(deeltijd) Master na HBO, hoe bevalt het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

(deeltijd) Master na HBO, hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:48

Studerende bokkers,

Ik ben net begonnen met mijn laatste jaar HBO Journalistiek. Een leuke, praktische opleiding, maar ik heb het idee dat er meer in mij zit en ik wil ook graag wat verdieping. Op dit moment ben ik dus een beetje aan het uitzoeken welke master bij mij past. Alleen, ik wil er ook wel erg graag bij gaan werken (20-30 uur per week). Ik wil na vier jaar studeren namelijk ook wel wat geld gaan verdienen en samenwonen enz.

Een deeltijdmaster leek me dus wel iets. Op de universiteit van Utrecht wordt deeltijd de master Nederlandse Taal & Cultuur aangeboden. Ik ben een echte taal-freak en lezer dus het heeft zeker mijn interesse. Op 2 oktober is een voorlichtingsavond waar ik ook heen ga, maar ik zou graag wat ervaringen van studenten willen weten.

Hoe bevalt jouw master na je HBO opleiding? Goede aansluiting of niet?
Ook graag ervaringen van mensen die deeltijd studeren. Kan je er gewoon bij werken of is dat alsnog erg druk?

Ik zou het ook leuk vinden om wat ervaringen te horen van mensen die Nederlands studeren.

Alvast bedankt!

Meikje

Re: (deeltijd) Master na HBO, hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:57

Ik ben vorig jaar begonnen aan de universiteit, met de studie communicatie- en informatiewetenschappen. Ik ben ook een taalliefhebber en deze opleiding ook heel erg over talige aspecten van communicatie. Mij bevalt het supergoed, erg leuk om eens in te gaan op de theorie. Ik doe de master nog niet, maar eerst een doorstroombachelor. Moet jij dat niet doen voor je aan de master kunt beginnen? Er is trouwens ook nog de opleiding Algemene Taalwetenschap, misschien ook wel wat voor je. Weet niet of ze die ook in Utrecht hebben trouwens.

Ik doe niet deeltijd, maar ook een voltijdopleiding kun je heel goed zo indelen dat je toch deeltijd studeert. Dat doe ik op dit moment, ik volg de helft of 2/3 van de vakken (wat neer komt op 2 of 3 vakken per semester).

Als je op zoek bent naar verdieping, raad ik je echt aan om er een universitaire studie achteraan te doen. Qua aansluiting heb ik geen problemen gehad, maar dat hangt denk ik erg af van de studie die je gaat doen. Maar als je journalistiek hebt gedaan, zal een taalgerelateerde opleiding vast aansluiten.

Veel succes met je keuze en veel plezier met de studie (als je er voor gaat)
Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:07

Bedankt voor je reactie!
Meikje schreef:
Ik doe de master nog niet, maar eerst een doorstroombachelor. Moet jij dat niet doen voor je aan de master kunt beginnen? Er is trouwens ook nog de opleiding Algemene Taalwetenschap, misschien ook wel wat voor je. Weet niet of ze die ook in Utrecht hebben trouwens.

Als ik de master wil gaan doen moet ik een aantal instroomcursussen volgen. Wat ik me erbij voor moet stellen weet ik nog niet precies. Ik heb al een mailtje de deur uitgedaan om daar meer info over te krijgen. Maar ik heb niet de indruk dat dat een studiejaar duurt. Ik denk dat deze cursussen in de zomermaanden worden gegeven o.i.d.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:14

Ik ben zelf vorige week begonnen aan de deeltijdopleiding sociologie aan de erasmus universiteit. Ik moet eerst het schakeljaar volgen (60 ects) en daarna kan ik instromen in het master jaar.

Tot nu toe bevalt het goed, het is even puzzelen wat met eten te doen (4 uur klaar met werken, naar huis, eten, kwart voor zeven college) en het is wel behoorlijk wat werk naast een 32 urige baan, huishouden, paard en sociaal leven Lachen Maar even doorbijten en je hebt ook wat.

De aansluiting is redelijk, het is anders dan het HBO, maar het went snel. Het is imo vooral discipline hebben om te gaan studeren.