Bijscholingsavonden 2009 IL en IM, jullie mening?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raiza

Bijscholingsavonden 2009 IL en IM, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 15:01

Ik heb gisteren van de KNHS de uitnodiging gekregen voor de bijscholingsavonden voor het IL en IM.
Voorheen werden er op meerdere plaatsen ook hier in de omgeving bijscholingsavonden gehouden, maar zoals ik uit de papieren begrijp zijn er dit jaar maar op 4 plaatsen door het hele land bijscholingen, iedere plaats 2 avonden. De dichtstbijzijnde plaats voor mij is meer dan een uur rijden (ervanuitgaande dat er geen file is, en die kans is groot).
De avonden beginnen om half 8 en duren tot ???, uit ervaring is het gauw half 11 wat inhoudt dat ik rond middernacht thuis ben. De avonden zijn doordeweeks dus de volgende dag gaat om half 6 het wekkertje weer.

Ik vraag me af waarom ze de bijscholingen op deze manier willen doen dit jaar. Voor heel veel mensen is het erg ver rijden, dus kostbaar qua benzine en tijd, daarnaast zal ik eerder vrij moeten vragen op mijn werk omdat ik het gezien de reistijd niet kan halen als ik pas vertrek na werktijd.
Ook vraag ik me af of het gaat lukken om alle juryleden van Nederland te kunnen plaatsen verdeeld over 8 avonden. Ik weet niet hoeveel juryleden er precies zijn, maar ik verwacht veel meer dan er op 8 avonden binnen kunnen bij de betreffende accommodaties.

Ik heb afgelopen zondag gehoord van een GP-jurylid die ook diverse cursussen voor de KNHS geeft, dat er strenger gecontroleerd ging worden op de aanwezigheid van juryleden en dat het de bedoeling is dat er consequenties gaan volgen op het niet volgen van de jaarlijkse bijscholing.

Ik ben absoluut VOOR het jaarlijks volgen van de bijscholing, ben er ook jaarlijks braaf naar toe geweest, evenals naar de meeste "extra/vrijwillige" bijscholingsavonden die hier in de omgeving georganiseerd werden, en heb het tot nu toe altijd als positief en gezellig ervaren.

Ik ben aan de ene kant benieuwd hoe ze het gaan organiseren of wat precies de inhoud van de nieuwe bijscholingsavonden gaat worden, maar ook of er nog aandacht zal zijn voor dat ene jurylid die telkens erg afwijkt met zijn punten en waaraan uitleg gevraagd wordt waarom degene een andere mening over het getoonde heeft. Als er 500 mensen op zo'n avond moeten komen, zal daar geen tijd voor zijn.
Aan de andere kant vind ik het persoonlijk erg jammer dat ze het veel minder aantrekkelijk maken om naar de bijscholing te gaan.

Hoe denken mijn collega-juryleden hierover? Brand los ;)

daffodil

Re: Bijscholingsavonden 2009 IL en IM, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:31

Ik hoor dus net van mijn vriendin dat dit de opzet is.....ook voor ons is de dichtstbijzijnde ruim een uur rijden! Das best heftig maar de keuze qua datums vind ik echt véél te beperkt. Als mijn vriendin pech heeft, is ze met die in juni met vakantie en ze is in september uitgerekend, schiet lekker op zo.

Overigens heb ik de brief niet binnen, ik wacht maandag en dinsdag nog af, maar heb zomaar het idee dat ie misschien nog naar mijn oude adres gestuurd wordt (reeds 3x doorgegeven dat ik verhuisd ben...).

Overigens begreep ik dat IL en IM gewoon bij elkaar zitten en met zo weinig avonden, zullen dit heel volle avonden zijn. Denk dat ze het beter geen bijscholing, maar informatiebijeenkomst kunnen noemen.......

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:30

Ik heb de brief ook net in de bus. Heb eigenlijk nog niet goed naar de locaties gekeken, maar er zal voor mij ook wel wat versiert moeten worden om er te komen.
Als ze strenger gaan controleren op aanwezigheid, mogen ze ook wel strenger gaan controleren dat de cursusleider die aanwezigheidsformulieren inlevert bij de KNHS. Ik kreeg vorig jaar een brief, waarom ik al 2 jaar niet naar bijscholingsavond was geweest, terwijl ik zowel dat jaar als het jaar ervoor gewoon geweest was.

Sterker nog, afgelopen jaar hebben ze gevraagd feedback op de achterkant van het aanwezigheidsformulier te schrijven en dat heb ik dus kennelijk ook voor jan-met-de-korte-achternaam gedaan, want als ze mijn formulier nooit ontvangen hebben?
Mailtje sturen met welke data ik geweest was, op welke locatie, was voldoende toen, maar toch (bovendien, alsof ik dat van anderhalf jaar geleden nog weet, wat de exacte datum was...).

Maar goed, zal eens inplannen, vindt ze wel op een onlogisch tijdstip ingepland, wat is zo zag, midden in de zomer.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:47

Oh, er zijn dus echt maar 4 locaties in heel Nederland?
Ik zag de brief gisteren ook. Zelf kom ik uit Limburg, maar meestal zijn de bijscholingen in Brabant dichterbij voor mij. En je was altijd vrij om daarheen te gaan waar je zelf wilde.

Baalde dus al een beetje dat ik nu niet meer naar Brabant kon. Ik zag er 2 plaatsnamen bij staan die ik niet ken, dus ik dacht dat dat ook plaatsen in Limburg waren. Maar het is dus gewoon ergens in nederland.
Gelukkig is er nog 1 plaats bij die tamelijk dichtbij is voor mij (Roggel), maar ik vraag me wel af hoe ze daar dan bijv. 500 man willen plaatsen.

Ik vraag me nu wel af of iedereen dezelfde plaatsen in zijn brief heeft staan. Ik meen dat in mijn brief Beek, Roggel, en iets van Oud-Gastel stond. Andere plaats kan ik me niet meer herinneren.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:55

Nu staat Ermelo, Oud Gastel, Roggel en die laatste weet ik dus niet meer, want ik heb de brief niet binnen maar volgens mij ergens hoog boven in Nederland.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:02

De 4 de is Assen.
Waar ik erg blij mee ben.
Ik kom uit het hoogste puntje van Groningen. Assen is al een uur rijden.

De keuze is inderdaad erg beperkt. Ook ik ben benieuwd hoe ze het willen gaan doen.
De locatie in Assen is naar mijn idee niet zo groot.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:51

Ik kan kiezen uit 4 avonden, Assen en Ermelo. Wel beide een uur rijden maar kan het redden na werk.

Denk dat ik de woensdag naar Assen ga, niet zo druk qua verkeer en ook leuk om de medecursisten weer eens te zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:58

@ TeeGee, zijn jullie nu al verplicht om bijscholingsavond te volgen?
Jij bent toch van de nieuwste lichting juryleden?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:01

Ja, in maart afgestudeerd :D
Ik heb geen idee, kreeg ook een brief thuis.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:04

Da's wel normaal hoor. Ik moest toen ook al binnen 1 maand na het slagen.

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:05

pffff inderdaad, roggel is voor ons gelukkig ook niet zo ver maar de data zijn wel heel beperkt!

Vorig jaar heb ik het diploma gehaald en ben toen ook naar de bijscholing geweest, kon niet zeggen dat het super nuttig was. De 65 plusser die er ook was bleef toch echt ook na die avond bij zijn standpunt dat het opgekrulde halsstrekken een 8 waard was.....waarvoor wordt het dan gedaan. Je mag nog steeds jureren al roep je de hele avond dat je het er niet mee eens bent en het anders beoordeeld.

Zo dat vind ik er dus van 8-)

tip voor de knhs misschien wel een andere aanpak, en het dan niet zoeken in minder plaatsen maar in minder juryleden! :Y)

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:22

Ik ben ook net geslaagd voor de opleiding IL-dressuur en heb idd ook de "uitnodiging" voor het bijwonen van een bijscholingsavond ontvangen.
Ik vind het maar raar, ik ben op 25 maart geslaagd en kan al in juni een avond bijwonen. Beetje vroeg lijkt mij....

Heb trouwens net de mevr. van Opleidingen KNHS aan de telefoon gehad, zij zegt dat de avonden ook voor net geslaagden zinvol zijn, ze gaan voornamelijk in op de kwaliteit van de gangen maakte zij mij duidelijk.
Tijdens de cursus is het er ook echt ingestampt en in drie maanden kun je dat toch niet vergeten/verleren???
Maar ja, geef me maar op voor een avond in september dat lijkt me zinvoller dan in juni.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:52

sowieso schreef:
tip voor de knhs misschien wel een andere aanpak, en het dan niet zoeken in minder plaatsen maar in minder juryleden! :Y)

Mee eens. Of om de zoveel jaar een soort examen voor iedereen en iedereen die teveel afwijkt een echte bijscholing met herexamen laten doen.

hippa schreef:
Heb trouwens net de mevr. van Opleidingen KNHS aan de telefoon gehad, zij zegt dat de avonden ook voor net geslaagden zinvol zijn, ze gaan voornamelijk in op de kwaliteit van de gangen maakte zij mij duidelijk.

Er staat ook in de brief dat er vooral aandacht zal zijn voor de kwaliteit van de gangen.
Ik vraag me alleen af of de dressuur in de toekomst niet een wedstrijd wordt wel paard het beste kan lopen in plaats van welk paard qua africhting/rijtechnisch het beste voorgesteld wordt.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:20

Toen ik vorig jaar mijn IL bevoegdheid haalde werd ons verteld dat wij niet verplicht waren om naar de bijscholing toe te gaan aangezien het inderdaad pas twee maanden geleden was dat wij de cursus afgerond hadden.

Voor mij is de dichtstbijzijnde lokatie 40 minuten rijden dus dat is wel te doen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:25

Voor mij wordt de dichtstbijzijnde locatie Ermelo, maar die is volgens mij met OV erg slecht bereikbaar... Dus overweeg ook nog Assen, bij mijn ouders vandaan.
Weet het nog even niet.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:09

Op zich was ik blij dat de bijscholingen nu over het hele jaar verdeeld zouden zijn omdat ik net een baby van 5 weken oud heb en echt niet van plan was geweest om hoogzwanger naar zo'n suffe bijscholing te gaan waar je in mijn ogen niets van opsteekt omdat het 1 grote chaos is... (jureer al ruim 13 jaar en heb nog nooit 1 echt normale bijscholing gehad).

Maar goed, nu heb ik de keus uit Ermelo of Assen (nog enigszins in de "buurt"), dus.... carpoolen maar!
(Gelukkig hoef ik niets met mn werk oid te regelen omdat ik nog verlof heb :D)
Ben erg benieuwd hoe deze bijscholingen zullen zijn met teveel aanwezige juryleden... 8-)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:18

Raiza schreef:
hippa schreef:

Er staat ook in de brief dat er vooral aandacht zal zijn voor de kwaliteit van de gangen.
Ik vraag me alleen af of de dressuur in de toekomst niet een wedstrijd wordt wel paard het beste kan lopen in plaats van welk paard qua africhting/rijtechnisch het beste voorgesteld wordt.

Aandacht voor het cijfer voor de gangen vind ik wel degelijk heel erg zinvol. :j Als ik zie dat er paarden met goede gangen nog altijd met zesjes naar huis worden gestuurd. :=

Ik ben benieuwd hoe en wat het met het Z zal worden. :)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:07

Aandacht voor het cijfer van de gangen is ook zeer wel belangrijk Karin, maar aan de andere kant, maar ik zie ook dat de waardering van bv een onderdeel als halsstrekken ook variatie oplevert van een 3 tot een 7. Daar moet net zo goed aandacht aan besteed worden als aan de gangen.

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:20

ja maar het cijfer voor de gangen daar wil ik nog wel een over dicussieren.

Als je kijkt wat je moet doen om bij het kwpn de gangen te mogen beoordelen, voor de meeste juryleden is het er nu gewoon even bijgekomen. Wij hadden een finale pavomerrie op stal, die echt goed liep en geregeld een 5 of een 6 kreeg. ach smaken verschillen riepen we dan heeeel hard

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:24

Ja en ik sprak laatst een jurylid die gewoon alle paarden een 6 gaf omdat ze niet wou dat de gangen de uitslag bepalen maar dat het rijtechnische altijd voor moet gaan.

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:49

ik doe dat niet, maar er valt wel wat voor te zeggen want het is toch onzin dat het kwalitatief betere paard meer punten krijgt.
voor de top alla maar in de basis, de betere paarden stromen makkelijker door naar hogere klasses door het gemak dat zij van nature hebben dit is mijns inziens voordeel genoeg

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:19

Heb maar weer even gebeld naar de KNHS, dit keer stond ik op "inactief" terwijl ik toch bijna elk weekend jureer.....ICT foutje volgens de dame aan de lijn, ze stuurt de brief na dus ik heb m morgen.

Echt jammer dat mensen niet durven te punten bij gangen.....je merkt om je heen dat het ongeveer een doodzonde is om een paard/pony een vijf voor een gang te geven en een acht wordt blijkbaar ook nooit gegeven. Best typisch.....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:36

TeeGee schreef:
Ja en ik sprak laatst een jurylid die gewoon alle paarden een 6 gaf omdat ze niet wou dat de gangen de uitslag bepalen maar dat het rijtechnische altijd voor moet gaan.

Dat is toch te zot? :?
Geeft ze ook geen 4en en 5en dan?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:17

Ja eigenlijk wel Karin.
Ik had 3 keer een 6 en ben na mn proef naar de jury gegaan. Ze had er op zich een goed verhaal bij. Het was ook een al wat oudere jury. Ze wou gewoon de beste proef laten winnen, ivp het beste paard kwam het op neer. Ze had ook nog een heel verhaal over geld, dat niet iedereen een toppaard kon kopen.

Volgens mij standaard een 6 ja.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:03

dat is toch raar? Als ruiter kun je enorm veel doen om bv de draf te verbeteren, en dat wordt dan ook niet beloond. Gewoon beoordelen wat je ziet en niet zelf van alles gaan invullen.