Ik ben net klaar met de opleiding voor het zadelpassen en bijna klaar met de modules om ook de aanpassingen aan het zadel te kunnen doen.
Ik ben heel enthousiast over de opleiding en ben inmiddels voor mijzelf begonnen als zadelpasser.
Volgens mij is deze opleiding echt uniek en biedt heel erg wat in Nederland nodig is!
Je wilt niet weten wat ik als "beginner" al ben tegengekomen bij het werk van zo genaamde "vakmensen"! Het beroep zadelmaker is inderdaad niet beschermd, iedereen kan dus roepen dat hij het is. Bij MSFC ers die lid zijn van de beroepsvereniging weet je in ieder geval zeker dat ze flink door de mangel zijn gehaald om kennis te vergaren en dat ze dit via een theorie/praktijkexamen hebben laten toetsen.
De opleiding is pittig maar heel interessant. Ik loop al aardig wat jaartjes mee in het paardenwereldje en heb zeker naast het hele zadelgebeuren ook in het algemeen veel bijgeleerd.
Met de opmerking dat je ook moet kunnen aanpassen en zo ben ik het wel eens maar dat wordt ook geleerd in de vervolgmodule, degene die in dit vak verder willen volgen deze ook allemaal.
Het 1e jaar heb je echter echt wel nodig, juist om inzicht te krijgen hoe een zadel perfect past, wat de oorzaak kan zijn waarom het niet past (of scheef gaat of naar voren schuift of... etc) en dan dus de eventuele aanpassingen kunt bedenken. Als je niet weet waar het aan schort kan je ook niet aanpassen.
Als je meer wilt weten pb mij gerust!