Ier_ schreef:Ja, het is echt zo weinig.
Maar ik denk dat jij een 'speciaal geval' was. Bij mij is het namelijk afhankelijk van beide ouders.. En hierdoor krijg ik dus minimale studiefinanciering... Ik denk dat dit bij de meeste mensen zo is die uitwonend zijn, mijn ouders betalen ook NIETS aan school, moet alles zelf betalen, van boeken tot collegegeld tot pennen.
Tot je 21ste hebben je ouders zorgplicht, dit houdt in dat ze ook moeten bijdrage voor je opleiding. De IB-groep gaat hier van uit bij het vaststellen van de hoogte van je stufi. Indien je ouders dit niet kunnen of willen kan je via de IB-groep extra stufi krijgen. Let wel; als ze niet willen zit er soms een vervelend traject aan vast (ouders moeten op papier afstand van je doen etc.) en dan is de vraag maar of je dit wilt voor die extra euris.
Met stufi kan je alleen je opleiding helemaal betalen als je een lening aan vraagt voor het resterende bedrag wat je tekort komt om je schoolgeld + boeken mee te betalen. Voor je hier mee begint zou ik ook eens bij je opleiding informeren, soms hebben die ook nog een potje waar je voor in aanmerking kan komen als je ouders niet kunnen betalen. Let wel: ook dit is vaak veel papierenrompeslomp en alleen echt voor mensen die er recht op hebben, dus met ouders aan of onder het minimum inkomen (niet dat half bokt bij zijn/haar opleiding of de IB-groep gaat aankloppen
)
Eerste termijn schoolgeld is altijd pas na 1 oktober, je kan ook voor 1 oktober stoppen of switchen van opleiding zonder bijkomende kosten etc. Nu stufi/ov aanvragen ben je wellicht nog op tijd.
@TS: je geeft aan er bij te blijven werken, let wel op dat je niet meer verdient per jaar dan het toegestane bedrag opgegeven door de IB-groep. Anders moet je stufi en OV terug betalen en heb je daar geen recht meer op.