Ik wil graag een particuliere opleiding gaan doen, en zit me eigelijk suf te piekeren hoe ik dit qua geld allemaal ga regelen. Ik moet dus alles zelf betalen, en moet er ook voor reizen. Voor het reizen moet ik een andere auto, want de mijne is te oud en versleten voor die ritten. met de trein is geen optie, dan betaal ik meer.
Nou ja de auto komt er wel, en de kosten die daarbij horen betaal ik nu ook, dus dat is niet echt een probleem.
Het lesgeld is rond de 3700 euro per jaar, ik ga dan 1 dag in de week naar school. De rest van de dagen werk ik, niet fulltime, dankzij mijn reuma is dat niet te doen, maar mijn salaris word aangevuld met een uitkering die ik zowieso houdt totdat ik klaar ben met school.
Nu heb ik natuurlijk ook andere uitgaven (bijv. auto en paarden, ondanks dat ik daar niet veel geld aan kwijt ben) dus mijn loon kan niet alleen op gaan aan de school.
Zijn er hier mensen die ook een dure opleiding hebben gedaan? Hoe hebben jullie het met het geld geregelt? Ik zit ook al te denken of ik een lening moet nemen, maar liever niet natuurlijk. Mijn ouders kunnen mij financieel niet helpen. Ik ben heel benieuwd hoe andere mensen dit doen, of hebben gedaan.
Mijn eerste plan is om een jaar gewoon flink te gaan werken, en zo flink sparen, en dat geld dan ook voor de school te gebruiken. Nou duurt het nog wel 2 maanden voor ik echt kan sparen, want ik heb eerst nog dingen die er gewoon moeten komen, maar daarna kan ik als het mee zit zuinig aan gaan doen.
Ik ben benieuwd of hier reacties op komen, tips zijn heel erg welkom!!