Mensen in/uit/van & ervaring met Duitse paardensector??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Mensen in/uit/van & ervaring met Duitse paardensector??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:30

Hallo,

Ik en twee medestudenten zijn dit jaar begonnen met afstuderen. Wij voeren een bedrijfsopdracht voor GP People uit. Zij willen graag weten of een dergelijk concept ook goed op de Duitse markt zal aanslaan.

Hiervoor moeten wij vanzelfsprekend weten hoe de duitse markt in elkaar zit; op arbeidsgebied maar ook een deel uit de paardensector.

Wij hebben het onderzoek beperkt tot de 2 provincies; Noordrijn-westfalen en Rijnland palts.

Wij willen graag weten hoe de paardensector daar nou precies in elkaar zit want via internet kunnen wij niet echt duidelijke informatie vinden.
    - Heb je in duitsland bijvoorbeeld ook een KNHS en een FNRS?
    - Zijn rijvereningen aangesloten bij een manege of kunnen deze ook apart bestaan?
    - Bestaat er ergens een lijst met alle gerigistreede maneges en stallen?
    - Hoe zit de Duitse wedstrijd sport in elkaar? Klassen ed
    - Is deze vergelijkbaar met Nederland, op het gebied van grootte en frequentie van het aantal wedstrijden?

Kortom het gaat om de grootte lijnen. Uiteraard kunnen wij de FN (http://www.pferd-aktuell.de/) benaderen, maar wij hebben liever wat meer voorkennis.

Alle informatie is welkom, alvast bedankt! Lachen

caro_vt

Re: Mensen in/uit/van & ervaring met Duitse paardensector??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:36

Je hebt een pb!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 23:39

Ehmm, ja helaas hebben we het wat druk met wat persoonlijke dingen op het duitslandforum zoals je hebt kunnen lezen.

Ik ben een recreatieruiter en weet feitelijk niets van wedstrijden. Maar je hebt hier in duitsland eigenlijk heel weinig particuliere maneges. De meeste worden bedreven door verenigingen en anders zit er een vereniging of twee bij in. De verenigingen zijn lid van de FN inderdaad en regionaal hier in Emsland Niedersachsen van de PSVWE Pferdsportverband weser ems. Deze vereningingen organiseren de regionale wedstrijden Turnieren met regelmaat idd. waarbij hele kleine verenigingen zoals wij zelf straks zijn dat dus niet doen. Ik denk dat de grootte en de frequentie zeker even groot of misschien groter is dan in NL maar over NL weet ik ook niets. Je kunt hier iig bijna ieder weekend wel ergens op wedstrijd lijkt wel en dan zijn er nog da fahrturniere mentoernooien. Hier zitten echt enorm veel menners en het lijkt hier echt paardenland, iedereen lijkt wel paarden te hebben en in het wapen staat dan ook een paard.
Rijverenigingen hebben dus vaak hun eigen manege dia als ze groot zijn in eigen beheer met sponsoren uit de stad of dorp zijn gebouwd. Of de maneges zijn eigendom van de gemeente en de rijvereniging pacht het van de gemeente. Ze kunnen echter ook apart bestaan maar hebben dan toch ergens een terrein nodig voor hun activiteiten. Sommigen zoals wij doen het dus in de buitenlucht alleen wij richten ons niet op het wedstijdgebeuren want daar is de andere vereniging al voor. Voor zover ik weet en ik weet niet hoe dat in NL is, kan een particuliere manege geen regionale wedstrijden organiseren. Wel onderlinge wedstrijdjes of trainingswedstrijden. Daarvoor moet je dus een vereniging zijn en aangesloten zijn bij de FN en bijv. de PSVWE.
Ik denk dat je op de sites van de PSVWE en de FN wel lijsten kunt vinden met geregistreerde verenigingen, fokkers, maneges, pensionstallen etc. Maar niet iedereen is daar geregistreerd natuurlijk, ook niet iedere vereniging, wij dus ook niet....

KLasses, hmm ik weet wel dat de niveau's van M in holland lager liggen dan M in Duitsland en dat ze tot S gaan....maar verder moet je dat aan iemand vragen die er echt alles op wedstrijdgebied weet. Daarvoor ben ik de verkeerde... Bloos

Ik weet wel 1 ding zeker, ik heb nog nooit zoveel aktiviteiten met paarden gezien als hier in emsland en omgeving ook op hobby en recreatiegebied, western, springen, trec, dressuur mennen, trektochten te paard en met huifkar......kortom een paradijs voor paardenliefhebbers...

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:13

Citaat:
- Heb je in duitsland bijvoorbeeld ook een KNHS en een FNRS?

Er zijn meerdere verenigingen, bijvoorbeeld de FN (de grootste), de EWU (voor westernruiters), de VFD (voor recreatieruiters), de IPZV (voor IJslandpaard-Ruiters) enz. Iedere vereniging organiseert hun eigen wedstrijden. Bij de FN heb je 2 soorten wedstrijden, professionele en dan "WBO", dus voor recreatieruiters die geen wedstrijdkleding enzovoort willen kopen.

Citaat:
- Zijn rijvereningen aangesloten bij een manege of kunnen deze ook apart bestaan?

Het kan alles, maar meestal zijn maneges aan een vereniging aangesloten omdat ze dan eenvoudiger alles kunnen organiseren. Maar pensionsstallen heb je ook vaak privé.

Citaat:
- Bestaat er ergens een lijst met alle gerigistreede maneges en stallen?

Ik denk dat de FN wel een moet hebben, maar niet publiek.

Citaat:
- Hoe zit de Duitse wedstrijd sport in elkaar? Klassen ed

Helemaal ingewikkeld (vind ik). Zoals Perrokai al geschreven heeft, zijn de wedstrijden voor engels rijden meestal van de FN. Daar heb je dan de klassen E (Einsteiger), A (Anfänger), L (Leicht), M (Mittel), S (Schwer). Vanaf de L kan je met stang + trens beginnen. M is al behoorlijk zwaar, in de S mogen niet veel mensen rijden dus heb je S ook maar op grotere wedstrijden. Om in een bijzondere klasse te komen moet je aan een "Leistungsklasse" voldoen; die moet je door winnen en ruiterpassen (b.v. Deutsches Reitabzeichen Klasse IV, Klasse III (Bronze), Klasse II (Silber) halen.
Alle regels zijn te vinden in de "LPO", de Leistungsprüfungsordnung.

Citaat:
- Is deze vergelijkbaar met Nederland, op het gebied van grootte en frequentie van het aantal wedstrijden?

Dat is echt afhangelijk van waar je bent in Duitsland. In Nedersaksen heb je bijvoorbeeld heel veel wedstrijden, maar in het zuiden van het land is er niet veel. Mag ik vragen waarom Rijnland-Palts uitgekozen hebt? Ze hebben pas sommige jaaren geleden begonnen met paarden fokken enzo, het is echt niet typisch voor de duitse paardensport.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:46

De Leistungsprüfungsordnung is voor de ruiters bestemd.
De ruiter is niet gebonden aan een paard. Het mag meerdere paarden die als tounierpferd staan ingeschreven op wedstrijden uitbrengen.

Het hele systeem is eigenlijk totaal anders dan in Nederland.
Voordat je wedstrijden mag gaan rijden, moet je eerst het Reitabzeichen halen.
Dat is een soort test. Dressuurproef, paar hindernissen springen en een theorietest.

De ruiter kan ingedeeld worden in de klassen 0 tot en met 6.
0 is eigenlijk helemaal het begin.
Daarna komt 6 en cathegorie 1 is het beste.
Om in cathegorie 6 en 5 te kunnen rijden moet je het kleine Reitabzeichen gehaald hebben.
Cathegorie 4 groot Reitabzeichen.
en dan heb je ook nog het Silbener en Golden abzeichen.
Aardig ingewikkeld.

Als je in een klasse 4 rijdt kun je door middel van "platzierungen" (gewonnen wedstrijden) punten verzamelen om een klasse hoger te mogen rijden.

Je hebt inderdaad wedstrijden A (anfänger) E (erstgänger) L (leicht) M (Mittel) en S (schwer).
In het L heb je wedstrijden met Kandarre en Trense (kandarre is stang en trens ).
Voor beiden moet je je apart inschrijven.
Een ruiter uit klasse 4 bv. kan wedstrijden rijden in de A de L zowel kandarre als trense maar ook in de M.
Wedstrijden worden uitgeschreven naar cathegorie bv. staat er LK 4 L K.
(leistungklasse 4 een L proef op Stang en Trens (kandarre dus))

al met al verschrikkelijk lastig. Als je meer wilt weten pb me maar met gerichte vragen, kan ik zien of ik wat voor je kan doen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:50

Oh ja even ter aanvulling nog...
Veel rijverenigingen hebben gewoon een eigen reithalle.
Manege's zijn ook aangesloten bij een rijvereniging.

Op een wedstrijd wordt er meestal bepaalde klasses uitgeschreven.
Niet zoals in Nederland een heleboel ringen op gras maar 1 dressuurring buiten op zand. Daarin worden verdeeld over de dag een "paar" mogelijkheden gereden.
1 M proef voor LK 2 en 3 en 1 L proef voor LK 4 en 5.

Ik woon in Niedersachsen.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:21

Citaat:
Voordat je wedstrijden mag gaan rijden, moet je eerst het Reitabzeichen halen.

Nee hoor, want dan heb je Leistungsklasse 0, waarmee je E en soms A Dressur mag rijden. Ik weet het zeker, omdat ik nooit een Reitabzeichen gehaald heb en toch op wedstrijden ging. In de Ausschreibung kan je naar kijken voor welke soort paard (soms 3-5 jarigen ofzo) en welke ruiters (met welke Leistungsklasse en Senioren of Junioren) de wedstrijd bedoeld is.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:43

met leistungsklasse 0 mag je alleen in kategorie C starten .
de A dressuur valt in de kategorie B en dan moet je minstens LK 6 hebben .
daarvoor moet je dus een abzeichen hebben. met LK 0 een a dressuur rijden [behalve op een onderlinge wedstrijd ]no way .
zelfs voor de jonge paarden proeven die in kategorie B vallen moet je minimaal LK 6 hebben.