Hoe kijkt een jury naar een 3 jarige in de ring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Hoe kijkt een jury naar een 3 jarige in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 17:48

Hoi hoi,

Ik start met een 3 jarige voor vooral de ervaring, toevallig hebben we al 2 keer een wpje gereden, dus dit onderwerp start ik zeker niet op om af te geven ofzo, maar ik vraag me gewoon af hoe juryleden kijken naar een 3 jarige in de ring, anders of denk je juist van hmm wat doet zo'n jong beest in de ring? Ben benieuwd naar de antwoorden Haha!

Groetjes

celano

Re: Hoe kijkt een jury naar een 3 jarige in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:49

Gewoon, net zo als naar elk ander paard!?

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:51

Ik zelf denk niet dat ze bij elk paard gaan kijken hoe oud het dier is.

Dus ze kijken gewoon hoe het paard het doet in de proef en niet naar de leeftijd.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:51

ik denk niet dat een jury bij elk nieuw paard wat de ring in komt de coupon pakt en kijkt wie er binnen komt en hoe oud
als hij/zij het een leuke eye ketser vind dan willen ze de coupon wel eens pakken om de bloedlijn of de leeftijd ze zien Knipoog

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:57

Ik heb meerdere keren bij verschillende jury's geschreven en deze wilde altijd de leeftijd van het paard en de eventuele vader weten. Dus ik denk dat ze er wel degelijk rekening mee houden! Maar hoe? Geen idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:03

Euhm sibbe... "eye ketser"?

Nagelbijten / Gniffelen

ponyparadijs schreef:
Ik heb meerdere keren bij verschillende jury's geschreven en deze wilde altijd de leeftijd van het paard en de eventuele vader weten. Dus ik denk dat ze er wel degelijk rekening mee houden! Maar hoe? Geen idee!

Wel stom als een jury dat altijd van tevoren wil weten, dan ga je mijns inziens direct wellicht al te veel af op papier in plaats van op het de proef.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:05

haha een eye ketser,,

geniale opmerking! Tong uitsteken

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:06

Nouks schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Clown

Dan is het nog altijd Eye Catcher. Tong uitsteken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:15

Ik kijk naar een 3-jarige net als naar een 15-jarige, als naar een schimmel of een Haf.
Leeftijd, ras e.d. maakt allemaal niets uit, je moet het gevraagde laten zien.
Kan je jonge paard dat niet, dan houd je hem nog ff lekker thuis totdat ie het wel kan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:20

Gelukkig kent mijn jonge paard het over het algemeen, tuurlijk zitten er nog foutjes in, die dan overigens meestal door mij komen, omdat ik niet netjes voorbereid, maar hij is klaar voor wedstrijden, en gelukkig is hij dat zonder dat ik daar 6 keer in de week voor moet rijden.. maar je hoort het toch wel regelmatig inderdaad dat juryleden wel naar leeftijd of bloedlijnen kijken, dus dacht ik eens kijken hoe dat op bokt is...

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:22

Ik zat laatst naast een jury die het vrij weinig uitmaakte, als het paard maar gewoon de basis er goed in heeft zitten. Wij hadden toen een 4-jarige fries in de ring, de galop was zo hard mogelijk rennen in de hoop dat ie niet omvalt en de hele proef was één en al stress van het beestje. Daar hebben we ons allebei dood aan zitten ergeren, het was eigenlijk gewoon sneu voor het dier. Ik kreeg als opmerking mee "dit is helemaal geen positieve ervaring voor dit dier". Dus als je 3 of 4 jarige daar gewoon aantoe is, zal het menig jury niets uitmaken denk ik, maar als er duidelijk is te zien dat het paard gewoon de basis nog helemaal niet beheerst, dan wordt het toch wat anders.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:24

De 3 jarige wordt gewoon gejureerd als ieder ander paard maar.....
persoonlijk zou ik niet zo gauw naar een wedstrijd gaan met een 3-jarige omdat de basis naar mijn idee nog gewoon niet goed kan zijn en een wedstrijddag een hele belasting is voor een paard, zeker 2 proeven.

Afgelopen weekend had ik een 3-jarige pony in de ring, beestje was nog niet voor het been en werd als ie niet reageerde gelijk geslagen. Tempo lag ook veel te hoog.
2e proef werd het duidelijk waarom. Als ie langzamer ging lopen werd het staken en bokken. Amazone viel er ook af. Wat doe je dan in vredesnaam op een wedstrijd. Arme pony.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:39

Ik kijk zelf als jury niet echt naar de leeftijd, vaak kun je aan de naam van het paard al weten hoe oud het dier is. Qua jureren maakt de leeftijd me ook niet uit. Een 3-jarige die B loopt wordt op dezelfde wijze beoordeeld als een 15-jarige.
Wel zet ik bij een kwalitatief erg goed jong paard, wat fouten maakt door "groenigheid" maar wel potentie laat zien, vaak iets positiefs eronder als bv: "Paard toont nog groen, maar heeft wel veel kwaliteit, Jullie komen er wel" of iets dergelijks. Ook al halen ze bv maar 160 punten.

Ik vind de afstamming ook altijd wel interessant om te weten omdat ik zelf ook geregeld een veulen fok, maar gebruik die info dan alleen voor eigen toekomstige hengstenkeuze en niet om iemand beter of slechter te beoordelen omdat de afstamming van het paard me wel of niet aanstaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:48

Nouks schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

ponyparadijs schreef:

Wel stom als een jury dat altijd van tevoren wil weten, dan ga je mijns inziens direct wellicht al te veel af op papier in plaats van op het de proef.

beetje kortzichtig.
De jury kan namelijk ook fokker zijn of en beetje handelen en dus het interesant vinden hoe zo'n dier is ontwikkeld. Vaak vind je toch overeenkomsten in bepaalde lijnen.
Heeft niks met de proef te maken, maar je kunt het mooi combineren Ja

Mijn ervaring is dat en jury gewoon kijkt naar de gereden proef, zo hoort dat namelijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:04

Ik kijk naar een 3 jarige hetzelfde als naar een 20 jarige.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 11:26

Ik heb inderdaad met mijn starten, wat ik dus doe met mijn 3 jarige, gewoon lekker voor de ervaringen enzovoort, eigenlijk heel vaak al leuk commentaar gehad Tong uitsteken Leuk om te lezen hoe mensen tegen 3 jarige op concours aan kijken zeg Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:29

Ik heb wel eens geschreven bij mensen die inderdaad vroegen naar de leeftijd, maar ze hielden er dan geen rekening mee.. De leeftijd net als bij sommige paarden naar de afstamming. Zo was er een schrikkerige 12 of 13 jarige in de ring, de jury dacht dat het een jong paard was maar bleek toch anders, maar hield er geen rekening mee.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:32

Moet niks uit maken lijkt mij? Of je nou een net beleerde 3 jarige in de baan hebt.. Of een net beleerde 15 jarige.. Daar kun je en mag je als jury geen onderscheid in maken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:33

Ik mag hopen dat ze er het zelfde naar kijken.

Mijn 3 jarige is niet benadeeld of bevoordeeld afgelopen weekeind tijdens haar eerste wedstrijdje. Meisje wat haar reed reed zelf haar figuren soms niet netjes uit en reeds regelmatig op het verkeerde been. Pony was erg braaf, viel alleen een keer terug in de galop, 2e galop wou het meisje dat voorkomen, tikte haar ff bij toen ze terug kwam in tempo en toen schoot ze een paar passen weg. Ach, kan gebeuren bij zo'n kleuter. Punten waren zoals verwacht.

Ik rij zelf dressuur voor de wagen met een 7 jarige die Z loopt, maar ook een 14 jarige die B loopt (en pas net een half jaar betuigd is). Ben met beide nooit raar beoordeeld naar leeftijd.

Doerakje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:31

Het lijkt mij vreemd dat de jury bij elke combinatie gaat kijken hoe oud het dier is, en daar zijn beoordeling op aan gaan passen. Zoals gezegd misschien uit interesse naar de afstamming oid..
Ik heb mijn eigen als 3-jarige ook eens naar een oefenconcours mee genomen, kijken hoe het ging, en juist voor de afwisseling. Heb veel positief commentaar gekregen, was ook 1ste geworden ( Haha! ), maar hij was dan ook erg makkelijk om te beleren en de basis er in te krijgen. Ik denk dat het paard verschilt, doet je dier het goed, neem het af en toe eens mee, wil het nog niet goed lukken, jammer dan, gewoon rustig verder trainen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:46

jury schreef:
De 3 jarige wordt gewoon gejureerd als ieder ander paard maar.....
persoonlijk zou ik niet zo gauw naar een wedstrijd gaan met een 3-jarige omdat de basis naar mijn idee nog gewoon niet goed kan zijn en een wedstrijddag een hele belasting is voor een paard, zeker 2 proeven.

Hier kun je bijna nooit twee proeven rijden in de winter, dus dat valt al wel mee.
Maar als de basis van een drie jarige nog niet goed genoeg kan zijn, dan is het wel zeer zeer triest gesteld met de basis van de paarden die al ouder zijn en nog in de B lopen.
M.a.w: Ook drie jarige kunnen al over een heel nette basis beschikken, en daar hoeven ze echt geen jaar voor onder het zadel te zijn, of 5 keer per week gereden te worden.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:14

Ik kijk niet naar de leeftijd van het paard, natuurlijk zie ik wel of het paard nog jong is en op basis daarvan vind ik het dan juist heel knap dat ie al zo loopt of vind ik juist dat ie beter nog even thuis had kunnen blijven. Maar dit neem ik niet mee in mijn punten. In de B let ik op of een paard al redelijk in balans is, vanuit de ontspanning loopt en een voldoende stabiele aanleuning heeft. Ook rechtgerichtheid neem ik mee. Verder let ik natuurlijk gewoon op de uitvoering van de oefeningen, maar dat spreekt voor zich.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:42

ja cupcake mijn engels sucks Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen
maar jullie snappen wat ik bedoel Bloos

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:37

een drie jarige mag niet eens op concours

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:41

Ik was afgelopen zondag met mijn 4 jarige op wedstrijd.
Ik heb winst gereden, maar...

Daarbij kreeg ik een heel positief verhaal van de jury, over dat mijn paard jong is, en daarom dus kracht mist. Een heel aardig geschreven verhaaltje op mijn protocol dus, met meer dan begrip voor de leeftijd van mijn paard.

Verder heb ik ook wel meegemaakt dat het het jury lid allemaal maar de r**t kan roesten, en dat jij met je paard maar moet zorgen dat het allemaal toppie uitziet.