Manier van rijden in M1 proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noraly_

Manier van rijden in M1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 15:40

Hoi!
Ik heb een vraagje aan de juryleden die vast wel in dit subforum te vinden zijn.
Stel;
Je jureert op een selectie wedstrijd; persoon rijd een nette proef alles netjes op de letter vierkant halt overal. recht achterwaarts en ga zo maar door; dat is allemaal netjes; maar de pony komt af en toe iets met de neus uit; voor de rest is het een super net en ontspannen beeld. met wat voor punten zouden jullie dit jureren?

Ik rijd dus nu met mijn pony M1; ik reed een ontzettende nette proef iedereen was blij dat het goed ging en was trots op me; maar álleen omdat af en toe iets het neusje eruit kwam; werd de proef naar mijn idee zwaar ondergewaardeerd met 164; en 162 punten. Er staat ook geen enkel ander commentaar over mijn oefeningen op mijn protocol behalve iets ronder enz.

Mijn vraag is dus; hoe zouden jullie dit jureren;

Liefs Noraly

Sparks

Re: Manier van rijden in M1 proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:52

zoiets kun je niet zomaar beoordelen omdat je niet weet hoe het totaalbeeld eruit ziet.

als het voor jouw gevoel goed is hoeft het nog niet goed eruit te zien!

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:54

Sparks schreef:
zoiets kun je niet zomaar beoordelen omdat je niet weet hoe het totaalbeeld eruit ziet.

als het voor jouw gevoel goed is hoeft het nog niet goed eruit te zien!

Er waren toch mensen bij die mijn proef gezien hebben? Mijn vader zat bijv. aan de tafel bij de familie fokker; van dat meisje die op Power and Paint rijd. Die hebben er neem ik aan wel verstand van; als zij zeggen dat het super netjes was en zelfs onder de proef hun duim opsteken Knipoog

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:56

In ben geen jury. Maar ik vind dit totaal onterecht!
Enne, upjes mogen niet. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:56

hmm je had meteen naar de jury toe moeten lopen en vragen, want hier kom je er niet achter. Dressuur is een jurysport..en als je iets niet snapt of niet mee eens bent, wees dan niet achteraf boos, maar vraag meteen daar waarom. ( en als jury al weg is, bel ze op.. leer je alleen maar van)

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:00

Waar is gezegd dat ik boos ben; en op een of andere vreemde manier was de jury al weg; en de naam is onleesbaar op de protocol; ik kom niet verder dan de w Clown
edit: en bovendien vraag ik niet; hoe kan dit; want dat is mijn vraag niet; ik vraag namelijk hoe de jury's hier dit zouden jureren!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:03

sorry hoor,) Vind t wel knap hoe je hier kan vragen hoe we zouden jureren alleen op basis van jouwn verhaal.. ookal zeiden andere mensen dat het ook goed was..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:05

Jury ziet dingen die jij niet ziet/voelt.
Voor jou gevoel kon het zijn dat je vloog, maar misschien zag de jury het niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:05

Als ik jury was zou ik dit ook niet goed keuren. Lachen
In de M verwacht ik een goede hals houding, en geen brave proef maar een gewaagte proef!

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:27

staat er dat ik braaf reed dan? Clown
Edit: of jullie moeten nette proef meteen beschouwen als braaf maar dat was mijn proef niet hoor? Clown
edit2: ik zal nog even goed uitleggen wat ik vraag: Hoe zouden jullie 'een combinatie'(het gaat niet speciaal over mij; al word dat dus door iedereen gedacht) die een nette M1 proef toont; maar de pony heeft af en toe iets het neusje eruit; jureren? Niet meer dan 160, 170 of omdat het voorderest een nette vertoning is een winstpunt?.

Ik mag hopen dat het nu een beetje duidelijk is!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:35

Noraly_ schreef:
staat er dat ik braaf reed dan? Clown
Edit: of jullie moeten nette proef meteen beschouwen als braaf maar dat was mijn proef niet hoor? Clown
edit2: ik zal nog even goed uitleggen wat ik vraag: Hoe zouden jullie 'een combinatie'(het gaat niet speciaal over mij; al word dat dus door iedereen gedacht) die een nette M1 proef toont; maar de pony heeft af en toe iets het neusje eruit; jureren? Niet meer dan 160, 170 of omdat het voorderest een nette vertoning is een winstpunt?.

Ik mag hopen dat het nu een beetje duidelijk is!

Zoals je het beschrijft komt het voor mij over als een netjes braaf gereden proefje. Lachen

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:41

Misschien moet je het een keer filmen en kijken wat er fout gaat vaak zie je dat zelf al. Of laat je instructrice er naar kijken.
Ze willen in het M trouwens ontspanning zien en gedurfd gereden proef. En een constante aanleuning

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:39

ik denk dat je probleem zit in dat 'er ietsje uit'. Wellicht voelt het voor jou wel maar als een klein beetje, maar ziet de jury dat je pony de hele proef niet fijn door de nek is, en zet dat 'er ietsje uit' op een ander punt in de glijdende schaal. Als je pony niet zuiver in de aanleuning is, scheelt dat al vlot een punt per onderdeel, en dat kom je al snel bij de 164 uit.

Overigens: mensen aan de kant zijn er niet om jou te beoordelen, ook al hebben ze er zelf nog zoveel verstand van. Die weten ook dat de jury daarvoor is en zullen altijd eerder opteren voor iets aardigs zeggen, of een stimulerend gebaar maken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:48

Ik zou geen proef beoordelen op basis van een verhaal. Daarvoor zou ik de proef in het echt moeten zien.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:26

Inderdaad Scum. Ja

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:32

Scum schreef:
Ik zou geen proef beoordelen op basis van een verhaal. Daarvoor zou ik de proef in het echt moeten zien.

Dat vraag ik ook niet; want het gaat niet over mijn verhaal; het gaat er over 'een proef' dat verhaal zal ik wel editten. Het gaat er dus om hoe word een proef die gereden word met de neus er iets uit beoordeeld.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:35

Misschien werdt je pony wel te lang,toen hij zijn neus voor de loodlijn deed.
Er wordt in de M wel verwacht dat je je pony bij elkaar rijd en de achterhand er onder rijd.Als hij dit niet deed kunnen je punten wel wat lager uit vallen dan je in de L gewend was.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:52

Ik denk niet dat ie lang word; hij loopt gewoon bijna helemaal rond; het laatst stukje miste net; hij loop ook vrij opgericht Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:24

Bij oprichting hoort een pony nog altijd door de hals te zijn. Helaas zie je in het Z, en zelfs bij de Imperial Riding Cup (heb zelfs een monsterscore gezien van Maria van den Dungen met die zwarte duitse pony in Almelo, terwijl ze hem gewoon 2 keer kwijt was omdat ie ertussenuit peerde en compleet tegen de hand was en niet door de hals).
Als de pony niet door de hals is hoort er ieder onderdeel puntenaftrek te zijn, en dan kun je zo maar een punt of 25 dus mislopen.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:27

Ik rij ook met mijn paard in M1. Ze loopt met de middendraf met haar neusje ietsie naar voren, maar ze is dan wel mega ruim en rond, en daar krijgen we ook maar een 4 voor. Omdat ze net haar neusje niet op de loodlijn kan houden . Want als ik haar inhou ,dat ze wel daar moet blijven geef ze een uitgestrekte middendraf en dat wil de M jury ook weer niet zien. Staat dan op de coupon van { vraag om Middendraf, geen uitgestrekte }

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:42

Haha ik vind dit soort topics altijd een beetje lachwekkend.
TS stelt een vraag, krijgt niet het antwoord dat ze zou willen. Vertelt dan het verhaal nog eens, zodat er bijna maar één antwoord mogelijk is.
TS, waarom start je een topic waarin je eigenlijk maar 1 antwoord wil horen?

En dan nu ontopic:
Heb je al vaker proeven gereden in de M1? Dan kun je die resultaten gaan vergelijken en je weet hoe juryleden jou en je paard "over het algemeen" beoordelen.
Er zullen altijd wel eens resultaten naar boven komen waar je het niet mee eens bent. Soms is dat in je nadeel en soms in je voordeel. Jurysport hè...?

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:54

ik heb niet het antwoord gekregen op de vraag die ik gesteld had? Ik kreeg alleen maar te horen dat kunnen we niet beoordelen op het verhaaltje; maar het verhaaltje was gewoon ter illustratie; want mijn vraag was gewoon: "een pony loopt de M1 proef net iets met zijn neusje uit wat maakt dit voor de punten" niks met dat verhaal dus? en ik wil zeker niet maar een antwoord horen; maar als ik weet dat ik de keer daar voor 176 punten had; waar hij precies hetzelfde liep en af en toe mislukte dingen zoals gebrokenlijn galop; achterwaarts scheef; dat was nu wel goed!
Vandaar;
Maar goed; 'ik ben kennelijk overgekomen als een hysterische puber die nu achter d'r laptop zit te janken; maar dat valt hartstikke mee hoor. Ben er al lang weer overheen; zaterdag weer een kans; en ik heb gister ontzettend fijn gelest dus mijn week kan vanaf nu niet meer stuk Knipoog
Liefs

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:56

Nou super toch! Volgende keer beter..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:24

Goh, ik heb toch echt al meerdere keren gelezen dat als je aanleuning niet in orde is, dat je dat zo maar 1 punt per onderdeel scheelt. Of telt dat niet als antwoord?

En over de mensen langst de kant: Zou jij het bij iemand recht in zijn gezicht zeggen als je proef slecht vond? En dan bij een vreemde?
De meeste mensen namelijk niet, die houden hun mond dicht of proberen er iets positiefs van te maken.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:57

..Ik heb mijn antwoord al gehad; daarom reageer ik hier ook niet meer. Mijn aanleuning is inmiddeld ruimer dan voldoende in orde; dus dit topic kan gesloten!