In je eentje op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koblenz
Berichten: 422
Geregistreerd: 15-01-05

In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 00:16

Ik heb al even proberen te zoeken of hier al een topic over is, maar kan niks vinden. Zijn er hier mensen die alleen op dressuurwedstrijd gaan en hoe pak je dat dan aan? Hoe weet je wanneer je moet starten, hoe weet je dat je aan je proef kan beginnen (veel jury’s gebruiken tegenwoordig geen belletje meer). Nog andere goede tips?

Ik hoor het graag!

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:24

Ik start nog wel eens in mijn eentje op wedstrijd, hier zijn een paar van mijn tips

- Vanaf april wordt er met hoofdstelnummer gestart. Kijk op de startlijst welke 2 combinaties voor jou moeten, kijk bij het losrijden of je ze kan vinden en plan je timing op hun aan.
- Bij het begroeten van de jury, vraag of ze een belletje hebben en als ze dat niet hebben, vraag of ze hun hand buiten het raam naar buiten willen steken (of als jij het seintje op een andere manier wilt krijgen, vraag daar om). Buiten het raam is mij altijd wel opgevallen :)
- Maak een praatje met de mensen om je heen, bij het aanmelden, bij het opzadelen, evt bij het losrijden (al zullen op dressuurwedstrijd de ruiters zelf misschien niet meer gestoort willen worden, misschien de aanhang wel). Wie weet is er iemand die je maar al te graag helpt die al op de locatie aanwezig is.

Ik weet niet of je vaker in je eentje op pad gaat en dus al een routine hebt qua het klaarmaken van je paard, maar daar anders alvast over nadenken kan ook handig zijn. Bijv niet dat terwijl je paard uit de trailer is en nergens vastgezet kan worden nog je zadel uit je auto moeten halen of dat soort dingen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:58

Jahoor, lekker rustig. Als je mag starten zal de jury je dat kenbaar maken. Je mag niet op eigen initiatief starten. Wanneer de jury in de auto zit, kan het zijn dat ze op de claxon drukken en anders zwaaien ze wel buiten het raam. Bij meerdere banen zal er een ringmeester zijn. Zelf kijk ik dan altijd even wie er voor mij moet starten, zodat je een beetje weet hoe ver ze zijn.
Zorg dat je mooi op tijd bent, zodat je daar niet over hoeft te stressen. Er lopen g er boef vriendelijke mensen rond die best een hand uit willen steken wanneer dit nodig mocht zijn. En geniet. Maak je eigen feestje.

Texas02

Berichten: 4620
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 01:01

Ik wist altijd wanneer ik moest starten door op de startlijst te kijken en nog even na te vragen bij het secretariaat (ook met hulp, er kan altijd iemand voor jou uitgevallen zijn), en bij dressuur mag je in principe dan gewoon op je eigen starttijd rijden. Dus horloge om, dan kun je zo zien wanneer je moet. Meestal is er ook een ringmeester die je wel roept. Ik heb nog geen concours zonder ringmeester beleefd. Er hangt ook vaak wel ergens bij het losrijden een startlijst, dus dan kun je het zelf ook nog een beetje in de gaten houden.

En de jury geeft je wel een seintje als je mag beginnen. Ik ging altijd even naar de jury toe om te zeggen dat ik de proef uit mijn hoofd rijd, dat is voor hun ook makkelijk om te weten. Ik heb namelijk één keer bij een (gelukkig) onderlinge wedstrijd (maar met een officiële jury) beleefd dat ik letterlijk al bijna klaar was met de proef en de jury toen vrolijk riep dat ik wel een keer mocht beginnen. Toen had ik echt zoiets van hebben jullie zand in je ogen ofzo? Dus toen ik zei, ik ben al bijna klaar, zeiden ze rijd maar door en hebben ze maar iets gedaan met de punten. Dat zal hopelijk officieel niet zo snel gebeuren (tenzij je misschien dezelfde jury krijgt als ik bij de onderlinge? :+ ), maar ik zou het toch even zeggen. Sowieso vind ik het altijd netjes om even hallo tegen de jury te zeggen voor ik begin, en even te zeggen wie ik ben, al kan dat tegenwoordig eigenlijk niet meer mis gaan met de startnummers denk ik.

Koblenz
Berichten: 422
Geregistreerd: 15-01-05

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 01:37

Goede tips! Ik ga supervaak met mn paard samen op stap dus dat is het probleem niet. En vind het ook heerlijk rustig om alleen te zijn. Dus dat is ook niet zo erg. Maar zag een beetje op tegen het praktische gedeelte. Was het hoofdstelnummer alweer vergeten (maandag wedstrijd, dus dan niet vergeten) maar dat probleem is er dan idd ook niet meer. Bedankt alvast!!

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:36

Texas02 schreef:
Ik wist altijd wanneer ik moest starten door op de startlijst te kijken en nog even na te vragen bij het secretariaat (ook met hulp, er kan altijd iemand voor jou uitgevallen zijn), en bij dressuur mag je in principe dan gewoon op je eigen starttijd rijden. Dus horloge om, dan kun je zo zien wanneer je moet. Meestal is er ook een ringmeester die je wel roept. Ik heb nog geen concours zonder ringmeester beleefd. Er hangt ook vaak wel ergens bij het losrijden een startlijst, dus dan kun je het zelf ook nog een beetje in de gaten houden.

En de jury geeft je wel een seintje als je mag beginnen. Ik ging altijd even naar de jury toe om te zeggen dat ik de proef uit mijn hoofd rijd, dat is voor hun ook makkelijk om te weten. Ik heb namelijk één keer bij een (gelukkig) onderlinge wedstrijd (maar met een officiële jury) beleefd dat ik letterlijk al bijna klaar was met de proef en de jury toen vrolijk riep dat ik wel een keer mocht beginnen. Toen had ik echt zoiets van hebben jullie zand in je ogen ofzo? Dus toen ik zei, ik ben al bijna klaar, zeiden ze rijd maar door en hebben ze maar iets gedaan met de punten. Dat zal hopelijk officieel niet zo snel gebeuren (tenzij je misschien dezelfde jury krijgt als ik bij de onderlinge? :+ ), maar ik zou het toch even zeggen. Sowieso vind ik het altijd netjes om even hallo tegen de jury te zeggen voor ik begin, en even te zeggen wie ik ben, al kan dat tegenwoordig eigenlijk niet meer mis gaan met de startnummers denk ik.


was je op eigen initiatief begonnen dan? Kan mij voorstellen dat het kan zijn dat een jury het mist, zit je met je neus in de protocollen van de vorige.. is de ruiter die in de baan is al begonnen.. :')
Maar inderdaad, ze geven eigenlijk altijd wel een seintje, het enige wat ik een lastige vond was met indoorwedstrijden waarbij de jury boven in de kantine zat..

Verder ben ik op den duur wel gestopt met het losrijden met beenbescherming. Ik ben wel eens "uit"gebeld omdat dat bleek dat mijn paard nog rondom in de kappen stond.. foutje bedankt!(coulante jury overigens, omstander was bereid om even naar de ring te lopen en de beschermers af te doen.. dus weer door mogen rijden). Andere enorme toevoeging is dat ik een trailer heb met voorlader, dat was met uitladen echt heel fijn.

Dorine92
Berichten: 5332
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:46

Flevolander schreef:
Texas02 schreef:
Ik wist altijd wanneer ik moest starten door op de startlijst te kijken en nog even na te vragen bij het secretariaat (ook met hulp, er kan altijd iemand voor jou uitgevallen zijn), en bij dressuur mag je in principe dan gewoon op je eigen starttijd rijden. Dus horloge om, dan kun je zo zien wanneer je moet. Meestal is er ook een ringmeester die je wel roept. Ik heb nog geen concours zonder ringmeester beleefd. Er hangt ook vaak wel ergens bij het losrijden een startlijst, dus dan kun je het zelf ook nog een beetje in de gaten houden.

En de jury geeft je wel een seintje als je mag beginnen. Ik ging altijd even naar de jury toe om te zeggen dat ik de proef uit mijn hoofd rijd, dat is voor hun ook makkelijk om te weten. Ik heb namelijk één keer bij een (gelukkig) onderlinge wedstrijd (maar met een officiële jury) beleefd dat ik letterlijk al bijna klaar was met de proef en de jury toen vrolijk riep dat ik wel een keer mocht beginnen. Toen had ik echt zoiets van hebben jullie zand in je ogen ofzo? Dus toen ik zei, ik ben al bijna klaar, zeiden ze rijd maar door en hebben ze maar iets gedaan met de punten. Dat zal hopelijk officieel niet zo snel gebeuren (tenzij je misschien dezelfde jury krijgt als ik bij de onderlinge? :+ ), maar ik zou het toch even zeggen. Sowieso vind ik het altijd netjes om even hallo tegen de jury te zeggen voor ik begin, en even te zeggen wie ik ben, al kan dat tegenwoordig eigenlijk niet meer mis gaan met de startnummers denk ik.


was je op eigen initiatief begonnen dan? Kan mij voorstellen dat het kan zijn dat een jury het mist, zit je met je neus in de protocollen van de vorige.. is de ruiter die in de baan is al begonnen.. :')
Maar inderdaad, ze geven eigenlijk altijd wel een seintje, het enige wat ik een lastige vond was met indoorwedstrijden waarbij de jury boven in de kantine zat..

Verder ben ik op den duur wel gestopt met het losrijden met beenbescherming. Ik ben wel eens "uit"gebeld omdat dat bleek dat mijn paard nog rondom in de kappen stond.. foutje bedankt!(coulante jury overigens, omstander was bereid om even naar de ring te lopen en de beschermers af te doen.. dus weer door mogen rijden). Andere enorme toevoeging is dat ik een trailer heb met voorlader, dat was met uitladen echt heel fijn.

Dat laatste snap ik even niet.. wat heeft dat te maken met alleen op wedstrijd zijn?

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:59

Dorine92 schreef:
Flevolander schreef:

was je op eigen initiatief begonnen dan? Kan mij voorstellen dat het kan zijn dat een jury het mist, zit je met je neus in de protocollen van de vorige.. is de ruiter die in de baan is al begonnen.. :')
Maar inderdaad, ze geven eigenlijk altijd wel een seintje, het enige wat ik een lastige vond was met indoorwedstrijden waarbij de jury boven in de kantine zat..

Verder ben ik op den duur wel gestopt met het losrijden met beenbescherming. Ik ben wel eens "uit"gebeld omdat dat bleek dat mijn paard nog rondom in de kappen stond.. foutje bedankt!(coulante jury overigens, omstander was bereid om even naar de ring te lopen en de beschermers af te doen.. dus weer door mogen rijden). Andere enorme toevoeging is dat ik een trailer heb met voorlader, dat was met uitladen echt heel fijn.

Dat laatste snap ik even niet.. wat heeft dat te maken met alleen op wedstrijd zijn?


Je kan in één rits door.. klep open, paard los, voorstang er af en uitstappen. Als je alleen een achterklep hebt is het.. paard los, omlopen, klep naar beneden, stang er achter vandaan, paard achteruit, touw pakken. Uiteraard ook mogelijk, maar ik vond mijn voorlader daar echt een hele fijne bijkomstigheid in.

Texas02

Berichten: 4620
Geregistreerd: 21-04-16

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:53

Nee, ze hadden al gezegd dat ik mocht beginnen en zaten blijkbaar te wachten tot er iemand ging voorlezen.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:04

Texas02 schreef:
Nee, ze hadden al gezegd dat ik mocht beginnen en zaten blijkbaar te wachten tot er iemand ging voorlezen.


:+ dan heb je idd wel een beetje zitten slapen als jury

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:14

Ik vind het juist heerlijk om alleen op wedstrijd te gaan, lekker van niemand afhankelijk.

Als 2span menner is het alleen lastig omdat je een groom op de wagen moet hebben in de ring. Enkelspan gaat prima.
Jury geeft altijd wel een duidelijk seintje als jij kijk.
Van te voren even kijken wie er voor je start zodat je die in de gaten kan houden (bij het mennen is het maar een klein groepje, dus de meeste ken ik wel).

Imaginaerum
Berichten: 3713
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:15

Ik ben ook regelmatig alleen op wedstrijd gegaan en ik denk dat hierboven al goede tips staan. Ter aanvulling, ik nam het paspoort alvast mee bij het aanmelden in de kantine zodat ik de entingen alvast kon laten zien indien de organisatie dat graag wilde. Ook vroeg ik dan bij het aanmelden of de jury de entingen nog wilde zien of dat ik dit alvast zonder paard kon tonen, omdat ik liever niet met een paspoort in mijn handen rijd. :P Controles vinden niet vaak plaats in mijn regio, maar het is wel eens voorgekomen dat iemand van de organisatie al aan de jury doorgaf dat ik de entingen al had getoond, zodat ik dus niet al rijdend met mijn paspoort hoefde te komen voor het geval dat.
Het kan ook dat je nog na het afzadelen je paspoort mag laten zien indien de jury dat graag wil, geloof dat daar wel iets over in de reglementen staat (even goed doorlezen voordat je op wedstrijd gaat, is wel handig :Y) Moet ik tzt ook weer even doen).

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:17

Ik ging ook meestal alleen op wedstrijd.
Losrijden idd zonder bescherming en zweep gooide ik op een plek neer die ik later makkelijk kon pakken (bakrand ofzo).

Ik meldde bij het aanmelden altijd dat ik de proef uit mijn hoofd reed, dan is het gewoon wat meer op de jury letten hoe en wanneer ze het startsein geven.

Meestal zijn er wel bekende of vroeg ik het secretariaat of iedereen zich al gemeld had en kon ik zo inschatten hoeveel tijd ik nog had, dat is op zich niet anders als dat je wel iemand bij hebt die dit voor je checkt.

Er zijn altijd wel mensen behulpzaam met het hekje als dat nodig is.

Opzadelen, laden, etc. Deed ik alleen en dat ging ook prima, daar krijg je vanzelf routine in.
Ik merkte wel dat als je eenmaal gewend bent alles zelf te doen, het lastiger is met 2 te doen, zo ben ik weleens iets (o.a. een hoofdstel) vergeten, denkend dat de ander die in heeft geladen.

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:32

Ik ben jaren alleen op concour geweest en zei altijd tegen de jury "ik rij mijn proeven uit het hoofd, geeft u een seintje als ik mag beginnen?" En dan ging ik na 1 rondje door de baan bij B halthouden tot de jury een seintje gaf, daar nooit problemen mee gehad.

Ik vond het altijd heel fijn om alleen op concour te gaan, maar nu met een jonger paard die nog routine mist, mis ik soms wel echt een extra paar handen. En het is wel erg fijn wanneer er iemand staat voor te lezen, soms lijken stukken uit de proef erg op elkaar. Maar als de situatie het toelaat, is het wel heel fijn en kun je in je eigen bubbel je proefjes rijden

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:16

Ik ga al lang alleen op wedstrijd.
De avond ervoor stop ik mijn gerief in de auto en maak ik mijn uurtabel.
Alles is getimed
Opstaan, voederen, zelf eten en mezelf wassen, paard poetsen, manen vlechten, vertrek, vervoer, even naar de rijbaan gaan kijken en een praatje maken met de ene of de andere, staart vlechten, ruiterkledij aantrekken, inrijden en proef rijden.

Ik reken voor alles ruim tijd zodat ik de tijd heb om te genieten.

Als je altijd alleen op pad bent, is het ook belangrijk van vriendschappen op te bouwen met anderen uit het circuit. Het is leuker en als het eens nodig is, kan je gemakkelijk hulp vragen.
Nadien iets drinken, de winnaar feliciteren en nog wat napraten hoort dus ook bij de routine.

De proef rijd ik het liefst uit mijn hoofd, ik kan me veel beter op mijn paard concentreren.
Maar ik heb recent moeten ondervinden dat het voor de jury moeilijker is om de draad niet kwijt te geraken. Nu vraag ik soms iemand voor te lezen, als hulp voor de jury. De omgekeerde wereld, haha!

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:27

Ik ga ook vaak alleen op wedstrijd.
Vind het wel lekker rustig. Alle focus lekker op je paard.

Als je communiceert met je omgeving hoeft het echt geen probleem te zijn.

Zoek even een eventuele ringmeester op en geef aan dat je alleen bent. Die willen je dan echt wel even een seintje geven als ze zo ver zijn. De hoofdstelnummers gaan je ook enorm helpen.
Zoek de 1 a 2 ruiters voor je er even uit en houd die een beetje in de gaten.


Ook de jury ga je even langs om aan te geven dat je uit je hoofd rijdt. Die weet dan ook dat hij zich ook jou moet focussen en zal jouw dan gewoon een seintje geven. Wel even regelmatig die kant op kijken dan.

Als je zelf een open en vriendelijke houding hebt is mijn ervaring dat er altijd wel mensen bereid zijn om je te helpen. Zelfs op een dressuurwedstrijd ;)

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:12

Ik heb het vroeger gedaan, meestal staat er een ringmeester en anders heb je een hollandse mond om te vragen wie wie is dan kan je het in de gaten houden.

Een jury zwaait toch als je kan beginnen en doet dit echt wel als je het ziet of je stopt even bij de jury.

Ik vond het onhandig en saai maar heb het wel gedaan.

knockout1
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-07-08

Re: In je eentje op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:11

Geen idee of iemand dit aanspreekt, maar mochten jullie in het midden van het land starten, zou ik best willen helpen.