Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:48

Petunia27 schreef:
Mywishmax, wauw dat zijn nog eens punten! Gefeliciteerd!

Hier vandaag ons M1 debuut. Iets met laatste worden in de eerste proef en eerste worden in de laatste proef :Y)
Zoveel last van spanning en dan sla ik zelf helemaal dicht. Jurycommentaar was ook volledig terecht, tweede proef echt veel meer eraan gereden en dat resulteerde in twee winspunten *\o/*

Gefeliciteerd! Goed gedaan zeg en ja, spanning is echt killing haha

Lv19952, jij toch ook goed gedaan! Nergens naar kijken is al enorme winst en stoppen met rijden op vreemd terrein doen veel mensen hoor! Dan is instructie mee heel fijn.

Noukie, hij blijft grappig hoor dat jurylid. Doet niet aan halve punten en echt zo nuchter. Waren mensen die zeuren dat hij bewoog en paarden van hem schrokken. Reactie was dat ze dan moeten trainen :') Ik vind hem streng maar wel rechtvaardig altijd, alleen denken de anderen er meestal anders over.

Laatste dag gisteren en beide er een beetje klaar mee :') Brave proeven, maar gewoon simpel en wat vlak. Wel weer vanuit stap aangaloperen, precies hetzelfde als de dag ervoor :+ Maar dat was dan ook de enige fout. Waren wel 2 keer 1e met 194,5 en 198. Daardoor zowel de dagprijs, als de weekendprijs. Best leuk weekend zo, had voor gevoel nog wat fijner willen rijden en proef echt kunnen rijden, maar ach. Hoop prijzengeld, 2 keer tegoedbonnen voor hypostore, tegoedbon voor aquatraining (daar ben ik wel erg blij mee), twee dekjes en een deken.

Maar 3 dagen doe ik nooit meer :') Mijn lijf trekt dat echt niet, helemaal niet in combinatie met laat starten die laatste dag. Was pas half 10 thuis oid.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5
[RIJ-ITP] Simpele paarden scoren niet? Flow terug op wedstrijd na 2,5 jaar!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:33

Oh man,zo laat kan ik ook echt niet meer idd. Maar super goed gedaan en fantastisch resultaat natuurlijk!! Nu lekker weekje bijkomen en dan je blik op t M2.

Haha echt he, als bewegen in het juryhok al niet meer mag... ik heb naast een voetbalveld gestaan met mn driejarige, nu rijden we terwijl de kids van de eigenaar met skelters en quad spelen, worden ze mak van hoor.
En dan nog is er op concours dan iets als een boomstronkje ofzo waar ze ineens op kunnen kijken :')

LV,zo te lezen wel hele goede ervaring en mooie stappen gemaakt, is ook wat waard!

Fly_high

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-23 11:16

MWM wat een resultaten zeg, gefeliciteerd!

3 dagen achter elkaar lijkt me echt onwijs heftig, heel knap dat het gelukt is elke dag nette proeven neer te zetten :) maar je blijft goed kritisch zeg als ik jouw verslagen met de punten vergelijk :+

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 06:47

Ik ben idd heel kritisch := maar juist omdat ik weet dat we beter kunnen. Vooral omdat we thuis al stuk verder zijn in training en de proeven dus 'simpel' zijn en ook door te komen zijn op slechtere dag haha. Dat laatste deed ik altijd al, zodat het voor een paard een fijne ervaring is op wedstrijd. Maar sinds gezondheid zo slecht is helemaal om het zo eerlijk mogelijk te maken voor paard. Want heel bot gezegd laat ik haar soms in de steek als ik een slechte dag heb :') dus oefenen we zo dat ze het zo goed onder de knie heeft dat ook zonder mijn micro managen ze de proef doorkomt haha.

Noukie, ja precies haha. Aan de ene kant snap ik echt dat het vervelend is als paard schrikt van de jury omdat die wat doet, aan de andere kant moet je niet verwachten dat het doodstil is en niemand beweegt als je rijdt. Want ook toeschouwers lopen langs, secretariaat komt protocollen halen als je aan het baan verkennen bent en noem maar op. Ik baal er ook van als er gevoerd wordt tijdens een proef of er paarden gek doen naast de ring, maar dat is wel mijn probleem omdat de mijne dus reageert op andere paarden.

Sommige dingen zouden niet moeten gebeuren tijdens een proef, maar heb je gewoon niks over te vertellen. Dus maar werken aan de bomproefheid van paarden haha. Of hoe je zo snel mogelijk de spanning af kan laten vloeien.

Mag straks gelukkig naar de fysio, even kijken of die me weer bewegend kan krijgen. Heb 1 blauwe, bijna zwarte, voet. Geen idee wat ik gedaan heb maar doet goed zeer :') Paard was wakker zat gisteren, die heeft gisteren en vandaag vrij maar geloof niet dat zij het nodig had.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:31

Ja, er zit wel een grens aan wat op concours passend is. Dan zou ik een quad langs de ring ook niet tof vinden bijvoorbeeld. Of dat ze een groep van tien paarden los naar de wei laten galopperen oid. Maar een jury die beweegt, ja... Je kan moeilijk van de omgeving vragen dat alles bevriest omdat je een proefje rijdt toch? :D

Klinkt niet fijn die voet, sterkte bij de fysio!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:43

Ik geloof dat het iets meer was als gewoon bewegen. Dus aan de ene kant snapte ik het dat het vervelend is, net als dat ik het voeren vervelend vond haha. Maar je doet er niks aan en dit jurylid gaat dat nooit aanpassen zoals jij ook wel weet haha. Andere juryleden zullen juist even wachten tot paard aannde andere kant is bijvoorbeeld

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-23 11:33

Ik heb ook liever dat er niets geks gebeurt terwijl ik aan het rijden ben maar soms moet het maar zoals het kan als het niet kan zoals het moet ;)

Je zou ook stallen kunnen uitzoeken waar je die triggers niet hebt (dus bijv. waar geen stallen zijn direct naast de baan en daardoor ook geen gedoe is met voeren en binnen/buiten zetten), zo vond mijn paard Lisse heel chill omdat je daar dus geen stalleven om de bak heen hebt. Het voelt een beetje als valsspelen uiteraard :+ maar goed als je het slechts tot op zekere hoogte doet is het IMO zo slecht nog niet.

We starten dit weekend wel op een plek die ik nauwelijks ken en eigenlijk weet ik niet eens of het binnen of buiten wordt, kan nog grappig worden :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:01

Mijn paard is gelukkig niet zo kijkerig . Toen er in de wei naast de ring een stel pauwen aan de ren ging, gingen wij ook ....maar hoe vaak zie je dat nu :')

T is mij soms te stil en rustig om een ring, dan hoor je ook ieder geluid.

Mwm gefeliciteerd met je goede resultaten.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:28

MyWishMax: wat een mooie resultaten. Gefeliciteerd!

Mijn paard wordt deze week geënt, dus voor volgende week zaterdag heb ik me weer ingeschreven. Volgens mij sta ik op de wachtlijst, dus fingers crossed dat ik alsnog mag startten. :o

Chiko <3

B+19 + PR: 212,5

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:48

Ik help je hopen, demisisa!
Pauwen is echt wel next leven ja :') En geef mij idd gewoon maar wat leven en geluid. :j

Dank jullie wel allemaal

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-23 15:52

Op mijn vorige stal hadden we een pauwenvoliere aan de korte zijde van de bak, wat kan ik nog meer zeggen :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:54

Fly_high schreef:
Op mijn vorige stal hadden we een pauwenvoliere aan de korte zijde van de bak, wat kan ik nog meer zeggen :=

Dat je een bijzondere stalhouder had? :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:17

Maar als ze dat braaf doen zijn ze wel bijna alles gewend :')

Ik wil zaterdagochtend een online proefje opnemen om zo mijn laatste L1 puntje te rijden. Duimen jullie dat het droog genoeg blijft?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:48

Die verhalen hier doen me denken aan toen ik Nina voor het eerst mee had toen ze 4 was.

Op een heeel groot veld losrijden en ze wilde toen nog wel eens een sprintje trekken dus dat was al knijpen en toen liet de boer naast het veld een HELE stal koeien voor het eerst naar buiten. Toen heb ik echt 7 kleuren gescheten _O- Maar niets gebeurd toen :D

Ik ben net met die windkracht 8 hier nog even naar buiten geweest _O- Buitenom dat ze technisch niet makkelijk is, is ze wel zó ontzettend nuchter <3

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-23 22:51

rien10 schreef:
Fly_high schreef:

Dat je een bijzondere stalhouder had? :D

Dat viel verder best mee hoor :P was alleen geen paardenman dan krijg je dit soort geintjes

Autumnn schreef:
Maar als ze dat braaf doen zijn ze wel bijna alles gewend :')

Ik wil zaterdagochtend een online proefje opnemen om zo mijn laatste L1 puntje te rijden. Duimen jullie dat het droog genoeg blijft?

Zou je denken, maar mijn paard is nog steeds een schijtluis :+

Ik ga voor je duimen maar vrees dat het weerbericht voorlopig niet echt veelbelovend is :\

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 07:46

Het gaat ook elke keer van heet naar verzopen qua weer := Iets kouder maakt echt niet uit, maar die regen haha. Zal duimen dat het droog is!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:25

Gefeliciteerd MwM met het mooie resultaat. Zo'n 3-daagse is echt pittig maar als je paard er klaar voor is, schiet het wel lekker op zo.

Autumnn schreef:

Volgens mij wordt het dit weekend wel aardig weer dus ik help je hopen :D

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

LV19952

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:36

@ MWM: jeetje heftig zeg zo een 3 daagse. Knap van je resultaten!

Pauwen langs de bak is ook wel erg uhh apart ja :+ Hier nog geen hele vreemde dingen meegemaakt. Wel laatst dat het terrein van de schutterij pal naast het wedstrijdterrein lag en dat zij daar net aan het schieten waren toen de wedstrijd was. Mijn paard verschoot in het begin wel echt van die schoten maar in de proef was ze er uiteindelijk aan gewend.

vorig jaar wel eens gehad dat je vanaf het parkeerterrein vrij kort naast de ring moest lopen om in de losrijbak te komen. Er was iemand die bleef heen en weer lopen met een constant hinnikend paard. Die was op zijn vriendje aan het schreeuwen die nog op de trailer stond. Dat vond die van mij dus absoluut niet leuk en die hele proef was verpest door de spanning. Bleek dat die ruiter op iedere wedstrijd voor problemen zorgde.

Ik zal de komende tijd wellicht wat actiever gaan posten. Als mijn paard zichzelf heel blijft houden gaan we even doorpakken en wat meer wedstrijden rijden. Ik denk graag in oplossingen in plaats van problemen dus het probleem van geen voorlezer/groom hebben en daardoor niet kunnen starten heb ik opgelost door een oproepje op Facebook te plaatsen of iemand mij op wedstrijden zou willen helpen. Daar heb ik meerdere reacties op gekregen van mensen die mij graag willen helpen dus ik kan nu wat vaker gaan :D 15 oktober hebben we ons L1 debuut en het plan is om 2 weken later weer te gaan. Hopenlijk kan ik nu dan wat vaker gaan dan 1 keer in de 2 a 3 maanden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:59

Ik ga altijd alleen op pad. Proef uit m'n hoofd leren of ter plekke iemand regelen.

Maar mijn paard is hartstikke makkelijk, dus is ook goed te doen.

Vroeger reden we gewoon met tig ringen op n grasveld vlakbij dd springring en met wat pech was er nog een tuigrubriek ook. We hebben het overleefd toen.

LV19952

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:14

Dat is wel knap dat je dat alleen doet!

Ik durf dat nog niet. Durf inmiddels wel zelf helemaal alleen met mijn paard op de trailer te rijden maar heb nog wat hulp nodig met op en af de trailer halen. Ze is ook nog jong en pas een aantal keren mee geweest naar vreemd terrein dus vertrouw het nog niet helemaal om echt volledig alleen te gaan. Maar iedere keer dat we op pad gaan worden we weer een beetje zelfstandiger dus wie weet gaan we inderdaad nog eens een keertje helemaal alleen op pad als we beide wat meer ervaring hebben!

Eve_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:49

Ik ga ook vaak alleen op pad. Rij standaard 1 proefje nu en rij die altijd, ook als er wel iemand mee is uit mijn hoofd. Hij kan wel moeilijk wachten op de trailer als we niet rijden, maar verder gaat alles prima.
Geeft juist heel veel rust!

Gefeliciteerd MWM! Ik moest wel lachen om je jury verhaal. Ik kom oorspronkelijk uit Zuid-Holland, woon nu tegen de Duitse grens aan sinds dit jaar en heb al zeker drie jaar niet gestart in het westen, nu pas 2x hier. Maar ik durf te wedden dat de jury waar jij het over hebt met een L begint haha. Kon me helemaal vinden in je omschrijving over hem én mensen liepen altijd gigantisch over hem te klagen haha.

Ik ken hier nog heel weinig accomodaties dus ga ook op goed geluk, afgelopen wedstrijd werden er alleen 2 pony’s net na het beginnen van mijn proef losgelaten die gigantisch te keer gingen. Dat zorgde wel voor de nodige spanningen en ik vind het ook niet heel praktisch om dat na het starten van de proef te doen direct naast de ring. Zeker aangezien ik de eerste van de rubriek was, dan was vijf minuten eerder toch wat beter geweest. Toch zijn dat dingen waar je geen invloed op hebt en het mee moet doen.

Ik start alleen - hoop ik - nooit meer ergens met losse kippen in de bak en achter het juryhokje die continue weg sprongen. Dat was gewoon geen goede combinatie :+ Hij durfde oprecht niet richting de jury.

Die van mij heeft al veel gezien maar als iets op een andere plek is of een andere “ manier” maakt dat echt niet uit. Eng is eng, haha.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-23 17:28

Ik ga ook vaak alleen op pad maar de eerste paar keer had ik wel iemand bij me om te helpen met trailerladen, extra persoon is dan gewoon heel erg handig :) Het is eerst net dat stukje gewenning en wederzijds vertrouwen opbouwen.
Als ze eenmaal hun wedstrijdroutine kennen is het inderdaad lekker makkelijk.

Henk trekt zich weer helemaal niets aan van andere paarden, ook niet als ze tekeer gaan direct naast de baan ofzo. Maar goed hij is losrijden met springen gewend :P en thuis als andere combinatie een parcours springt in dezelfde bak moet die maar ook braafjes bij de les blijven. Honden, vogels enz in de bak zijn ook geen probleem.

Hij is wel een kijker als het gaat om alles wat levenloos is en toch beweegt := ook licht en schaduw, weerspiegelingen enz. En soms echt heel random bang voor voorwerpen die hij al goed kent, opstapkrukje dat net wat gedraaid staat, kruiwagen met mest die 10cm naar links verplaatst is, cavalettiblokken die naast de hindernis liggen ipv eronder en noem maar op.

Ik weet dat paarden voorwerpen in hun omgeving in bepaalde context verwerken en dat het vanuit paardenbrein gekeken logisch is ;) maar het blijft zo lomp voelen als hij de meest random oliebol ineens toch echt doodeng moet vinden :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:48

Eve, ja! :') Precies goed! Het is wel een naam ook natuurlijk haha.

Ik heb altijd mijn moeder mee, kan ook niet alleen. Mag niet met onze combinatie rijden (kan het wel, ik doe het achteruit parkeren bijvoorbeeld haha) en heb helaas hulp nodig tegenwoordig. Zowel qua lezen, want mijn hoofd kan geen dingen meer onthouden zodat ik zonder lezer kan. Maar ook omdat ik het lichamelijk niet allemaal zelf kan, vooral niet na het rijden.

Met losrijden reageert de mijne ook niet op de rest in de bak. Maar paarden wel horen maar niet zien is wel reden voor paniek als ze gek doen. Niet met gewoon stappen ofzo.

Het blijft altijd bijzonder hoe verschillend dat kan zijn :j

Eve_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:32

Op andere paarden in de baan reageert hij nooit! Maar als er opeens paarden langs de bak worden losgegooid met zijn tweeen die écht tekeer gaan, dan kijkt hij wel. En opzich mag dat ook haha. Licht en schaduw kan hier ook een ding zijn. Al gaat de hele ring aan de kletter, dat interesseert hem echt niet. Maar als paarden met elkaar echt losgelaten worden naast de ring kijkt hij wel even een paar keer op en is hij super afgeleid.

Veel erger is het volgens hem trouwens als de deur van de binnenbaan 1cm meer open staat dan normaal. Dat kan niet. Bestaat niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:42

Ja, hier ook. Ze wil toch even weten of er paniek moet zijn of niet. :+