Zadelpas opleiding MSFC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine_81

Zadelpas opleiding MSFC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:59

Ik wil graag een opleiding gaan doen voor zadelpassen en kwam deze opleiding tegen.

MSFC Mastersaddlers http://www.msfc.nl/index.html

Graag wil ik weten of iemand deze opleiding gevolgd heeft en hoe dit bevallen is. Doe je nu ook wat met deze opleiding en ben je tevreden over de opleiding.

En dan nog een vraag kent iemand afgestudeerden van deze opleiding?

Groeten Dorine

Divine

Re: Zadelpas opleiding MSFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:23

Bel ruitersportzaak Riel Klumper in Almelo eens op. 1 van de mensen die daar werkt heeft een "zadelpas-opleiding" gevolgd, zou best de cursus die jij bedoelt kunnen zijn, lijkt er wel erg op. Zij is ook "afgestudeerd" en dus gediplomeerd zadelpasser... Zij verteld er wel enthousiast over, als je daar een vraag stelt over een zadel...

Bel haar eens op, zou ik zeggen!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:18

Dan moet je even naar Heleen vragen!
De cursus is wel zwaar heeft ze mij verteld. De mensen die dit gedaan hebben doen echt wel wat met de opleiding, anders is het ook veel te duur.
De meeste mensen die dit gedaan hebben, hebben een eigen ruitersportzaak of werken daar.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:03

Heleen... ik kon even niet op de naam komen!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:25

PB Bourellier op bokt hier anders even zei is momenteel bezig of heeft hem net afgerond daar wil ik vanaf zijn maar zijn was erg te spreken over het geheel

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:29

even een stipje, ben ook erg benieuwd naar ervaringen Lachen

Zijn er toevallig ook nog andere cursussen/opleidingen voor zadelmaken?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:30

Idd die ruitersportzaak even bellen.

Mijn moeder wil hem waarschijnlijk ook nog een keer gaan doen. het schijnt wel een zware opleiding te zijn.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:22

Ik heb me ook ingeschreven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:00

GEld teveel? Je leert er niets, alleen zien of een zadel past. Je leert er niet eens een zadel aanpassen of opvullen, terwijl dat een noodzaak is wil je uberhaupt van enig nut zijn. Alleen zadels passen zonder aan kunnen passen kunnen heel veel mensen wel. Het is de kunst om ze aan te kunnen passen. Net wat meer of minder wrong, wat meer keil, wat meer vulling hier of daar. Geen enkel zadel past zonder aanpassing perfect.
En hoe ga je na een maand service bieden, want dan is een nieuw zadel ingezakt en moet bijgevuld worden. DAn moeten dus de kussens los en moet je die vullen en weer aan het zadel zetten. Dat leer je dus niet. En dus heb je er totaal niets aan, want nazorg kun je niet leveren. En ben je dus nog niets anders dan een simpele verkoper, maar dan met een beetje meer kennis. Een echte paardenman heeft die kennis ook.
Zonder van het geld dus. Erg commercieel. Het geld niet waard.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:37

Germie, misschien de site even goed lezen, en dan kijken wat de doelgroep is voor de studie?
Nergens wordt beschreven dat je na die studie ook werkelijk zadels aan kunt passen. Maar signaleren kun je het wel. En stel nou, je werkt voor of met een zadelmaker, dan kan dat toch mooi van pas komen.

Dan is er nog een vervolgopleiding, waarna je wel leert de zadels aan te passen.

Dus echt zo vreselijk nutteloos als jij zegt dat het is, zal het niet zijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:41

Nou als dat het enige is wat je leert tijdens die opleiding vind ik het wel een hele hoop geld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:44

Dan is alleen de opleiding tot zadelmaker interessant. Je moet de zadelmaker die ik bij m'n paard laat komen eens horen over de zadelpasopleiding. Die man is een echte vakman en hij is niet positief over deze opleiding.
Ik heb heel wat dingen van deze man gezien en hij is een echte vakman. Wil je andere wrongen, geen probleem. Keil in de kussens? Geen probleem. En als hij alleen kon passen, dan had je er dus niets aan, want geen enkel zadel past standaad direct. En dan moet je als zadelpasser zeker gaan overbrengen aan een zadelmaker wat er niet goed aan het zadel is? Bullshit. De vakman moet zelf paard en zadel zien, want sommige dingen zijn niet op te schrijven hoe het anders moet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:52

welke zadelmaker heb jij Germie?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:56

HAR-->STW

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:57

Kootstra. Al een oudere man, wat eigenwijs, maar wel eentje die nog vakwerk kan leveren.
Ik denk dat het aantal vakmensen in Nederland op 1 hand te tellen is.
Arie Boer hier op bokt is nog een echte zadelmaker (zelf geen ervaring mee, maar hij bouwt wel Flair in en dan moet je een zadel geheel open kunnen maken en weer in elkaar zetten en kussens aan kunnen passen e.d. Is wel iemand met kennis). En je hebt ook nog harnessmaker op bokt (Patrick Bolsterstee). Ook geen persoonlijke ervaring mee, maar ook dat is iemand die nog wel zadels uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten.
Verder zou ik het eigenlijk niet weten. Je hebt nog van Triest in Meppel, maar ik vind bijna alle zadels van van Triest veel te breed. Verder is van Triest te ver doorgeschoten met z'n theorie over keilkussens en holle bomen. Dat is vaak onzin, om een diepe zit te krijgen kun je ook de voorboom en de lepel ophogen. Dan verander je niets aan de bolling op de paardenrug. En heb je wel hogere kussens nodig aan de achterkant van het zadel.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:16

wat ik me dan afvraag is welke opleiding de 'echte' zadelmakers dan hebben gevolgt? En wanneer je jezelf 'zadelmaker' mag noemen, want er lopen zoveel mensen rond die zichzelf zo noemen.

Als ik het goed begrijp is het eerste jaar van de MSFC alleen een basisjaar, daarna kan je kiezen of je, je er nog verder in wilt verdiepen en dus ook zelf het zadelmaken aan gaat leren. IMO heb je aan alleen het eerste jaar niet zo veel.

Maar zoals bij iedere opleiding zullen er vast goede en slechte ervaringen zijn. Ik hoop alleen dat er uiteindelijk op een of andere manier een goede opleiding komt die voor goede zadelmakers zorgt want nu lopen er niet veel rond in Nederland. (Met alle gevolgen van dien)

TS ik zou zeggen vraag wat meer informatie op, desnoods bij de mensen die de opleiding gevolgt hebben, daar staan er ook een aantal van op de site. En lijkt het je wat dan moet je er gewoon voor gaan. Lachen

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 14:20

bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga hier zeker wat mee doen, ik denk dat degene die deze opleiding gedaan hebben wel positief zijn! volgens mij is deze opleiding ook echt een basis voor het verdere werk, wat als je nou supergoed zadels op kan vullen maar niet kan zien of het past!

Germie jij ook bedankt voor je reactie ben erg benieuwd naar meningen van anderen voordat ik idd mijn geld weggooi!

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:52

Ik ben net klaar met de opleiding voor het zadelpassen en bijna klaar met de modules om ook de aanpassingen aan het zadel te kunnen doen.

Ik ben heel enthousiast over de opleiding en ben inmiddels voor mijzelf begonnen als zadelpasser.
Volgens mij is deze opleiding echt uniek en biedt heel erg wat in Nederland nodig is!
Je wilt niet weten wat ik als "beginner" al ben tegengekomen bij het werk van zo genaamde "vakmensen"! Het beroep zadelmaker is inderdaad niet beschermd, iedereen kan dus roepen dat hij het is. Bij MSFC ers die lid zijn van de beroepsvereniging weet je in ieder geval zeker dat ze flink door de mangel zijn gehaald om kennis te vergaren en dat ze dit via een theorie/praktijkexamen hebben laten toetsen.

De opleiding is pittig maar heel interessant. Ik loop al aardig wat jaartjes mee in het paardenwereldje en heb zeker naast het hele zadelgebeuren ook in het algemeen veel bijgeleerd.

Met de opmerking dat je ook moet kunnen aanpassen en zo ben ik het wel eens maar dat wordt ook geleerd in de vervolgmodule, degene die in dit vak verder willen volgen deze ook allemaal.
Het 1e jaar heb je echter echt wel nodig, juist om inzicht te krijgen hoe een zadel perfect past, wat de oorzaak kan zijn waarom het niet past (of scheef gaat of naar voren schuift of... etc) en dan dus de eventuele aanpassingen kunt bedenken. Als je niet weet waar het aan schort kan je ook niet aanpassen.
Als je meer wilt weten pb mij gerust!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:55

Goed te horen van iemand die de opleiding heeft gedaan.
Je schrijft dat je nu zadelpasser bent. Werk je dan nu nog samen met een zadelmaker?

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:21

Voor de klussen waar ik nu nog niet het vertrouwen in heb (het helemaal verbouwen van een zadel bv) dat ik ze klaren kan, kan ik bij een ervaren collega msfc-er terecht. Ook voor bijvoorbeeld het inbouwen van flair (luchtsysteem) klop ik daar (nog) aan.

De normale dingen zoals bij- en opvullen van wollen vulling, uitbalanceren, singelstoten verplaatsen/vervangen etc kan ik inmiddels zelf (ben dan ook bijna klaar met de aanvullende opleiding en heb veel stage gelopen (oa in Engeland/Schotland) om dit zo snel mogelijk goed onder de knie te krijgen.

De MSFC geselecteerde zadels die wij aan gaan bieden worden gemaakt in Engeland op onze beschrijving. Wij meten het paard, passen de kale boom, bekijken de evenuele benodigde aanpassingen aan kussens etc (Maar we zorgen dat de boom die gebruikt wordt 100% past zodat je niet allerlei kunstgrepen hoeft toe te passen om de boom te corrigeren wat immers nooit 100% kan werken!!!) en noteren de gegevens en de wensen van de ruiter qua lengte, gewicht, zit en wrong.

Zelf echt grote ingrepen doen aan de nieuw geleverde zadels hoeven we dus niet , alleen bij de nacontrole(s) evt wat bijvullen. Voor mijn klanten kan ik dus prima zelf zorgen!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 07:36

Bedankt voor je informatie. Jij bent dus niet van mening dat je je geld hebt weg gegooid. Integendeel, begijp ik uit je post.

Ik las elders op bokt dat MSFC-ers niet positief t.o.v. de Massimo staan? Is dit ook jouw ervaring?

Ik denk dat veel zadelmakers en -passers zich bedreigd voelen door deze opleiding. Allereerst kan iedere postbode om de hoek zich zadelmaker noemen en ten tweede kunnen niet gecertificeerde zadelmakers zich nooit aansluiten bij de branchevereniging. Kan me voorstellen dat dat bedreigend is. Maar zo kun je wel de rotte vis eruit halen.

Waar heb jij stage gelopen?
Ik heb me dus ingeschreven en begin in oktober.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:34

Ik weet dat dit een ouder topic is, maar vriendelijk verzoek er niet direct een slot op te gooien.

Ik heb zojuist het inschrijfformulier geprint om mij in te schrijven. Het lijkt mij een heel leuke opleiding en het biedt ontzettend veel mogenlijkheden om zelf problemen op te lossen.
In NL had ik altijd wel een adresje van mensen die wisten waar ze mee bezig waren, maar in Zwitserland is zadelmaker en zadelpasser ver te zoeken met als gevolg dat zeer goede zadels afgedankt worden omdat niemand ze netjes kan herstellen. Ik zie echt goede mogenlijkheden om dit tot en leuk nevenberoep te maken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:38

Wat ik na veel rondvraag geleerd heb is dat de meeste te spreken zijn over het theorie gedeelte van de opleiding. Maar dat je dat nog niet in praktijk kan brengen hierna. Het is dus voor jezelf wel van belang dat je zorgt voor een lange periode ernaast stage te kunnen lopen. (zadelmakers praten dan over minimaal 2 jaar 2 dagen in de week)

Dit is wat ik heb gehoord. Dat wil niet zeggen dat het perse zo is. Ik heb de opleiding niet gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:40

Lijkt me ook wel verstandig omdat je dan op je fouten gewezen kan worden en niet per ongeluk verzand in je eigen theorietjes.
Ik zou ook graag mee lopen met een fysiotherapeute.