'Paniekaanvallen' op school, faalangst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Paniekaanvallen' op school, faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:40

Hallo allemaal. Lachen

Ik heb een probleem.. Dit jaar ben ik het 2e jaar ingegaan van Grafisch vormgeven. Eigenlijk had ik geen idee wat voor opleiding ik wilde gaan doen, en ik weet nog steeds niet zeker of dit wel mijn opleiding is.. Maar ik heb nu meer zoiets van, ik maak het gewoon af, dan heb ik dat papiertje, en kan ik altijd nog wat anders doen. Het probleem is namelijk dat ik wel leuk kan stoppen hiermee, maar dat ik dus niet weet wat ik wel wil gaan doen.. Ik vind het opzich wel een leuke opleiding..

Het echte probleem is eigenlijk dat ik nogal onzeker ben over wat ik wel en niet kan, er zitten behoorlijk wat talentjes bij ons op school, en ik heb altijd het idee dat ik er maar aan bungel met simpel werk etc.. Scheve mond Ik raak ook vaak in paniek tijdens een opdracht, als het dan even niet lukt word ik snel boos en gestresst, springen de tranen in mn ogen en loop ook vaak het lokaal uit omdat ik niet midden in de klas wil gaan janken. Nagelbijten / Gniffelen Dan spoken er weer allerlei dingen door m'n hoofd, dat ik deze opleiding nooit zal halen.. nooit een leuke baan zal vinden later etc.. ik raak echt helemaal in paniek. Scheve mond

En dat gebeurd niet af en toe, nee ik ben gister met volle motivatie weer naar mijn eerste lesdag gegaan, en vanmiddag alweer jankend weggelopen omdat ik even geen inspiratie had en ik een klein dingetje niet snapte en weer helemaal flipte..

Hoe kan ik op dat soort momenten rustig blijven, niet gelijk paniekeren enzo? Want ik wil hier echt vanaf.. Scheve mond Op momenten dat een opdracht heel goed lukt en ik genoeg inspiratie heb vind ik deze opleiding opeens weer helemaal geweldig, maar dat komt helaas niet zovaak voor omdat ik bang ben dat ik toch 'nooit zo goed zal worden als mn klasgenoten...' Is dit faalangst ofzo?

Bedankt voor het lezen, voelt goed om het even van me af te schrijven. Lachen

xMariellee

Re: 'Paniekaanvallen' op school, faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:34

Ik lees even mee.
Ik heb dat probleem namelijk ook Ja Zo weet ik nooit van mezelf wanneer ik klaar ben met leren. Als ik uiteindelijk
na half te hyperventileren en 100x tegen mezelf heb gezegt dat ik het niet kan, wil gaan slapen, lig ik nog de hele
nacht te woelen met de stress dat het vast weer een onvoldoende word, dat ik niet over ga en dat ik nooit een
leuke/goeie baan krijg. Als ik dingen tijdens het proefwerk niet weet, raak ik ook helemaal in paniek. Vaak meld ik
me na zoiets ziek en ben ik weer voor een paar dagen helemaal over de zenuwen Huilen van het lachen Terwijl ik vaak toch nog een
redelijk goed cijfer terug krijg?

En ik denk inderdaad dat jij faalangst hebt Ja

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:37

Zou het eens voorleggen aan de dokter Lachen Heb het zelf namelijk ook, dan niet alleen op school maar eigelijk overal en ga er nu eindelijk therapie voor krijgen(heeft ook met een depressie te maken maar de angstaanvallen komen door de depressie)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:13

Voorleggen aan een arts of iemand op school (decaan bijvoorbeeld, die bijten niet Knipoog )

Dit klinkt wel een beetje als faalangst / streven naar enorm perfectionisme wat je best kan belemmeren in je schoolwerk. Decanen hebben hele handige tips hoe je hier mee om kunt gaan.

Faalangst is iets wat heel veel mensen hebben en waar jij je absoluut niet voor hoeft te schamen, het is juist fijn als je er mee leert om gaan. Je moet anders leren denken over je eigen kunnen, dat is heel lastig en kost tijd. Maar het is al goed dat je bij je zelf merkt dat dingen niet zo fijn lopen, zoek op school hulp en ga er mee aan de slag!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:42

Inderdaad even naar de huisarts gaan. Ik heb dit ook gehad en kreeg zulke paniekaanvallen dat ik dacht te moeten overgeven en krijg dus vermijdings/vluchtgedrag. Op het laatst durfde ik niet eens meer een winkel in.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:13

Als je het verder niet hebt zou ik eens gaan praten met een mentor of decaan ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:06

Bedankt voor de reacties. Lachen Ik denk dat ik eens een gesprekje aanga met m'n studiecoach.

@ Pinacolada, ik heb het eigenlijk niet alleen met school, alleen heb ik het zeg maar minder heftig in andere situaties dan school. Heb een tijdje in een flinke dip gezeten, dingen die ik liever niet op bokt wil zetten.. Maar ik ben wel in meer opzichten onzeker. Het ging alleen zo goed de afgelopen tijd, het is echt veel minder vergeleken met anderhalf jaar terug.. daarom baal ik er ook zo van dat het nu weer bergafwaarts lijkt te gaan. Scheve mond

Misschien dat dat allemaal stiekem toch meespeelt, dat als het even niet lukt op school ik al die dingen er gelijk bij betrek en er vanalles door m'n hoofd spookt wat allemaal minder goed gaat, zeg maar.. dus ook dingen buiten school.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:50

Heb je iemand op school waarmee je kan praten? Kan ook studentenpsych ofzo zijn? Hoef je echt niet gek voor te zijn hoor!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:53

Klinkt toch als een vorm van faalangst. Ik heb dit zelf ook een beetje gehad, alleen niet zo heftig als jij hier omschreven hebt.

Het zijn vaak een aantal dingen (ook meestal dingen die niets met school te maken hebben maar die je evengoed dwars zitten) die er samen voor zorgen dat de stress je even teveel wordt. Niets om je voor te schamen dus. Een studiecoach heeft daar wel vaker mee te maken.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:09

Geloof dat ik mezelf hier wel in kan herkennen. Laatste half jaarje gaat t bij mij ook niet zo best.
Keihard leren en tentamens niet halen, waardoor je bang bent dat je ze de volgende keer weer niet haalt. Met als gevolg dat ik nu dus elke keer voor een tentamen paniekaanvallen krijg. Als het leren niet meer lukt, maar ook bij alles eromheen. Wil je een keer gezellig doen, krijg je ineens een chagerijnige bui waardoor je weer in huilen uitbarst etc. In de vakantie ging het wel goed, maar heb morgen weer tentamens en sinds van t weekend wil het dus allemaal niet meer zo lukken.
Ga het nog een half jaartje aankijken en anders misschien een andere studie (HBO) doen. ben ook al een keer op gesprek geweest met studie-adviseur, dat wil ook wel helpen. Even een goed gesprek voeren dat je echt niet de enige bent etc.
Succes ermee.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:55

een psycholoog, schoolpsycholoog zou je vast kunnen helpen, je zou ook naar een curcus faalangst kunnen vragen.

Ik denk er zelf ook over na om dat te doen want ik heb zelf waarschijnlijk ook faalangst.

carlosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:32

Hoi
Ik heb ook de opleiding Grafisch vormgeven gedaan, alleen dan in Rotterdam. Ik heb precies hetzelfde als jij gehad.. Ik zag altijd dat andere beter waren en dacht waarom doe ik deze opleiding eigenlijk?? Ik ga het nooit halen en ben niet goed genoeg..Ik kreeg ook vakken als technisch tekenen en daar liep ik gewoon voor weg..leverde niks in en liet de onvoldoendes staan..Ik baalde altijd van mezelf en genoot niet. Ik heb toen een gesprek gehad met een vertrouwenspersoon/ pedagoog op school. Zij vertelde me dat ik faalangst had en veel te streng was voor mezelf. Iedereen heeft zijn eigen talent en je moet je niet steeds met anderen vergelijken..Ik zeg dat nu heel makkelijk maar heb er ook een tijd over gedaan om het te geloven. Het is zonde als je zo veel twijfelt. Je bent op die school aangenomen, dus je hebt een talent! Heel veel succes!