loon als stalmedewerker.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

loon als stalmedewerker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:47

Omdat ik (25jr.) mijn huidige baan soms een beetje saai vind wil ik graag in de paardenbranche aan het werk voor een aantal uurtjes.
Nu heb ik een stal gevonden waar ik mooi aan de slag kan en ook nog eens heel veel kan leren. Ik moet daar van alles doen behalve rijden.

Dit lijkt me helemaal top maarrr ze willen me 45 euro voor 8 uur werken betalen + 1 x in de 2 weken les op eigen paard.
Ik weet dat de paardenwereld geen vetpot is voor de grooms en verzorgers maar dit is net iets meer als 5 euro per uur..
Wat vinden jullie hiervan?.. en zijn dit normale prijzen als loon?

PercyLeen

Re: loon als stalmedewerker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:50

Ik heb werkelijkwaar geen idee wat normaal is..maar 5eur per uur vind ik wel erg weinig!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:50

Als je het niet voor het geld dan, dan zou ik er geen probleem van maken.
Maar het is natuurlijk een loontje voor een 16 jarige.
Ik kreeg 50 gulden voor 4 uurtjes werk, maar ja dat waren ook mensen die niet naar het geld hoefden te kijken.
Ik kwam daar eigenlijk gratis want wilden veel leren en toch hebben ze me iedere week 50 gulden betaald Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:52

ik kon ook op een stal gaan werken en hier kreeg ik 2,50 voor en ik ben 19... dus ja is het veel nee. maar weinig weet ik niet? paardenwereld verdient gewoon heel slecht.... hou er ook rekening mee dat je ook les krijgt...

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:52

Er is geen CAO zijn geen regels met betrekking loon enz, je zou uit moeten gaan van in ieder geval minimum loon en dan kom je denk ik wel in de buurt van 5 euro per uur. Dat het zwaar werk is daar wordt vaak niet naar gekeken. Maar heel veel meer zal je ergens anders ook niet verdienen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:57

DAn ga ik er nog goed over na denken. Het werk lijkt me in ieder geval erg mooi.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:15

is dit wit of zwart uitbetaald? wordt er netjes loonbelasting afgedragen? ben je verzekerd voor ongevallen? Krijg je een contract? ook allemaal vragen die je mee moet pakken in je beslissing.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:44

Ik werk ook op een stal. En krijg ook het miniumloon. 5 euro nog wat.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:13

Ilonab schreef:
Er is geen CAO zijn geen regels met betrekking loon enz, je zou uit moeten gaan van in ieder geval minimum loon en dan kom je denk ik wel in de buurt van 5 euro per uur. Dat het zwaar werk is daar wordt vaak niet naar gekeken. Maar heel veel meer zal je ergens anders ook niet verdienen.

Helaas is dat de waarheid; ben grote voorstander dat er een grote bezem door de 'paardenwereld' gaat op dat gebied. Ik moet ook steeds constateren dat ik voor 'paardenwereldtermen' veel loon betaal, maar ik vind dat niet meer dan normaal.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:33

Het is en blijft een groot probleem goed/eerlijk betaald werk vinden in de paarden, terwijl en heel veel geld in dit wereldje omgaat.
In ieder geval succes met je beslissing maar zou zoals Cissy zegt ook heel goed opletten wat staat er in je contract en dergelijke.
Vaak is ook de regel niet kunnen werken ook geen geld dus krijg je een keer een schop bijvoorbeeld en je breekt iets zijn allemaal dingen om rekening mee te houden.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:32

Het netto minimumloon voor mensen van 23 jaar en ouder bedraagt €268 per week, bij een werkweek van 40 uur.
Omgerekend naar 8 uur is dat €53,60

Het aanbod dat ze jou hebben gedaan ligt dus nog een stukje onder het minimumloon. Aan jou om te bepalen of je daarmee akkoord gaat...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:31

Hangt er vanaf of dat bruto of nettoloon is.

Bruto minimumloon is per uur 7,83 bij 23+ exclusief 8% vakantiegeld en opbouw vrije dagen van 5 minuten per gewerkt uur.

Als zij jou netto 5 euro uitbetalen, en de belasting al is ingehouden door hun, dan kan het wel ongeveer kloppen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:39

Ik ging er in mijn antwoord trouwens vanuit dat het hier om zwart werk gaat...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:32

Ik vind het wel erg weinig, maar schijnt normaal te zijn in de paardenwereld.

Ik werk ook als ruiter en groom maar heb 't wel errug goed vergeleken met wat ik soms hoor..

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:38

HEt gaat om zwart werk, geen contract en geen ongevallen verzekering. Maar je hebt toch je eigen WA en ziekenfonds verzekering als je wat overkomt?..

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:44

Dat klopt. Je zult alleen niet uitbetaald worden voor deze baan als je niet komt werken. Je bouwt geen vakantiegeld en vrije dagen op.
Maar als het voor jou een mooie kans is om lekker in de paarden bezig te zijn en geld is niet het belangrijkste, dan zou ik het gewoon doen.
Ik heb zelf ook jarenlang zo'n bijbaantje gehad en ik vond het leuk en leerde er ook nog eens een hoop van.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 01:41

Ik werk op een handel/ africhtingsstal en krijg 475 per maand voor gemiddeld 16 uur per week.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:28

Susy_Q schreef:
HEt gaat om zwart werk, geen contract en geen ongevallen verzekering. Maar je hebt toch je eigen WA en ziekenfonds verzekering als je wat overkomt?..

Nou nee dus. De werkgever betaald een deel van die kosten. Werk je zwart, dan worden deze kosten niet afgedragen.
Let daarop; als je iets overkomt tijdens het werk, loop je risico dat instanties hele vervelende vragen gaan stellen en in het ergste geval zou men weleens (een deel van) de kosten op jouw kunnen komen verhalen.
Als je je hoofdinkomen elders hebt (geen uitkering!!!) en dit is een extra snabbel, dan zal het allemaal wel loslopen; echter, wanneer je geen overig inkomen uit werk hebt dan zou ik toch even oppassen.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:31

En mocht je bijvoorbeeld hersenletsel oplopen tijdens je werk, waardoor je niet meer kan werken. Zal je direct op bijstandsniveau terecht komen aangezien je geen WAO (WIA) uitkering zal krijgen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:36

Susy_Q schreef:

Vraag je toch maar even af of je dit wel echt wil doen.

Je gaat fysiek zwaar en gevaarlijk werk doen tegen minder dan het minimumloon. Je hebt geen recht op betaalde vakantie en als je ziek wordt kan hij je zonder een cent op straat zetten. Hij kan als je vertrekt gewoon je laatste loon niet uitbetalen en jij kan dan nergens verhaal gaan halen. Je bouwt bovendien geen pensioenrechten op.

Wil je echt zo graag stallen uitmesten?

Als ik jou was zocht ik gewoon een leuke 'witte' baan in een andere branche en bleef paardrijden een leuke hobby.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:44

Ik ben 18 en werkte ook op een stal..
Ik werkte zo'n 40u per week, en na een maand kreeg ik rond de 370 uitbetaald (wat ik ook allemaal weer gelijk in kon leveren voor stalgeld! Boos! ) Dus ik verdiende ook onder het minimumloon.
Ik ben zelf na een jaar gestopt omdat ik het veel te zwaar vondt. Op lange termijn ga je het echt aan je lichaam merken, en dat voor (niet eens)minimumloon.
Ik zou het je dus niet aanraden, maar dat is natuurlijk helemaal aan jou.
Je kan het natuurlijk altijd proberen, en als je het niets vindt gewoon stoppen Lachen

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:01

bij paardensport moet je kijken het minimumloon min euro1,50 ik werkte bij ee stal 5 euro per dag(het moest wel voor me school maar tog:P)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:55

nou ik denk dat ik genoeg weet voorlopig.
Bedankt voor al jullie tips en adviezen!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:58

clara schreef:
Ik werk op een handel/ africhtingsstal en krijg 475 per maand voor gemiddeld 16 uur per week.

Lips are sealed Dat bedoel ik dus... daarom ben ik in een geheel andere branche gaan werken, ik verdien meer dan het dubbele dan dat per maand voor 16 uur per week ... sommige maanden zelfs nog veel meer ivm feestdagen toeslag (200% uren)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:47

TAO --> STW