Voorheen werden er op meerdere plaatsen ook hier in de omgeving bijscholingsavonden gehouden, maar zoals ik uit de papieren begrijp zijn er dit jaar maar op 4 plaatsen door het hele land bijscholingen, iedere plaats 2 avonden. De dichtstbijzijnde plaats voor mij is meer dan een uur rijden (ervanuitgaande dat er geen file is, en die kans is groot).
De avonden beginnen om half 8 en duren tot ???, uit ervaring is het gauw half 11 wat inhoudt dat ik rond middernacht thuis ben. De avonden zijn doordeweeks dus de volgende dag gaat om half 6 het wekkertje weer.
Ik vraag me af waarom ze de bijscholingen op deze manier willen doen dit jaar. Voor heel veel mensen is het erg ver rijden, dus kostbaar qua benzine en tijd, daarnaast zal ik eerder vrij moeten vragen op mijn werk omdat ik het gezien de reistijd niet kan halen als ik pas vertrek na werktijd.
Ook vraag ik me af of het gaat lukken om alle juryleden van Nederland te kunnen plaatsen verdeeld over 8 avonden. Ik weet niet hoeveel juryleden er precies zijn, maar ik verwacht veel meer dan er op 8 avonden binnen kunnen bij de betreffende accommodaties.
Ik heb afgelopen zondag gehoord van een GP-jurylid die ook diverse cursussen voor de KNHS geeft, dat er strenger gecontroleerd ging worden op de aanwezigheid van juryleden en dat het de bedoeling is dat er consequenties gaan volgen op het niet volgen van de jaarlijkse bijscholing.
Ik ben absoluut VOOR het jaarlijks volgen van de bijscholing, ben er ook jaarlijks braaf naar toe geweest, evenals naar de meeste "extra/vrijwillige" bijscholingsavonden die hier in de omgeving georganiseerd werden, en heb het tot nu toe altijd als positief en gezellig ervaren.
Ik ben aan de ene kant benieuwd hoe ze het gaan organiseren of wat precies de inhoud van de nieuwe bijscholingsavonden gaat worden, maar ook of er nog aandacht zal zijn voor dat ene jurylid die telkens erg afwijkt met zijn punten en waaraan uitleg gevraagd wordt waarom degene een andere mening over het getoonde heeft. Als er 500 mensen op zo'n avond moeten komen, zal daar geen tijd voor zijn.
Aan de andere kant vind ik het persoonlijk erg jammer dat ze het veel minder aantrekkelijk maken om naar de bijscholing te gaan.
Hoe denken mijn collega-juryleden hierover? Brand los

Als ik zie dat er paarden met goede gangen nog altijd met zesjes naar huis worden gestuurd.