Aanvullende beurs misgelopen... Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Aanvullende beurs misgelopen... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:17

Hallo (studerende) bokkers,

Mijn broertje is dit jaar ook begonnen met studeren op het HBO en bij aanvraag van zijn studiefinanciering is gebleken dat hij een (best wel aardige) aanvullende beurs krijgt.

Ik ben inmiddels 4e jaar op het HBO en ik heb nooit een aanvullende beurs gehad. Er is in de afgelopen jaren niets veranderd in het inkomen van mijn ouders. Blijkbaar is er dus iets misgegaan toen de inkomensgegevens van mijn ouders werden verwerkt toen ik in 2005 stufi aanvroeg.

Ik heb de IB-groep al een mail gestuurd, maar daar moet ik minimaal een week wachten op een antwoord. Morgen zal ik ook wel even bellen naar ze, maar mijn ervaringen met IB zijn niet echt om over naar huis te schrijven (wat een debielen werken daar)

Ik heb uitgerekend dat ik over deze drie jaar tijd tegen een paar duizend euro ben "misgelopen". Ik heb me altijd drie slagen in de rondte moeten werken om het allemaal rond te krijgen. Vanaf mijn 18e betaal ik namelijk alles zelf, ook collegegeld van 1500 per jaar. Lenen heb ik nooit gedaan en ben ik ook niet van plan om te gaan doen.
Het is om die reden best wel zuur om erachter te komen dat ik het wel iets comfortabeler had kunnen hebben in al die jaren. Ik had inmiddels een leuke spaarpot aan kunnen leggen voor bijvoorbeeld een auto'tje als ik afgestudeerd was. Begrijp me niet verkeerd, ik had het zeker niet opgemaakt aan "leuke" dingen. Dat geld had ik echt heel goed kunnen gebruiken voor nuttige zaken.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Kan ik mijn "misgelopen" aanvullende beurs nog krijgen? En hoe vraag je in godsnaam een aanvullende beurs aan? De inkomensgegevens van mijn ouders zijn allemaal bekend bij de IB.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Sanneh14

Re: Aanvullende beurs misgelopen... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:24

Dit klinkt inderdaad heel, heel erg vervelend, zou inderdaad ook flink balen! Maar is het niet zo, dat als het tweede (of iig een jonger kind) ook gaat studeren, dat die dan aanvullend krijgt, omdat de ouders al een ander studerend kind hebben te onderhouden? (volgens ibgroep hea Knipoog )

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:27

Haai ik weet niet of je het achteraf terug kan krijgen , Ik krijg ook een leuk bedragje kan der ruim mn pony van betalen en hou ook nog wat over Lachen

Je zou ervoor moeten informeren maar ben bang dat het alleen geldt wanneer je dus studeert , niet als je al klaar bent..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:29

Nee, dat is niet zo. Ieder kind wordt individueel beoordeeld. Anders zou dat nogal oneerlijk zijn voor de oudste kinderen uit een gezin. Dat ik er recht op heb staat vrijwel vast (heb het ook uitgerekend met het rekenprogramma op de website) maar ik weet dus niet HOE ik het aan moet vragen en of ik het met terugwerkende kracht nog over de vorige jaren terug kan vragen.

@DaanxBien:
Ik ben nu begonnen aan mijn 4e jaar. Ik ga in juli afstuderen. Als ik in ieder geval over dit jaar nog aanvullende beurs kan krijgen zou dat wel heel erg fijn zijn! Eigenlijk noodzakelijk. Ik heb momenteel zo'n druk jaar. Tot 1 maart heb ik fulltime school en stage. Mijn schoolwerk moet je zien als een zeer intensieve interne stage. Komt neer op 40/50 uur per week werken en het is dus nogal slopend om er ook nog eens naast te gaan werken 's avonds en in het weekend.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:33

Hmm ok. Ik dacht dus echt dat dat zo was, vooral omdat dat dus nu wel bij twee vriendinnen van mij gebeurd. De ene heeft al jaar hbo gedaan en krijgt nu minder als de tweede, terwijl ze dit jar beide voor het eerst naar WO gaan. De argumentatie van de IB was hierbij dus ook, dat er een tweede kind bij kwam

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:39

Als ik bij het rekenprogramma van de website invul dat ik 2 broers/zussen (ipv alleen mijn broertje) in het HBO heb zitten krijg ik eigenlijk alleen maar steeds meer aanvullende beurs.
Lijkt me dat het bij die vriendinnen van jou dus ook niet helemaal klopt. Ik vind het ook allemaal erg ingewikkeld hoor. Vandaar dat ik het hier even vraag...

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:14

Sanneh14 schreef:
Dit klinkt inderdaad heel, heel erg vervelend, zou inderdaad ook flink balen! Maar is het niet zo, dat als het tweede (of iig een jonger kind) ook gaat studeren, dat die dan aanvullend krijgt, omdat de ouders al een ander studerend kind hebben te onderhouden? (volgens ibgroep hea Knipoog )

Nee dat is niet zo. Ik heb zus die ook studeert en ik krijg alsnog de BASISbeurs dus echt minimum wat ib-groep betaalt.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:17

Ik had ook een aanvullende beurs, en mn zusje die krijgt nu hetzelfde. Dus dat met een 2e kind geld niet. Ze beoordelen iedereen apart.

Als ik jou was zou ik er inderdaad ook achteraan bellen, want mocht je nog wat weer kunnen krijgen, zou heel mooi zijn.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:17

Ik denk dat je pech hebt, volgens mij kun je een aanvullende beurs niet met terugwerkende kracht aanvragen. Ik weet niet bij wie de fout ligt in het aanvragen van je stufi, want je moet zelf alles opgeven natuurlijk. Misschien heb je een kans als de IB groep het altijd verkeerd berekend heeft, maar als de fout bij jezelf ligt kun je het wel vergeten.
Ik wilde pas ook met terugwerkende kracht een aanvullende beurs aanvragen (ging over 1 jaar) maar dat kon dus niet.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:18

Ik heb dit ook eerder meegemaakt, Je kan het helaas niet terugkrijgen voor de jaren dat je het niet gekregen hebt helaas..

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:21

volgens mij kan die aanvullende beurs dus wel met terugwerkende kracht worden gegeven. Ik weet iig dat een vriendin van mij het heeft gehad. Haar vader is boer en die maken soms een heel jaar geen omzet (of hoe je dat dan ook noemt) zij heeft toen over het vorige jaar toch aanvullende beurs, een behoorlijk bedrag!, gekregen.
Zeker als je het ieder jaar gewoon hebt aangevraagd maar niet hebt gekregen lijkt mij dat je er nog steeds recht op heb.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:21

Toen jij ging studeren, had je toen ook studerende broertjes of zusjes? Want het zou kunnen zijn dat omdat je broer nu gaat studeren, jullie beide recht hebben op een aanvullende beurs vanwege het inkomen van je ouders, maar toen jij nog alleen studeerde je ouders net boven die grens zaten.
Voor je broertje is dat ook iets om op te letten, want stel hij studeert nog als enige en krijgt (onterecht) die beurs nog, dan heb je kans dat hij straks alles mag terugbetalen.

Met terugwerkende kracht het geld krijgen komt trouwens wel voor, ik had een huisgenootje die ineens 2000 euro gestort kreeg, had ze de 2 jaar ervoor te weinig gehad.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 09:32

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is me nog niet helemaal duidelijk en ik heb de IB-groep nog niet kunnen bellen. Moet namelijk mijn correspondentie nummer hebben en dat weet ik niet uit mijn hoofd. Als ik meer weet zal ik het hier zetten, zodat anderen er misschien ook iets aan hebben.

Ik ga het sowieso voor dit jaar nog wel regelen natuurlijk. Maar ik kan nergens vinden hoe dit aangevraagd moet worden.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:12

mijn vriend heeft net zijn opleiding afgerond en kreeg nu opeens flink wat geld van de ibg groep extra.
Hij heeft gebeld voor de reden en dit was dus omdat zijn aanvullende beurs te laag was geweest.
Je kunt het dus wel terugkrijgen met terugwerkende kracht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:24

Sash schreef:
volgens mij kan die aanvullende beurs dus wel met terugwerkende kracht worden gegeven. Ik weet iig dat een vriendin van mij het heeft gehad. Haar vader is boer en die maken soms een heel jaar geen omzet (of hoe je dat dan ook noemt) zij heeft toen over het vorige jaar toch aanvullende beurs, een behoorlijk bedrag!, gekregen.
Zeker als je het ieder jaar gewoon hebt aangevraagd maar niet hebt gekregen lijkt mij dat je er nog steeds recht op heb.

Dan staan de ouders te boek als zelfstandig ondernemer en dan werkt het anders.
Dan klopt het dat je het met terugwerkende kracht terug krijgt.

Je kunt het altijd proberen natuurlijk!!
Niet geschoten is altijd mis Tong uitsteken

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:27

Heel vervelend zoiets
Mijn zusje heeft precies hetzelfde, nog nooit de aanvullende gekregen,ook zei is ermee bezig omdat alsnog te krijgen. Maar het verloopt helaas niet snel
Ze loopt de volle aanvullende beurs ook mis..