Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:17

daffodil schreef:
Goed, komt ie, even in aanmerking genomen dat ik niet helemaal vanuit de juiste positie kijk maar dan heb je een idee

1. 7
2. 5 op voorhand, meer verruimen
3. 6 iets diep
4. 5 let op tact
5. 6 meer buiging
6. 5 veel meer buiging
7. 7.5
8. 7
9. 6 losser door het lijf, loperig bij op maat maken
10. 6 aarzelend
11. 7
12. 4 scheef, meer verschil
13. 6 buiging, volte rond rijden
14. 6.5
15. 6 opvangen in overgang
16. 4 Moet hand volgen, onrustig
17. 5 neemt aanloop, mag vloeiender
18. 6.5 overgang terug markeren
19. 6 meer buiging
20. 6.5
21. 6 opvangen
22. 6 iets diep, netter halthouden
23. 6
24. 6.5
25. 6.5
26. 7
27. 6 Paard mag losser door het lijf, meer buigen, let op diepgaan
28. 6.5
29. 6.5
30. 7

Nette combinatie, geheel mag iets soepeler, losser door het lijf. Geheel mag wat flitsender gereden worden.

Totaal 182.

Dat is hoe mijn protocol eruit zou zien. Wat ik je mee wil geven is dat je minder "netjes" moet willen rijden maar veel meer schwung, en dat kan je paard best. Werk aan sneller omstellen, meer buiging, en wat losser door het lijf zodat je paard ook iets meer kan gaan dragen en minder zwaar aan de voorkant wordt. Ik vind jullie wel echt een leuke combinatie!


kan ik me alleen maar bij aansluiten

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:19

Mijn juryjaren liggen even achter me ;-) maar ik vond het helemaal geen slechte proef. Het kan allemaal net wat scherper en netter gezet worden maar met ervaring en training komt dat zeker goed. Probeer de overgangen iets vloeiender te rijden. Jullie zijn als combinatie zijn passend om naar de kijken. Paard mag inderdaad iets losser in het lijf zoals daffodil zegt maar dat is ook een kwestie van trainen en ervaring op doen. Zeker niet opgeven!

Wat mij momenteel erg stoort op wedstrijden is het feit dat ruiters niet normaal meer stil kunnen zitten met hun benen. De voeten vliegen van voor naar achter. Dat is bij jullie niet het geval.

@Danzzz mocht jij jury zijn is dat de reden dat mensen niet meer naar wedstrijden willen. Ooit gehoord van opbouwende kritiek en motiveren? Niet? Probeer het eens op te zoeken.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:20

daffodil schreef:
danzzz schreef:
Ik heb je filmpje na een minuut uitgezet, blijf lekker springen. Het is niet slecht, het is niet goed, maar ik denk dat ik zo wel kan raden wat er op je protocol stond, meer dragen, vlak, en dan overal een 6je voor.

Ik denk niet dat het jurylid je tekort heeft gedaan.

sorry, kan er niks anders van maken


Goed....vooral geen jury worden geef ik je mee, dit soort commentaar is nou net wat je niet hoort te geven. Dat je het denkt is tot daaraantoe maar leg mij nou eens uit in hoeverre dit opbouwende kritiek is?

ik heb ook geen ambitie om jury te worden, en mijn fluwelen handschoentjes zitten in de was vandaag. Het is ook geen kritiek, ik zeg het nog: Het is niet goed en het is niet slecht. Ik snap de punten wel, in hoeveel andere woorden moet ik dat zeggen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:20

Mijn instructrice zei altijd, neem het gemiddelde over 10 proeven en je hebt een behoorlijk goed beeld van waar je staat :j

Danzzz, het is de manier waarop.. ;)

Es_Anne
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-12-17

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 12:21

daffodil schreef:
Goed, komt ie, even in aanmerking genomen dat ik niet helemaal vanuit de juiste positie kijk maar dan heb je een idee

1. 7
2. 5 op voorhand, meer verruimen
3. 6 iets diep
4. 5 let op tact
5. 6 meer buiging
6. 5 veel meer buiging
7. 7.5
8. 7
9. 6 losser door het lijf, loperig bij op maat maken
10. 6 aarzelend
11. 7
12. 4 scheef, meer verschil
13. 6 buiging, volte rond rijden
14. 6.5
15. 6 opvangen in overgang
16. 4 Moet hand volgen, onrustig
17. 5 neemt aanloop, mag vloeiender
18. 6.5 overgang terug markeren
19. 6 meer buiging
20. 6.5
21. 6 opvangen
22. 6 iets diep, netter halthouden
23. 6
24. 6.5
25. 6.5
26. 7
27. 6 Paard mag losser door het lijf, meer buigen, let op diepgaan
28. 6.5
29. 6.5
30. 7

Nette combinatie, geheel mag iets soepeler, losser door het lijf. Geheel mag wat flitsender gereden worden.

Totaal 182.

Dat is hoe mijn protocol eruit zou zien. Wat ik je mee wil geven is dat je minder "netjes" moet willen rijden maar veel meer schwung, en dat kan je paard best. Werk aan sneller omstellen, meer buiging, en wat losser door het lijf zodat je paard ook iets meer kan gaan dragen en minder zwaar aan de voorkant wordt. Ik vind jullie wel echt een leuke combinatie!


Bedankt voor je reactie, leuk! Het paard is een Verdi en van nature laag gebouwd. Er zijn nog veel dingen waaraan gewerkt moet worden, maar paardrijden is een proces en ik vind zelf dat ik op dit moment van het proces we deze punten niet verdienen. We trainen weer lekker verder en het mag idd nog wat losser. Ik wil hem dan graag iets te netjes voorstellen terwijl ik zelf ook meer mag ontspannen.

En Danzzz: Het is nog zeker niet goed, maar lees maar even hierboven. In de zomer rij ik veel SGW en dit is dan ook de reden om naast het springen veel te dressuren. Daarnaast is dressuur belangrijk om ook een springpaard fijn door een parcours heen te krijgen. Als dressuur nog niet goed gaat, is dat geen reden om het niet meer te doen.

De rest ook allemaal bedankt voor de reacties.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:24

Ik vind je punten wel redelijk, ik zou zo tussen de 170 en 185 allemaal nog wel redelijk vinden. Niet echt super, maar ook niet echt verkeerd. In de basis mag hij voor de M gewoon wat meer op het achterbeen. Hij mag wat meer door het lijf (lengtebuiging) en meer swingen. De proef ziet er wel netjes uit, maar alles is wat flauw gereden en de beweging is wat vlakkig.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:26

Helemaal eens met de mensen boven mij.

Ik start nu net M1 met een springpaard. Ben pas 1 keer gestart maar merkte wel flink verschil in punten tov het L2.
Ik ben geen jurylid maar ik heb meegepunt en kom uit op 178 punten.

Over het algemeen mis ik lossigheid en schwung in het lijf en mag de aanleuning meer lucht hebben. Hij komt geregeld te diep en duikt nog te veel in je hand.
Verder een brave 6jes proef. Ik denk dat je een hoop 7ens kan winnen als je wat meer expressie in je proef kan krijgen en je de neus meer van je hand af kan rijden.

Mijn lijstje:

1. 6.5
2. 6 meer verruimen, minder versnellen
3. 6.5
4. 6 zie 2
5. 6.5
6. 6.5
7. 6 te veel op hand gereden, op voorhand
8. 6
9. 4 te weinig verruiming, meer door het lijf stappen, taktfouten bij B
10. 6
11. 6.5
12. 5 overgang terug meer markeren
13. 6
14. 6
15. 6
16. 4.5 onrustig in aanleuning, te weinig, te diep,
17. 6
18. 6
19. 6
20. 6
21. 5 'valt' in draf, op voorhand
22. 5 hh niet op 4 benen
23. 6
24. 6
25. 6
26. 6.5
27. 6 soms onrustig in aanleuning, duikt in hand
28. 6
29. 6.5
30. 7
Totaal 178

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:29

Ik vind zo te punten ook niet direct verkeerd, had misschien net wat hoger gekunt maar echt niet om te zeggen jury op de zwarte lijst.

Ook je springpaardje kan meer buiging laten zien, dat is wat ik erg mis. Zo bijvoorbeeld ook in de SB.
En net wat meer activiteit.
Middendraf zal oefenen worden maar zeker weten dat je daar ook meer uit kunt gaan halen :j
Ik vind jullie zeker een fijne combi, net wat meer oefenen op de genoemde punten en je totaal is direct hoger :)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:29

Es_Anne schreef:
.

En Danzzz: Het is nog zeker niet goed, maar lees maar even hierboven. In de zomer rij ik veel SGW en dit is dan ook de reden om naast het springen veel te dressuren. Daarnaast is dressuur belangrijk om ook een springpaard fijn door een parcours heen te krijgen. Als dressuur nog niet goed gaat, is dat geen reden om het niet meer te doen.

De rest ook allemaal bedankt voor de reacties.

Heel plausibel. En natuurlijk is dressuur de basis voor alles, maar je start in het M, reguliere dressuur, dan is het niet zo heel gek dat je gewoon gepunt wordt als M waardig, en daar kom je gewoon eigenlijk net een beetje tekort voor. Geeft allemaal helemaal niks, maar dat is NIET een juryfout zoals je graag zou willen zien, want je hebt het immers over zwarte lijsten en gekke punten die niet stroken met je gevoel.

Je hebt gewoon als combinatie een matige M proef neergezet en bent als zodanig beoordeeld, ik snap het probleem niet zo.

Vind het wel een buitengewoon verstandig besluit om in de wintermaanden de dressuur voor je zomerwedstrijden op te pakken en te finetunen, daar heb je echt over nagedacht.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:29

Es_Anne schreef:
Het paard is een Verdi en van nature laag gebouwd. Er zijn nog veel dingen waaraan gewerkt moet worden, maar paardrijden is een proces en ik vind zelf dat ik op dit moment van het proces we deze punten niet verdienen.


Waarom voel jij het zo, dat je 'deze punten niet verdient'? Het is niet alsof je 155 punten had hé? ;)
Een winstpunt betekent in theorie ook, dat jullie klaar zouden moeten kunnen zijn voor het M2...

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:39

Ik snap wat je bedoelt. Het gaat voor jouw gevoel goed en de jury kan niet zien dat het erg goed is in vergelijking met de vorige keren. Als je dan uiteindelijk lager eindigt dan je verwacht had, voelt dat echt vervelend, maar het ging voor jou goed dus daar gaat het om! De jury gaf je misschien niet de punten die je wilde, maar als jij ziet en merkt dat er vooruitgang in zit hoef je je nergens druk om te maken. :)

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:39

stitchlover schreef:
Heb het filmpje deels even bekeken en moet zeggen dat ik 171,5 inderdaad laag gepunt vind.
Qua lopen, nageeflijkheid en afwerking valt er nog wel wat te sleutelen, maar niet zo zeer zo slecht dat je (gemiddeld) voor alle onderdelen op onvoldoendes uit komt.

Ben benieuwd naar je protocol.


Daar wil ik toch even op inhaken.
171,5 punt is
Alles een 6 en 8,5 onderdelen een 5...
En ik als perfectionist heb je proef gekeken. En ik vind het heel netjes gepunt.
Ik heb totaal niet de intentie om TS af te kraken op bokt. Respect dat ze het online zet!
Maar het paard mist achterbeen gebruik, te vlak in de hals lengte, paard geeft niet na (loopt aan de teugel, maar dat is totaal iets anders)
En zo ook bijv de linksomkeerd, ik zie totaal geen lengte buiging en paard zwaait wat uit.
Allemaal kleine dingentjes die ik vind in het M niet meer “mogen”.
De proef is heel braaf gereden.

Kijk ik zie alleen dit filmpje, ik weet niet waar jullie vanaf komen.

Daarbij vind ik het altijd zo jammer als mensen zo reageren. (Afmelden als die jury daar zit)
Volgens mij, rijdt iedereen voor zichzelf! :)
En of je nu minder goede punten heb, je paard is er wel uit geweest, andere locatie. Daar leer je als combinatie veel meer van, dan een keer punten waar je als ruiter niet mee eens bent.

Succes TS! Lekker verder oefenen :)

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:40

Tango1979 schreef:
Ik vind je punten wel redelijk, ik zou zo tussen de 170 en 185 allemaal nog wel redelijk vinden. Niet echt super, maar ook niet echt verkeerd. In de basis mag hij voor de M gewoon wat meer op het achterbeen. Hij mag wat meer door het lijf (lengtebuiging) en meer swingen. De proef ziet er wel netjes uit, maar alles is wat flauw gereden en de beweging is wat vlakkig.


Eens.

Ik heb het filmpje bekeken en zou zelf geen winst verwachten als dit mijn proef was.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:40

Tango1979 schreef:
Ik vind je punten wel redelijk, ik zou zo tussen de 170 en 185 allemaal nog wel redelijk vinden.

Even afgezien van de interessante discussie, zie ik hier wel een element langskomen dat misschien over de hele breedte van de sport wel speelt. Heel veel juries zitten waarschijnlijk op de wedstrijd met dit gevoel en komen dus wat vaker onder de 60% uit dan erboven. Als je dus een vrij gemiddelde combinatie bent, kom je waarschijnlijk ook vaker thuis met net wat minder punten dan je had gehoopt.

TS, ik denk dat je wel een paar goede tips hebt gekregen in de reacties en ga lekker door, de stijgende lijn komt vanzelf.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:41

Vergeet niet dat het gereden zijn in het algemeen heel veel uitmaakt voor je eindscore. Als dat andere paard losser in zijn lijf liep, en wat meer gedragen liep bijvoorbeeld, dan krijg je al gauw op diverse onderdelen hogere punten. En dan kan je gerust wat fouten maken en nog steeds hoger eindigen.

Wat betreft je laatste opmerking; een jury punt op wat hij ziet, niet op het voorafgaande proces. Dat hele proces kunnen ze niet van op de hoogte zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:44

Pipodipo schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vind je punten wel redelijk, ik zou zo tussen de 170 en 185 allemaal nog wel redelijk vinden.

Even afgezien van de interessante discussie, zie ik hier wel een element langskomen dat misschien over de hele breedte van de sport wel speelt. Heel veel juries zitten waarschijnlijk op de wedstrijd met dit gevoel en komen dus wat vaker onder de 60% uit dan erboven. Als je dus een vrij gemiddelde combinatie bent, kom je waarschijnlijk ook vaker thuis met net wat minder punten dan je had gehoopt.

TS, ik denk dat je wel een paar goede tips hebt gekregen in de reacties en ga lekker door, de stijgende lijn komt vanzelf.

:j
Ik heb bijna altijd springpaarden in de dressuur gereden en dan heb je inderdaad meestal niet de paarden die vanzelf al swingen.
Zet je dan een proefje neer zonder foutjes heb je overal een 6 en dan ook een wp.
Maar als ruiter vind ik het dan niet terecht om er over te zeuren, want meer is het zelden waard. Ja soms de galop of het halthouden en achterwaarts omdat elk paard dat netjes kan. En daar kun je dan een mindere middendraf weer mee compenseren.
Ga je met een dergelijk paard de proef in weet je dat als ruiter. En zeggen we komen van veder, ja daar heeft en jury niets mee te maken. Die beoordeeld wat hij nu ziet. En zo hoort het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:46

Pipodipo schreef:
Tango1979 schreef:
Ik vind je punten wel redelijk, ik zou zo tussen de 170 en 185 allemaal nog wel redelijk vinden.

Even afgezien van de interessante discussie, zie ik hier wel een element langskomen dat misschien over de hele breedte van de sport wel speelt. Heel veel juries zitten waarschijnlijk op de wedstrijd met dit gevoel en komen dus wat vaker onder de 60% uit dan erboven. Als je dus een vrij gemiddelde combinatie bent, kom je waarschijnlijk ook vaker thuis met net wat minder punten dan je had gehoopt.

TS, ik denk dat je wel een paar goede tips hebt gekregen in de reacties en ga lekker door, de stijgende lijn komt vanzelf.


Toen ik zelf nog reed had ik best vaak 6-jes protocollen en mopperde ik op de zgn 6-jes jury's.. Totdat ik zelf ging jureren... Er zijn gewoon ook heel veel 6-jes proeven en dan is het ontzettend lastig om hier variatie in aan te brengen.. Het is niet goed, het is niet slecht.. Dan blijf je toch hangen tussen die 5 en 7..

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:48

Heb het filmpje bekeken en vind ook dat de jury je zeker niet te kort heeft gedaan. Je proef is netjes gereden, maar ziet er nogal flauwtjes uit en zeker juist in de echte m onderdelen zijn nog genoeg verbeteringen uit te halen.
Let er ook op dat verruimen ook echt verruimen is; nu is het meer versnellen dan verruimen imo. Ook je schouderbinnenwaarts is nog niet zoals die hoort te zijn in de m; te weinig lengtebuiging
Mijn mening is dat je met je 171 punten een nette score hebt gekregen en je zeker niet te streng bent gejureerd. Winstpuntwaardig is je proef namelijk nog niet.

Es_Anne
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 12:49

Ik train weer rustig verder en ik ga werken aan de genoemde punten!

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:49

Temeraire schreef:
Vergeet niet dat het gereden zijn in het algemeen heel veel uitmaakt voor je eindscore.


Dit dus. Qua skala mag hij gewoon wat verder zijn voor het M. Ontspanning, tact en aanleuning gaat redelijk netjes, op een tactfoutje en wat teveel op voorhand lopen na. Maar qua impuls (swung) en rechtrichten (lengtebuiging!) mag het meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:51

Ik kan me aansluiten bij de rest. De ene keer zul je hier 185 voor krijgen en de andere keer 172.

werk vooral aan de overgangen in de middengangen. De middengalop kan met veel meer expressie vooruit gereden worden en dan aan het einde meer terug.
Overgangen van galop naar draf vanuit contra kunnen ook meer aan elkaar.
Kwestie van trainen en dan moet je met dit paard zeker tegen de 190 kunnen rijden.

Eerlijk is vind ik dit een redelijke zesjes proef. Het meeste is oke maar het mag allemaal net wat meer.
Wat naar mijn mening ook zeker moet kunnen ook al zal het paard nooit een super mooie oprichting krijgen.

Es_Anne
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-12-17

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 12:56

Ik weet genoeg, iedereen bedankt en we gaan rustig verder.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:58

Tango1979 schreef:
Ik vind je punten wel redelijk, ik zou zo tussen de 170 en 185 allemaal nog wel redelijk vinden.
Relaxed schreef:
Pipodipo schreef:

Even afgezien van de interessante discussie, zie ik hier wel een element langskomen dat misschien over de hele breedte van de sport wel speelt. Heel veel juries zitten waarschijnlijk op de wedstrijd met dit gevoel en komen dus wat vaker onder de 60% uit dan erboven. Als je dus een vrij gemiddelde combinatie bent, kom je waarschijnlijk ook vaker thuis met net wat minder punten dan je had gehoopt.

TS, ik denk dat je wel een paar goede tips hebt gekregen in de reacties en ga lekker door, de stijgende lijn komt vanzelf.


Toen ik zelf nog reed had ik best vaak 6-jes protocollen en mopperde ik op de zgn 6-jes jury's.. Totdat ik zelf ging jureren... Er zijn gewoon ook heel veel 6-jes proeven en dan is het ontzettend lastig om hier variatie in aan te brengen.. Het is niet goed, het is niet slecht.. Dan blijf je toch hangen tussen die 5 en 7..

En het veel gehoord: "mijn proef van deze keer was echt niet slechter dan die van vorige week, maar nu heb ik ineens veel minder punten" . of "van deze jury had ik vorige keer veel meer punten",. enzovoort. Maar goed, het is op zich natuurlijk wel goed om te onthouden dat je punten echt een momentopname zijn en dat je met de rode lijn verder moet.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:58

En ik vind, wat wij ruiters meer moeten doen, de oefeningen helemaal uitfilteren.
Ik bedoel daarmee, wat wordt nou echt gevraagd.
Bijvoorbeeld een SB, hoeveel mensen rijdt er wel geen kont buitenwaarts?
Wat is een SB nu echt? T zelfde met die linksomkeerd, paard heeft geen lengtebuiging en zwaait uit. Wellicht gewoon een foutje en doet het paard het thuis goed?!
Maar daarin zie je eigenlijk al, dat in de opleiding van dit paard, heel veel wordt overgeslagen.

En ik denk dat bij 90% van de ruiter gebeurd. En ook ik heb die fouten begaan. Bij 10 punten over, en in het Z2 achterkomen dat het paard een vliegende galopwissel moet doen. En dan tegen je juiste trainer aan lopen, die je verteld dat mijn paard eigenlijk nog helemaal niet L klaar is.
Ja hij kent de truckjes, maar echt gegymnastiseerd werd hij niet.

En soms vind ik jammer dat de meeste ruiters niet reeeel naar zichzelf kijken. En die fout is eigenlijk te verhalen bij de instructeurs. Echte goede instructeurs zijn er maar heel weinig.

Er zullen nu ook genoeg mensen zijn, die denken wat een onzin wat ik nu hier typ. Dat mag...
Alleen enkele zullen zeggen, ik snap wat jij zegt.

En nee ik ben geen heilige ruiter, paardrijden is vet moeilijk? Maar zo logisch tegelijk :)

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:58

Ik vind 171 helemaal niet onredelijk bij deze proef. Het ontbreekt bij veel ruiters aan zelfreflectie en dat is iets om aan te werken. In plaats van op de jury af te geven kun je ook eerlijk naar je proef kijken en er aan werken. Het is zeker niet slecht maar ik zou zelf nog geen M1 starten, ik zou de gedragenheid, de tact en nageeflijkheid meer op orde willen hebben. Als je die dingen bij weet te werken zul je zien dat je punten ook omhoog gaan. Ik was zelf natuurlijk altijd erg blij met hoge punten maar ook met een minder goed protocol was ik blij want daar kon ik mee aan de slag.