[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:20

Ja :=
Straks met zz-zwaar zelfs 17.50 per proef. :oo

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 19:28

Ja wedstrijd rijden is niet goedkoop. Hier kosten proefjes tussen de 9,50 en 12,50.
En bij sommige plaatsen betaal je 12,50 en dan wordt je 2e en krijg je 10 euro als prijs :P .

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:51

hier ook dure rekening. ik moet geloof ik in april weer betalen. 115 euro startkaart.. 55 euro per jaar voor de vereniging, en dan idd nog de prijs per proef ook nog omhoog. hier meestal nog 10 euro per proef, maar sommige 11 of 12,50. Bij degene waar je 12.50 per proef betaald, heb je vaak geen prijzengeld, maar gewoon een strik, en met een beetje mazzel een borstel :')

Hier morgen mijn M1 debuut. vooralsnog ben ik vrij relaxt, vandaag lekker gelest.
Heb mijn instructeur even laten weten dat ik niet vies ben van een beetje uitdaging, en best wat moeilijkere dingen mee wil gaan pakken in de les.
dat heb ik geweten haha... gelijk vol aan de bak!
maar ze liep echt heerlijk, hopelijk kunnen we dat meenemen naar morgen!
ik ga voor een coupon met commentaar waar ik mee vooruit kan, zodat ik mijn werkpunten kan zien.
en ga uit van een max score van 170 punten.. dan kan de rest alleen maar meevallen ;)
ik ga iig nog niet uit van een winstpunt. daarvoor zijn we net te vroeg weer op pad denk ik.
maar we zullen zien wat het brengt morgen!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:53

Morgen mijn L1 debuut! *\o/*

Ik merk wel dat er wel hele moeilijke stukken tussen zitten in de L1... vooral proef 10, lange zijde midden galop, en dan in galop van hand veranderen >;) die ‘bocht’ in galop krijg ik nog niet helemaal lekker... ze neemt redelijk mooi terug voor de hoek, maar zodra ik het van hand veranderen inzet, vliegt ze vooruit. En dan is het proberen subtiel te blijven met terug nemen naar de draf :')

Hebben jullie daar ook last van gehad met dat stuk? Ik vind het nogal een stuk hoor, voor L1... toen ik dat las voor de eerste keer dacht ik van Uhm... dit is toch L1 he :+

Ik heb zodalijk gelukkig nog les, dus kan ik met mijn instructrice dit ook even bespreken :)F

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:05

Proef 10 is veel draaien en keren voor mijn gevoel ja! Dat stuk vond ik eerst ook een beetje raar, maar na een paar keer oefenen ging dat prima voor ons doen. Vond het daarna juist fijn dat er een bocht in zat waarin ze al een beetje afremde voor ik de overgang terug moest maken.


Weet iemand toevallig of je op één wedstrijd een proefje B en een proefje L1 mag starten?

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:12

Als je die bocht rijdt vanuit de buitenteugel+ binnenbeen, dan voelt ie als vanzelf... rijdt je hem op de binnenteugel en met te weinig begrenzing aan de buitenkant dan wordt ie slingerend en snel. Meer begrenzen aan de buitenkant dus, en echt met de buitenteugel naar binnen duwen. Binnenbeen op de singel houden buitenbeen erachter om de achterhand binnen te houden. Dan eerst rechtstellen, diep zitten, been eraan houden en dan hopla, draf!

Ik begin toch wat zenuwen te krijgen nu... haha... ik heb mezelf redelijk in het diepe gegooid met gelijk 2 proeven m1 haha.. daarin zit dus schouderbinnewaarts, contragalop, halthouden achterwaarts, en een lastige vind ik, van handveranderen halsstrekken :')

Dusssss dood of gladiolen vandaag haha..

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:19

Ze krijgt het iedere keer toch voor elkaar om door mijn buitenteugel heen te tjoepen :') gisteren dat figuur nog eens geoefend. Vantevoren nog eens goed herhaald dat ze op mijn zit terug moet komen, en dat doet ze perfect van stap/halt en draf/stap. Maarja alleen niet op dat moment van galop naar draf :=
Straks nog goed doornemen met Mn instructrice :)F dan zal het vast wel goedkomen. En als dat onderdeel de mist in gaat, Nouja jammer dan, ga ik niet boos om worden en gewoon naar de volgende onderdeel :)F

M1 is zeker wel pittig! Ik heb er nu al kriebels voor, ook al moet ik nog beginnen met L1 :') ze kent de oefeningen wel al, maar of het stabiel is, is ten 2e _O-

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:21

Bij ons is het ook verre van stabiel... maar hee.. wie niet waagt wie niet wint.. je weet toch oas waar je staat als je het eens probeert toch? Zowel mijn instructeur als ik zijn perfectionisten, en als ik dan de stap niet zet om het eens hogerop te proberen, dan reed ik nog in de b ;)

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:23

Oh, en voor de begrenzing, wijken, en kleinere voltes rijden zijn mooie oefeningen om de begrenzing te testen en te oefenen. Schaart je paard ook weinig tijdens het wijken?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:33

keshia schreef:
Oh, en voor de begrenzing, wijken, en kleinere voltes rijden zijn mooie oefeningen om de begrenzing te testen en te oefenen. Schaart je paard ook weinig tijdens het wijken?


Tijdens het wijken schaart ze goed. Maar inderdaad voltes groter/kleiner maken is nog een dingetje, en dat is waarschijnlijk waarom ik het met dat figuur terug zie. Ze heeft de balans nog niet zo goed, en als ze iets moeilijk vind dan wordt ze een tank :+ ze is trouwens een fries (haitse x onne)

Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:38

Minder netjes maar rijtechnisch misschien wel de beste oplossing is bij het uitkomen van de wending meteen terug rijden.... Als ik t goed heb staat in de proef KXM van hand veranderen... na K arbeidsdraf...

Dus t is minder netjes dan eerst rechtstellrn maar letterlijk genomen mag t wel aangezien je na de K bent

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 10:46

ynskek schreef:
Minder netjes maar rijtechnisch misschien wel de beste oplossing is bij het uitkomen van de wending meteen terug rijden.... Als ik t goed heb staat in de proef KXM van hand veranderen... na K arbeidsdraf...

Dus t is minder netjes dan eerst rechtstellrn maar letterlijk genomen mag t wel aangezien je na de K bent


Zo deed ik het ook ja, goed terug pakken in de wending en zodra ik net voorbij K was meteen draf, dat ze bijna de kans niet kreeg om te versnellen. In principe moet de oefening opzich dan net zo ‘correct’ zijn als dat je het halverwege zou doen. Als het maar op de diagonaal is neem ik aan :Y) maar inderdaad het stukje rechtstellen mis je dan wel. Dat nemen we op dat moment maar even voor lief :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:28

Oh met die oefening totaal geen moeite. :)
Ik vind sowieso middengalop op lange zijde fijner dan op volte. Maar dat zit tussen mijn oren, op de volte ben ik altijd bang dat ze onderuit gaan. :')

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:29

Dankzij jullie heb ik even de proeven gekeken die ik moet rijden. :') Had alleen 9 nog maar gekeken en die vond ik wel heel goed te doen. 10 moet ik even doorrijden om te kijken hoe dat gaat haha. Dat van hand veranderen en terug naar draf vind ik niet eens zo spannend. Dat was vroeger toen je in de L2 ineens een stuk contra kreeg veel spannender, maar je moet het wel even oefenen. Wel mooie controle of paard goed aan de hulpen staat en hoe het staat met het op eigen benen lopen bijvoorbeeld.

Probleem is vaak dat ze na het verruimen niet goed genoeg terug rijden en dan in een te rennerig tempo de diagonaal oprijden.

Eigenlijk moet je het hetzelfde zien als A afwenden en na A arbeidsdraf, daar wordt ook bij bedoeld dat je eerst rechtstelt en dan terug rijdt, maar je kan beter smokkelen met snel en netjes terug naar draf, dan nette wending, recht stellen en dan slechte overgang.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:29

Josien_ schreef:
Weet iemand toevallig of je op één wedstrijd een proefje B en een proefje L1 mag starten?


Ja als het goed is mag dat gewoon :)

Proef 10 vond ik inderdaad ook meer naar L2 neigen ja. Al ging het ons gelukkig best goed af :D Is denk ik ook wel echt een kwestie van die dingen goed oefenen.

Enige waar wij maar niet uitkomen is middenstap. Nou rijd ik een Haflinger die al niet ruim beweegt van zichzelf, maar best kleine stapjes neemt. Iemand toevallig dé tip? :D

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:37

Ik vind hem dan weer echt niet naar L2 neigen, maar wel een mooiere opbouw. Ik had het over L2 proeven van vroeger waar je KXG in galop moest oid en andere varianten, dus echt een klein stukje contra. Dan was dit een logische voorloper daarvan geweest. Toen had je in de L1 gewoon alleen galop op volte en hoefslag en kreeg je in de L2 dan die contra stukjes. Dat was toen best een grote overgang. Maar dat was toen ik met vorige paard L2 reed, dus 10 jaar geleden ofzo?

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:37

NikkiLoves schreef:
Josien_ schreef:
Weet iemand toevallig of je op één wedstrijd een proefje B en een proefje L1 mag starten?


Ja als het goed is mag dat gewoon :)

Proef 10 vond ik inderdaad ook meer naar L2 neigen ja. Al ging het ons gelukkig best goed af :D Is denk ik ook wel echt een kwestie van die dingen goed oefenen.

Enige waar wij maar niet uitkomen is middenstap. Nou rijd ik een Haflinger die al niet ruim beweegt van zichzelf, maar best kleine stapjes neemt. Iemand toevallig dé tip? :D


Oefenen en zelf fanatiek meebewegen? :D Zo weet ik met mijn welsh cob meestal een 7 Binnen te slepen! Zelfs in die slechte proeven :P .

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:43

Oh Nikki, wat doe je nu met middenstap?

annika_s

Berichten: 2513
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:14

IK vind de midden galop op de lange zijde ook veel fijner als op de volte ! Haha precies wat jij zegt Mirjam ik denk ook altijd een soort van uit te glijden op de volte :')

Dat van hand veranderen en terug naar draf had ik niet zoveel moeite mee, waar wij dan wel weer moeite mee hadden was volgens mij proef 9? middelgalop op de volte tussen B en E , tussen E-K draf , A afwenden en stap en dan halt groeten hahah.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:24

mirjamalvaro schreef:
Oh met die oefening totaal geen moeite. :)
Ik vind sowieso middengalop op lange zijde fijner dan op volte. Maar dat zit tussen mijn oren, op de volte ben ik altijd bang dat ze onderuit gaan. :')

Haha ja ik ook! Of ik ben bang dat ik de bocht uit vlieg :')

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:25

annika_s schreef:
IK vind de midden galop op de lange zijde ook veel fijner als op de volte ! Haha precies wat jij zegt Mirjam ik denk ook altijd een soort van uit te glijden op de volte :')

Dat van hand veranderen en terug naar draf had ik niet zoveel moeite mee, waar wij dan wel weer moeite mee hadden was volgens mij proef 9? middelgalop op de volte tussen B en E , tussen E-K draf , A afwenden en stap en dan halt groeten hahah.

Dat vind ik ook een moeilijkere oefening dat gaat zo snel! Ik ben hem nog bij elkaar aan het rapen als ik alweer een overgang naar draf moet rijden :')

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:27

Vandaag L2 debuut ben heel erg benieuwd! Het is op stal en we hebben sinds kort een juryhokje in plaats van een auto..
En dat vind ze nogal eng :o
Vorige keer kwamen we er bijna niet langs dus ik ben benieuwd!
Maar het is een mooie kans omdat het toch maar op stal is en morgen hebben we ook nog een dag! :)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:55

Oh ben dus niet de enige met die gekke kronkel. :P

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:41

MyWishMax schreef:
Oh Nikki, wat doe je nu met middenstap?


Meer aansporen, ietwat langer laten in de hals zodat ze haar rug langer kan maken en dan dus hopelijk ook veruimd, maar helaas..

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:22

Josien je mag flexibel starten zolang je maar geen 5 wp in de L1 hebt