netto vakantiegeld bruto terug betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

netto vakantiegeld bruto terug betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:24

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn bijna ex-werkgever betaald 1 keer per jaar vakantie geld uit voor het hele jaar. Dus in mei 2008 krijg ik vakantiegeld voor januari 2008 t/m december 2008. Ik heb ontslag genomen en ben per 27 augustus uit dienst. Nu dien ik dus vakantiegeld terug te betalen. Mijn werkgever heeft berekend dat ik een x bedrag terug moet betalen. Ik kon echter geen hoogte krijgen van zijn berekening en ben dus zelf even gaan rekenen. (brutovakantiegeld: 13(periodes) x 8 (maanden) = ) Wat blijkt; ik dien het resterende vakantiegeld van het bruto gestortte bedrag terug te betalen. Dit is echter bijna het dubbele van wat ik netto heb gekregen.
Volgens mij kan dit helemaal niet, maar omdat ik dit niet zeker weet (en morgen uiteraard ga na vragen maar onze salarisadministrateur weet zich er altijd erg goed onderuit te kletsen) vraag ik om jullie advies/ervaring.

Florale

Re: netto vakantiegeld bruto terug betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:29

Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering,dan zou ik daar even bij aankloppen,of anders bij je eigen boekhouder,die kan het zo uitrekenen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:30

hittepit_12 schreef:
Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering,dan zou ik daar even bij aankloppen,of anders bij je eigen boekhouder,die kan het zo uitrekenen

Helaas geen van allen. De boekhouder op mijn werk is tevens de salarisadministrateur dus daar hoef ik ook niet aan te komen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:31

Het is toch 8% van het salaris wat op je jaaropgave staat van de belastingdienst?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:31

als jij netto bederag krijgt uitbetaald hoor jij ook dat bedrag terug te betalen en niet het bruto bedrag
kan je niet aan boekhouder vragen hoe die berekning opgemaakt is?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:32

Je vakantiegeld is je bruto beschikbaar gesteld en na inhouding van belastingafdrachten netto aan je uitgekeerd.
Diezelfde loonberekening moet je bijna ex-werkgever opnieuw maken, maar dan dus omgekeerd.
Hij moet dus op je laatste loonstrook het bruto teveel betaalde vakantiegeld op je bruto nog te ontvangen loon inhouden.
Zo blijft er dus een bruto aan jou te betalen loon over, daarover moet de werkgever de loonafdrachten berekenen en het netto restant aan jouw uitkeren.

Het is niet moeilijk. Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten. Jij moet het bruto terug betalen, maar zal het in praktijk alleen netto in je beurs mogen voelen.
Als je gewoon 8% vakantietoeslag hebt ontvangen, zal het bruto bedrag voor het hele jaar nooit hoger kunnen zijn dan 1 maandloon. Dus voor vier maanden terugbetalen (sept-dec)zal het iets minder dan 1/3 van je bruto maandloon kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-08-08 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:34

Je krijgt altijd netto uitbetaald, dus jij zou dan evt ook netto terug moeten betalen.

Maar.. je opbouw van vakantiegeld is normaliter van juni t/m mei.. en niet van januari t/m december..
Ik zou idd een bond of rechtsbijstand inschakelen, of evt naar de rechtswinkel.. die kunnen je dat piekfijn en duidelijk uitleggen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:35

Dat klopt inderdaad niet, je hebt zelf al belasting betaald over dit bedrag, het is niet de bedoeling dat je dit ook nog weer eens gaat terug betalen aan je baas. Niet echt professioneel. Je kan ook de belastingdienst bellen die weten het ook precies. Maar denk dat een goede boekhouder hier ook wel een formule voor heeft.
Vind het wel raar hoe bij jou het vakantiegeld uitbetaald wordt, normaal gesproken wordt dat in mei achteraf uitbetaald en is over de periode mei tot en met mei. Wanneer je dan na mei uit dienst zou gaan krijg je je tot dan gespaarde vakantiegeld uitbetaald in je afrekening en heb je nooit het risico dat je een flink bedrag moet betalen achteraf. Succes en ik hoop dat je er met je hudige werkgever op een goede manier uit kan komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:37

Het hangt van de opbouw van de werkgever af.
Sommigen betalen in mei uit terwijl ze reserveren van jan tot dec. Anderen keren in mei uit en reserveren van juni tot mei. Daar heb je als werknemer geen inzicht in.
Als er is gereserveerd van juni tot mei, heeft de TS in feite nog 2-3 maanden reservering van de werkgever tegoed. Anders moet ze nog een paar maanden aan de werkgever terugbetalen.

Als je de berekening van je werkgever niet vertrouwt, kan je ook om advies naar een administratiekantoor gaan. Voor een 50 euro wil vast wel even je loonstrookje nakijken.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:41

Vakantiegeld wordt berekend naar de maand die je gewerkt hebt. Dus hoe kan jij uberhaupt terug moeten betalen???

ik ben bij mijn nieuwe baas 3 maart begonnen en kreeg mijn vakantiegeld van 3 maanden uitgekeerd begin juni. Bij mijn vorige werkgever kreeg ik mijn vakantiegeld van de gewerkte uren.

Heb je wel rechtbijstand?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:47

Heel erg bedankt voor jullie advies!
Ik heb helaas geen rechtsbijstand voor werk. Het probleem is ook, dat mijn werkgever "not amused" is dat ik weg ga. Ik heb ooit als eens eerder ontslag genomen, maar toen stond hij een paar dagen later bij mij op de stoep om te vragen of ik wilde blijven. Erg stom maar heb het toen gedaan. Er gebeuren soms vreemde dingen bij dit bedrijf, en als ze eenmaal echt van je af willen dan krijg je het goed te bezuren want het zal niet de eerste keer zijn dat er een rechtzaak over een werkconflict ontstaat (niet dat ik het zover laat komen, moet er niet aan denken)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 20:30

Je kan vrijblijvend de FNV bellen, dit heb ik vorige week ook gedaan (ook geen lid). Je krijgt dan wel een advies wat je het beste kan doen.

Je kan ook je vraag neerleggen bij de rechtswinkel.