Moeilijke keus wat betreft werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Moeilijke keus wat betreft werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 21:33

Sinds juni 2007 werk ik bij de bibliotheek bij mij in de stad als opruimhulp. Ik moet daar de boeken op de juiste kar (van afdeling) zetten, op alfabet sorteren en terug in de kast zetten. Ook is het mijn taak om, als ik geen boeken meer heb om op te ruimen, de kasten na te lopen of alles nog goed staat en alles recht te zetten. Ik kreeg daar al vanaf het begin goed betaald (begon met een ruime €5 per uur) en kon veel komen werken. Het was voor mij de fantastische bijbaan, want school ging altijd voor. Had ik een drukke proefwerkperiode, dan kon ik zonder problemen vrij krijgen. En als ik het maar van te voren aangaf, kon ik ook om wat voor reden dan ook een andere dag vrij krijgen. Ik had veel gelegenheid te werken, als ik langer wilde werken, dan mocht dat vaak en had het dus prima naar mijn zin. Helaas is één van mijn collega's vertrokken, omdat zij het niet goed kon vinden met de baas en dat is voor mij echt een klap geweest. Dat ze weg is gegaan, oké, dat is jammer maar haar zaak, maar er is voor haar geen vervanging in de plaats gekomen. Ik werk op de dinsdag 3 uur alleen en werk me tot in het zweet en zelfs dan lukt het me niet om alles weg te krijgen. Regelmatig krijg ik te horen dat ik dan harder moet werken, maar tsja, als je in je eentje staat en alle bakken liggen helemaal vol... Dat zou niemand trekken. Ook ben ik vanwege mijn schoolrooster toen van één werkdag gewisseld en kon toen 2 uur minder werken. Als ik de gelegenheid voor mezelf kreeg om meer te werken, dan had de bibliotheek hun rooster al gevuld en was het niet nodig. Uiteindelijk werk ik er nu slechts 5 uur per week voor het salaris van ruim €6 per uur, wat straks als ik 18 word (over 2 maanden) omhoog gaat naar zo'n €7 per uur. Het salaris is dus prima en daar ben ik zeer tevreden over, alleen weet ik niet meer of ik de rest nog wel leuk vind. Ik werk er nu dus al een jaar en doe nog steeds hetzelfde hersenloze werk. Geen collega's (nou ja, twee waar ik niet mee overweg kan, omdat ze niks uitvoeren) waar ik mee kan kletsen en steeds maar te horen krijgen dat het niet goed wordt gedaan terwijl ik aangeef dat ik écht niet degene ben die verkeerd opruimt. Ook al meerdere malen aangegeven dat ik niet tevreden ben over die twee collega's, wat doorgegeven zou worden, en ook al meerdere malen direct tegen mijn baas gezet waarom ik niet tevreden ben en daar zou ze iets aan gaan doen. Wat nog altijd niet is gebeurd. Met andere woorden heb ik het daar gewoon niet meer naar mijn zin, ik ga er met tegenzin naar toe, omdat het werk dat ik doe me gewoon niet bevalt.

Begin deze zomer zag ik dat een baan waar ik al een jaar eerder voor had gesolliciteerd, in het tuincentrum vlakbij mijn huis, vrij was gekomen. Ze waren zelfs dringend op zoek naar cassières. Omdat er op mijn vorige sollicitatie niet was gereageerd, heb ik toen een nieuwe ingeleverd en de dag daarna werd ik gebeld wanneer ik op gesprek wilde komen. Ik ben toen ingewerkt en werk daar nu zo'n 4/5 weken (onderbroken door vakantie). Hoewel het loon niet echt om te juichen is (€3 per uur), is het leuk en afwisselend werk en zijn mijn collega's allemaal echt ontzettend aardig. Ze weten daar dat ik een andere baan heb en ik heb aangegeven dat straks wanneer school begint, ik niet twee banen tegelijk kan houden en ik zal moeten kiezen. Dat was geen probleem, zolang ik maar rekening hield met het opzegtermijn. Het is een baan waarbij ik zowel gerichte taken krijg als zelfstandigheid en vrijheid heb wat betreft het kiezen van mijn taken. Zo heb ik de taak om kassa te draaien op het moment dat dat nodig is, maar als het rustig is en er staat iemand anders te draaien, kan ik vaak zelf kiezen wat ik dan wil gaan doen. Wil ik helpen op de plantenafdeling? Of op de dierenafdeling? Of zal ik gaan helpen bij de tuinmeubels? Soms word ik ook ergens naar toe gestuurd, omdat ze iets te doen hebben, maar vaak kan ik ook gewoon ergens gaan helpen waar ik dat wil en hebben we het zelfs tijdens de rotklusjes hartstikke leuk. Ik heb ook in de vakantie heel veel mogelijkheden gekregen om te werken en heel veel uren gedraaid en ik kan hier ook in het weekend werken (zaterdag 5,5 uur en zondag 5 uur dubbel betaald) wat ik in de bibliotheek niet kan. Bovendien is de bibliotheek slechts open tot 6 en het tuincentrum tot 8, dus ik heb dan ook meer mogelijkheden wat betreft het werken na school. Voor mezelf had ik dus eigenlijk al besloten om ontslag te nemen bij de bibliotheek, gewoon omdat ik het bij het tuincentrum meer naar mijn zin heb, tot iets voor de vakantie mij aan het twijfelen bracht.

Ik kan goed overweg met de persoon van de jeugdafdeling op de bibliotheek en toen ik haar vertelde dat ik het niet naar mijn zin had daar, merkte ze op dat er straks een functie vrijkomt op de jeugdafdeling en of ik dat niet leuk vond. Nou lijkt dat me hartstikke leuk om te gaan doen, kan ik nog wel boeken opruimen, maar zijn er ook een hoop andere dingen om te doen, en ga ik waarschijnlijk nog een stap hoger qua salaris. Ik zou het er thuis over hebben en er over nadenken, maar omdat ik haar niet meer heb gesproken, heb ik nog geen beslissing door gegeven. Het kan natuurlijk zijn dat ik die functie niet eens mag uitoefenen - omdat ik minderjarig ben - maar ik kan het proberen, toch? En als ik het dan niks vind er alsnog mee stoppen.. Ik twijfel nu dus heel erg wat ik wil. Moet ik aan mijn baas bij de bibliotheek vertellen wat er aan de hand is, aangeven dat ik sowieso met het opruimen stop, maar wel geïnteresseerd ben in die andere baan? En moet ik aan haar vertellen dat als het niks is, ik helemaal stop daar en bij het tuincentrum blijf werken? Moet ik in het tuincentrum vertellen dat ik alleen in de weekenden wil werken, omdat ik die andere baan uit ga proberen? Aan het begin van het schooljaar kan ik het nog wel volhouden, twee baantjes tegelijk, maar zodra de eerste weken voorbij zijn en het huiswerk op gang komt, kan ik niet twee banen blijven houden en zal ik echt moeten kiezen. Moet ik het dus bij de bibliotheek proberen, of niet? Wat vinden jullie?

Chubby

Re: Moeilijke keus wat betreft werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:17

Als ik jou was zou ik allereest eens informeren naar die nieuwe functie. Komt er inderdaad een leuke functie vrij en zou jij daarvoor in aanmerking komen?

Even je mond nog houden over het tuincentrum en over de keuze die je moet gaan maken! Als je dat meld, zijn je kansen mogelijk helemaal verkeken en eerlijk is eerlijk: je werkt toch vooral om je geld te verdienen?

Ehona

Re: Moeilijke keus wat betreft werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:15

Ik heb in principe geen baan nodig. Ik ben 17 en heb hiernaast school, ik werk wel om bij te verdienen maar salaris is niet het allerbelangrijkste. Het is leuk, maar ik vind het voor mezelf belangrijker dat ik het leuk heb op mijn werk. Zo is het niet leuk.

Ik kom inderdaad in aanmerking voor die functie vanwege mijn kennis, alleen de vraag is of ik het krijg. Misschien zijn er anderen waar ze meer aan hebben. En die functie komt ook inderdaad vrij per 1 september.