@tamary: een eigen bureau voor de buitendienst lijkt mij een onmogelijke investering voor het bedrijf. Volgens mij werken die mensen niet "binnen", maar buiten en maken ze dus nauwelijks gebruik van die bureaus
Ik ken het probleem. Ik werk zelf ook met en buitendienst van zo'n 100 man door het hele land heen. Na anderhalf durf ik wel te zeggen dat je de kloof tussen binnen en buiten nooit helemaal weg kunt nemen. Waar wij een inhaalslag mee hebben gemaakt is met het organiseren van meereisdagen, maar dat moet natuurlijk wel in het plaatje van je organisatie passen. Ik werk met vertegenwoordigers en reis (weleens) een dagje mee met een collega uit bijvoorbeeld Groningen of Zeeland. Zelf merk ik dat, wanneer je een dag met elkaar in de auto zit, de band beter wordt.
Zorg ook voor goede flexplekken, zodat er wel een aantal plekken beschikbaar zijn. Wij hadden dat in eerste instantie niet en lieten de buitendienst (als ze op kantoor waren) in een vergaderruimte werken, met het gevolg dat ze daar uitgemikt werden omdat er vergaderingen waren. Niet heel handig dus.
Als contactpersoon zorg ik er overigens ook altijd voor dat gezichten en kwesties goed onthoud. Zo bel ik buitendienstcollega's op als ik bijvoorbeeld weet dat een familielid ernstig ziek is, of weet dat een collega gaat verhuizen. Zelf zou ik dat namelijk heel belangrijk vinden. Betrokkenheid en oprechte interesse van collega's geven mij een beter gevoel dan wanneer ik weet dat er een bureau voor me aan de andere kant van het land staat.
Daarnaast onderzoeken wij momenteel de mogelijkheden voor een forumsite, zodat mensen informatie kunnen uitwisselen zowel over het werk, maar er moet ook ruimte zijn voor "leuke" zaken. Dat is overigens minder makkelijk dan het lijkt, aangezien we niet willen dat er eventueel belangrijke bedrijfsinfo op straat komt te liggen.
Als jij trouwens DE oplossing hebt gevonden, houd ik me aanbevolen. Ik zoek nu al anderhalf jaar.