, echter heb je er ook paarden bij die het uit "gewoonte' doen. Heb een keer een amazone in de ring gehad op een pony die ook de hele proef zijn tong eruit had hangen (heel slap en ontspannen). Buiten dat hij zijn tong eruit had was de pony super in de aanleuning, goed nageeflijk en heerlijk ontspannen, oefeningen werden goed gereden en pony werd gereden volgens het scala. In dit geval ben ik van mening dat het dus géén aanleuningsfout was en meiske is met dikke winst naar huis gegaan. (was overigens in het M2 pony's) en tuurlijk heeft ze aftrek gehad bij de onderdelen waarbij ik de tong zag, maar als je, je oefeningen rijd voor een dikke 8
Tja...dan kom je er met de 7's ook wel.

Tuurlijk heb ik wel een vaker een paard in de ring met de tong uit de mond of een open mond, maar vaak zie je in deze gevallen dat de paarden zich vast houden in de kaak en met een weggedrukte rug lopen en de aanleuning is ook niet goed, in dat geval is het duidelijk een aanleunings/ruiterfout.