Geen goed gevoel bij lesgever

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:18

Hoi

Normaal ben ik niet zo om mijn problemen op Internet te zetten, je hebt altijd mensen die dit lezen en er eigenlijk niks mee te maken hebben, maar omdat ik toch wel erg in dubio zit post ik het toch even.

Sinds een dik jaar heb ik een paard te rijden, mag hem als mijn eigen beschouwen en hij staat gestald bij een pensionstal. Van de eigenaar daarvan heb ik les, als het goed is twee maal per week. Hij rijdt zelf op LT-niveau en heeft eerder ook al GP gereden. Hij heeft ook bijbehorende diploma's etc, dus van lesgeven kent die wel iets.

Nu voel ik me niet 100% bij zijn methode. Mijn paard moet "in een bolletje" lopen. Dit wil zeggen dat zijn hals rond moet en daar zijn neus een heel stuk achter de LL om een reserve te hebben op wedstrijd. Om dit bij mijn paard te bekomen moet ik behoorlijk wat druk uitoefenen op de teugels, en ook een vrij constante. Het is niet dat ik hem er even doorheen moet halen om dan weer lucht te geven. Het lukt mij ook niet om hem zo te laten lopen, hij loopt met zijn neus net een tikkel achter de loodlijn. Verder dan dat krijg ik het paard niet en eigenlijk vind ik dat ook niet erg. Ik voel me niet goed bij het idee dat ik op kracht en dwang moet rijden.

Hoe kan ik dit duidelijk maken, zonder mijn lesgever kwijt te raken? De rest van zijn kritiek en hulp vind ik goed. Alleen dat bolletjeslopen vind ik maar niks.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:20

Kan je dit niet gewoon bespreken met hem? Uitleggen dat je je hier niet zo goed bij voelt?

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:21

Je kunt toch gewoon een keer tegen hem zeggen dat je die manier niks vind en wacht gewoon even af wat voor reactie je krijgt?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:22

Paard is niet van jou.
Je lest bij de pensionstal houder.

Overleggen met de eigenaar van het paard?
Dat jij niet zo goed uit de voeten kunt met die lessen?
Waar lest de eigenaar zelf?

(ik zou als eigenaar willen dat je zou lessen bij mijn eigen instr.
omdat je dan hetzelfde aan het paard vraagt)

Het is soms niet zozeer dat een lesgever slecht is,
maar soms past ie gewoon niet bij je of bij je paard.

Dus overleggen met eigenaar van het paard?

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:24

Ik dat dat je gewoon eens een goed gesprek moet aangaan met de lesgever.
Geen 1 paard is het zelfde en hebben dus een andere aanpak nodig.
Vertel hem gewoon hoe jij je er bij voelt en dat je op deze manier niet prettig rijd.
Als het een goed lesgever is dan moet hij hier begrip voor hebben en andere oplossingen zodat jij je er wel prettig bij voelt.

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:28

De eigenaar zegt er niks over, hij laat de keuze aan mij, hij rijdt zelf ook niet, hij heeft in geen jaren meer op een paard gezeten. Deze mag je als het ware buiten beschouwing laten.

Het gewoon "even" zeggen is moeilijk. Hij vertelde in het begin wel dat als ik niet akkoord ben met iets, het te zeggen, maar ik denk dat hij gewoon zegt dat ik dan maar ergens anders moet gaan. Als ik zijn methode niet wil, moet ik maar een methode zoeken die wel past.

In een verdere fase wordt die methode overigens wel meer ontspannen, hij rijdt soms ook en dan loopt die zoals hij het wil met een happy paard. Maar ik wil die constante druk en dwang niet...

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:32

Snap het, met die lesgever... wel..
Ze zijn niet allemaal voor discussies vatbaar.

En ideeen over hoe fijn te rijden, zijn bij verschillende mensen verschillend.

Heb gelukkig 1 waarmee je kan discusseren en die ook wil rijden zonder dat
paardrijden raakvlakken gaat hebben met krachtsport :D

Tja, in jouw geval.. toch met diegene in overleg gaan, of andere zoeken.
Of doorblijven rijden met onbevredigend gevoel.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:34

Ik zou dit gewoon met je lesgever bespreken. Als hij de discussie niet met je aan wil gaan, zou ik genoeg weten en verder zoeken.
Jij moet doen waar JIJ je fijn bij voelt, niet wat jouw lesgever denkt.

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:36

Op dit moment is het paard dus ook niet "fijn" te rijden vind ik. Heb hem nu sinds lange tijd weer vlot naar voren, maar nagevelijk rijden blijft moeilijk. Hij gaat wel tot de LL maar buigt niet verder. Als ik hier dan toch in doorzet verlies ik weer aan activiteit...

Overigens is verhuizen niet echt een optie, ik zou liever ook bij deze trainer blijven omdat ik behalve de hoofd-halshouding het vaak wel eens ben met hem.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:42

Als je het verder wel eens bent, zou ik het zeker eens overleggen.

Heeft ie wel eens op de jouwe gezeten?
Voor het gevoel wat wel / niet bij hem past, of jou.

Grrrom

Berichten: 92
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: ♪♥♪♫♪♥♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:44

Ik snap je probleem! Heb dit zelf ook een tijdje gehad, maar stopte toen toch sowieso met lessen dus heb er nooit iets van gezegd. Ik weet niet wat ik anders gedaan had...
Maar als ik jou was, zou ik op internet of in een boek wat concrete informatie verzamelen over het over-buigen van paarden (dus verder dan de LL laten lopen) en over sensibiliseren en desensibiliseren (wat, even beknopt gezegd, bij jouw situatie inhoudt dat je het paard leert te wijken voor druk zodat je hem ook de ontspanning kunt geven als hij in de gewenste houding loopt en dus niet met constante druk hoeft te rijden). Als je eenmaal wat goede argumenten tegen de methode van je instructeur hebt, weten jullie allebei tenminste waar je het over hebt en kun je gewoon een goed gesprek voeren. Zeg het gewoon op een vragende manier, zovan: laatst heb ik dit en dat gelezen, hoe zit dat en waarom moet ik het anders doen?
Misschien heeft hij wel een fantastische verklaring, misschien geeft hij jou gelijk, wie weet.
Succes ermee!

ayhno
Berichten: 869
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:44

Ik zou eens vragen of hij misschien even op het paard zou willen zitten, omdat je zelf er geen goed gevoel bij hebt..
maar hij het wel even kan ervaren.. en misschien kunnen jullie er dan smaen een middenweg in vinden?

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:48

Hij rijdt geregeld op het paard, en bij hem doet hij het ook een stuk makkelijker, waarschijnlijk omdat hij de "handeling" beter onder de knie heeft en met heel veel gevoel kan rijden. Ik weet van mezelf dat ik lang niet zoveel gevoel heb als hem.

Het argument dat overbuigen slecht zou zijn voor de mentale gezondheid, deel ik niet. Mijn paard wordt niet minder vrolijk van vijf cm dieper te buigen ;)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:01

Amy_92 schreef:
Hij rijdt geregeld op het paard, en bij hem doet hij het ook een stuk makkelijker, waarschijnlijk omdat hij de "handeling" beter onder de knie heeft en met heel veel gevoel kan rijden.

Het argument dat overbuigen slecht zou zijn voor de mentale gezondheid, deel ik niet. Mijn paard wordt niet minder vrolijk van vijf cm dieper te buigen ;)


Wat je echter wel als argument kan aanvoeren, aangezien jij in je begin post schrijft dat je die druk vervelend vind.
Is dat je dat een probleem vind (is namelijk mijn probleem, kan niet met/op druk rijden, dus moet het anders :D )
en niet zozeer de houding van het paard.
allicht dat hij dan ideeen heeft.

Grrrom

Berichten: 92
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: ♪♥♪♫♪♥♫

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:06

Het feit dat jij te veel druk uit moet oefenen om je paard te over-buigen, zegt al dat het verkeerd is. Niet alleen voor de mentale gezondheid (wat jij opvat als vrolijk/niet vrolijk?) maar ook op andere vlakken breng je je paard schade toe. Ik heb nog wel een artikel over de rollkür en andere soorten van over-buiging en waarom het zo verkeerd is...

http://www.bitlessbridle.com/ecom/sp?dbID=296
"Over-bending inflicts acute pain, chronic pain and nerve pain (neuralgia). Its victims exhibit fear and mental stress. In addition, by locking-up the neck, a horse is partially asphyxiated, unable to see properly and unbalanced. Over-bending increases the likelihood of accidents for both horse and rider. In the long-term, the practice probably causes permanent structural damage to many parts of the body, including the trachea, lungs and spine. Without question, it injures the bars of the mouth, teeth and skull. But if the practice of over-bending did no more than frighten a horse and cause it pain, it should be prohibited."

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 21:38

@Sjolvir: Wat zou jij dan als argument zien? Ik kan zo niets bedenken, en het is dan ook maar de vraag of mijn paard daar dan wel goed op reageert?

@Grrrom: Wat is "teveel"? Misschien voelt het voor een ander niet zo aan, maar ik heb het gevoel dat ik het denkbeeldige kuikentje echt doodknijp ipv vast te houden of te laten vallen. En vrolijk: oren naar voren, goed actief reageren, oefeningen vlot uitvoeren. Niet vrolijk: quasi onbewegelijk zijn met de oren, onder het werk uit proberen te komen, sloom zijn of net veel te heet. Denk ook dat de methode waarop ik train niet onder rollkur maar ldr valt. Ik vraag geen oprichting als ik hem rijd

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:10

RT-->JI.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:33

Ik heb het gevoel dat je probleem niet in de methode zelf zit, maar in het uitvoeren ervan.
Je komt op mij niet over als iemand die ontevreden of het oneens is met de instructeur, alleen ergens in de uitvoering gaat er iets mis.

Aangezien het paard bij hem wel verder doorbuigt, denk ik dat je moet beginnen accepteren dat het in principe aan jou ligt. Is ook helemaal niet erg, dat jij minder handig/gevoelig bent dan je instructeur, daarom moet hij het jou ook leren en niet andersom!

Ik denk dat je te weinig uitleg vraagt. Vertel hem eens hoe het voelt voor jou, vertel dat jij zo ontzettend veel kracht moet zetten dat het niet prettig is, dat je het gevoel hebt dat je het niet voor elkaar krijgt. Kortom duidelijker zijn. Hij staat er voor jou, vergeet dat niet. En als jij hem niet begrijpt (en als het niet lukt, begrijp je hem dus niet voldoende) dan moet hij het duidelijker uitleggen. En de meeste instructeurs vinden dat helemaal niet erg hoor, het geeft juist aan dat je graag wilt leren als je doorvraagt!

Tot slot nog dit, ik begrijp dat je instructeur een man is. Het is voor mannen soms blijkbaar lastig te begrijpen dat wij vrouwen nou eenmaal minder kracht in armen en benen hebben dan zijzelf. Paardrijden is geen krachtsport nee, weet ik wel. Maar als zo'n vent mijn zijn lange benen een keer goed knijpt en daarbij zijn handen op de plaats houdt, zijn er toch veel paarden die net even makkelijker nageven en loslaten als wanneer wij daar met onze (meestal) kortere benen proberen net zo hard op te duwen.
Ik heb ook les gehad van een man die bij hoog en laag volhield dat het paard zo ontzettend makkelijk in de hand was, maar de stabiele verbinding waarmee dat dier graag wilde lopen was voor mij echt te zwaar om vol te kunnen houden! Ze hebben dat soms gewoon niet in de gaten. Geef dus duidelijk aan dat je niet meer druk kunt zetten, of dat je meer druk hebt dan je vol kan houden! Zolang jij dat namelijk niet zegt en gewoon doorrijd, gaat hij er waarschijnlijk vanuit dat je lekker op je paard zit.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:41

Ik zou niet direct zeggen dat ik zijn methode niets vind, maar gewoon aangeven dat je het niet prettig vind dat je nu constant op druk aan het rijden bent, en aangezien je bij hem op deze manier wel een happy paard ziet, gaat er daar dus iets mis. Niet in de uitkomst, maar wel in de weg er naartoe.

Ik zou op een vriendelijke manier een gesprek aangaan over het hoe en wat, waarom hij het paard op die manier wil zien lopen en waarom jij daar moeite mee hebt. Vraag waarom hij het paard daar wil hebben lopen, of het klopt dat je dan heel veel druk in je handen hebt de hele tijd, en of er niet een makkelijkere manier is. Door te vragen voelt hij zich waarschijnlijk niet aangevallen en kan je gewoon meer informatie inwinnen.
Je zegt dat je paard net op de loodlijn te krijgen is en niet verder. Ik doe even een wilde gok, want ik kan je paard niet zien, maar is je paard dan wel echt nageeflijk? Misschien wil je instructeur wel zien dat je hem wat lager rijdt, omdat hij dan meer zijn rug gaat gebruiken en je van daaruit weer terug naar de LL kan werken.

Kan me daarom heel erg aansluiten bij de post boven me. Ga een goed gesprek aan en geef aan dat je zo niet lekker rijdt. Val niet zijn manier van rijden aan maar geef aan dat het je veel kracht kost en dat je het gevoel hebt dat het allemaal zo verschrikkelijk moeilijk gaat. Misschien kan een kleine aanpassing in de manier van rijden een hoop verandering brengen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:24

Ik heb deze fase bij een van mijn trainers ook gehad (en nu ook maar dan zonder trainer :P want ik ben weer vanaf nul bezig) en dat lag eraan dat mijn paard bij mij stiekem vasthield in de kaak. Voor het oog leek het dan goed, maar in feite was hij zo stug als wat. Met het verbeteren van de stelling en buiging ging hij weer loslaten en kreeg ik wel (af en toe) het gevoel waar het naartoe moest.
Misschien heb je daar wat aan?

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:34

@Esther: ja en hij is nog eens behoorlijk groot ook. Paard is vroeger ook altijd gereden door een man, voor hij bij mij kwam. Misschien dat die inderdaad onbewust meer kracht gebruiken dan ik.

@secricible: Klopt dat mijn paard er niet altijd 100% doorheen is, als hij dat wel is voel je dat meteen, dan gaat hij lekkerder over zijn rug lopen, is hij een stuk makkelijker uit te zitten en neemt hij vlotter stellingen aan, wat nu soms moeilijk is.

@Urielle: als ik mijn paard op film zie, lijkt het ook een stuk makkelijker dan het voelt, soms heb ik echt 700kg in mijn handen en dan lijkt het alsof hij een vederlicht mondje heeft. Jury's zien het blijkbaar wel, want lichtheid staat altijd mee op het protocol. Stellingen vragen was mijn "vroegere" trucje, dat doe ik nu niet meer omdat hij heel goed begon te weten dat hij rechtgericht niet los moest laten in zijn kaak. Dat is er nu wel een stuk uit, de hoeken inrijden blijven moeilijk om hem bij elkaar en nagevelijk te houden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:43

Wat ik denk is dat je paard misschien nog helemaal niet volledig 'nageeft'. In principe zou je een fijn nageeflijk paard met weinig kracht ronder of lager of dieper moeten kunnen rijden. En dan ook net zo makkelijk weer hoger en naar voren en de neus eruit kunnen rijden.

Natuurlijk kan het zijn dat je bij deze instructeur vindt dat hij je wel heel veel en lang zo diep laat rijden. Niet bij ieder paard is dat een uitkomst.
Over het algemeen kan je stellen dat je paarden die makkelijk te diep gaan, meer nadrukkelijk met de neus eruit moet rijden. En paarden die te lang en recht blijven rijd je vaker lager en ronder.

Wel of niet fijn nageven is meestal niks fysiek bij een paard maar heeft meer met africhten te maken. Je paard moet leren los te laten en na te geven als jij dat vraagt. Dan laat jij ook los en moet die 700 kilo geen issue meer zijn. Ook met buiging en stelling moet het zijn, jij geeft de hulp: paard buigt en geeft na.. jij ontspant en geeft na. Paard blij.. jij blij ;-)

Hoeken in rijden kan je trouwens heel goed 'gebruiken' om hem korter en soepeler in het lijf te krijgen.

Bespreek eens met de instructeur, kan nooit kwaad je probleem te beschrijven en de methode te bevragen.

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Re: Geen goed gevoel bij lesgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 19:14

@Kelly_An: Dan is mijn paard idd niet goed nageeflijk, wat ik zelf ook verwachtte, heb vroeger nog andere paarden gereden die wel zonder kracht te rijden waren. Die waren niet per se makkelijker maar wel minder stug. Hoeken gebruik ik nu om in te schakelen zodat hij nog korter in zijn lijf wordt. Hij is tamelijk langgelijnd, en heeft ook niet de gemakkelijkste hals.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:49

Amy_92 schreef:
@Urielle: als ik mijn paard op film zie, lijkt het ook een stuk makkelijker dan het voelt, soms heb ik echt 700kg in mijn handen en dan lijkt het alsof hij een vederlicht mondje heeft. Jury's zien het blijkbaar wel, want lichtheid staat altijd mee op het protocol. Stellingen vragen was mijn "vroegere" trucje, dat doe ik nu niet meer omdat hij heel goed begon te weten dat hij rechtgericht niet los moest laten in zijn kaak. Dat is er nu wel een stuk uit, de hoeken inrijden blijven moeilijk om hem bij elkaar en nagevelijk te houden.

Ik bedoel ook niet dat je hem links of rechts erdoor moet halen, maar meer dat het euvel bij mijn paard nog een stapje verder terug in de basis zat. Op het moment dat ik de aanleuning even liet voor wat het was en me concentreerde op a) impuls b) lengtebuiging en ik kreeg hem op die punten voor elkaar dan was spontaan mijn aanleuning er ook, zonder er iets voor te doen, en kon hij ineens wel helemaal los en swingend door de baan. Hoe meer ik focuste op de aanleuning hoe stugger en lastiger hij werd :=

noaspassage

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:31

Wanneer je je niet goed voeld bij een les is het zeer belangrijk dit bespreekbaar te maken.

Een goed instructeur zal je geen dingen willen laten doen waar jij je niet goed bij voeld. Bovendien is het heel belangrijk dat je je zo op je gemak voeld bij de instructeur dat je een en ander durt te besrpeken. Het nieuwe lesgeven gaat over dat je met zn 3 moet samenwerken paard instructie en ruiter. Mijn eigen ervaring is dat je als instructrice juist de mening van de ruiter ook hebt om goed te presteren. En te verbeteren.

Als je op het blog gaat kijken van http://www.noaspassage.nl/blog staat er een stukje door een van mijn lesklanten geschreven Het heet "Met noa van onbewust onbekwaam naar onbewust bekwaam"

Dat maakt bovenstaande misschien nog wat duidelijker.


Met Vriendelijke Groet,

www.noaspassage.nl