Vraag omtrent sollicitatiegesprek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dark_moon

Vraag omtrent sollicitatiegesprek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:34

Hoi allemaal,

Ik ben aan het solliciteren en daarbij komen de nodige vragen bovendrijven.
Ik heb al wat rondgeneusd op internet maar ben nog niet echt een goed antwoord tegengekomen op de volgende 2 vragen:
- is werken via een uitzendbureau nadelig (lager salaris) dan rechtstreeks bij een bedrijf werken
- als het bedrijf/uitzendbureau een contract voor 5 maanden aanbied, is het dan verstandig om te gaan onderhandelen over het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Limanade

Re: Vraag omtrent sollicitatiegesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:41

werken via een uitzendbureau levert je ALTIJD minder op dan als je rechtstreeks via een bedrijf werkt.. voordeel is alleen wel dat je elke week je geld krijgt ipv 1 keer in de maand.. maar dat is dan ook het enige.. ja dat je altijd op kan zeggen wanneer je wilt.. zonder aan een contract vast te zitten

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:44

Alleen op de eerste vraag kan ik antwoorden. Van het bedrag dat het bedrijf aan het uitzendbureau betaalt, komt grofweg de helft bij jou terecht. Althans, dat heb ik me eens laten vertellen door iemand die daar heeft gewerkt. Knipoog Het voordeel voor jou en het bedrijf is dat jullie niet te maken krijgen met een contract. Al kan dat ook een nadeel zijn.

Succes met het gesprek. Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:33

[LZP] > [STW]

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:49

Mensen die bij ons beginnen beginnen op ongeveer hetzelfde niveau, of je nu op contract komt of via het uitzendbureau. Wel is het zo dat mensen die via het uitzendbureau beginnen een (qua grootte afhankelijk van het loon via het uitzendbureau) salarisverhoging krijgen zodra ze op contract komen.

Overigens zijn wij nu op een punt waarbij we voor het secretariaat enkel nog via bureau's werven. Wij hebben daarvoor 1 voorkeursbureau waarmee we afspraken hebben (ook financieel) en die hebben de eerste 2 weken alleenrecht op de vacature...

In principe geef jij in het gesprek met uitzendbureau of bedrijf jouw salarisindicatie aan. Als zij het daar niet mee eens zijn kun je gaan onderhandelen. Zijn ze het er wel mee eens heb je mazzel... Haha! Onderhandelen kan wel lonen hoor, maar speel het niet te hard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:24

LimaMambo schreef:
werken via een uitzendbureau levert je ALTIJD minder op dan als je rechtstreeks via een bedrijf werkt..

Dat is al JAREN bij wet geregeld dat dat NIET zo is.... Frusty
Een uitzendkracht verdient hetzelfde als een vaste medewerker met dezelfde werkzaamheden mits 'ie dezelfde achtergrond heeft qua studie en werkervaring. Net als tussen vaste krachten onderling dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:27

Snader schreef:
Alleen op de eerste vraag kan ik antwoorden. Van het bedrag dat het bedrijf aan het uitzendbureau betaalt, komt grofweg de helft bij jou terecht. Althans, dat heb ik me eens laten vertellen door iemand die daar heeft gewerkt.

Er zit inderdaad een verschil tussen het uurloon (wat de uitzendkracht ontvangt) en het uurtarief (wat het bedrijf betaalt). Dit heeft te maken met afdrachten voor sociale premies en belastingen (een medewerker kost ook een regulier bedrijf véél meer dan het bruto-uurloon Knipoog ), met opbouw van reserveringen voor je vakantiegeld en -dagen, en een stukje betaling voor bv de administratie die het uitzendbureau doet, en dan nog een stukje winst omdat de mensen van het uitzendbureau zelf ook zo graag boterhammen lusten Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:33

Qua salaris zal je het niet merken hoor! Ik heb zelf een jaar stage gelopen op een uitzendbureau en je krijgt nooit onder betaald voor je functie en ook tijdens zo'n gesprek kun je daar gewoon over onderhandelen met het bedrijf (uitzendbureau past zich aan aan het bedrijf en berekenen daar uiteindelijk ook hun prijs op naar het bedrijf) Een contract van 5maanden is niet gebruikelijk bij een uitzendbureau maar als het je aangeboden wordt kun je ook gewoon praten over het salaris etc. (let wel dit doe je dus met het bedrijf, het uitzendbureau gaat niet over je salaris!)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:33

@Sonja, je was me al voor Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:59

Sonja schreef:
LimaMambo schreef:
werken via een uitzendbureau levert je ALTIJD minder op dan als je rechtstreeks via een bedrijf werkt..

Dat is al JAREN bij wet geregeld dat dat NIET zo is.... Frusty
Een uitzendkracht verdient hetzelfde als een vaste medewerker met dezelfde werkzaamheden mits 'ie dezelfde achtergrond heeft qua studie en werkervaring. Net als tussen vaste krachten onderling dus...

ik de tijd dat ik nog via een UZB werkte verdiende ik 5 euro minder dan toen ik een vast contract kreeg bij hetzelfde bedrijf.. toen ging mijn uurloon ineens met 5 euro omhoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:02

Als ik (bij wat voor bedrijf dan ook) teken voor onbepaalde tijd na bepaalde, krijg ik er ook geld bij. Da's normale onderhandeling. Heeft niets met uitzendbureau te maken.

En over hoe lang geleden hebben we het?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:04

Sonja schreef:
Als ik (bij wat voor bedrijf dan ook) teken voor onbepaalde tijd na bepaalde, krijg ik er ook geld bij. Da's normale onderhandeling. Heeft niets met uitzendbureau te maken.

uhmmmm 5 jaar geleden ofzo..
kreeg trouwens geen vast contract maar een half jaar contract.. na eerst anderhalf jaar via het uzb te hebben gewerkt bij het zelfde bedrijf..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:11

LimaMambo schreef:
Sonja schreef:

uhmmmm 5 jaar geleden ofzo..
kreeg trouwens geen vast contract maar een half jaar contract.. na eerst anderhalf jaar via het uzb te hebben gewerkt bij het zelfde bedrijf..

Dit is toegestaan..je mag 3x een contract krijgen voor bep. tijd en deze mogen (even uit mijn hoofd) de 36maanden niet overschrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:59

LimaMambo, toen was de WAADI al van kracht, dus ik denk dat het toch meer met persoonlijke onderhandelingen te maken heeft gehad dat met uitzendbureaus...
Je bent wel precies hetzelfde werk blijven doen toen je in eigen dienst van het bedrijf kwam, en ook andere arbeidsvoorwaarden zijn hetzelfde gebleven?

Nu zie je ook wel eens een verschil als iemand in dienst treedt, of als bv na 26 weken overgegaan wordt van ABU-CAO naar beloningsregeling opdrachtgever. Maar dat heeft dan vaak te maken met compensatie of uitbetaling van ADV of andere voorwaarden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:04

Sonja schreef:
LimaMambo, toen was de WAADI al van kracht, dus ik denk dat het toch meer met persoonlijke onderhandelingen te maken heeft gehad dat met uitzendbureaus...
Je bent wel precies hetzelfde werk blijven doen toen je in eigen dienst van het bedrijf kwam, en ook andere arbeidsvoorwaarden zijn hetzelfde gebleven?

Nu zie je ook wel eens een verschil als iemand in dienst treedt, of als bv na 26 weken overgegaan wordt van ABU-CAO naar beloningsregeling opdrachtgever. Maar dat heeft dan vaak te maken met compensatie of uitbetaling van ADV of andere voorwaarden.

haha zoveel verstand heb ik er ook niet van hoor Tong uitsteken
maar ben het zelfde aantal blijven werken.. 20 uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:08

Gaat niet om uren, gaat om werkzaamheden en bevoegdheden Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:35

Sonja schreef:
Gaat niet om uren, gaat om werkzaamheden en bevoegdheden Knipoog

oow owke.. Haha!
nou ik heb dus eerst anderhalf jaar 20 uur per week gewerkt voor het uzb.. daarna ben ik door de werkgever aangenomen voor hetzelfde aantal uren en dezelfde functie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:40

En heb je wel eens nagekeken of iemand die meteen in dienst van het bedrijf was getreden, tegen die tijd misschien ook een periodiek erbij had gekregen? En is er geen CAO-verhoging geweest in die tijd? Misschien een schaalverhoging wegens goed functioneren erbij gekregen? En ben je zelf bv ook in anderhalf jaar tijd toevallig anderhalf jaar ouder geworden ed? Knipoog

Zoals je misschien inmiddels door hebt weet ik door een soort van omstandigheden Nagelbijten / Gniffelen net even iets meer dan gemiddeld over de uitzendbranche, en stoorde het me vooral dat je onwaarheden over deze branche op internet gooide Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:55

Sonja schreef:
En heb je wel eens nagekeken of iemand die meteen in dienst van het bedrijf was getreden, tegen die tijd misschien ook een periodiek erbij had gekregen? En is er geen CAO-verhoging geweest in die tijd? Misschien een schaalverhoging wegens goed functioneren erbij gekregen? En ben je zelf bv ook in anderhalf jaar tijd toevallig anderhalf jaar ouder geworden ed? Knipoog

Zoals je misschien inmiddels door hebt weet ik door een soort van omstandigheden Nagelbijten / Gniffelen net even iets meer dan gemiddeld over de uitzendbranche, en stoorde het me vooral dat je onwaarheden over deze branche op internet gooide Knipoog

zoals ik al zei.. ik heb er ook niet veel verstand van.. ik vertelde eigenlijk alleen wat ik zelf heb mee gemaakt.. en dat het toch echt veel scheelde qua uurloon Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:58

Maar.... WAS dat nou 'de schuld' van het uitzendbureau, of waren er andere omstandigheden??? DAT is wat ik al de hele tijd boven tafel probeer te krijgen...
Jij legt de schuld bij het uitzendbureau neer en ik geef aan dat dat het geval niet kan zijn wegens WAADI, en geef aan waar het (oa) wél aan kan liggen dat er verschil in inkomen was.
Maar dan ga je je ineens verschuilen achter 'ik heb er geen verstand van'. Maar blijkbaar wél genoeg om (onterecht???) te mogen 'beschuldigen'?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:06

Sonja schreef:
Maar.... WAS dat nou 'de schuld' van het uitzendbureau, of waren er andere omstandigheden??? DAT is wat ik al de hele tijd boven tafel probeer te krijgen...
Jij legt de schuld bij het uitzendbureau neer en ik geef aan dat dat het geval niet kan zijn wegens WAADI, en geef aan waar het (oa) wél aan kan liggen dat er verschil in inkomen was.
Maar dan ga je je ineens verschuilen achter 'ik heb er geen verstand van'. Maar blijkbaar wél genoeg om (onterecht???) te mogen 'beschuldigen'?

ten eerste beschuldig ik hier helemaal niemand.. ik vertel alleen hoe het bij mij was.. of dat nou komt door het uzb of mijn werkgever.. ik heb geen idee
wel weet ik dat toen ik een jaar ouder werd, er een hele euro bij kreeg bij het uzb.. een half jaar later kreeg ik een halfjaar contract van die werkgever en toen ging ik ineens 5 euro omhoog qua uurloon
en beoordelingen kreeg ik pas toen ik in dienst kwam van de werkgever.. daar ben ik ook 'onderaan de trap' begonnen