[ENQ](ex)HBO`er of -WO`er: hoe pakte je studiekeuze uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

[ENQ](ex)HBO`er of -WO`er: hoe pakte je studiekeuze uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 23:31

Als mentor van 3 vwo ben ik voortdurend op zoek naar voormalige h/v-leerlingen en hun persoonlijke verhalen over profiel- en studiekeuze. Zouden jullie (ex-vwo`ers en ex-havisten Knipoog ) daarom willen meewerken aan dit korte onderzoekje? Bij voorbaat dank! Lachen

Citaat:
1) (Tweede Fase) Voor welk profiel (+ welke extra vakken) koos je?
1) (voor Tweede Fase) Uit welke vakken bestond je pakket?
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel?
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom?
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom?
3c) Welke vakken vielen mee en waarom?
4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken?
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding?
7) Wat vind je voordelig aan deze studie?
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen?
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep?
10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen?

NB: ook de hulp van mensen in de bovenbouw van het vwo of havo en van mensen die nog studeren is natuurlijk van harte welkom!
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 07-10-08 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd.

Hermelijn

Re: (ex)HBO`er of -WO`er: hoe pakte je studiekeuze uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:40

1) (Tweede Fase) Voor welk profiel (+ welke extra vakken) koos je? Ik heb het profiel C&M gekozen, met als extra vak informatica.
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel? Ik ben goed in talen en niet goed in wiskunde/economie, dus voor mij was het een logische keuze.
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom? Informatica, ik had verwacht dat het veel meer gericht zou zijn op software programmeren maar het borduurde eigenlijk voort op informatiekunde uit de onderbouw, dus beter leren werken met Excell bijvoorbeeld.
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom? Engels, maar niet door de moeilijkheid. De methode die bij ons gebruikt werd was echt verschrikkelijk slecht, we kregen per periode een soort 'tijdschrift' en we moesten dan opdrachten maken bij de teksten die erin stonden. Alleen ik ben nogal goed in Engels dus had alles al de eerste week af, waarna er geen enkele extra opdrachten beschikbaar waren en ik meestal maar aan andere vakken begon.
3c) Welke vakken vielen mee en waarom? Wiskunde. Ik vond het altijd ontzettend moeilijk, haalde met moeite een 6, maar met name in het laatste jaar ging het vooral over statistiek en dat bleek ik goed te kunnen.
4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard) Psychologie
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken? Op zich wel, het was erg interessant, maar ik zou denk ik niet dezelfde keuze maken. Het is niet waar ik verder in wil als vakgebied, vandaar dat ik nu ook een 2e master doe, ik had liever meer voorlichting gehad over wat er mogelijk was.
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding? Eigenlijk niks. Alles was goed te doen.
7) Wat vind je voordelig aan deze studie? Je wordt goed voorbereid om wetenschap te gaan beoefenen, plus je bent bezig met een van de interessantste dingen aan de mens, het brein.
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen? -, ik werk nog niet.
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep? -
10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen? Ik zou graag willen zien dat er véél meer aandacht wordt besteed aan de wat onbekendere studies. Toen ik eenmaal aan het studeren was kwam ik erachter dat er zó ontzettend veel kleinere, onbekendere studies zijn die veel beter bij mij hadden gepast (bv. University College). Alleen daar heb ik geen informatie over ontvangen, alle informatie die ik heb ontvangen was vooral gericht op de 'grote' studies zoals psychologie, rechten en economie. Dus mijn tip voor huidige leerlingen: laat je niet in de war brengen door de grote hoeveelheid studies. Kijk goed rond en kijk ook eens naar studies die je in eerste instantie niet zo aanspreken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:44

1) (Tweede Fase) Voor welk profiel (+ welke extra vakken) koos je? Economie en maatschappij met biologie1,2 en filosofie.
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel?Dit was het enige wat ik kon.
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom?Biologie was erg op scheikunde gericht dit had ik niet verwacht.
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom?Biologie doordat er veel scheikunde in zat en ik dit niet in mijn pakket had.
3c) Welke vakken vielen mee en waarom?Wiskunde, dit bleek een stuk makkelijker dan in de onderbouw.
4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)accountancy (universitair in deeltijd)
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken?ik ben nog bezig
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding?je tijd goed verdelen en op tijd aan je studie beginnen, werk kost veel tijd en daar de studie bovenop kan soms zwaar zijn
7) Wat vind je voordelig aan deze studie?dat je maar één dag in de week naar school gaat
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen?zit nu in de accountancy
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep?ben nog bezig, maar tot nu toe sluit het goed aan

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:47

E&M met biologie en Latijn
Ik vond biologie erg leuk en interessant, daarnaast leek economie me nuttig. N&G met economie bleek meer uren te hebben dan E&M met biologie, dus koos ik voor de laatste (Puber!) Latijn koos ik omdat ik op een zelfstandig gymnasium zat, dus of grieks of latijn moest nemen. Grieks was een nog groter drama, dus daarom latijn
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom?
BiologieIn het 5e en 6e jaar bleek biologie erg zwaar omdat een bepaalde scheikundige kennis werd verwacht. Deze had ik niet omdat dit vak niet in mijn pakket zat. Daarom was het erg moeilijk om op het laatst nog voldoendes te halen.

Economie, de docent die ik had was drama (ze begreep haar eigen vak niet). Daarnaast bleek ik veel meer een betastudent te zijn terwijl bij economie minder naar begrip werd gevraagd door specifiek deze docent.
Wiskunde, dit was een van de weinige vakken waarin ik als opstandige student nog veel plezier in beleefde, jammer genoeg kwam ik er pas na de profielkeuze achter dat hier mijn talenten lagen en niet bij economie en aardrijkskunde
4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
In eerste instantie rechten (nu 4e jaars) en volg en nu ook geschiedenis bij
Dit was een hele goede keuze, hier ligt zeker mijn interesse en ook mijn kwaliteit. Alleen bij de studiekeuze was ik wel erg beperkt, er waren veel meer studies die me leuk leken, alleen daar had ik wiskunde B voor nodig en daar had ik in de derde niet over na gedacht. E&M bleek helemaal niet zo'n breed pakket te zijn als ik had gedacht. Vrijwel alle studies zijn te volgen met N&G, maar heel veel studies zijn niet te doen zonder wiskunde B
Toch wel de grootschaligheid, waardoor je te maken krijgt met veel ongeinteresseerde en ongemotiveerde medestudenten
Veel tijd zelf in te delen, je kunt goed zelfstandig aan de slag en kunt zo op je eigen tempo werken
Ik studeer nog en heb geen idee wat ik ermee wil gaan doen
[/quote]

NB: ook de hulp van mensen in de bovenbouw van het vwo of havo en van mensen die nog studeren is natuurlijk van harte welkom![/quote]

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:01

N&G met economie 1 en frans 1 & duits 1 (laatste heb ik laten vallen toen dat kon overigens) (havo)

De exacte vakken spraken me het meest aan, economie 1 heb ik gekozen omdat het me een vak leek waar ik in de toekomst nog wel eens iets aan zou kunnen hebben, frans 1 was de 2e verplichte vreemde taal

Eigenlijk voldeden al de vakken wel aan mijn verwachting

Geen Bloos

Tja...eigenlijk ook geen dan hè Haha! Nou vooruit...wiskunde B1 ging me nog beter af dan ik had verwacht

4) Welke studie ben je na de havo gaan vollgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
Dier- en Veehouderij, afstudeerrichting paardenhouderij (HBO). Na 2 jaar ben ik overgestapt op Bedrijfskunde & Agribusiness (management, paardenhouderij & sport).

Qua aansluiting met het profiel wel, de school / opleiding viel me echter wat tegen. Dat is ook de reden geweest van mijn overstap

De technische vakken (knutselen aan trekkers) vielen met niet altijd mee en de bedrijfseconomische vakken vond ik te simpel. De tweede opleiding sloot dan ook beter aan bij mijn ambities. Minder techniek, meer bedrijfskunde.

Euhm...

Assistent accountant op de agrarische afdeling. In opleiding tot cliëntadviseur.

De bedrijfskundige opleiding heeft me meer inzicht gegeven in het kunnen lezen van een jaarrekening wat nodig is om een gegrond advies te geven.
Mijn opleiding Dier- en Veehouderij heeft ertoe bijgedragen dat ik niet met mijn oren sta te klapperen bij de agrarische termen en hierdoor ook de klant beter kan begrijpen.

Ga voor het profiel met vakken wat je goed ligt. Vertrouw voor de studiemogelijkheden niet alleen op de decaan, maar kijk ook zelf eens rond bij HBO's en Universiteiten wat de mogelijkheden zijn.
Kijk naar welke beroepen je aanspreken en of het profiel dat je daarvoor nodig hebt wel aansluit bij je mogelijkheden.
.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 01:39

Nederlands, Engels, Wiskunde A, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Economie I & II

Deze vakken lagen me, vond ik leuk en makkelijk. Later wel spijt gehad dat ik destijds zo snel de exacte vakken heb laten vallen ivm geneeskunde, daar dacht ik helaas in de 3e klas nog niet echt over na.

Geen

Wiskunde soms wat taai

Allemaal wel, ik vond alle vakken wel interessant. Nederlands viel me mee en begon ik leuker en leuker te vinden (literatuur). Economie, geschiedenis en aardrijkskunde vond ik sowieso altijd al heel erg interessant.

Gezondheidswetenschappen, beleid en beheer van de gezondheidszorg

Goede keuze, maar ik weet niet of ik dezelfde zou maken. Wellicht een meer economische studie, al denk ik dat ik zelfs nu nog moeite zou hebben met het kiezen van een studie. Haha!

Slecht statistiekonderwijs

Breed geörienteerd, bevat o.a. aspecten van de economie, sociologie, politicologie, epidemiologie

staf-/ beleids-/ onderzoeksfuncties in de zorg

Zeer goed, al sluiten door de breedte van de studie veel functies wel aan, ook buiten de zorg

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 02:27

EM + maatschappijleer2 en filosofie

Ik had eerst voor NG gekozen, maar vooral scheikunde en natuurkunde vielen tegen omdat het me niet echt interesseerde. De vakken uit het profiel EM sloten veel beter aan bij mijn interesses. Ik had dat eigenlijk ook wel kunnen weten maar ik dacht dat ik met NG meer mogelijkheden zou hebben. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn en ik heb er in mijn ogen dan ook goed aan gedaan om te wisselen. Ik behoorde tot de eerste lichting 2e Fase dus gelukkig deed de school er niet moeilijk over.

Vooral filosofie bleek anders te zijn dan ik had verwacht. Ik heb vanaf het eerste jaar filosofie gehad (ik deed mee aan een soort 'experiment' genaamd Atheneum+ met o.a. filosofie in de onderbouw) en vond dat altijd erg interessant. Bij ons in de onderbouw lag de nadruk echter altijd erg op zelf filosoferen en discussieëren en in de bovenbouw werd noodgedwongen heel veel nadruk gelegd op de theorie en dat was helaas niet altijd even interessant.

WiskundeA12 viel tegen want dat sprak me niet aan. Op zich was het niet echt moeilijk, maar het is een vak waar je energie in moet steken en dat is niet makkelijk als je het niet leuk vindt. Hier heb ik nog lang mee te maken gehad tijdens mijn studie psychologie waarvan het programma voor een groot deel bestaat uit statistiekvakken.

De meeste vakken vielen eigenlijk wel mee, ik kan niet zeggen dat ik het allemaal erg moeilijk vond. Bloos

Na een jaar gewerkt te hebben, wat ik zeker kan aanraden, ben ik psychologie gaan studeren. Ik heb nu mijn bachelorbul gehaald en ben begonnen aan een schakeljaar sociologie.

Ja, ik denk het wel.

Statistiek is zwaar, niet in de zin van overdreven moeilijk, maar wel vervelend. Ik ken niet veel mensen die het echt leuk vinden.

Dat het opleidt tot onderzoeker, zelfs al wordt lang niet iedereen onderzoeker. Je wordt er kritisch van en leert 'feiten' en onderzoeken op waarde te schatten. Hierbij zijn de eerder genoemde statistiekvakken overigens onmisbaar.

Ik studeer dus nog maar hoop straks na de educatieve master docente maatschappijleer te worden, eventueel parttime gecombineerd met nog iets anders.

Dat weet ik nog niet, maar ik ben me er wel van bewust dat er meer wegen naar Rome, in dit geval docent maatschappijleer, leiden en sommige daarvan liggen misschien meer voor de hand dan de weg die ik nu aan het afleggen ben.

Laat je in je keuze leiden door wat je leuk vindt en waar je goed in bent en trek je niet te veel aan van verwachtingen van anderen. Tegenwoordig blijven veel mensen doorleren terwijl ze een baan hebben, dus wees niet bang dat die ene beslissing allesbepalend is. Maak je niet te druk als je niet meteen weet wat je wilt worden, dat komt vanzelf naarmate je ouder wordt. Kies daarom voor iets dat je leuk vindt. Een 'pretpakket' is natuurlijk niet handig, maar in de tweede fase heb je die eigenlijk niet meer. Een jaartje werken, reizen of vrijwilligerswerk doen is een prima manier om nieuwe energie op te doen (HAVO/VWO = 5/6 jaar en dat is lang) en om erachter te komen wat je (niet) wilt.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:03

Natuur & Gezondheid + Economie 1,2

Omdat ik er goed in was, en de illusie had dat ik een of andere medische opleiding zou wille ngaan doen.

De profielvakken, behoorlijk zwaarder.

Vooral natuur, schei en wiskunde worden behoorlijk zwaarder, maar echt tegenvallen is wat een groot woord.

Economie, appeltje eitje, en dat had ik niet verwacht.

4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen?
Eerst drie weken Life Science & Technology (WO), daarna lerarenopleiding Scheikunde (HBO)

De eerste was waardeloos, maar daar was ik al snel achter Clown , de tweede was helemaal goed.

Nadeel: veel (in mijn ogen) onzinnige, voornamelijk fictieve, opdrachten.

Het niveau is niet hoog, waardoor je je beter kan richten op de didactiek.

Docent Nask

Mwoah. De laatste (LIO) stage goed, maar de rest van de opleiding niet echt.

Volg je hart, maar blijf reëel.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:55

Nederlands, Frans, Engels, Wiskunde A, Natuurkunde, Scheikunde, Geschiedenis, Biologie

Deels omdat ik ze leuk vond en deels omdat ik ze voor studie nodig had (natuur/scheikunde)

Oeh lang geleden Knipoog Weet ik eerlijk gezelgd niet meer zo heel goed. Ik vond dat er relatief veel tijd werd gestoken in de talen, maar die vond ik dan ook weer makkelijk. Biologie bleef een beetje oppervlakkig, net zoals geschiedenis (dat was soms meer begrijpend lezen).

Diergeneeskunde

De studie zou ik zo weer willen doen, maar het werk niet. Ik zou dus met pijn in het hart toch een andere studie kiezen.

De opleiding op zich is niet heel zwaar. Wel vind ik dat er veel van je wordt verwacht qua tijdsinvestering en offers in je sociale leven, met name tijdens de coschappen. Ook wordt je praktisch onvoldoende voorbereid op het werk na de opleiding, zodat je je alsnog erg onzeker voelt in de eerste jaren na je studie. Daarnaast is de arbeidsmarkt niet erg groot en zijn de arbeidsvoorwaarden als dierenarts in loondienst om te janken.

Je leert over veel verschillende diersoorten iets, erg afwisselend dus. Veel leuke practica. Je ontwikkelt een hechte band met je medestudenten omdat je veel uren hebt en veel samen moet werken.

Dierenarts

Goed Haha! Dat is ook meteen weer een nadeel: je wordt opgeleid tot dierenarts. Punt. Als je later nog een carriereswitch wil maken is dat heel moeilijk.

Ook al vind je het nu nog niet zo boeiend, kijk toch ook goed naar wat je later kunt gaan doen met de studie en hoe veel werk er in is. Anders is die superleuke studie uiteindelijk toch voor niks (sprak zij uit ervaring Clown )

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:34

Ik heb voor het profiel C&M gekozen met als extra vak geloof ik tekenen en Spaans.

Mijn pakket bestond uit Duits 1,2 , Nederlands, Spaans, Tekenen, Economie 1, Engels, Geschiedenis, ANW, Lichamelijke opvoeding, Letterkunde, wiskunde.

Ik heb voor dit profiel gekozen omdat het het meest algemene profiel was en je er alle kanten mee op kan.

Het vak dat ik anders verwacht had was letterkunde, aangezien dit over boeken ging. Ik had eerder verwacht dat dit over de geschiedenis van de taal ging.

Het vak dat tegenviel was wiskunde, ookal was dit wiskunde 1 heb ik er nooit een hoger cijfer voor gehaald als een 4,7.

De vakken die meevielen waren tekenen en geschiedenis, ik vond het beide intressante vakken omdat ik het gevoel had dat je daar echt wat van leerde wat je kon gebruiken.

4) Welke studie ben je na het havo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
Na de HAVO ben ik HBO rechten gaan doen aan de HVA, dit vond ik niks. Ben er in Maart 2008 mee gestopt en begin September 2008 aan de verkorte opleiding (1jaar) in deeltijd Schoevers Directiesecretaresse, hierna kan ik altijd nog wat anders doen als ik wil.

Ik zou niet meer de keus maken voor de HVA sowiezo, wat een ellende die hogescholen! Alles super slecht georganiseerd, elke week ander rooster Slapen Nee niks voor mij!
Schoevers vind ik daaren tegen een goede keus.

Bij HBO rechten vond ik privaatrecht erg moeilijk en op een of andere manier vond ik zelf strafrecht erg leuk en makkelijk maar haalde ik maar niet hoger als een 4,5 voor de toets, moest toch wat verkeerds hebben gedaan.
Bij Schoevers ervaar ik Nederlands en Middle management als moeilijk.

Bij mijn Schoevers opleiding zie ik al voordelig dat het zo goed aanschreven staat.

Als ik mijn rechten afgemaakt had waarschijnlijk bij een advocatenkantoor.

n.v.t

10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen?Als je nog niet zeker weet wat je wilt gaan doen, kies dan voor profiel C&M, dit is het meest breedst georienteerd.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:44

Uums schreef:
Als mentor van 3 vwo ben ik voortdurend op zoek naar voormalige h/v-leerlingen en hun persoonlijke verhalen over profiel- en studiekeuze. Zouden jullie (ex-vwo`ers en ex-havisten Knipoog ) daarom willen meewerken aan dit korte onderzoekje? Bij voorbaat dank! Lachen

Citaat:
Ik koos voor het profiel Cultuur en Maatschappij met Wiskunde A helemaal (Dus A3 = A1 + A2) en Biologie. Ik volgde de Havo dus had 1 extra keuzevak meer dan verplicht

Mijn lessen bestonden uit Nederlands, Letterkunde, Engels, Duits 3, Kunstgeschiedenis, Beeldende kunst, Economie 1, Geschiedenis en Gym

Ik ben in 4VWO blijven zitten op NG met 2 bijvakken, daarom rigoureus een andere richting gekozen waarbij ik niet teveel op mijn tenen hoefde te lopen en toch nog wel leuke opleidinsgkeuze had, tevens afgezakt naar de HAVO dit alles in overleg met mijn studiebegeleidster en hoofd HAVO, echt geweldig behandeld Lachen

Kunstgeschiedenis, er werd gewerkt uit tijdschriften en de toetsen waren ook heel erg gebaseerd op inzicht waar op de lessen weinig op ingegaan werd waardoor het moeilijkwas om dit inzicht te ontwikkelen. Beeldende kunst, leuk, veel handwerk enzo

Na mijn havo ben ik HBO Toerisme = Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs gaan studeren.

Dit was echt een goede keuze, ik zou het zo weer doen

de opleiding word niet in mijn omgeving gegeven waardoor ik per dag minimaal 3 en een half uur aan het reizen ben, maar gelukkig went het Knipoog

Veel leuke tripjes naar buitenland, en de lessen vind ik erg leuk, lekker afwisselen maar toch beroepsgericht

nvt

nvt

NB: ook de hulp van mensen in de bovenbouw van het vwo of havo en van mensen die nog studeren is natuurlijk van harte welkom!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:17

Nederlands, Engels, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde A, Wiskunde B en Tekenen/Kunstgeschiedenis.

Economie vond ik saai en de talen lagen me absoluut niet. Had graag ook geschiedenis gedaan, maar dit was niet mogelijk (was of geschiedenis of biologie, de laatste paste beter in het rijtje).

Engels ontwikkelde zich niet zoals ik had gehoopt (niet zoveel diepgang).

Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde B werden vooral erg lastig.

Kunstgeschiedenis vond ik helemaal geweldig. Nederlands en Engels vielen mee omdat literatuur me wel lag en daar de nadruk op ging liggen.

Psychologie, dan via psychonomie klinische neuropsychologie gaan doen.

Aan de ene kant wel, ik vond het mega interessant en het lag me wel. Aan de andere kant niet, want het baanperspectief was/is gering en ik kon toch niet helemaal de kant op die ik wilde (meer medisch/biologisch).

Het toekomstperspectief als je niet in de reguliere zorg met patienten wil werken. De studie zelf was prima te doen.

De uren en dat ik m'n tijd zelf kon indelen, zo had ik nog genoeg tijd voor een bijbaan en de paarden. De mogelijkheid om uit een toch vrij breed vakkenpakket te kiezen.

Ik wilde niet verder richting de patientenzorg en onderzoek vond ik nog wat te gespecialiseerd. Dus besloot ik iets geheel anders te doen en heb een baan gevonden in Londen binnen het aandelenbeheer bij een grote financiele instelling.

Als je "algemene academische vaardigheden" achterwege laat, in z'n geheel geen aansluiting.

Ik had niet zoveel tijd besteed aan mn studiekeuze, ook was het aanbod te groot en ik vond alles wel leuk/interessant. Ik wou dat ik beter voorbereid was over wat de mogelijkheden die een bepaalde studie biedt op beroepskeuze (en de mogelijkheden hierin).

MarloesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:20

Citaat:
1) (Tweede Fase) Voor welk profiel (+ welke extra vakken) koos je? C&m met frans 1 en 2, duits 1 in mijn vrije deel.
1) (voor Tweede Fase) Uit welke vakken bestond je pakket? Nederlands, Engels, Frans, Duits, Geschiedenis, Ckv2 en 3, Wiskunde ( alleen in de 4e ), ANW ( alleen in de 5e )
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel? Omdat ik talen leuker vind dan echte leervakken zoals biologie, aardrijkskunde enz.
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom? Anw, vond ik echt een stom vak, ik snap nog steeds niet waarom we het hebben gekregen.
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom? Geschiedenis, omdat ik er gewoon super slecht in ben Bloos
3c) Welke vakken vielen mee en waarom? De rest, alles was goed te doen.
4) Welke studie ben je na het Havo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard) HBO-verpleegkunde
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken? Ik kan daar nu nog niets op zeggen, ben pas net begonnen.
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding? Dat je ontzettend veel zelf moet doen en voor je gevoel aan je lot wordt overgelaten.
7) Wat vind je voordelig aan deze studie? veel praktijk, lange stages waar je veel van leert.
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen? ik werk nog niet.
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep? nvt

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:07

Ik heb gekozen voor N&G met spaans en economie 1
Ik wilde dierenarts worden en daar had ik dit profiel voor nodig. Economie heb ik gekozen omdat het me een interessant vak leek en het altijd van pas kan komen. Spaans vond ik gewoon leuk om te doen.
Ik vond vooral de exacte vakken als scheikunde, natuurkunde en wiskunde erg lastig. Ook Engels viel me tegen. In de eerste 3 jaar had ik met al deze vakken weinig problemen, later ging het veel moeilijker. De problemen met natuurkunde en scheikunde waren terug te voeren op wiskunde. In de 4e hebben wij weinig wiskunde gehad, waardoor we in de 5e en bij de andere vakken een achterstand hadden. Waarom Engels zo moeilijk was zou ik niet weten.
Zie boven
Ik vond vooral economie erg meevallen. Ik had er weinig moeite mee, maar ik was wel een van de weinigen.
Diergeneeskunde
Ik zou nu weer dezelfde keuze gemaakt hebben, want ik ben er nog steeds heel blij mee Haha!
Het zijn lange dagen en daarnaast hebben we ook nog veel zelfstudie en veel andere leuke dingen die we naast de opleiding kunnen doen. Soms is het lastig om dit allemaal te combineren
Dat je eigenlijk op een redelijk schoolse manier verder gaat met leren. Je wordt niet zomaar in het diepe gegooid.
Paardenarts
Goed, ik heb mijn profiel zo uitgezocht dat het er goed bij aansloot.
Ik zou eerst gaan kijken welke studies je interessant lijken, interessetesten op internet etc. doen, voor ik een profielkeuze zou gaan maken. Ik heb natuurlijk makkelijk praten, want ik wist al van tevoren wat ik wilde worden.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:51

Economie en maatschappij, met Frans1,2 en Latijn (hierdoor had ik genoeg uren voor het dubbel profiel economie en maatschappij/cultuur en maatschappij).
Latijn omdat ik dat al 3jaar deed en het zonde vond om te stoppen, Frans omdat ik dat de leukste Europese taal vond en economie en maatschappij omdat ik daar de meeste interessante vakken in vond zitten.
Aardrijkskunde, wiskunde en economie.
Economie was heel anders dan in de onderbouw, en wiskunde was erg moeilijk voor mij.
Aardrijkskunde was echt ontzettend simpel, maar wel leuk.
Eerst een halfjaartje internationale organisaties en betrekkingen, daarna overgestapt naar Bedrijfskunde.
Nee, ik zou meteen bedrijfskunde zijn gaan studeren Lachen
Weinig contacturen waardoor je zo'n beetje alles zelf moet doen.
Veel praktijkprojecten ondanks dat het een universitaire studie is. Zo kun je al een hoop van wat je geleerd hebt in de praktijk brengen.
Ik ben nog bezig met m'n studie, ben nu derdejaars.
Zie vraag 8.
Begin optijd met het bezoeken van open dagen van vervolgopleidingen, er is zoveel keus dat je daar echt wel even zoet mee bent.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:07

Bedankt! Lachen Hier kan ik iets mee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:19

Ik ben begonnen met Natuur en Gezondheid, in mijn vrije deel had ik Spaans gekozen. Echter Natuur en Gezondheid bleek veel te zwaar te zijn, ik hield geen tijd over. Toen ben ik over gestapt naar Cultuur en Maatschappij, wederom met Spaans in mijn vrije deel. En Muziek als kunstvak. En dit beviel mij veel beter Ja

Voor N&G koos ik omdat ik mijn hele leven lang al arts wilde worden. Tot ik ontdekte dat ik het qua gezondheid niet aan kon. Het pakket was te zwaar. Talen lagen me ook goed dus ging ik er vanuit dat ik docent zou worden. En een talenstudie op de Universiteit zou volgen. Vandaar de overstap naar C&M. Echter kwam ik er daarna achter dat vormgeving mij toch het allerbeste lag. Gelukkig was dat ook toegankelijk met C&M.

Dat waren eigenlijk de technische vakken, natuurkunde en scheikunde. Het werd in een keer erg veel, en dat kwam nogal rauw op mn dak te liggen.

Nederlands. De voorbereiding daarop in de onderbouw was slecht, en ook de docenten hadden in de bovenbouw zo hun lieverdjes. En hoorde je daar niet bij.. dan was dat te zien aan je cijfers.

Spaans viel heel erg mee, dat begon lekker bij de basis en bleek goed aan te sluiten op de kennis die je al had opgedaan bij frans. Geschiedenis viel me ook erg mee, de manier waarop dit gegeven werd verschilde niet van voorgaande jaren (zelfde docent). Het was een vak waarbij je flink zelfstandig moest zijn.

Na mijn VWO ben ik naar de Hogeschool Rotterdam gegaan voor de studie Communication & Multimedia Design (HBO)

Dit was voor mij een zeer goede keuze, ik voel me er thuis en zou het zo weer kiezen.

Momenteel ben ik derdejaars, en er zijn wel wat punten die ik tegen vind vallen. Dit heeft merendeels betrekking op de communicatie tussen docent en student. Sommige docenten zijn gewoon niet bereikbaar. Ik ben nu 3 kwartalen bezig om een fout ingevoerd cijfer goed doorgevoerd te krijgen. Maar de desbetreffende docent reageert niet op mail, zelfs niet van collega's. En is op school zelf ook niet te bereiken..

De vrijheid die je krijgt om opdrachten uit te voeren. Ook is de begeleiding bij goede communicatie erg fijn en er is een ontzettend fijne werkruimte. Wat ook fijn is is dat je een eigen laptop moet hebben en die mee moet nemen. Zo heb je altijd al je werk bij elkaar.

Momenteel ben ik derdejaars. Na mijn opleiding kan ik aan het werk als grafisch vormgever / flashdeveloper. En in deze disciplines ga ik de komende 6 maanden stage lopen bij een gespecialiseerd bedrijf.

Goed, beide takken veel onderwijs in gehad. Meer zou ik nog niet kunnen zeggen, het zit er tenslotte nog niet op voor me.

Denk goed na, praat met mensen die het al hebben gekozen. Kijk of je de vakken echt aan kunt, maar volg ook je hart. Kies niet iets wat jou niet ligt omdat je vrienden het ook gekozen hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:26

Citaat:

Economie en maatschappij met biologie 1, bv3 en m&o. Ik heb m&o laten vallen omdat ik anders zou blijven zitten. Hiervoor in de plaats ben ik filosofie gaan doen

Nederlands, engels, frans 1, duits 1, biologie 1, wiskunde a 1,2, econie 1,2, maatschappijleer, anw, bv3 en lichamelijke opvoeding

Ik wilde eigenlijk iets met dieren gaan doen na het vwo, maar dan moest ik dus natuurkunde, scheikunde en wiskunde b doen. Hier was ik erg slecht in, dus toen heb ik voor een ander profiel gekozen.

Maatschappijleer. Hier kwam veel geschiedenis bij kijken. En economie. Dat was in de 1e en 2e veel leerstof en daar haalde ik hoge cijfers. Daarna werd het vooral veel bereken en dat vond ik best lastig.

bv3 (beeldende vormgeving) ik vond de opdrachten niet leuk.

Geen idee, ik vond het allemaal wel te doen met uitzondering van de talen.

Journalistiek.

Het is wel leuk, ik maak de studie ook af, maar als ik kon kiezen had ik liever een ander profiel gekozen en iets met dierenwetenschappen gaan doen.

Ik vind de opleiding niet echt uitdagend, al begint het nu steeds leuker te worden. Stage komt eraan enz. Dus op het moment vind ik alleen de reistijd naar mijn school irritant.

Krijgt er veel algemene kennis van, ik moet mijn grenzen verleggen (heb een hekel aan bellen) nu moet ik veel mensen bellen en interviewen, dus je leert er wel met mensen omgaan

Ik zit pas in de 2e

nvt

Laat je niet meteen afschrikken als je niet goed bent in bepaalde vakken. Bespreek met een mentor of het mss toch haalbaar is

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:46

Natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde A, Aardrijskunde, Nl, En
Ben nou eenmaal een beta, talen liggen mij totaal niet!
ik ben begonnen met Wiskunde B ipv aardijkskunde (een echt beta pakket dus..) maar dit was te moeilijk voor mij, dus ben ik na 1 periode geswitched. Ik heb wel moeite gehad met natuurkunde en scheikunde maar ik heb er genoeg tijd in gestopt want heb alles ruim voldoende gehaald!
Natuurkunde en scheikunde, het kostte mij gewoon wat meer tijd maar ik vond het wel leuk en dat is ook belangrijk!
Wiskunde A, ik heb blijkbaar wiskunde inzicht want ik heb daar absoluut geen moeite in gestoken terwijl wis B toch echt te moeilijk voor me was
Ik ben Voeding en Gezondheid aan de Wageningen universiteit gaan studeren (ben nu bijna klaar Haha!). Ik wist niet wat ik wilde na mijn studie. Geneeskunde vond ik te lang studeren (na 5 jaar nog niet klaar dacht ik toen) en diergeneeskunde wilde ik het risico niet lopen om uitgeloot te worden. Bij mij op school kwamen wat studenten van Wageningen Uni een practicum en voorlichting geven en dat trok mij toen wel aan! Ook omdat 2 andere vriendinnen naar wageningen gingen (wel andere studie gekozen) heb ik me daar maar inschreven
Nee, ik heb een behoorlijk gebrek aan motivatie gehad in mijn beginjaren. Maar ik kon niet stoppen met mijn studie want wat moest ik dan doen? Uiteindelijk ben ik maar stug doorgegaan, ik heb een leuke studentenvereniging en heb daar ook veel aan commissiewerk gedaan. Dit heeft mij ook wel doen blijven studeren. En nu ben ik echt zo blij dat het me wel (bijna) gelukt is om mijn studie af te ronden (moet nog 4 maanden stage en dan ben ik klaar)!
In het begin moet je door flink wat basisvakken door worstelen (waaronder natuurkunde, scheikunde) en dat heeft mij echt veel moeite gekost! Nadat ik zelf mijn vakken mocht uit gaan kiezen (kan in je 3e jaar) en mijn afstudeerrichting heb gekozen vond ik het eigenlijk pas echt leuk. Het is wel een opleiding gericht op onderzoek dus je wordt niet een specifiek iets als je klaar bent (zoals arts, of bioloog)
je wordt ontzettend breed opgeleid. Je kunt hiermee alle kanten op
Ik ben nog niet klaar en ik weet het ook nog steeds niet!
nvt
Doe wat je zelf leuk vind, en niet wat andere denken dat je leuk vind. Jij zult het uiteindelijk moeten voltooien!
Ook met je studiekeuze, neem geen overhaaste beslissing...maar haak ook niet meteen af, alle begin is moeilijk

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:11

Het profiel NG met als extra vak Economie 1.
Wiskunde B1, Natuurkunde 1, Scheikunde 1, Biologie 1 (+2?), Nederlands, Engels, Economie.
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel? Omdat ik de medische/natuurlijke kant opwilde. En het waren mijn beste vakken.
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom? -
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom? Nederlands en Engels. Nederlands ging nergens meer over, Engels vond ik niet te doen.
3c) Welke vakken vielen mee en waarom? Wiskunde, ik was nooit erg goed in Wiskunde, tot de laatste 2 jaren.
4) Welke studie ben je na het HAVO gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard); HBO-V(erpleegkunde)
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken? Ik ben pas 3 dagen naar school geweest, maar misschien had ik bij nader inzien deeltijd gekozen in plaats van voltijd.
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding? De lange dagen, in het diepe gegooid worden, veel theorie.
7) Wat vind je voordelig aan deze studie? de zelfstandigheid die je wel zult moeten ontwikkelen.
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen? -
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep? -
10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen? Ik vind dat scholen zich meer bezig moet houden met wie je nu eigenlijk bent, waar je sterke en zwakke punten liggen. En pas daarna over de verschillende richtingen gaan praten. Bij mij op school was het van 'doe maar wat je leuk vind'. Tsja..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:19

1) (voor Tweede Fase) Uit welke vakken bestond je pakket? Nederlands, Engels, Wiskunde a, economie 1, Biologie, en ik dacht iets van natuurwetenschappen ofzo, het is ook al zo lang geleden
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel?Vanwege mijn toekomstplannen, een eigen veehouderij bedrijf
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom?Economie, die balansen maken en interest berekenen was iets wat je echt door moest hebben
3c) Welke vakken vielen mee en waarom?Wiskunde, had binnen een half jaar het boek uit zonder om hulp te vragen
4) Welke studie ben je na de havogaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)Veehouderij en management op de MAS
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken?Ja, nog steeds geen spijt gehad
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding?Niet genoeg praktijklessen / stages
7) Wat vind je voordelig aan deze studie?De mogelijkheid om ook dingen in de praktijk te kunnen zien bij de beesten die in de stal naast de school stonden
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen?Ben een tijd bedrijfsleider (herd manager) geweest op een melkveebedrijf en zit nu bij de AB
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep?Perfect maar, er zijn altijd dingetjes die je in de praktijk beter leert dan op school. Op school staat bv maar 1 merk melkmachine en in de praktijk leer je verschillende merken kennen. Ook zijn er ziektes die je niet altijd in het echt ziet als je op school zit maar, die kom je dan weer tegen tijdens het werk
10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen?Als je al 99% zeker bent wat je later wilt worden moet je hier je profiel op aan laten sluiten, anders een zo neutraal mogelijk pakket maken zodat je alle kanten op kan.
Je moet een beroep kiezen nav iets wat JIJ leuk vind en niet nav wat je ouders vinden wat je moet gaan doen. Ookal is je hele familie arts, als jij liever cavia's wil gaan kammen of parkieten fokken moet je dat doen. Het zijn misschien niet de best betaalde jobs, maar plezier in je werk is belangrijker. Waar een wil is, is een weg. Onthoud dit en je kan erg ver komen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:27

Natuur & Gezondheid, met Management & Organisatie (M&O), Grieks en Latijn

Natuurkunde 1, Scheikunde 1, Wiskunde B1, Biologie

Dit profiel omdat het biologie had en nodig was voor diergeneeskunde. Bij vakken om medische termen in het latijn/grieks konden zijn en omdat ik in 3e jaar ook beide gevolgd heb, vond ik het zonde om niet te gaan voor gymnasium. En M&O om toch nog iets in andere richting te hebben.

Volgens mij waren de vakken niet anders dan verwacht. Al snapte ik niet wat het nut was van grieks/latijn van het uit je hoofd leren wat een tekst ongeveer betekend.

M&O viel me een tijdje tegen, maar dat kwam door de docent die het gaf, motivatie was van de docent ook laag.

Biologie, ging makkelijk en ik vond het een leuk vak. M&O viel qua moeilijkheid ook heel erg mee, maar door de docent vielen de lessen heel erg tegen.

Ik heb 1 jaar Dier- en Veehouderij gedaan (HBO) in Delft. En nu ben ik begonnen aan het 3e jaar van Diergeneeskunde (eerste keer was ik uitgeloot, vandaar een jaar de andere studie).

Ik weet niet of ik nog de keuze voor dier- en veehouderij zou maken, wel gezellig en breed, maar ik heb er in het 1e jaar niet heel veel voor hoeven doen, te weinig uitdaging.
Diergeneeskunde zou ik zo weer gaan doen, ik heb het naar mijn zin, genoeg uitdaging in de studie. Af en toe wel vakken die ik minder vind, maar dat is denk ik bij elke studie, ook genoeg vakken die ik leuk vind.

De lange dagen.

Dat ik het over het algemeen leuk vind.

Ik ben nog aan het studeren

Geen heel specifieke tips, maar echt dingen als, doe wat je leuk vind en waar je goed in bent. En als je twijfelt, kies dan een zo breed mogelijk pakket, waar je veel kanten mee op kan (bij mij op de middelbare advieseerde ze dan Natuur& Techniek met Economie en Biologie). En kies geen vakken omdat je vrienden dat doen, kies voor jezelf.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:29

E&M met als extra vak Bio 1 en Tekenen (maar dat laatste uiteindelijk toch laten vallen Bloos )
Ik wou eigenlijk N&G doen..maar dit was nogal zwaar blabla.. Ik durfde het niet aan en heb toen de makkelijke weg gekozen, zodat ik nog tijd over had voor leuke dingen (o.a. paardrijden). Dus het was of CM of EM en aangezien CM allemaal Talen is en je er uiteindelijk minder mee kon, heb ik voor EM gekozen.
Tekenen, dat was nogal veel kunstgeschiedenis etc.

Economie, vond ik een erg pittig vak
Wiskunde, al was het wel goed bijhouden, maar dan was het erg goed te doen.
Ba/Ma Orthopedagogiek

Of het een goede keuze is, ben ik nog niet achter, maar ga ws. nog wel een andere studie doen of in een andere richting werken. Zou ws. nu niet dezelfde keuze maken.
Zwaar was soms wel dat je veel boeken in een vrij korte tijd moet lezen/leren..dus op het laatste moment leren was soms wel een lastige strategie Clown
Lekker weinig college, dus veel vrije tijd en veel MC tentamens Bloos
Um nog niks (net klaar)
nvt
Kies niet de makkelijkste weg!!!!
Mijn advies zou zijn, kies sowieso een natuur profiel als je het kan, dan liggen al je opties nog open en wordt je in principes op alle opleidingen toegelaten. Wil je het echt goed doen, neem dan EC en/of AK erbij. (uitzonderingen als talen/culturele zaken daargelaten)

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:42

N&T met biologie 1,2 - frans 1,2 en grieks
natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie en de verplichte vakken engels, nederlands, Duits 1, anw, LO, Kcv
Talen zijn niet mijn sterkste kant en ik wilde verder in de exacte vakken.
Vooral natuurkunde. Het werd erg moeilijk, terwijl dit vak me in de onderbouw juist erg goed lag. Ik heb het nut van natuurkunde dan ook nooit ingezien. Het was naar mijn idee alleen maar het toepassen van formules en meer niet.
natuurkunde (zie boven) en Engels. Engels was gewoon niet echt mijn vak. Ik heb geen talenknobbel Clown
euhm.. geen eigenlijk. Misschien wiskunde. Dit vond ik toch echt niet moeilijker worden naar het einde toe, eerder makkelijker. Al heb ik het eigenlijk nooit moeilijk gevonden.
Bio-medische wetenschappen
Tot nu toe nog wel (ben 2e jaars)
Het is erg vervelend dat de studie toch wordt gezien als een 2de-rangs studie. Bij mij was zo'n 90% in het eerste jaar uitgeloot voor geneeskunde. Als iemand die echt voor de studie kiest ben je wel een uitzondering. Van het 1e naar het 2e jaar vallen er dan ook zeer veel mensen af. Tijdens de studie merk je ook dat veel mensen niet serieus bezig zijn.
Goede sfeer? Enne.. Er is veel vrijheid. Je hebt elke maand een nieuw vak, waar je continue mee bezig bent (elke dag). Er is 3 weken college, practica etc, vervolgens 1 week vrij en op vrijdags tentamen. Daarnaast is het ook wel fijn dat het niveau goed aansluit op de middelbare school.

Geen, studeer nog. Maar er is wel heel divers werk te vinden na de studie.
Zorg dat je echt de juiste keuze maakt qua vakken! Denk er goed over na, zodat je niet achteraf tot de conclusie komt dat je voor een bepaalde studie andere vakken nodig hebt!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:12

Nog even het advies m.b.t. dat brede pakket:
Met Natuur & Gezondheid met Economie (1 of 1,2) en een volledige taal (Frans 1,2 of Duits 1,2) kan je echt bíjna alles. Dit zou ik adviseren wanneer ik denk dat een leerling dit aan kan. Maar mocht een leerling echt heel beroerd zijn in mijn vakken (natuur en scheikunde), zou ik ze zeer dringend adviseren om alsjeblieft Economie en Maatschappij te gaan doen, eventueel aangevuld met Biologie of zwaardere Wiskunde. Een natuurprofiel is dan nl echt heel heel zwaar, zo niet onmogelijk.