[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:20

Trysteffy, jeetje wat balen! Maar hopelijk blijft jouw paard ongeschonden.
Nouvel, wauw dat je zo kunt uitrijden! Ik heb hier ook wel mooi bos, maar strand staat echt nog steeds op mijn lijstje hoor.
Meya, fijn dat je weer een beetje bent opgeknapt!
Natasja, mooi dat je les goed ging!

Mijn paard liep na 2 weken helemaal gestoord doen, dit weekend weer fijn. Blijkt dat hij toch echt niet te rijden is met een combineerde neusriem. Lage neusriem er weer aan en direct al verschil en na een kwartiertje leek het vrijdag weer ergens op. Bijzonder hoe dat paard toch zo zijn voorkeur kan uiten. Gisteren hadden we aan het begin ook nog even afstemmingsprobleempjes, maar daarna liep hij zo fijn!
Zo'n mooie fijn open verbinding en super scherp aan de hulpen! Kon zo alles rijden wat ik wou. Eens kijken of we dit de komende 2 maand kunnen houden en kunnen verbeteren en dan hopelijk outdoor de selectie in het M1 knallen!

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:19

Fijn glenstorm! Tja, soms kunnen ze het goed aangeven als er iets loos is.

Hier ook weer even gereden. Oké soepelheid etc was niet gelijk zoals het was, maar ze was super koel in het hoofd. Opstappen en genieten. Heerlijk gereden :D
Even back to basic, soms ook niet verkeerd.

roosje78Jarig

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:27

Jeetje, wat rot, Trysteffy! Hopelijk blijft het bij dat ene paard en worden de andere paarden niet aangestoken en ziek. Ik kan me wel voorstellen dat je baalt!

Fijn, Meya, dat je lekker ontspannen hebt kunnen trainen. Al wat meer opgepakt sindsdien?

Wel goed dat je kijkt naar je paard, Glenstrom. Voor hetzelfde geld had je de slof eraan gezet en hem vastgezet. Tja, en sommige paarden zijn nu eenmaal iets uitgesprokener dan andere.

Wat een heerlijke foto's, Nouvel! Heerlijk genieten!

Fijn, Natasja, dat je zo lekker had getraind. Heb je al een wedstrijd gepland?

Zelf ondertussen eventjes stilgestaan met mijn paardje. Hij is nogal puberaal en vindt dat zijn ijzers totaal niet nodig zijn. Om de paar weken liggen die er dus af, ondanks dat de smid ze er al met verkorte takken onderlegt, afslijpt op bepaalde punten en schuin maakt. Ook krijgt hij springschoenen om, maar elke week kan ik er wel 1 naar de schoenmaker brengen om te maken. Hij staat in de winter in de paddock voor 3 a 4 uur en graaft naar China, speelt met zijn bal, heeft takken om mee te sjouwen en in de paddock naast hem staan 2 dames waarmee hij kroelt. Dus waarom dan elke keer die ijzers eraf liggen, geen idee. Maar afgelopen woensdag was het weer raak en lag er eentje voor de helft af en hebben we die er maar helemaal afgehaald. Toch een kleine kneuzing daarbij opgelopen en dus rust gegeven en voor de zekerheid in de biotex. Maar gisteren was hij weer goed, dus vanmiddag longeren.
Mochten jullie trouwens nog tips hebben om dit te voorkomen, graag! Zonder ijzers gaat niet. Hij schraapt zo veel (ook met rubberen mat, die overigens ook door de hele stal heen wordt gesleept) en daardoor stond hij op het leven van zijn hoef en dus kreupel.
Tja, het is gewoon een heel speels paard en vindt alles leuk om mee te spelen en kapot te maken. Ook op stal heeft hij overigens genoeg afleiding. Hij krijgt 3x daags hooi, 1x daags stro en 3x daags krachtvoer, allemaal verspreidt over de dag. Soms is hij dingen aan het slopen terwijl er genoeg ruwvoer ligt. Hij komt er minimaal 2x per dag uit, 3 a 4 uur paddock en dan nog 1x om te rijden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:39

Hmm vervelend van je ijzers, misschien even overleggen met je smid of hij de takken iets korter kan maken zodat hij er minder snel op kan gaan staan.
Hier nog zonder ijzers, zoals het lukt houd ik dat zo, scheelt een hoop gedoe.

Vanmorgen les gehad, hard gewerk, hij vindt nog veel lastig maar hij doet zijn best.

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:00

Meya inderdaad niet verkeerd om soms even terug te gaan naar de basis.
Roosje, lastig zeg dat hij zijn ijzers er steeds af trapt.
Nouvel, ben je nu bezig met trainen voor de M2?

Hier gisteren ook weer les gehad. Een aantal hele fijne stukken gereden, maar dat heeft nog wat tijd nodig voor het bevestigd gaat worden. Wel was het daarna heerlijk weer, dus eindelijk paard weer eens helemaal gewassen. Was echt nodig want hij zag grijs van het stof en vet. Daarna mocht hij lekker zonder deken naar buiten, echt heerlijk!

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:26

:wave:

Meya, inmiddels weer opgeknapt? En stoere foto's!

Glenstorm, stoer paard heb je! Wb het hoofdstel verhaal, enorm herkenbaar. Dior kan ik op zich wel rijden met een gecombineerde neusriem maar op een lage neusriem loopt hij gewoon veel fijner. Ik vind het foeilelijk maar ik me er maar bij neergelegd, hij geeft zelf heel duidelijk aan dat hij dat een stuk prettiger vindt.

Nouvel, je gaat lekker he! Ik volg je natuurlijk al op fb haha, altijd leuk om je filmpjes e.d. te zien. Je bent echt op een fijne manier met je paard bezig. :)

Trusteffy, jeetje dat is echt enorm balen, pff. :(

Roosje, aii daar ben je mooi klaar mee, je zou eventueel nog een dubbele lip kunnen overwegen (als het zijn voorijzers zijn die hij eraf trapt) maar daar ben ik zelf niet zo fan van. Verder zou ik het ook zo 1,2,3 niet weten..

Zo, weer helemaal bij. :)

Ik heb dan eindelijk volgend weekend ons M1 debuut. (Door omstandigheden moest ik me vorige week afmelden.) Ik heb er super veel zin in want hij staat er echt zo fijn aan. <3 Dus ik ben ontzettend benieuwd! :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:47

Sanne dank je!
Succes met je debuut. Spannend!

Glenstorm, bizar zo’n verschil met een neusriem, goed dat je er achter komt.
Scheelt toch weer een hoop gedoe als je zo weer fijn kunt rijden!

Ik heb dat gedoe een beetje met bitten, die van mij hangt en trekt heel snel omdat hij het lastig vindt om goed van achteruit te sluiten en gesloten te blijven.
Ik heb verschillende bitten geprobeerd maar op sommige kan hij ook heel extreem reageren, echt lastig is dat omdat je het nooit van te voren weet...
Ik heb er nu een paar weken een myler in en dat lijkt heel aardig te gaan.

Ik ben wel rustig aan richting M2 aan het werken, zondag ook de proeven eens doorgereden, dat is nog wel even aanpoten, Haha!
Ik kijk nog wel wat ik doe, misschien dat ik 1 of 2x start om eens te kijken hoe dat gaat en waar ik echt tegen aan loop.
Ik verwacht verlopig nog geen winst te rijden maar beetje ervaring op doen kan nooit kwaad...

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:57

Roosje78. .. bah wat k*t zeg. Geen ervaringen mee..
Nouvel en glenstorm fijne lessen gehad. Zitten de knopjes van het M2 er al wat op Nouvel?
Lekker man je paard wassen en zonder deken naar buiten. Moet hier ook hoognodig weer :+

Sanne succes alvast!
Lees het al.. zijn meer paarden die gevoelig voor 'kleine' veranderingen zijn.. :')

Ja, hier weer zo goed als opgeknapt. Pas sinds gisteren weer normaal eet en drink patroon.
Rijden ook al wat opgepakt. Man o man. Wat gaat dit lekker zeg :D Gewoon eigen ding doen.
Sb's gingen voor ons doen vrij snel netjes. Alleen 1 kant contra galop lukte niet echt. En dan dan ik argh hop, kom op. Dit moet goed. Maar dan wordt Hope zenuwachtig van me :o vriend zei je moet gewoon leren om dan te denken jammer dan, doen we morgen wel weer.
Hij heeft nog eventjes geholpen en gefilmd.

Hierbij een still.
Afbeelding

Heerlijk. Morgen een vrije dag. En heb ook een les gepland en avonds nog met vriendin weg :)

En morgen is Twirre echt 1, enter-to-be. *\o/* Zal eens kijken of ik haar de slingers om krijg :D :+

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:54

Balen.. hier ging les niet door. Volgende week nieuwe poging.. :7
Zal paardlief zo even longeren

En ja hoor, de slingers zijn gelukt :') _O- Dat paard vindt ook echt alles goed.


Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:28

Ahhh gefeliciteerd!
Wat een schatje!
Balen van je les trouwens zeg...

Contra is hier ook nog lastig trouwens, springt onwijs snel om...

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:19

Sanne, succes met je debuut!
Nouvel, ja bitten zijn ook lastig. Gelukkig geeft mijn paard goed aan wat hij wel en niet fijn vindt. Nu een simpele dubbelgebroken dunne bustrens en daar loopt hij echt prima op.
Meya, leuk paardje zeg en wat heerlijk dat hij alles goed vindt. Geeft hoop voor de toekomst dat je een lekker nuchter paard hebt. Foto van het rijden ziet er ook wel fijn uit, je mag er alleen wel wat trotser op gaan zitten hoor!

Ik loop hier ook nog tegen wat dingetjes met de contra aan. Hij verliest soms wat sprong en gaat soms wat hoog met het hoofd om te compenseren. Gelukkig springt hij eigenlijk bijna nooit meer om, alleen als ik hem zelf uit balans breng. Maar ik ben me er gelukkig bewust van hoe ik moet blijven zitten en dan gaat het meestal wel goed.
Vandaag weer gereden en ondanks de halve storm waar ik in reed ging het eigenlijk best fijn. Zaten hele fijne stukken bij en de proeven voor zondag even geoefend. Op een paar kleine foutjes na was het helemaal niet zo verkeerd. Ben heel erg benieuwd hoe hij het zondag gaat doen. Als hij zo loopt als vanavond kan hij makkelijk punten lopen, maar het is gewoon nog net niet helemaal bevestigd dus de kans is groot dat het niet lukt. Dat maakt me ook niks uit, we zijn thuis aan het trainen met wat dingen wat ik tegenaan loop. Thuis is het al enorm verbeterd en nu gaan we gewoon eens kijken of hij op wedstrijd ook al een beetje die richting op kan. Ik zie het ook gewoon puur als oefening en voor een stukje wedstrijdritme. (Als ik te lang niet start dan kan hij alle indrukken op concours niet zo goed verwerken, dan kan hij echt enorm ontploffen en ga ik echt als rodeostier over het losrijterrein)

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:14

Even oefenrondje is niet verkeerd toch? :) succes iig! En fijn dat ie thuis zo is verbeterd!!

Ik heb volgende week ook een oefenrondje.. Punten worden het niet, maar als ze daar ook koel in het hoofd kan blijven ben ik al blij :D Heb haar nu weer zo ver dat ik thuis de laatste keren zonder sporen heb gereden.

Afbeelding
Zo bedoel je? Zit wel lastig nu. Ze is erg relaxed. Tikje actiever zou mogen, heb voor nu alleen liever rust , alleen als ze wat actiever loopt zit ik wel beter voor mijn gevoel.

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:58

Ja dat is al beter! Probeer wel aan je onderbenen te denken, je lijkt ze een beetje naar voren af te steken.

Hebben jullie veel wedstrijden op de planning staan de komende tijd?

roosje78Jarig

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:14

Goedemorgen! Allemaal een leuk weekend gehad?

Hoe ging je oefenrondje, Meya? Of is dat aankomend weekend? Mooi beeld op de foto's! En wat een schatje is je veulen!

Hoe ging je wedstrijd, Glenstorm?

Wat doe jij als oefening om hem niet om te laten springen, Nouvel?

En zijn ijzers zitten er tot nu toe nog steeds onder :+ Hij zou deze week eigenlijk beslagen worden, maar dit heb ik uitgesteld voor een week later. Ondertussen doet hij het best goed. Ingeschreven voor a.s. zondag en als mijn les goed gaat woensdag, dan zet ik het om naar m1.

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:06

Ik heb wel een en ander opgegeven. Ga nu proberen zoveel mogelijk naar dezelfde wedstrijden, kijken of we daar de rust kunnen terug vinden :)
Succes roosje78 met les morgen!

Hier morgen ook les. Hoop ik dan :D Heerlijk weertje zeg! Net fijn gereden, gisteren ook.. zelfs zo rustig dat we begin met de keertwendingen hebben gemaakt.
Nu genieten we nog even van de zon. . Zij lekker zonder deken in de bak en ik chill op de stoel in de zon :D Laat de lente maar komen..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:12

Klinkt goed!

Hier ook mooi weer maar de ijskoude harde wind viel nog een beetje tegen...

Ik ben lekker naar strand geweest, vrij vandaag en van het weekend niet geweest vanwege de kou.
Hij moest even uitrazen op strand... :=
Zondag weer les/clinic van Herman Wientjes, maar eens even kijken hoe het gaat.
Ik twijfel of ik al een keer M2 zal proberen, maar even overleggen zondag...

NatasjaS
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-11-09
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:47

Het mooie weer schijnt er nu echt aan te komen. Het weekend dubbele cijfers.

Ik heb in mijn hoofd om 22 april te starten. Alleen het aanspringen in galop linksom op de letter wil niet nu ik haar wat meer van achter rij. Ik zal zelf wel verkeerd zitten (ze gooit mij naar buiten), maar frustrerend is het wel.........

@ Nouvel, anders ergens een oefenrondje M2?

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:20

Weet niet of ik in de proefjes de rust ook kan bewaren. Heb nog niet gehele proefjes geoefend, wel wat lijntjes /oefeningen. Ach, we zullen zien :)

Van jou klinkt ook goed! Heerlijk lekker uitwaaien.
Ja miss oefenrondje m2? En andere kant.. wat heb je te verliezen?

Hier weer niet echt fit.. Kan nog wel functioneren gelukkig maar vond dat ik deze ronde wel mocht overslaan :') :o

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:12

Meya, beterschap! Doe maar rustig aan, mijn moeder heeft 6 weken na de griep alsnog longontsteking gekregen.
Nouvel, je kunt natuurlijk gewoon een keertje starten he. Een verliespunt zul je vast niet rijden en zo kun je wel eens een keer proeven aan de M2.

Wedstrijd ging niet heel fijn, losrijden vond hij wat spannend. Vooral toen iemand met een stakend paard die in de proef dus ook niks wou weer terug kwam in de losrijbaan en meerdere keren bijna tegen hem aan steigerde. Even later reed ik een poosje maar met 1 ander waarmee ik fijn samen kon losrijden en gewoon goed met elkaar rekening hielden. Toen liet hij even hele fijne dingen zien. Maar net voordat we de baan in moesten kwamen er 4 bij in de losrijbaan die minder goed uitkeken en heel dicht langs hem heen reden, dat vindt hij gewoon heel eng. Dus hij was tamelijk over de zeik voor ik überhaupt naar de baan ging, ik kon niet meer stilstaan alleen naar voor/achter/opzij en voornamelijk omhoog.
In de baan was hij ook bang dat de bloemetjes hem op gingen eten haha. En door die spanning zet hij zich dan een beetje vast in de rug in draf waardoor we taktfouten krijgen en in galop drukt hij zich dan op. Toch een aantal heel fijne onderdelen kunnen rijden waar ik echt de vooruitgang heb gemerkt. Alleen in de galop kregen we gewoon wat dikke fouten. Maakt niet uit, we weten weer waar we staan. Thuis lukken dingen nu al wel 9 vd 10 keer en we gaan gewoon de komende 6 weken ervoor zorgen dat alles echt bevestigd is en daarna pas weer starten.

Vandaag thuis ging het trouwens wel fijn, beetje basis werk gedaan en fijn losgewerkt.

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:09

Argh wat jammer zeg!! Eerst thuis verder trainen? Dat is ook wel eens goed en lekker :)

Hier eindelijk les gehad bij nieuwe instructrice. Erg fijn gereden :j mooie aanvulling op mijn andere instructrice. Zij lette vooral ook erg op mij, houding zit ademhaling. Was af en toe echt een eye opener :o En voordeel. Is dichtbij en stuk goedkoper.. :)
Nu vol goede moed.. en zo doorgaan. Dan lukt het tzt ook wel om het langer vol te houden en in de proeven toe te passen. :)

roosje78Jarig

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:51

Klinkt goed, Meya! Van iedereen leer je wat. Voel je je ook al weer beter?

Wat jammer dat het niet zo fijn ging met inrijden, Glenstorm. Dat werkt natuurlijk ook door in de ring. Dat zijn dingen waar je geen invloed op hebt van te voren. Lekker oefenen! Waarom ga je trouwens pas weer over 6 weken?

Op de letter hoeft ook niet perse, Natasja, als het maar goed gereden is. Natuurlijk niet 5 meter er voor of erna, maar het gaat tegenwoordig meer om hoe het gereden wordt, dan dat het perse op de plek van de letter moet zijn.

Leuk, Nouvel, dat je weer les hebt van Herman!

Klinkt heel erg lekker, Meya, zo in het zonnetje. Ik hoop echt dat we snel heel lekker voorjaarsweer krijgen.

Zelf dus gisteren les gehad, maar voor die tijd haalde ik hem uit zijn box en was hij weer zijn ijzer kwijt. Gelukkig had ik hem snel gevonden, dus die kan er dan door de smid onder worden geslagen. Die komt al vandaag of morgen. Ook in overleg met de juf en de smid besloten om zijn ijzers er van achteren af te halen en 1 hoefschoen te bestellen voor dat ene voetje. Hopelijk gaat dit allemaal helpen.
De les ging erg fijn! Ook toestemming gekregen om M1 te starten, dus meteen een mailtje gestuurd naar de organisatie voor a.s. zondag. Vandaag een dagje rust en als ik tijd genoeg heb, dan ga ik hem longeren.

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:46

Nog niet echt denderend, maar ik kan nog functioneren haha. Ben vandaag wel eerder naar huis gegaan, had nog zoveel overuren staan. Denk even middagje vrij :)


Wat vervelend van de ijzers zeg.. Voortaan moet je het maar afkloppen dat ze nog onder zitten :D
Leuk, succes zondag! (Laat je het trouwens van je instructrice afhangen wat je start en wanneer? :o gewoon nieuwsgierigheid hoor )

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:56

Ow dat is zeker irritant van de ijzers zeg, balen, worden de hoeven ook niet beter van...
Maar wel fijn dat je M1 kunt gaan starten!

Meya, gauw helemaal opknappen, wel lekker dat je even een middagje vrij kon nemen.
En dat je bij je nieuwe instructie zo fijn hebt kunnen rijden!

Ik duim ook mee voor lekker voorjaarsweer!

Glenstorm jammer van je wedstrijd zeg...
In ieder geval weer een oefening erbij, fijn dat het thuis wel lekker ging!

Ik heb gisteren clubles gereden, dat ging echt niet fijn, bak was enorm zwaar en daardoor ging hij weer duwen en rukken aan het bit, dan vindt hij het zo moeilijk om goed over 4 benen in balans te blijven lopen.Zonde want hij deed het echt fijn de laatste weken.
Hopen dat ‘ie t zondag bij Herman in de les weer fijn doet!

Yom
Berichten: 3787
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:16

Mag ik me hier ook melden :)

Mijn dochter is degene die rijdt en 6 april staat haar M1 debuut gepland. Zij rijdt een 12 jarige merrie die ze nu iets meer dan een jaar least. Paard is al bij haar vorige leaser tot het Z gekomen dus heeft wat dat betreft meer ervaring dan mijn dochter.

Ze is na 13 wp naar het L1 gegaan, daarin meegedaan met de selectiewedstrijden dus er lang ingezeten, snel door de L2 gegaan om nu weer verder te leren in het M1. Leuk om weer nieuwe dingen te leren in de lessen

Afbeelding

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:59

Whooooopwhoooooop *\o/*
Had vanavond ook een oefenrondje, veel gehad aan de les van gisteren. 1e proef ging echt fijn 187.5 en 2e proef 183.5 :D

Even spammen :o