Gebruikt mijn bazen me??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Gebruikt mijn bazen me??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:09

Hoi...

Ik open dit topic omdat ik me de laatste tijd meer ga ergeren over het werk.
Ik steeds een beetje meer tegen het werken op kijk...

Ik werk op een camping achter de bar. Prima werk om te doen.
Maar ik heb eigenlijk een beetje het idee dat mijn bazen me ''gebruiken.''

Ik moet keihard ploeteren om er voor te zorgen dat iedereen drinken heeft.
Ondertussen zitten mijn bazen tussen al deze mensen lekker wat te drinken en spelletjes te doen.En ze praten ook met deze mensen. Hun kan ik dus ook bedienen.
Nu werd er gezegt dat ik er wel tussen mag gaan zitten zolang er maar geen leze glazen staan, maarja als het druk is en ik klaar ben met de laatste tafel dan moet bij de eerste tafel al weer een nieuw glas komen of iets dergelijks. Dus als het druk is heb ik eigenlijk geen pauze.
Heel afentoe als ik daar eet anders eigenlijk bijna niet.

Hier ben ik niet zo blij mee. Ik ben nu 17 jaar. En moet soms bijna 30 personen in mijn 1tje doen.
Dan heb ik ook nog de afwas. De glazen die schoon gemaakt moeten worden voor de volgende ronde. En ze helpen bijna niet mee.

Oke. Soms word ik meer uitbetaald. En toevallig mag ik vanavond eerder weg omdat ik het gevraagd had, maar hier ben ik gewoon niet blij mee.
Ik moet van alles doen en overal op letten en dat gaat soms gewoon helemaal niet in mijn eentje...

Ik had gevraagd of ik afgelopen zaterdag dan eerder weg mocht. Of najaa eerder. Gewoon precies bij sluitingstijd, maar hij wist eerst niet zeker of dat wel kon.
Toen ik dat hoorde dacht ik echt: ik zet me altijd in voor hun. Werk keihard. Zeg bijna nooit af. Dan vraag ik 1 keer of ik eerder weg mag en dan weten ze het niet.

Uiteindelijk mocht ik wel eerder weg, want het was ook rustig maar toch.
Oke, en dan vanavond mag ik eerder weg maargoed.

Het zijn verder echt leuke mensen en er zijn momenten daar dat het echt leuk is. Maar dit tja, ik weet niet. vind ik niet zo leuk...

Wat vinden jullie.... Wat moet ik ermee doen??

Ik heb nu nog 6 keer op de planning staan maar kijk er toch een beetje tegenop.
En zodadelijk moet ik weer werken...

Redrumfox

Re: Gebruikt mijn bazen me??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:11

Het is toch normaal dat je voor je baas werkt? Je neemt toch ook een werkster aan omdat je het zelf niet wil of kunt doen? Je krijgt ervoor betaald dus ik vind niet dat er misbruik van jou wordt gemaakt: er staat iets tegenover.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:15

Redrumfox schreef:
Het is toch normaal dat je voor je baas werkt? Je neemt toch ook een werkster aan omdat je het zelf niet wil of kunt doen? Je krijgt ervoor betaald dus ik vind niet dat er misbruik van jou wordt gemaakt: er staat iets tegenover.

Eens. Je krijgt er voor betaald, als ze het zelf zouden willen doen hadden ze je niet aangenomen. En als het echt zo veel is vraag je toch of het een mogelijkheid is om een collega erbij te krijgen?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:15

Tsja, volgens mij ben je aangenomen om er te werken?
Ik zou wel even nagaan hoe vaak en hoe lang je pauze hoort te hebben, en of er iets staat in je contract over de te werken uren (tot sluitingstijd of tot al het werk gedaan is.. laatste lijkt me aannemelijker).
Dat je bazen tussen de mensen zitten is een deel van hun werk, klantenbinding heet dat Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:16

Ja, dat is het voordeel van baas zijn. Als ze zelf achter de bar hadden willen staan hadden ze jou niet aangenomen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:17

Hmms ja oke, ze hebben mij daar inderdaad voor aangenomen dat ik voor hun werk. Maar als het te druk word dan kunnen ze me toch wel helpen?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:17

Tsja dat is eigenlijk wel een beetje hoe het er in de horeca aan toe gaat.

De eigenaren zijn gewoon meestal met hun klanten bezig, onder het mom van PR en entertainment. En achter de bar of serveren, of allebei is kei en kei hard werken. Ik doe het al ruim 10 jaar, en overal is het zo.

Ik heb niet het idee dat je echt gebruikt wordt, maar mss moet jij zelf je grens aan geven. In de trant van, ik moet even zitten tussendoor, ik red het niet om op 30 mensen alles bij te houden. Ik denk dat jij moet aangeven wat je wel en niet kunt.

Je bent ook jong, mss heb je nog niet helemaal dé manier of dé handigheid gevonden en moet je dat nog leren. Ik werk op 250 mensen alleen achter de bar, die mensen drinken all inclusief, dus dat is zuipen. Meestal red ik het wel, alleen op een piek even met het spoelen niet, maar ik zorg gewoon voor logica, prettige bar opstelling, en als ik weet dat er veel rode wijn gedronken wordt, schenk ik dat alvast voor ed. Sneller lopen kan meestal niet, efficienter werken vaak wel !!

Het kan ook zijn dat jij geen (even negatief gezegd) 'materiaal' bent voor achter de bar, dat is denk ik wat je zelf moet uit zien te zoeken !!

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:20

Vind dit niet bepaald gebruiken, je krijgt soms zelfs extra uitbetaald? Ik krijg helemaal niks extra's uitbetaald als ik harder werk. Wij kunnen natuurlijk niet zien hoe het er aan toe gaat, maar als je het niet leuk vind zoek je toch wat anders? Bij ons heb je op een drukke dag ook amper pauze en moet je keihard werken maar als je dat niet aan kan dan moet je niet in de horeca gaan werken.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:24

Ik heb ook een tijd in de horeca gewerkt (in een bistro als afwashulp) en de baas hielp altijd mee in de bediening/opnemen van bestellingen.
Daarnaast bedenk ik me ineens dat in de kroeg waar ik altijd uit ga de baas daat ook altijd meehelpt. Eerst wist ik niet eens dat hij de baas was omdat hij zoveel deed.
Zo ken ik nog wel wat voorbeelden...
Maargoed. Het is altijd de keuze van de baas of hij meehelpt of niet. Ik denk dat het gewoon geheel afhankelijk is van de instelling van de baas. Ik vind het naar wat ik gewend ben toch wel vreemd dat ze niet een beetje meehelpen als ze zien dat je het erg druk hebt...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:27

je krijgt er toch voor betaald? en vaak ook nog extra?

ik werk vaak van 6 tot 12, en heb geen minuut pauze. soms even snel een beetje eten. en even wat drinken. maar verder gewoon doorwerken! ik werk dan in een restaurant. dat is vaak 35 mensen van drinken en eten voorzien (4gangen restaurant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:28

moet je es in de paarden gaan werken Haha! Haha!

kun je niet zeggen dat het een beetje veel is in je eentje? of ander werk zoeken?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:37

werken in de horeca is hier algemeen geweten dat het hard werken is met weinig pauze.

als je het niet leuk vind is het misschien goed om iets anders te zoeken? dat is helemaal niet erg, niet iedereen is geschikt voor de horeca.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:45

Ik ben het met de rest eens, dit is je werk en je wordt ervoor betaald. Wat je bazen ondertussen doen is niet jouw zaak. Maar ik snap wel dat het niet leuk voor je is als jij in je eentje keihard staat te werken en niemand helpt je. Misschien kun je hier eens met je bazen over praten? Gewoon eerlijk zeggen dat je af en toe het gevoel hebt dat je het niet red in je eentje. Misschien nemen ze er dan iemand bij ofzo.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:07

LZP -> STW

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:11

Ik werk ook in de horeca achter de bar en bedienen. Mijn baasjes zijn erg lief maar zien het ook niet als ik me bijna doodloop tijdens drukte. Meestal grijp ik mevrouw baas even bij de kladden en vraag ik of ze me misschien even wil helpen met glazen spoelen of bedienen. Het maakt mij niet uit wat ze doet, maar 1 van die 2 dingen zou erg fijn zijn.
Het is een schat van een mens en ze doet het altijd als ik even vraag.
Dus gewoon even lief vragen of er iemand eventjes kan helpen tijdens de spits. Laat het niet te lang door gaan tot het je te erg stoort en je boos wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:30

Daarvoor zijn zij de baas en jij de werknemer, zodat zij zich met andere dingen bezig kunnen houden Clown Het klinkt mss l*llig maar ik heb het vaak zo ervaren, nu werk ik op het reisbureau toevallig voor een leuke baas die wel meehelpt en dat is echt top! Maar hiervoor heb ik alleen maar voor bazen gewerkt die laat aankwamen, hun kantoor ingingen of gingen rondlopen en toen weer weggingen. En in die tijd deden ze dan administratie en kregen ze het ook nog eens voor elkaar om hun werknemers te irriteren/frustreren met hun commentaar en gezeur, terwijl ze zelf geen poot uitstaken. Heb zelfs een keer een baas gehad die boos was op mij omdat een paard geen eten had (terwijl hij die ochtend nog had gehad hoorde ik later). Terwijl ik net op de manege was afgezet door m'n ouders, ik hielp toen nog mee op vrijwillige basis dus was zelfs nog geen echte werknemer. En terwijl hij 24 uur per dag op het terrein naast de manege woonde was het niet eens in hem opgekomen om dat dier zelf te voeren. Nee hij koos er liever voor om te wachten en een pennymeisje die van niks wist op d'r flikker te geven. Dat was een erg leuke ervaring voor me Scheve mond Maar hij was dan wel erg extreem en deed eigenlijk niets dan je uitschelden ed.

Het alleen werken en je bazen lol zien maken is iets waar je je overheen moet zetten, jij bent hun werknemer en jij word betaald om dat werk uit te voeren. Stel dat het je collega's waren die je alles lieten doen, dan kan je van 'gebruiken' spreken. Maar bazen voeren over het algemeen niet vaak dezelfde dingen uit als hun werkend personeel. Waarom zouden ze dan mensen aannemen? Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:40

welcome to the real life

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:45

30 personen is toch niet zo veel Verward Als ik daarvoor een extra collega moet laten komen gaat mn baas failliet Nagelbijten / Gniffelen Ik snap niet hoe je 30 mensen niet in je eentje afkan. Dat zijn 5 tafels van 6 personen! Denk dat je gewoon een handigheidje moet vinden Lachen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:33

verootjoo schreef:
30 personen is toch niet zo veel Verward Als ik daarvoor een extra collega moet laten komen gaat mn baas failliet Nagelbijten / Gniffelen Ik snap niet hoe je 30 mensen niet in je eentje afkan. Dat zijn 5 tafels van 6 personen! Denk dat je gewoon een handigheidje moet vinden Lachen

op dit moment run ik een eenmans keuken in de horeca/catering. ik kook, ik maak salades houd de schappen bij (drinken) doe de kassa en doe ook mijn afwas, en ondertussen probeer ik wat mijn adminstratie te doen en dat allemaal in mijn 1tje, per dag komen er tussen de 20 tot 40 mensen minimaal eten (is bepaalde tijd open) en ja het is hard werken, maar zoals vele al zeggen horeca is hard werken met weinig pauzes. Als ik je zou hoor, zou ik bij mezelf ten rade gaan of dit wel goed werk voor je is Lachen Knipoog

edit: vergeet mijn reactie op quote, net wat ze zegt je moet een routine kweken Lachen en 30 mensen is niet veel hoor Knipoog

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 19:40

Voor jullie is 30 mensen niet veel. Maar ik ben/was dit nooit gewend dus IK vind het wel veel. Knipoog
En ja, mijn bazen hebben me daarvoor aangenomen. Maar toch. Ik ben niet gewend dat het er zo aan toe ging. Dus komt het bij mij gewoon niet leuk over. Knipoog
En ik heb niks gezegt over dat het geen leuk werk is. Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:26

lovelygirly schreef:
En ik heb niks gezegt over dat het geen leuk werk is. Knipoog

Weet je dit zeker? Lees je eigen topic nog even na.
lovelygirly schreef:
Ik open dit topic omdat ik me de laatste tijd meer ga ergeren over het werk.
Ik steeds een beetje meer tegen het werken op kijk...
Ik moet keihard ploeteren
als het druk is heb ik eigenlijk geen pauze.
Heel afentoe als ik daar eet anders eigenlijk bijna niet.

Hier ben ik niet zo blij mee.
maar hier ben ik gewoon niet blij mee.
Maar dit tja, ik weet niet. vind ik niet zo leuk...

Ik heb nu nog 6 keer op de planning staan maar kijk er toch een beetje tegenop.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:30

Sja... ik neem aan dat je wist wat je te wachten stond want je hebt altijd een inwerkdag. Horecawerk is altijd hard werken en vooral in de zomer is het druk.
Ik vind het ook niet meer dan logisch dat de bazen bij de klanten zitten, ze zijn niet voor niets baas Tong uitsteken Wat hier al werd genoemd: klantenbinding, is hun taak. Zij hebben de boel opgebouwd en dan moet je ook zorgen dat je elke dag weer mensen krijgt.
Enige waar ik wel over struikel is het gebrek aan pauze's, daar zou ik het wel met je bazen over hebben. Want ik vind wel dat je je pauze's wel moet nemen.
Niet ingeroosterd, want dat is lastig in de horeca. Maar dat je wel kan afspreken dat je een kwartiertje pauze hebt (of langer) als het rustiger is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-08-08 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:39

tja sorry, ik vind het ook een beetje een 'klaag'topic. Werken voor je geld is nu eenmaal lopen voor je baas, dat is niet alleen in de horeca maar in elke sector.
Pauze vind ik in de horeca ook een beetje onzinnig, ik heb ook in een discotheek gewerkt (van 9.00 tot. 4.30 uur en dan zat er ook geen pauze ingeroosterd. je neemt even een beetje rust als het iets rustiger is, meer niet.

Nu werk ik in de kinderopvang, dan werk je soms 11.5 uur per dag zonder pauze (ja mee eten etc met de kids) maar pauze heb je niet.

Ik denk dat je het gewoon wat langer moet proberen, alle begin is lastig.