Studies met biologie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studies met biologie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:58

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Finesse

Re: Studies met biologie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:08

Ik doe zelf Biologie en medisch laboratoriumonderzoek (HBO), omdat ik ook een studie wilde met biologie. Ik studeer het aan de NHL/van Hall Larenstein Leeuwarden. Ik ga nu naar het vierde en laatste jaar (officieel derde want ik doe versneld omdat ik vwo heb gedaan) en moet nu stage lopen en daarna afstuderen. De studie is vooral op mensen gericht, maar ik wil liever onderzoek doen op veterinair gebied. Gelukkig bood Leeuwarden mij die ruimte, en ga in september stage lopen bij de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Ik ga daar onderzoek doen naar de genetische invloed op tumorontwikkeling in de lever bij muizen. Als minor heb ik proefdierbeheer gekozen (bij diermanagement), waardoor ik art. 12 kan behalen en bevoegd ben om met proefdieren te werken. Niet dat ik dit perse wil, maar het biedt veel meer kans op de arbeidsmarkt en ik denk dat ik op die manier ook wat meer kans heb om veterinair onderzoek te doen.

Ik wil straks afstuderen in Lelystad, bij het centraal verterinair instituut. Ben nog aan het orienteren op wat voor gebieden, dus de sollicitaties gaan binnenkort van start

Komend jaar is voor mij een praktijk jaar, maar hiervoor 2 theoretische jaren gehad. Ik had vaak 4 dagen in de week les, 1 dag zelfstudie/vrij. Hoe vol de dagen waren verschilde heel erg, soms een uurtje, soms een hele dag (als je practicum had bijvoorbeeld). Heb een heel breed scala aan vakken gehad: hematologie, klinische chemie, biochemie, celbiologie, immunologie, pathologie/fysiologie, DNA-analyse, bacteriologie etc. Het is ook maar net welke richting je kiest en welke vakken je daarbij krijgt.

Mocht je geinteresseerd zijn, op wikipedia staat ook veel over deze studie beschreven en ik meen dat 21 augustus in Leeuwarden een last minute informatiemarkt is. Maar ik begrijp dat het pas voor 2009/2010 geldt? Dan kan je natuurlijk ook altijd gewoon naar de open dagen in november of maart. Succes met je studiekeuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:36

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Finesse

Re: Studies met biologie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:10

Hmm, das lastig idd. Soms hebben hogescholen toch nog de mogelijkheid je toe te laten ookal voldoe je in eerste instantie niet aan de toelatinseisen. Als je geinteresseerd bent in een studie, toch informeren, soms kunnen ze een persoonlijk programma voor je opstellen of kan je via bijv. een zomercursus toch nog toegelaten worden. (eerlijkgezegd kom ik bij mijn studie erg weinig tot geen wiskunde en natuurkunde tegen, dus wat dat betreft... Tong uitsteken)