Mag het nu wel of mag het nu niet??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coeffie

Mag het nu wel of mag het nu niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:00

Hoi Juryleden,

Ik had vandaag een interessante discussie over afgroeten na een proef.
Ik vertelde dat ik aan het einde van de proef, na het afgroeten gewoon gelijk mijn paard beloon en met een losse teugel de rijbaan bij A verlaat. Ik heb daar nog nooit commentaar op gehad. Sterker nog, mijn paard doet altijd een soort van Spaanse pas met uitstappen als hij vrolijk is. Zo gaan we ook wel eens de ring uit.Ik corrigeer dat daar nooit, omdat ik hem tenslotte lange teugel geef en ik redeneer dat na het afgroeten en niet meer gepunt wordt.

Nu vertelde iemand anders mij dat je pas mag belonen als je de ring verlaten hebt en dat de jury wel degelijk punten mag aftrekken daarvoor, maar dat dan doet bij een van de onderdelen daaronder nog. Zij wist dit van een stalgenote die jury is.

Wie heeft het verlossende antwoord:
Mag je nu wel of niet direct na het afgroeten je paard belonen>>

Anoniem

Re: Mag het nu wel of mag het nu niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:06

Na het groeten is je proef afgelopen, dus het lijkt me val wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:07

Inderdaad, ik rij zelf geen wedstrijden maar een van de weinige dingen die ik dan wel weer weet is dat na het afgroeten je proef afgelopen is. Dus al gin je ondersteboven op je paard hangen. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:09

Vroeger kreeg je nog een punt voor het rijbaan verlaten, tegenwoordig niet meer.
Dus als je niet al te gek doet en er gewoon bovenop zittend bij A de rijbaan kan verlaten lijkt het me geen punten aftrek op te leveren.

Ik beloond ook altijd na het afgroeten, nog nooit commentaar op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:09

Volgensmij als jij pas buiten de bak beloont weet ie echt niet meer waarom eigenlijk _O-

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:11

Mocht je aftrek krijgen voor het belonen van het paard, dan is de jury gewoon kinderachtig....

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:16

Doanique schreef:
Volgensmij als jij pas buiten de bak beloont weet ie echt niet meer waarom eigenlijk _O-

Dat is dus ook mijn idee.

Ik heb ook wel eens tijdens een proef beloond na een onderdeel dat hij goed uitvoerde, maar waar hij heel veel moeite mee had. Dat ik daar dan -2 voor kan krijgen vind ik op dat moment wat minder belangrijk....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:27

Na groeten is je proef afgelopen en dan mag je best je paard belonen.
De enige eis is dat je te paard In stap de ring verlaat.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:10

Als ik jury was zou ik het juist vreemd vinden als een amazone geconcentreerd de ring uit zou rijden na het afgroeten. Zou een beetje ondankbaar over kunnen komen tegenover je paard vind ik.. Rijd zelf geen wedstrijden maar zou hem absoluut na het afgroeten wel belonen ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:55

Vroeger was het nog een onderdeel, in vrije stap de rijbaan verlaten, daarom snap ik wel dat er mensen zijn die nog steeds denken dat het beoordeeld wordt. Maar na het groeten is het dus klaar en mag je gewoon belonen :j Ik begin na het groeten zelf meteen de laatste cijfers te geven, dus vaak zie ik dat stuk niet eens meer +

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:45

Precies, na het afgroeten ga ik het protocol afronden. Je proef is dan af.
Maar ik heb toch nog meegemaakt dat er juryleden zijn met eigen regeltjes op dat gebied, helaas.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:37

Er staat in stap de rijbaan verlaten bij A toch?
Dan moet je die spaanse pas achterwegen laten, want dat is geen normale stap.
Belonen mag, als jij gegroet hebt en de jury heeft terug geknikt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:26

Nou, diverse collega's hebben je al antwoord gegeven. Na de laatste groet is de proef afgelopen, dus je beloont je paard maar hoor, prima zelfs. En wat die ''spaanse pas'' betreft, ik zou het niet eens zien, want gelijk nadat jij gegroet hebt ben ik druk met het afmaken van je protocol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:37

Vroeger moest je in de lagere klasses altijd 'in vrije stap de rijbaan verlaten' en dat was dan een punt.
Dan mag je inderdaad niet belonen, pas nadat je de rijbaan uit bent.
Maar dat is al jaren niet meer zo. Nu is je proef klaar na je eindgroet. Dus lekker belonen.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:23

Helder. Bedankt allemaal!!!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:14

Ik heb op jury cursus geleerd dat de proef is afgelopen zodra je paard 1 pas vooruit zet, na het afgroeten. Dus halthouden en daarbij stijgeren telt nog wel mee, maar zodra je vooruit weg stapt maakt het verder niet meer uit wat je doet.

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:19

Ik heb altijd geleerd dat je je paard mag belonen als je bij de M of de H bent (als je zegmaar bij C lins of rechtsom gaat snap je het nog :o )

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:27

Volgens mij telt het laatste ook nog maar of je wel of niet belonen mag zou ik echt niet weten. Je moet inderdaad wel stappen daar moet een jury volgens mij nog wel op letten.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:33

Ik rij altijd gewoon nog door tot ik de ring uit ben en dan pas beloon ik mijn paard. Heb in het verleden al vaak genoeg aftrek gehad met die stomme FNRS proefjes dat je pas ná C mocht belonen, dus dan doe ik het wel als ik de ring uit ben ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:59

Bentotoet schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je je paard mag belonen als je bij de M of de H bent (als je zegmaar bij C lins of rechtsom gaat snap je het nog :o )

Fout geleerd dus. Jammer.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:59

geshahquille schreef:
Volgens mij telt het laatste ook nog maar of je wel of niet belonen mag zou ik echt niet weten. Je moet inderdaad wel stappen daar moet een jury volgens mij nog wel op letten.

Niet flauw bedoeld hoor, maar dit is gewoon onzin en absoluut niet waar.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:05

Ik mocht dit weekend bij FNRS-proeven schrijven en er werd door de jury weldegelijk op gelet dat de ruiter pas mocht belonen/lange teugel mocht geven bij de eerstvolgende hoekletter :=

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:06

Ik heb het over KNHS wedstrijden, zoals de meesten hier.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:08

CharleyT schreef:
Ik heb het over KNHS wedstrijden, zoals de meesten hier.

Dat was mij niet duidelijk ;) Maar daarom zette ik er ook expres bij dat het FNRSproeven waren :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:11

Bij A in stap de rijbaan verlaten is geen onderdeel meer waar je punten voor krijgt, dus na het afgroeven ben je klaar en mag je belonen. Bekijk maar eens een uitzending van dressuur op tv, bijna allemaal belonen ze direct na het afgroeten. Lijkt me dus sterk dat het niet mag.