Wat verwacht een jury in de M1 precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_

Wat verwacht een jury in de M1 precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:06

Dit is toch een vraag die ik me afvraag Knipoog
Ik rijd namelijk héél wisselvallig bij de jury's, de ene keer val ik (ruim) in de prijzen,
de andere x eindig ik dik laatste.
Wat verwacht een jury in de M1 te zien en hoe zou je dit het beste kunnen trainen en meepakken in je training? Lachen
Groetjes!

malloesje

Re: Wat verwacht een jury in de M1 precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:33

Ik heb nu een aantal keren M1 gereden en de laatste tijd gaat het redelijk goed. De eerste paar keer had ik mijn paard niet genoeg gesloten, ze was nog wat hangerig en liep te veel op de voorhand. Dat is imo ook 1 van de belangrijkste punten; toch al een behoorlijk gedragen beeld.
Verder is secuur rijden ook erg belangrijk. Netjes op de letter, niet meer tegen de hand. Juiste stelling en buiging, etc.

Wat ik toch ook nog veel zie, zijn mensen waarvan de basis gewoon niet goed is; ze lopen bv wel met veel beweging, maar zonder ruggebruik en buiging.

Veel succes ermee Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:40

ik start 17 oktober voor de eerste keer in de M1,en mij lijkt het makkelijker dan de L2,je krijgt nu wel een stukje schouder binnen waarts en je moet op de letter aan springen in galop,ook komt er een klein stukje contra galop in voor,maar thuis met de training gaat dat al een hele tijd erg goed,dressuur is en blijft een jury sport,maar als je netjes op de letter rijd en je paard goed voor elkaar hebt dan kunnen ze er niet omheen,en moeten ze je wel een goed punt geven voor de onderdelen,ik heb er echt zin in om M1 te starten. Haha!
heel veel succes in de M1
groetjes.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:07

Bij de pony's (las in je profiel dat je bij de pony's rijdt) Kan het verschil tussen het L2 en het M1 nog wel eens groter zijn.
Zijn er nog dingen die steeds op je protocol terugkomen? of bepaalde onderdelen waar je zelf moeite mee hebt?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:45

Kijk even mee. Wij gaan de 14e voor het eerst M1 starten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:48

Waar jury's veel op letten in het M1 is dat je paard echt al meer oprichting moet hebben een constante aanleunig dus niet dan weer hoog dan weer lager.
En verzameling afgewerkte nette overgangen.
Middengangen echt laten zien en echt kunnen terugkomen.
Verzameling en lengtebuiging in de zijgangen en verzameling in de contragalop.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:36

oke bedankt voor de reacties Lachen

Er zijn verschillende dingen die op m'n protocol staan, vooral de lengtebuiging in de sb stond vaak op m'n protocol, ben hier ook erg mee wezen trainen en op m'n protocol stond de laatste tijd ook een 6 of een 7 voor de sb, erg fijn dus Lachen
Heb ook niet het gevoel dat het alle oefeningen zo zijn, of het op de bordjes rijden, maar meer het algemeen beeld. Heb nog wel wat moeite om hem in de bovenlijn 100% ontspannen te houden op concours. Thuis en op de club kan ik hem heel fijn ontspannen van achter naar voren rijden met een goed ruggebruik, en een fijne oprichting, maar zodra ik op concours ga is het vaak moeilijk om hem er bij te houden en ontspannen te rijden. Heb ik hem ontspannen over de rug en in de oprichting, is hij niet meer vooruit te branden oid..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:44

paard rijden is en blijft moeilijk haha maar met veel oefenen en de juiste begelijding kan je een heel eind komen,ik denk dat je goed op weg bent,en wedstrijden brengen spanningen met zich mee,misschien voelt jou paardje wel jou spanning,vaak geeft de ruiter dat onbedoeld door op zijn paard,en dan is het ook nog allemaal vreemd voor je paard op een ander terein,als je regelmatig wedstrijden rijd dan went je paard daar ook weer aan,tenminste de meeste wel op uitzonderingen na gelaten dan.
heel veel succes.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:49

Ik wil even meelezen Tong uitsteken
Ben ook wel benieuwd naar de M1 ook al is die niet in zicht Knipoog

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:40

Wat is lengtebuiging?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:31

@roosje, je gaat me toch niet vertellen dat je over 2 weken M gaat starten zonder dat je weet wat LB is?????
Heb je wel les Verward

*weet ik ook gelijk waarom dat zo vaak ontbreekt in de SB, mensen weten niet eens wat het is * Clown

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:30

Ja, dat ga ik je wel vertellen.
Misschien is het dom, maar ik hoor die uitdrukking regelmatig. Ik heb alleen het idee dat mensen niet eens weten wat het is, en de uitdrukking misbruiken.
Dus daarom mijn vraag; om mensen attent te maken op een uitdrukking waarvan ze niet eens weten wat er mee bedoeld wordt.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:32

LB is toch het paard met zijn gehele lichaam rond je been buigt, ipv alleen zijn hals en hoofd? (ik start nog niets eens b maar ik vind het wel interessant Clown

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:00

Bij correcte lengtebuiging komen de binnenbenen dichter naar elkaar toe en de buitenkant van het paard rekt en strekt zich, de binnenkant spant zich aan.

Hoe ronder de volte hoe ronder het paard wordt in zijn lichaam.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:14

Dat zijn dus al twee verschillende interpretaties...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:16

Roosje; het komt wel op hetzelfde neer, alleen andere omschrijving. Belangrijk bij de lengtebuiging is dat het paard wel in evenwicht blijft lopen. Hij moet dus niet als bv. een motor plat door de bocht gaan. Als het paard zich goed draagt op het achterbeen zal dit ook lukken.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:25

Misschien al genoemd en overheen gelezen door mij: In de B en L maak je je overgangen duidelijk progressief (dus bijvoorbeeld draf, paar stappassen, halt). In de M1 wil je minder progressieve overgangen zien.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:09

Ik ben nu ook een paar keer M1 gestart, en ik geloof dat de hoofdpunten in de M1 liggen bij:
- oprichting
- gedragenheid
- netjes op de letters rijden
- constant

Alexandra_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:09

Ik ga ook binnenkort M1 starten en had idd gehoord dat jury's je pony dan graag wat meer gedragen zien lopen en al wat meer naar het verzamelen toe. En wat meer oprichting

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:28

Bij ons in de regio willen ze graag een flitsende proef zien met een paard dat goed in balans is, souplesse heeft, goed ruggebruik en constante aanleuning.
De ruiter moet de verruimingen goed laten zien, netjes op de bordjes rijden en progessieve overgangen maken.

Dit wordt toch wel in het M verwacht. Ook willen ze graag iets meer oprichting zien en meer gedragenheid. En natuurlijk meer op de achterhand. Het paard moet echt van achter naar voren gereden worden.

Ik heb het een tijd heel moeilijk in het M1 gehad omdat ik aan al deze ijzen niet voldeed. Nu heb ik mijn paard steeds meer voor elkaar. Betere aanleuning, meer in balans, goed ruggebruik enzovoort. En sinds die tijd rij ik ook in de punten en draai ook wel vaak boven in mee..

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:46

Als je de proeven goed leest is verzameling (nog) niet gevraagd. Naar mijn mening zien de jury's nog meer dan in de B + L:

Een fijn gereden soepel paard, met goede lengtebuiging. Het paard moet impuls hebben en van achteren naar voren gereden. Het paard loopt niet meer in horizontale lijn, maar meer bergop en opgericht. Verder zijn de tempowisseling erg belangrijk en moet de proef vooral netjes en constant zijn.

Chupa_Chup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:30

Alle oefeningen moeten goed afgewerkt worden zoals de schouderbinnenwaarts moet op 3 sporen, genoeg lengtebuiging en de ruiter moet op het binnen zitbeen zitten.
In de galop moet het paard voldoende op de achterhand lopen en moet er genoeg verschil sitten tussen verzamelde galop en verruimen!!
De uitgestrekte draf moet van letter tot letter gereden worden niet na X al beginnen met terug rijden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:31

Chupa, verzamelde galop en uitgestrekte draf zit in de M1 nog niet in de proef. Nagelbijten / Gniffelen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:24

De graad van africhting vertaal ik voor het M1 naar oa

Impuls!, zekere mate van gedragenheid (horizontaal op zijn minst), korrecte aanleuning, aan de hulpen zijn.

Voldoe je aan dat beeld, dan moeten de extra oefeningen zoals sb ook geen probleem meer zijn.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:29

Met bovenstaande ben ik het helemaal eens. Ja