Werken bij een bedrijf dat het regenwoud kapot maakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Werken bij een bedrijf dat het regenwoud kapot maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 16:40

Ik heb een gewetensvraag...

Zit sinds een week bij een nieuwe baan en heb het erg naar mijn zin. Maar vandaag hoorde ik een gesprek tussen 2 directeuren en viel het woord Greenpeace...

Daarna meteen gegoogled op Greenpeace en de naam van het bedrijf en wat blijkt.... " mijn" bedrijf wordt, naast anderen, verantwoordelijk gehouden voor de kap van regenwoud. Er stonden foto's bij van oerang-oetang baby's die achtergelaten waren aangetroffen vlak bij de werkgebieden van mijn bazen... Huilen Huilen

Zoals je begrijpt werk ik mij een enorm internationaal bedrijf...

Zijn er nog meer mensen die werken bij bedrijven die slecht zijn voor het milieu?
Mijn vriend werkt ook al bij zo'n bedrijf, hebben vaak Greenpeace op bezoek... dus samen doen we iets niet goed denk ik...

Wat zou jij doen? Ik zit totaal niet in een functie waarbij ik een verschil kan maken... maar toch zit het me niet helemaal lekker..

Tellie

Re: Werken bij een bedrijf dat het regenwoud kapot maakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:57

LZP > STW

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:59

Als jij je baan opzegt, zijn er waarschijnlijk 2000 die hem wel over willen nemen bij wijze van spreke. Ik denk dat je gewoon moet proberen zoveel mogelijk binnen het bedrijf moet veranderen, wat binnen jou bereik ligt. In dit geval kan je denk ik meer betekenen om met je baan door te gaan en dingen te gaan veranderen dan ermee te stoppen ..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:09

Ik zou het zelf niet heel erg prettig vinden, maar er moet toch ook brood op de plank komen. Aan de andere kant zou ik écht niet graag meewerken aan een bedrijf dat zulke dingen doet (als ze het echt doen, natuurlijk - Greenpeace wil de berichtgeving nog wel eens wat aandikken). Ik zou er eens heel erg goed over nadenken, misschien zou het voor mij wel reden zijn om naar een andere baan uit te kijken. Zeker als ik er nog maar net zat en dus nog niet echt 'gehecht' was ofzo.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:00

Tja klinkt hard maar ik/jij kan in mijn uppie de wereld niet veranderen. Ik zou daarvoor mijn baan niet opzeggen.

Ik zou het eerder bespreekbaar gaan maken in bv een vergadering of eens met mijn baas gaan praten, hoe hij dit probleem denkt op te gaan lossen bv.
Laatst bijgewerkt door Lonan op 12-09-08 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:07

Ik zou het niet kunnen, maar dat ben ik. één korrel kan de balans doen overslaan, als iedereen zegt dat hij het toch niet kan. Zal niks veranderen. Regenwoudkapperij heeft niet alleen bio effect maar zo een groot negatief effect op de mensen die er wonen..
Ik zou zoeken naar een andere baan en nu blijven werken.

Ik zou er niet slechter voor beoordelen moest je hem wel houden Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:13

Ik zou er ook behoorlijk over gaan twijfelen, vind dat toch wel een behoorlijk verkeerd ding, aangezien er zoveel andere mogelijkheden zijn. Maargoed ik zou denk ik toch besluiten om een andere baan te zoeken en mede te delen waarom ik er niet meer wil werken.
Aan de andere kant je werkt er nu al, misschien kan je met mensen daar gaan praten. Ook al is het niet in functie maar als de medewerkers in de bedrijven maar eens weten wat er aan de hand is daar, want dat wist jij ook niet. En zo blijft het doorgaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:20

Ik zou er na een tijd me toch wel slecht over voelen denk ik... Ik heb het nogal voor het milieu en zo, dus probeer altijd een beetje milieubewust te doen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:27

Het is geheel aan je eigen geweten. Maar ik zou me niet teveel laten leiden door foto's van baby-oerang-oetangs, maar je wel eerst verdiepen in de feiten. Je kunt er van uit gaan dat vrijwel elk bedrijf (zeker een groot, internationaal bedrijf) bijdraagt aan een zekere mate van onrecht en wat laakbare praktijken op milieugebied. Dat in de wereld haast niet te vermijden... De vaag is: hoe erg? En op welke manier zijn zij er bij betrokken? Direct of indirect?

Van de ene kant is het goed om er op te letten, en er zijn zeker grenzen, al zullen die voor iedereen ergens anders liggen. Maar... het is wel een beetje een afweging maken. Niets is perfect, je moet toch wat. Dus: zoek eens uit in welke mate jouw bedrijf bijdraagt, vergelijk dat met andere bedrijven, en bedenk dan of je het wel of niet wilt accepteren. Ik zou in elk geval niet rigoreus mijn baan opzeggen, maar je kunt uiteraard wel verder kijken naar een functie op een plek die jij verantwoorder vindt - misschien zelfs wel iets waar je wel actief bij kunt dragen aan een beter milieu. Zij zullen je principes en geweten in dat opzicht zeker waarderen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 23:10

Ik heb het er ondertussen met een collega over gehad en hij wist meteen wat ik bedoelde. Ze hadden het er allemaal moeilijk mee. Feit is dat dit bedrijf een paar jaar terug is overgenomen door een bedrijf uit Maleisië en het is ook dat onderdeel dat ervan beschuldigd wordt regenwoud te kappen. Begrijp dat er al veel vragen over zijn gesteld.
Wat wel goed is, is dat ze zich richten op het maken van bio-brandstof in de toekomst. Dat is dan weer positief.

Ik werk op de IT afdeling en heb dus niks te maken met de bedrijfsvoering. Het is tevens de reden waarom ik dingen hoor want mensen gaan gewoon verder met hun werk als je hun pc komt maken.

Voorlopig blijf ik gewoon op mijn plek iig. Sinds tijden heb ik eindelijk weer eens een baan waar ik me wel op mijn plek voel. Maar mocht ik ooit een mogelijkheid zien om mijn mening te ventileren dan zal ik dit zeker doen.

En idd wat shadow0 zegt; mijn steentje op een andere manier bijdragen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:11

Ik kan me het goed voorstellen, ik zou er ook wel overna gaan denken idd.

Alleen als je het van een andere kant bekijkt, heeft elk flink bedrijf wel indirect aandeel aan het verdwijnen van het regenwoud.
Als je nagaat hoe ontzettend veel papier er verspild wordt, moeten allemaal bomen voor gekapt worden.
Praat natuurlijk niet goed dàt het gebeurd, maar dan zou je niet snel ergens meer met een 'goed gevoel' aan de slag kunnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:26

MarrieLeen schreef:
Alleen als je het van een andere kant bekijkt, heeft elk flink bedrijf wel indirect aandeel aan het verdwijnen van het regenwoud.
Als je nagaat hoe ontzettend veel papier er verspild wordt, moeten allemaal bomen voor gekapt worden.
Praat natuurlijk niet goed dàt het gebeurd, maar dan zou je niet snel ergens meer met een 'goed gevoel' aan de slag kunnen.

Papier wordt in principe eerder van gekweekt productiehout gemaakt dan van tropisch hardhout. Bovendien wordt veel van het regenwoud niet gekapt maar vernietigd... De orde van grootte is ook wel een pietseltje anders. Dus voor je een oordeel vormt is het handig om je te verdiepen in hoe het daadwerkelijk zit, om hoeveel het echt gaat, wat de alternatieven zijn.