Jullie advies gevraagd, supermarkt of horeca?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Jullie advies gevraagd, supermarkt of horeca?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:14

Hooi!

Ik werk nu als vakkenvuller voor 5 uur in de week (2 avonden) bij de AH.
Alleen is dat voor mij erg weinig uren, en meer uren overdag maken lukt gewoon niet.
Wil ik daar dus meer uren draaien, moet ik meer avonden in de week gaan werken.

Ook begin ik straks met een compleet nieuwe opleiding, en ga er nu dan ook vanuit dat ik overdag de tijd nodig heb voor school. Ik ga de opleiding Bouw&Infra, vormgeving doen. Daarnaast ben ik zoals meerdere hier actief met de paarden, wedstrijden en dus regelmatig trainen.

Heb dus 7 avonden in de week "vrij" naast school, waar ik werk en paarden in moet combineren.
Nu werk ik dus 2 avonden bij de AH en verdien ik 3,28. Ga er vanuit dat dit straks ietsje omhoog gaat ivm dat ik 17 wordt over 2 weken. Maar stel dit is zo, kom ik nog niet goed rond terwijl ik eerder wel goed rond kwam, kon leuk sparen enzo.

Alleen ben ik meer kosten gaan maken, en heb geluk dat ik dus eerder beetje heb gespaard waardoor ik tog wel wat reserves heb. Maar die beginnen eigenlijk op te raken. Conclusie is dus meer uren draaien.
Alleen hoe ga ik dat doen? Want ik zou min. 7,5 uur kunnen werken bij de AH maar dan gaat het combineren met school en paarden al heel erg lastig. En als ik dan daardoor moet kiezen werk of paarden, wordt het zeer waarschijnlijk werk. Heb het geld nodig (ookv olgend jaar rijbewijs en alles).

Alleen de paarden wil ik eigenlijk niet opgeven, en ben nu dus opzoek naar een andere optie.
M'n moeder kan evt. in de horeca wat voor mij regelen bij een bedrijf waar zij lang heeft gewerkt.
Maar horeca staat er wel om bekend, weekenden en 's avonds laat.
Nu weet ik dat ze daar wel rekening houden met je tijden als je nog op school zit, dat het dus geen 3 uur wordt als je 's ochtends weer gewoon naar school moet. Maar het blijft wel horeca.
Wat voor mij dan ook 1 groot voordeel is, op 2 avonden kan ik daar het dubbele aantal uren draaien dan op 2 avonden bij de AH. Zo krijg ik alsnog voldoende geld, en hoef ik de paarden niet op te geven.

Maar erg veel mensen waarschuwen mij weer wel, dat het ten koste gaat van je studie en vrije tijd. Veel weekenden, vrijdagavond, zaterdag en zondag. Waardoor je vooral niet zomaar even een avondje uit kunt, wordt heel lastig. Ook verjaardagen enzo, of daar had m'n moeder erg veel moeite mee om daar allemaal vrij voor te krijgen en alles.

Nu wil ik jullie dus echt vragen, wat zouden jullie doen.
Bij de AH blijven werken -> overleg om meer uren en de paarden opgeven.
Of in de horeca gaan werken -> meer avonduren draaien (laat in bed, en weekenden niet meer vrij) maar wel door kunnen met de paarden.

(paarden is in het weekend veelal overdag, wedstrijden, daar bij dat bedrijf werk je tog veel al 's avonds)

Alvast bedankt!
Groetjes

Mango_

Re: Jullie advies gevraagd, supermarkt of horeca?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:24

Het is maar net wat je zelf wil, als je liever meer geld verdient dan vrije tijd hebt, moet je voor de horeca gaan en anders bij de AH blijven.

Ik weet wel dat ik bij de AH zou blijven en daar zou vragen of ik meer uren zou kunnen werken, als dat niet kan een andere winkel zoeken waar dat wel mogelijk is, de horeca is vaak 's avonds en dan dus laat en in de weekenden. En mijn avonden en weekenden zijn mij echt te kostbaar. *LOL* Dan ben ik liever bij vriendinnen of in het weekend uit.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:37

Ik werk in een restaurant en ik kan je wel vertellen dat een groot deel van je weekend naar je werk gaat.
Natuurlijk kun je afspraken maken met je baas als je bijvoorbeeld liever niet op zondag werkt (ivm met wedstrijden) maar je moet er wel op rekenen dat je in ieder geval 1 avond in het weekend moet werken en die avonden worden dan vaak wel aan de late kant.

Doordeweeks is mijn ervaring is half 11 savonds echt wel de max, later is het eigenlijk nog niet geworden (feestdagen uitgezonderd)
Dat brengt me op het volgende: met feesdagen moet je dan dus ook werken, bijvoorbeeld kerst, dit moet je er wel voor over hebben.

Tot slot: het is hard werken maar de horeca verdient wel meer dan in de AH

als je vragen hebt over werken in de horeca mag je me altijd PB-en...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:52

Bedankt!
Uitgaan vind ik hardstikke leuk, zo af en toe. En het hoeft van mij niet elke week. Vriendin van mij werkt ook in horeca en die kan regelmatig wel regelen dat ze rond een uur of 10-half 11 wel naar huis kan. Daarna kan je nog prima stappen.

Maar bij de AH ben je zobiezo om 9 uur echt wel klaar, en is het dus veel makkelijker om daarna nog te stappen. Dat weer wel.
Op feestdagen (met kerst vooral) kunnen wij kiezen, werken of niet. Dan moet je 's ochtends keer heel vroeg want op het laatste moment halen mensen nog spullen. Maar 1e kerstdag gaat 's middags de winkel echt dicht volgens mij.
En horeca is juist dan natuurlijk open.

Het wordt echt even heel erg afwegen, denk dat ik de voordelen en nadelen even naast elkaar ga zetten.. En flink met m'n ouders overleggen.

Verder mensen met ervaring die mij misschien nog een paar voor en nadelen van de horeca kunnen vertellen? Die ik misschien vergeet..?

Maar bij mij is het vooral, geld te kort. En als horeca echt meer verdient.......

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:54

Ik heb vanaf mijn 16e altijd bijgewerkt in de horeca, en altijd met veel plezier de lange uren geklopt. Maar als je 8u werken al lang vindt, moet je er vooral nooit aan beginnen Knipoog Je moet het zelf even bekijken of het niet té zwaar wordt, en welke afspraken er gemaakt kunnen worden.

Horeca verdient niet veel maar door de vele uren en in sommige plekken de fooi haal je wel wat binnen.

Ik heb gestaan in een:
- café
- bakkerij tearoom met flink terras
- restaurant-tearoom
- restaurant

Allen heel verschillend naar aanbod, grootte, accomodatie, regelingen, etc. Het is altijd hard werken en je moet stressbestendig zijn. Van de andere kant vind ik het leuke eraan dat je in team werkt en veel mensen ontmoet. Maar het blijft in de eerste plaats altijd erg hard werken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:58

Kun je ook zaterdags werken bij de AH?
Kassa of vers ofzo? Danm heb je ook gauw meer uren.
Horeca moet je echt een type voor zijn; altijd werken als een ander vrij heeft..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:07

Ja die stress ben ik niet echt bang voor ofzo, het is alleen denk ik wel proberen of je het aankan. Want denk dat het wel snel onderschat wordt.
Zo kan ik nuw el zeggen bij de AH is het soms ook stressen, in 2 kleine uurtjes zoveel collie vullen en dan ook nog is man te kort en onwijs druk in de winkel.. Nagelbijten / Gniffelen Maar tog weer hele andere stress,,

Maar op zaterdag werken bij de AH lukt me zobiezo niet ivm wedstrijden, moet ik tog vaak zaterdag ochtend en middag vrij hebben...

Het is echt de keuze: AH en paarden opgeven OF Horeca en door kunnen gaan met de paarden