Van paardenhouderij naar fysiotherapie .

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Van paardenhouderij naar fysiotherapie .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:57

Hallo bokkers ,

Na ik heb al een aantal keer topics geopend over mijn opleidingen etc .
Hier even een korte uitleg :

Ik moet HAVO-VWO doen maar dat heb ik niet gedaan / mocht ik niet doen om bepaalde redenen .
Ik ben begonnen met VMBO tl .
Ik heb mijn vmbo niet afgerond , gestopt toen ik naar de 4e kon gaan .
Ben toen MBO paardenhouderij gaan doen , niveau 2 ( omdat ik geen diploma had ) .
Ik wil uiteindelijk fysiotherapie gaan doen , maar dat gaat erg langszaam als ik niveau 2 , 3 en 4 allemaal moet afmaken .
Ik dus VAVO school gebelt om me VMBO en HAVO snel af te maken , maar dat was ook allemaal een geteut en gedoe en dat was uiteindelijk ook niet de optie .
Nu ben ik dus gewoon weer verder gegaan in paardenhouderij niveau 2 , net weer een week begonnen .
Maar omdat ik het veeeelste makkelijk vind , en ik er maar voor spek en bonen er bij zit omdat ik er niks van leer en het meeste al weet ...

Heb ik vandaag te horen gekregen :

DAT IK VOLGENDE WEEK METEEN NAAR NIVEAU 4 MAG OVERSTROMEN !! Haha! Lucky me ben ook veelste slim haha.

En als dat goed gaat kan dat ook zelfs ingekort worden .

Maar nu vroeg ik me af , als ik uiteindelijk HBO fysiotherapie wil gaan doen over een paar jaartjes , hoe gaat dat dan in ze werk .
Want ik kom van paardenhouderij en dat heeft eigelijk weinig te maken met human fysiotherapie ?
Dus hoe kan ik ooit in die vakken van HBO gaan stromen na die jaren ?

Als je vragen heb kan je stellen hoor als ik het niet al te duidelijk heb neergezet !

TurdusMerula

Re: Van paardenhouderij naar fysiotherapie .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 23:01

Ik ben eerstejaars fysio. Er zit een loting op fysio (behalve in Amsterdam), maar voor de rest worden er geen eisen aan je vakkenpakket gesteld. Met een afgeronde mbo niveau 4 opleiding zou je gewoon toegelaten moeten worden. Als je nog twijfelt kun je altijd een contactpersoon op de hogeschool bellen met je vragen.
Als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel, evt via pb omdat ik het in dit topic misschien mis...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:05

nou super! dat scheelt heel wat jaartjes!!
dus je moet MBO 4 of havo hebben gedaan om opleiding fysio te kunnen doen?
en wat ga je dan doen? fysio voor mensen of voor paarden?

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:13

MaaikeMo schreef:

Ze zegt in der stukje al dat het over humane gaat Knipoog
Sowieso moet je eerst humane doen, je kunt niet gelijk starten met dieren.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:15

Je moet eerst x aantal jaar humane fysio hebben gedaan voordat je überhaupt fysio voor dieren mag/kan gaan doen Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:03

je mag in principe met elk mbo n4 diploma een hbo opleiding volgen. Voor de meeste is dit goed te doen. Soms zelfs beter dan als je van de havo komt. Het niveau is denk ik wel behoorlijk wat hoger dan het mbo, maar je ben al wel bekend met het beroepsonderwijs. Ik zou zeggen probeer het gewoon, en kijk hoever je komt Haha!

Er zit idd overal een loting op, behalve op amsterdam en nieuwegein. Maar amsterdam wil je niet studeren ( Bloos) Nieuwegein wel, maar is wel behoorlijk aan de prijs Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:08

Heel erg bedankt voor de reacties !

Gelukkig is dat wel mogelijk als ik het zo lees . Yes ! Pling
Ik ga zeker nog wel contact opnemen en meer vragen over dit alles bij de school .
Maar is het niet moeilijker om vanaf paardenhouderij fysiotherapie te doen ?
Ik heb bijvoorbeeld nu ( misschien omdat ik nu nog niveau 2 doe ) alleen maar vakken omtrend de paarden , heb een paar lessen engels gehad over paarden ( gelukkig ben ik zelf half Jamaicaans en praat ik dus vaak genoeg engels thuis ) en voor de rest heel weinig wiskunde .
En om dan ineens fysio te gaan doen die volgens mij wel weer hele andere vakken heeft ?

MaaikeMo schreef:
nou super! dat scheelt heel wat jaartjes!!
dus je moet MBO 4 of havo hebben gedaan om opleiding fysio te kunnen doen?

Ja inderdaad ik ben ook super blij !
Juist ja . Ik wil zelf voor mensen & voor paarden doen .
Zowiezo moet je eerst fysio bij mensen gaan doen en kan je later fysio bij paarden gaan doen .

Zijn der meer mensen die vanaf paardenhouderij naar fysio zijn gegaan ?
Of vanaf iets anders , waar zijn jullie zelf ( degene die nu fysio doen of hebben afgerond ) vandaan gekomen voordat jullie fysiotherapie gingen doen ?

En hoe gaat het met die loting ? Kijken ze dan naar je vooropleiding of worden er gewoon een paar mensen uitgeplukt die de opleiding kunnen gaan doen ?

verootjoo :
Ik ga het inderdaad gewoon proberen Pling
Slechte ervaring met Amsterdam ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:10

Ik kwam van de havo toen ik fysio ging doen Ja
Ik heb zelf in nieuwegein gestudeerd, niet in amsterdam. Maar aan het niveau van de stagiars van amsterdam in vergelijking met die van andere hogescholen kun je wel het een en ander afleiden Bloos
Als je de keus hebt zou ik gaan voor nieuwegein, utrecht, heerlen of breda
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-09-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:13

ik doe nou de opleiding voor paraveterinair, laatste jaar..
en wil volgend jaar ook waarschijnlijk fysiotherapie gaan studeren!

ik ga het in Nijmegen proberen op de HAN, aangezien ik in Lent (aangrenzend dorp woon, op fietsafstand van de HAN) woon..
eerst 4jaartjes humane fysiotherapie, daarna wil ik ook door voor de diertjes!

dus ik ga dit topic ook even volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:23

O op die manier , oke dat is dan duidelijk Bloos
Ik ga zelf natuurlijk nog wel van te voren informatie halen bij de verschillende scholen .
Was de opleiding hoe je het had verwacht ? Of misschien veel zwaarder of makkelijker ?

ImkeTarek :
Heb je bij die opleiding paraveterinair wel gewoon alle normale vakken derbij ?
Dus Engels etc ?

Ja en het is toch ook zo dat je na die 4 jaar fysio bij mensen eerst nog een jaar werkervaring moet opdoen ?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:52

ik heb in de eerste en tweede wel altijd "gewone" vakken erbij gehad.
nu nog wel engels..
en ik volg extra vakken erbij op school, om makkelijker door te kunnen stromen naar het HBO, dit zijn wiskunde, scheikunde en biologie..

dat je eerst na de humane opleiding nog een jaar werk ervaring op moest doen, wist ik eigenlijk nog niet..
maar ik moet sowieso nog een stuk meer info gaan opzoeken denk ik..