school. Zo is het gewoon niet leuk meer....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

school. Zo is het gewoon niet leuk meer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:31

Hoi.
Tuurlijk. Iedereen wilt dat het geld binnen stroomt terwijl jij dingen doet dat je leuk vind. Maar zo gaat dat niet. Je moet eerst gaan leren.

Sinds dit jaar is er bij ons op school een aantal dingen veranderd.

Eerder had je een vaste mentor. Nu niet meer. Najaa, prima. Maakt niet echt uit.
Je had een vaste klas. Nu niet meer. Je zit met klas 1,2,3 door elkaar heen. Een drukte dus.
Erg jammer,want door die klas van vorig jaar had ik het toch wel leuk op school.

Bij ons op de kappersopleiding is het ook zo dat je 3 proefexamen weken hebt.
Vorig jaar kon je zelf aangeven wanneer je er aan toe was om mee te doen. Maar nu, nee nu mag je niet kiezen. Je bent VERPLICHT om mee te doen.
Of je het nou kan of niet.

Nu is het zo. Stel je doet mee aan het examen. Dan moeten ze een plekje regelen. Heb je geen model. Dan mag je geld dokken.
Logisch, maar als je VERPLICHT bent om mee te doen terwijl je het misschien nog niet eens kan of niet zeker bent van een model vind ik dat niet kloppen. Want dan kan jij dokken terwijl je nog niet eens mee wilt doen.(Als je geen model hebt.)

De leraren zitten ook niet op 1 lijn. De 1 zegt dan dat je het zo , zo en zo moet doen. Vervolgens zegt de ander: je kunt het beter zo, zo, en zo doen en de volgende zegt dan weer: nee, dit mag niet, dat wel maar dat moet dan zo.
Je leert nu meer technieken aan, maar handig is het ook niet.

Vorig schooljaar was ik bezig met fohnen. 1 dag voor het proefexamen had ik nog een model.
Begon ze over de afwerking. Ja dat moest zo , zo en zo. Dat van mij was niet goed.
PARDON? Ik wist niet eens dat je moest afwerken. Hoe je moest afwerken.
Dus ik dat netjes gezegt. Ja, maar ik was nog nooit zo ver in de les? PARDON. jawel hoor. Dan vraag ik netjes om hulp omdat dingen niet lukken. Ze leggen uit, zeggen dat de rest goed is en dan kan ik opnieuw beginnen. Nou fijn is dat zeg. Dan had ik een model voor de proeftoets. Dan was het dat ze alleen kijken hoe het er uitzag. Maar de afwerking? No way. Daar letten ze dan niet op.

Of toen ik pas begon met fohnen. Ik wist niet dat je van te voren schuim in moest doen. Dat word mij door een klasgenootje vertelt... Een klasgenootje?!

Zo is het toch niet leuk meer?

Kieffer

Re: school. Zo is het gewoon niet leuk meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:04

Kun je niet beter bij de school klagen dan op bokt? Ik denk dat je daar meer mee opschiet.

En als je de manier van lesgeven op jouw school niet prettig vindt, kun je dan niet beter op zoek gaan naar een andere school? Lijkt me erg vervelend leren op deze manier en het lijkt me ook niet helemaal de bedoeling...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:36

LZP > STW

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:15

Het leven op school gaat nu eenmaal niet vanzelf. Docenten weten namelijk niet wat jij al weet en wat je nog moet leren. En sommige docenten leggen nu eenmaal alles (tot vervelends toe) uit, en anderen denken dat je sommige dingen al weet en gaan dat dus niet nog een keer uitleggen.
Je zult dus zelf achter dingen aan moeten gaan. Dus een 2 weken voor een toets, ga je net zo lang doorvragen bij je docenten; Wat moet ik laten zien? Blijkbaar vertellen ze het niet uit zichzelf, dus zal je jezelf een schop onder je kont moeten geven om het te gaan vragen.

lovelygirly schreef:
Of toen ik pas begon met fohnen. Ik wist niet dat je van te voren schuim in moest doen. Dat word mij door een klasgenootje vertelt... Een klasgenootje?!

Dit soort dingen zijn naar mijn inziens wat dubieus. Want jouw klasgenootje weet het immers wel en ik neem aan dat zij dit niet toevallig ergens in de krant heeft gelezen. Als zij het weet, heb jij dus ook de mogelijkheid gehad om het te weten.

Oftewel, je bent erachter gekomen dat het mbo wat anders in elkaar zit dan een basis- of middelbare school waar ze ervan uit gaan dat je helemaal niets weet. En vergeet nooit: Je zit op je opleiding omdat JIJ iets wilt leren en niet omdat jij de docenten een plezier wilt doen, dat ze hun kennis op jou kunnen overdragen.
Succes ermee!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:18

Hmm, ik vind ook dat het op sommige opleidingen helemaal niet goed geregeld is. Ik ben nu voor de 3e keer van opleiding veranderd. Mijn eerste was het beste geregeld, alles was duidelijk enzo. Maargoed, dat was niet mijn soort opleiding & de manier van lesgeven vond ik gewoon erg moeilijk.

Nu ga ik binnenkort beginnen met werken & leren, zo heb je ook geen last meer van slechte uitleg etc. Lachen Maar wel erg vervelend dat het zo gaat. Kun je je verhaal nergens kwijt op school, waar ze er ook echt iets mee doen? Leerlingenraad ofzo?

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:28

Mijn schoonzusje heeft kapperopleiding gedaan envan daaruit is het zo dat je examens 3x mag afleggen, als je in die 3x niet geslaagd bent moet je inderdaad betalen voor je examen. Neem permanenten, na 3x koste het de school ook wel geld (vloeistof ed, ben er niet zo in thuis).

Verder over modellen, naar ik van mijn schoonzusje weet is dat ze inderdaad vaak en veel modellen moest meenemen. Elk kapsel is anders, bij de 1 kun je beter geen pony knippen bij de ander beter geen permanent zetten etc. Hier moet je wel inzicht in hebben. Daarnaast moest ze voor elke week zo en zo 3 modellen hebben. Als jij de opleiding doet verlangt de opleiding dat je inzet en motivatie toont.

Maar wat ik wel snap is dat het frustrerend werkt als er te weinig leraren op school rondwandelen, want de klassen zijn vaak erg groot !!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:39

Wee balen meid, klinkt erg als het standaard Noorse onderwijs systeem Ja
Ik kan me iig erg in je post vinden Nagelbijten / Gniffelen
Wij als klas verzamelen elkaars klachten, bekijken goed waar dat aan kan liggen en gaan vervolgens met de klachten naar de mentor of school. Ik vind het best dat er fouten gemaakt worden en het kan dat je als leerling eens iets niet meekrijgt, maar je weet opgevenmoment ook wel dat er iets gewoon niet klopt.
Ik zou iig stappen ondernemen, je vriendinnen/klasgenoten verzamelen en bekijken of zij dezelfde klachten hebben. Daar hoef je niet eens voor bij elkaar over de vloer te komen, maar gewoon zo in de pauzes eens na gaan vragen. Vervolgens eens met de metor(s) over de problemen praten en mocht dat niet baten de hulp hogerop zoeken.
Maar ga geen nutteloze tijd en zonde geld verspillen voor iets waar je geen r**t aan hebt!
Suc6!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 17:37

@Sjonniej : Eeuhm sorry hoor. Maar ik kan me niet bedenken dat dat ooit is gezegt dat schuim er van te voren in moet.
Dus of ik was er niet of het is gewoon niet vertelt. Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:50

Jammer dat je alleen die ene zin uit mijn verhaal haalt.
Maar dan vraag ik me nog steeds af; Waarom weet jou klasgenoot het wel? Ik neem aan dat zij dezelfde info krijgt als jij.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:44

Sommigen hebben van te voren op een andere school waarschijnlijk een vooropleiding gehad. Knipoog en ik ben van een ''boerenschool'' naar een kappersopleiding gegaan. Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:45

Als jij geen vooropleiding hebt gehad en de rest wel, dan is het dus aan jou de taak om persoonlijk de stof die je nog niet kent bij te leren. Knipoog De schuld moet je dus niet bij de leraren leggen. Ga langs kapperszaken en vraag daar dingen, lees theorieboeken en dergelijke. Maak persoonlijke afspraken bij de leraren en zet vantevoren je vragen op papier.
Daarbij: zelfs ik weet dat je vantevoren schuim in moet doen, dus dat is wel heel erg basis hoor. Ik vind het niet gek dat je docent van je verlangt dat je dit al weet. Wel een beetje stom dat wanneer je om hulp vraagt, dat je deze dan niet kirjgt. In dat geval zou ik naar degene gaan die boven die leraar staat en daar je probleem voorleggen. Lachen
Succes!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 17:48

Dus je wilt eigenlijk zeggen dat ik dan maar stom ben omdat ik het niet weet?
Nou sorry hoor. Maar ik wist het gewoon niet. Klaar.
Kan ik het helpen? Nee. Jeetje.

De leraren moeten gewoon vertellen wat ik hoor te weten.
Ze horen geen dingen te verwachten. Ja, als ik al een tijd bezig ben. Maar die dingen moeten ze hoe dan ook vertellen.
Daarvoor ben je een leraar. Om de kinderen wat te leren. Op de goede manier. Knipoog En dat je dus alles netjes uitlegt. Of iemand het nou al weet of niet. Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:18

De vraag is alleen, wat weet iemand wel en wat weet iemand niet?

Daarnaast, om bij die voorbeeld te blijven hangen, ik neem aan dat je het föhnen in de praktijkles al eens geoefend hebt? Dan neem ik aan dat ze je tijdens die les controleren of je het goed doet. En als ze dat niet doet, ben je zelf toch verstandig genoeg om je te laten controleren????

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 05:59

Ze controleren ja. Knipoog En anders laat ik het wel controleren.
Maar ze hebben het nooit over de afwerking ofzo gehad. Of weet ik veel wat nog meer. Hoe kan ik dan weten hoe het afgewerkt moet worden ofzo. Knipoog

Het is niet dat ik alles daar in een slecht dag licht wil zetten ofzo...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:23

Ik snap best dat jij er kwaad/verdrietig/teleurgesteld over bent. Maar je zal toch echt moeten leren dat je zelf achter dingen aan moet gaan, dit is namelijk op de meeste vervolgopleidingen.
In mijn eerste kwartaal HBO vond ik alles ook wel relax, niemand vroeg me wat, ik prutste maar wat. Echter kom je er bij je toetsen dan achter dat je de helft niet weet. Volgende keer neem je je dus voor om beter op te letten als er wat wordt uitgelegd over de vaardigheden die je op een toets moet laten zien. Conclusie is dat je dan nog niet alles weet.
Het laatste half jaar heb ik dus wel 100x de vraag gesteld; Wat wordt er van mij verwacht bij mijn toets??? Ik kom binnen en dan??? En dan stomweg net zo lang doorvragen tot je helemaal weet wat je moet doen.
Oftewel, heb hiervan geleerd en ga je docenten dus voortaan met heel veel vragen lastigvallen.

Vragen stellen is niet dom!
Geen vragen stellen is veel dommer!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:53

elke opleiding is volgens mij welis net een drama les.
Ik ken ook andere verhalen van de kappers opleiding....

ik heb zelf schoonheidsverzorging gedaan, en wij moesten VERPLICHT een keer model zitten bij de kappers (zij ook bij ons, maar dan voor massage, een heel stuk minder "gevaarlijk" dus).

Ik was de banketstaaf, want mijn haar zou geknipt worden.
Meisje moest leren in laagjes te knippen.
Ik had haar tot ruim onder mn schouderbladen, het werd steeds korter en korter. Uiteindelijk ben ik weg gelopen met scheef geknipt haar dat net boven mn schouders was.
ik kon wel janken. Meisje kreeg totaal geen begeleiding (1 docent op 20-25 knippende meisjes).
maar ik liep met scheef (voor mijn doen onwijs kort) haar....

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 07:06

Dat bedoel ik dus. Knipoog
Wil ze niet bezeiken hoor. Lachen want ze kunnen vast ook goed les geven.

En idd. 1 leraar op z'n 15 tot 20 leerlingen is ook niet slim nee.

Maargoed. Lachen Ik kijk gewoon verder. En ga ze de kop van de oren afpraten en vragen. En dan zullen we zien wat er uitkomt.