Vraagje Nederlands

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Vraagje Nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 10:46

Ik loop nu tegen iets aan, en ik weet niet waar ik het kan checken.

Deze zin:
"Jouw auto,
alleen voor jouw!"

Ik heb altijd geleerd dat die laatste "jouw" dan zonder W moet, want "die auto is voor jou, maar het is jouw auto".

Wat denken jullie, en waar kan ik de correcte grammatica checken?

Talisa

Re: Vraagje Nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:47

Jouw auto, alleen voor jou.
Ja

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:48

Als ik twijfel, zet ik er altijd 'u' voor in de plaats. Uw auto (u auto klinkt niet) en de auto is van u. Als er achter u een w moet, is jou ook met een w.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:48

Talisa schreef:
Ja

Klopt helemaal, jouw is bezittelijk voornaamwoord en jou is persoonlijk voornaamwoord.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 10:55

Dat dacht ik dus ook, maar ik heb het niet "zwart-op-wit" zeg maar. Zij zeggen dat het met W moet en dat het gecheckt is in een groen boekje ofzoiets. Geen idee wat een groen boekje is, maar ik blijf erbij dat het fout is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:40

Weet iemand een grammatica site of iets dergelijks, waar ik het op kan zoeken en onder hun neus kan schuiven?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:45

Groene boekje is het officiële grammatica-boek zeg maar, in 2005 is dat als laatste ge-update geloof ik.

En volgens het groene boekje moet een pers.vnw. dus ook zonder 'w'. Ja

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:47

Ken je het groene boekje niet.. Bloos! *grapje hoor. Dat is het grammaticaboekje van de Nederlandse taal. Eens in de zoveel tijd bedenken ze toch weer nieuwe spellingsregels ed, die worden dan gepubliceerd in 'het Groene Boekje'. Lachen Zoals Sander_ dus zegt.

Je hebt overigens helemaal gelijk. Ik zou aan hen gewoon een kopie vragen van de regel in het groene boekje plus een kopie van de bladzijde waarop de uitgave staat. Misschien kun je op internet zoeken op het groene boekje, of je typt je eigen voorbeeld in, vaak geeft dat ook hits. Lachen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:49

In het groene boekje staat de spelling van alle Nederlandse woorden. De uitleg staat ongetwijfeld in de Dikke van Dale. Je kunt op de website van Van Dale in het online woordenboek zoeken, maar hier staat alles wel erg beknopt in.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:53

je kunt kijken op de site van de e-ans. Die doet de grammatica van de Nederlandse taalunie.
http://www.let.ru.nl/ans/e-ans/

Je klikt bij 'het woord' door naar 'voornaamwoord' --> de persoonlijke voornaamwoorden van de tweede persoon' --> vormen. Bij 'niet-onderwerpsvorm, vol' zie je 'jou' staan Haha!

Voor de eerste, bezittelijke 'jouw', klik je op 'voornaamwoorden' -->Het bezittelijk voornaamwoord.

Het groene boekje past de spellingsregels toe, maar er kunnen ook af en toe fouten in staan. Voor grammaticale problemen als deze, val je het beste terug op de ANS (=Algemene Nederlandse Spraakkunst)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:54

Sander_, heb jij dat net opgezocht dan? Als dat zo is, mag ik misschien het paginanummer? Haha!

Nee, ik heb en ken het groene boekje niet. Ik woon al een jaar of 5 niet meer in Nederland en daarvoor heb ik het ook nooit gezien... nooit nodig gehad Knipoog

Edit: Kyle, dank je! Ga ik nu even kijken, al ben ik halverwege jouw verhaal de draad al kwijt Haha!
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 08-08-08 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:54

je hebt totaal gelijk! Denk dat je het idd moet checken in het groene boekje en evt de van Dale. Het is echt onmogelijk dat er in het groene boekje staat dat die laatste jou met een w moet!! Dat is echt fout.
Jouw is alleen als het voor een zelfstandig naamwoord staat, dus jouw auto. In alle andere gevallen is het gewoon jou.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:00

Zwerte schreef:
Jouw is alleen als het voor een zelfstandig naamwoord staat, dus jouw auto. In alle andere gevallen is het gewoon jou.

Is dit inderdaad waar? Vraag is dus, waar staat dit zwart-op-wit?

Ik heb ondertussen de link van Kyle gevolgd, en daar staat inderdaad "jou". Maar ik ben bang dat ik dan aan ze uit moet leggen welke vormen het precies zijn en waarom en hoe ik dan daar op uit kom. En dat gaat mij ook te ver, ik baseer mijn "jou-zonder-W" alleen maar op een regeltje wat we vroeger op school hebben geleerd Cool

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:06

Goh, omdat het na een voorzetsel staat moet het in het tweede geval 'jou' zijn; en omdat de eerste 'jouw' een bezit uitdrukt moet dat 'jouw' zijn. Niet gemakkelijk om eenvoudig uit te leggen Haha! Rottaal ook

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:17

Ik ga ze dus nu nog een keer op hun fout wijzen, maar dit keer onderbouwd met jullie uitleg Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:43

Ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren! Ik heb ze grammaticale termen om de oren gesmeten en ik hoop dat ze niet verder gaan vragen, want dan sta ik met mijn mond vol tanden Haha!
(dan krijgen jullie die hier voorgeschoteld natuurlijk)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:58

Maak er eens mijn van..

Dit is MIJN auto
De auto is van MIJ (want de auto is van mijn klinkt natuurlijk niet :p)

Ik ben ook benieuwd hoe 'ze' reageren Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:00

"ze" zijn collega's die dit op de website gechreven hebben... Knipoog

En dat voorbeeld met "mijn" komt vaak voor in spreektaal. Ik denk dat men daardoor ook in de war raakt, omdat er wel zo gesproken wordt, hier en daar. Maar mijn tenen trekken krom als ik zoiets hoor of lees, en dat terwijl ik al een tijdje weg ben uit Holland!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:17

Owwww Lachen
Nou de mijne ook hoor, en als jullie website zo geschreven is dan zullen er ongetwijfeld een hóóp mensen afhaken bij het lezen.. Das niet de bedoeling lijkt me Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:31

Dat laatste zal gelukkig wel meevallen, het is maar een klein onderdeeltje op een subpage. Maar dan nog, ik kan er niet tegen en dus moeten ze het veranderen. Cool
Bovendien zitten we in zo'n branche dat het de klanten weinig tot niets kan schelen. Maar nogmaals, ik kan het niet hebben, dus moet er iets aan gedaan worden. (nadat ik zeker was natuurlijk)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:23

Talisa schreef:
Ja
Inderdaad, klopt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:25

GamblersCup schreef:
Zwerte schreef:

Is dit inderdaad waar? Vraag is dus, waar staat dit zwart-op-wit?

Ik heb ondertussen de link van Kyle gevolgd, en daar staat inderdaad "jou". Maar ik ben bang dat ik dan aan ze uit moet leggen welke vormen het precies zijn en waarom en hoe ik dan daar op uit kom. En dat gaat mij ook te ver, ik baseer mijn "jou-zonder-W" alleen maar op een regeltje wat we vroeger op school hebben geleerd Cool

Dit is waar, en ja, ik ben lerares Nederlands Ja