Hulp gezocht, vergoeding/beurs/wat dan ook om OV-kaart ....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misz_J

Hulp gezocht, vergoeding/beurs/wat dan ook om OV-kaart ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:29

Ok, ik heb een enorm groot probleem en ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen..

Ik ben 16 jaar en heb geen recht op een OV-jaarkaart, geen recht op een studiefinanciering (want dat schijn je alleen te krijgen als je 18 bent) en geen recht op wat voor beurs dan ook. Dat krijg je pas als je 18 bent.
Natuurlijk, iedereen kan een OV-jaarkaart aanschaffen. Voor €328,30 per maand of €3152,- ineens.
Maar hoe wil een aleenstaande moeder die niet kan werken (afgekeud) dat ooit betalen?! Mijn moeder en ik zijn echt al tijden bezig om iets te vinden dat ervoor zorgt dat die kosten gedekt worden, maar iedereen wijst ons af en zegt dat er gewoon niets is dat ons kan helpen.

Is er dan niets dat mij recht geeft op een beurs of wat dan ook, zodat ik dat abbonement kan betalen en gewoon met het OV naar mijn school kan gaan? Ik bedoel, ik kan moeilijk van Rotterdam naar Breda fietsen.

Ik hoop echt dat er iemand is die mij verder kan helpen, anders kan ik gewoon niet naar school.

laura1987

Re: Hulp gezocht, vergoeding/beurs/wat dan ook om OV-kaart ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:31

Kan je geen abbonement nemen op de trein? Dit schijnt ook te schelen in de kosten.

Verder kan ik je ook niet helpen, sorry.

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:42

Volgens mij hebben die mensen die je vertellen dat je het zelf moet betalen gelijk. Omdat je nog geen 18 bent krijgt je moeder nog kinderbijslag voor jou, dus recht op stufi heb je niet. Er zijn op het moment wel actiegroepen die willen dat iedereen die wil 'doorstuderen' (dus MBO, HBO en UNI) stufi en dus OV krijgt, maar tot nu toe is het helaas zo dat je tot je 18e geen stufi kan krijgen.

(maar ik ben geen kenner, dus ik hoop voor je dat ik ongelijk heb en dat er toch nog ergens een gaatje te vinden is waardoor je wel een toeslag krijgt, maar anders zal er niks anders op zitten dan te gaan werken voor je OV)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:48

Waarom zou je voor het stukje Rotterdam/Breda een OV-jaarkaart willen aanschaffen?

Hangt er een beetje vanaf hoeveel dagen in de week je naar Breda moet. Als dat minder is dan 4 dagen in de week kun je beter losse retourtjes kopen en anders zou ik gewoon elke maand een maandkaart kopen (rotterdam centraal - Breda: 245,30 euro per maand).

Daarnaast zijn er ook vergoedingen van de IB-groep in Groningen voor ouders, tegemoetkoming in studiekosten. Kijk maar eens op http://www.ib-groep.nl/particulier/Info ... gemeen.asp

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:52

Heb je de site van de ib-groep al helemaal uitgeplozen of er niet ergens een of andere regeling is die je zou kunnen helpen? Al vrees ik het ergste voor je.

Ik neem aan dat je VMBO gedaan hebt en naar het MBO gaat? Dan zit er vrees ik weinig anders op om naast je studie hard te gaan werken om de reiskosten te vergoeden naar je school. Of eerst een opleiding dichter in de buurt kiezen totdat je wel oud genoeg bent om een Studifinanciering en een OV te krijgen om de opleiding te volgen die je graag wilt doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:53

kun je geen bijzondere bijstand aanvragen voor zoiets?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:54

Je hebt trouwens ook opleidingen waar je werken en leren kunt combineren, misschien daar eens naar kijken als alles het echt niet lukt om een vergoeding te krijgen Lachen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:06

Ik was 16 toen ik begon aan mijn vervolgopleiding, en heb vanaf het eerste begin OV en stufi gehad, net als iedereen die ik ken die nog geen 18 was. Dus je verhaal klopt niet.

Kan zijn dat het bij mbo anders geregeld is, als je dat doet, maar dat zou ik niet weten..

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:30

Nee sjapaz (karlijn), alleen bij HBO krijg je op je 16e al een studiefinanciering en OV. Op het MBO moet je wachten totdat je 18 bent.
TS: Er moet iets van bijstand of tegemoetkoming aan te vragen zijn. Eventueel bij IB-groep zelf of bij uitkeringinstantie. Eventueel andere kosten bezuinigen indien mogelijk?
Vervoer van en naar school is toch belangrijk en prioriteit..

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:35

Hier hetzelfde probleem! Ga nu naar een MBO school. Mn moeder (ook alleenstaand) kan geen jaarkaart betalen. Ik ga nu met de scooter naar school, en dat scheelt heel erg! Benzine zou op ongeveer 1.60 per dag uitkomen. Met de trein zou dat 7.50 per dag zijn.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:49

Ik moet 3x per week naar Breda. Daar komt stage nog bij, waar ik ook voor met het OV moet (zo'n 2u), en de excursie's met school waar je zelf naartoe moet gaan. Het komt er dus op neer dat ik gewoon een OV-jaarkaart nodig heb, zodat ik niet alleen naar school, maar ook naar mijn stage en naar de excursies's kan.

We hebben de IB-groep al meerdere malen gebeld, maar we krijgen telkens hetzelfde te horen. Wij hebben geen recht op wat dan ook. Wat ik niet snap, want mijn moeder kan niet werken en moet rondkomen van het minimum. Daarbij moet ze ook nog voor mijn zusjes school betalen, die dit jaar gaat beginnen op het VMBO.
Hoe moeten wij dat ooit doen?

En ik snap niet waarom ik op mijn 18e wel recht zou hebben op studiefi en een daarbij behorende OV-jaarkaart. Ik ben nú toch leerplichtig??

Er moet gewoon een mogelijkheid zijn om een vergoeding te krijgen of wat dan ook, zodat ik gewoon naar school kan. Het is toch belachelijk dat ik jaar een goedkopere opleiding zou moeten doen, omdat we het anders niet kunnen betalen? x

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:13

Misz_J schreef:
Ik moet 3x per week naar Breda. Daar komt stage nog bij, waar ik ook voor met het OV moet (zo'n 2u), en de excursie's met school waar je zelf naartoe moet gaan. Het komt er dus op neer dat ik gewoon een OV-jaarkaart nodig heb, zodat ik niet alleen naar school, maar ook naar mijn stage en naar de excursies's kan.

We hebben de IB-groep al meerdere malen gebeld, maar we krijgen telkens hetzelfde te horen. Wij hebben geen recht op wat dan ook. Wat ik niet snap, want mijn moeder kan niet werken en moet rondkomen van het minimum. Daarbij moet ze ook nog voor mijn zusjes school betalen, die dit jaar gaat beginnen op het VMBO.
Hoe moeten wij dat ooit doen?

En ik snap niet waarom ik op mijn 18e wel recht zou hebben op studiefi en een daarbij behorende OV-jaarkaart. Ik ben nú toch leerplichtig??

Er moet gewoon een mogelijkheid zijn om een vergoeding te krijgen of wat dan ook, zodat ik gewoon naar school kan. Het is toch belachelijk dat ik jaar een goedkopere opleiding zou moeten doen, omdat we het anders niet kunnen betalen? x

Op het dikgedrukte kan ik je wel antwoord geven. Je moeder krijgt namelijk geen kinderbijslag meer voor jou als je 18 bent. Daarom kunnen studenten dan stufi krijgen en een ov kaart Lachen

Verder vind ik het erg vervelend voor je. Hopelijk vind je nog een mogelijkheid.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:56

Ik zou als ik jullie was eens aankloppen bij de gemeente waar je woont.

Toen ik mijn MBO studie ging doen als schoolverlater, hebben ze zowel mijn opleiding als mijn boeken betaald. Dit omdat ik het geld niet had om een opleiding te betalen.

Er zal dan vast wel een regeling zijn om te zorgen dat jij naar school kan!

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:18

SpiedSkeet schreef:
Ik zou als ik jullie was eens aankloppen bij de gemeente waar je woont.

Toen ik mijn MBO studie ging doen als schoolverlater, hebben ze zowel mijn opleiding als mijn boeken betaald. Dit omdat ik het geld niet had om een opleiding te betalen.

Er zal dan vast wel een regeling zijn om te zorgen dat jij naar school kan!

Dat zal ik eens tegen mijn moeder zeggen, hopen dat we daar misschien verder mee kunnen!s

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:29

ik zou ook contact opnemen met de contactpersoon van je moeder bij de gemeente. Ik denk en hoop dat zij je kunnen helpen met bv bijzondere bijstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:47

Is het niet mogelijk een 0 lening af te sluiten bij de IB dan? Dan krijg je geen stufi, maar wel een mogelijkheid tot OVkaart. Al weet ik niet of het voor MBO ook zo geldt, maar voor HBO en Uni is dat wel zo.

Al heb ik ook eerst een maand op het HBO zelf een abbonement op het OV moeten nemen, omdat ik laat 18 werd, en dus net buiten de september regeling viel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:52

die 0-lening is alleen voor 18 jaar en ouder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:54

Uhuh zoiets dacht ik al..

Is er voor de TS geen mogelijkheid eenzelfde opleiding dichterbij te doen, Rotterdam heeft genoeg MBOscholen. Ja

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:57

Nou meid,

Het is gewoon vreselijk oneerlijk dat MBO'ers geen stufi en OV krijgen! Ik zit zelf op HBO, dus voor mij geldt het niet eens. Maar ik vind het ook een schande!

Trouwens, ik werd in september toen ik met HBO begon pas 18 jaar. En om die reden kreeg ik mijn OV pas in oktober. Ik moest toen ook de hele maand trein betalen en ook 1e termijn collegegeld.

Is het niet mogelijk om een jaartje te gaan werken en daarvan je studie te bekostigen. Het is kl*te dat snap ik, maar zo gaat het je ook niet lukken.

Ik heb echt met je te doen! Ik zal er een keer een stuk over schrijven (ik ben journalist). Hopen dat het dan weer onder de aandacht komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:59

Of eventueel eerst nog HAVO doen op de middelbare school, dan ben je over 2 jaar wel 18 en krijg je meteen je OV kaart Ja