Studenten diergeneeskunde of dierwetenschappen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Studenten diergeneeskunde of dierwetenschappen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 18:21

Ik ga volgend jaar studeren en één van deze twee opleidingen doen. Ik ben nu aan het loten voor diergeneeskunde en als dat het niet wordt ga ik dierwetenschappen doen.
Utrecht of Wageningen dus Knipoog .

Nou had ik wel wat vraagjes over de opleidingen zelf. Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld af hoe schools het is. Hoeveel uren heb je bijvoorbeeld op je rooster staan? Ik ben wel naar meeloopdagen en open dagen geweest, maar daar kreeg ik niet echt een duidelijk beeld van een gemiddelde schoolweek in het eerste jaar.

Ik heb namelijk mijn paard, en die blijft in Zwolle. Zelf ga ik waarschijnlijk op kamers, maar ik wil dus even kijken hoeveel uren ik op school aanwezig zou moeten zijn. Een voorbeeldje van een rooster zou helemaal geweldig zijn Knipoog .

Verder vroeg ik me af hoe goed dierwetenschappen is als alternatief voor diergeneeskunde. Ik heb gehoord van verschillende mensen dat dat wel zo is, maar wat vinden jullie nou?

Tot slot zou ik het leuk vinden om jullie meningen over deze opleiding te horen. Voldeed het aan je verwachtingen?

joycie

Re: Studenten diergeneeskunde of dierwetenschappen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:27

Ik ben nu 2e jaars diergeneeskunde. Ik zit sinds maart op kamers, was al langer op zoek. We hebben redelijk veel lessen op de uni, niet alles is verplicht, maar ik raad je zeker aan om zoveel mogelijk en zo mogelijk alles te volgen.
Als je pech hebt, zit je van half 9 tot half 6 op de uni.
*zoekt rooster van 1ejaars*

Dag Datum Begintijd Eindtijd Vak / Werkvorm Zaal Opmerkingen
ma 19/05/08 9:30 10:15 DGK - Lijn 2 - BD HC01 001-150 ANDRO - C101
ma 19/05/08 10:45 11:30 DGK - BB - ZS3 ANDRO - C101 + C102
ma 19/05/08 11:45 12:30 DGK - BB - HC14 ANDRO - C101 + C102
ma 19/05/08 13:15 17:15 DGK - BB - PR02 001-030 ANDRO - 643
di 20/05/08 8:30 9:15 DGK - Lijn 2 - BD HC02 001-150 ANDRO - C101
di 20/05/08 10:45 11:30 DGK - BB - HC06 ANDRO - C101 + C102
di 20/05/08 11:45 12:30 DGK - BB - HC07 ANDRO - C101 + C102
di 20/05/08 13:15 17:15 DGK - BB - PR03 001-030 ANDRO - 643
wo 21/05/08 10:45 12:45 DGK - BB - WC07 001-030 ANDRO - C021
do 22/05/08 8:30 10:30 DGK - BB - WC08 001-030 ANDRO - O004
do 22/05/08 10:45 12:45 DGK - Lijn 2 - AD WC01 001-030 ANDRO - C021
do 22/05/08 13:15 15:15 DGK - BB - WC09 001-030 ANDRO - O008
vr 23/05/08 8:30 12:30 DGK - Lijn 2 - KD PR06 001-015 TOL - Stal Varken

Voor informatie over dierwetenschappen zou ik even de zoekfunctie gebruiken, zijn genoeg topics over.

Succes met beslissen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:29

Bedankt voor het plaatsen Haha! !
Dat rooster valt me nog mee (het aantal uren). Als dat een beetje fatsoenlijk gepland is heb ik sowieso een aantal dagen later beginnen of gewoon normale tijd vrij, dat ik dus terug naar Zwolle kan, naar mijn paardje toe Knipoog .

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:37

Je hebt naast dit ook nog een berg zelfstudie. Voor een hoorcollege heb je ongeveer 1 uur zelfstudie, voor een werkcollege vaak 2 uur, voor practica ook. En die zelfstudie is wel erg handig om bij te houden, anders kom je rondom de tentamens in de problemen (dat is uit eigen ervaring Schijnheilig)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:39

Ja ok, dingen die je thuis moet doen zijn er altijd genoeg. Maar die kan ik dan indelen in mijn eigen tijd. Flink doorbikkelen als ik op mijn kamer zit in de hoop dat ik hier in Zwolle nog iets van ontspanning kan vinden Tong uitsteken .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:55

eilleen333 schreef:
Ja ok, dingen die je thuis moet doen zijn er altijd genoeg. Maar die kan ik dan indelen in mijn eigen tijd. Flink doorbikkelen als ik op mijn kamer zit in de hoop dat ik hier in Zwolle nog iets van ontspanning kan vinden Tong uitsteken .

ik kan je al vertellen.. dat huiswerk is 10X meer dan het werk dat je op school aan lessen hebt Knipoog
mijn zus is zojuist afgestudeerd als dierenarts, maar die zat toch wel gemiddeld 10 uur per dag nog te studeren buiten de lessen om.
( gewone periodes zo'n 5/6 uur per dag, en bij examens zo'n 15 uur per dag)
paard moeten verkopen ivm tijdnood, vriend zag ze eens per week of nog minder, en daarnaast moest ze de laatste paar jaren ook nog intern op school werken als stage ervaring.

Nu zat zij in Gent Belgie ivm 3X uitgeloot in Nederland, maar ik neem aan dat het uren aantal toch wel redelijk hetzelfde moet liggen in Nederland om de stof goed te kunnen beheersen. persoonsafhankelijk hoe goed je kan inplannen of stof in je hoofd kan stampten kan trouwens ook wel helpen om een beetje tijd te winnen Clown

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 11:05

Het is wel zo dat je in België meer theorie hebt en in Nederland meer praktijk (heb ik me laten vertellen).
Maar dat ik er veel tijd mee kwijt ben, dat staat vast. Ik wil mijn paard alleen echt niet kwijt. Is het niet te combineren met een bijrijder, dan zoek ik een andere optie. Maar mijn paard blijft sowieso.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:36

Ik kan dus wel even vertellen dat het hier ten opzichte van in Belgie wel meevalt met het huiswerk.
Ik studeer ongeveer 3 uur per dag, soms meer, soms minder, afhankelijk van m'n rooster. Voor de tentamenweek wel meer, dan zit ik van 's ochtends 9 tot 's middags 5 te leren. Moet wel zeggen dat ik dan wel gewoon 6en en 7ens haal, hoger vind ik niet nodig, ik vind een sociaal leven ook belangrijk.
Je hoeft bij ons niet intern, je loopt alleen de laatste 2 jaar coschappen, waarbij het wel handig is om in de buurt te wonen. Ik ken meerdere mensen die een paard hebben dat ze in het weekend rijden.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:45

Ik lees even mee, heb me namelijk voor precies dezelfde studies opgegeven Ja

Het rooster valt mij persoonlijk ook mee. Ik dacht dat je iedere dag van half 9 tot 6 naar school moest. Natuurlijk komt er nog zelfstudie bij, maar dat is nog zelf in te delen in je eigen tijd Lachen

Een vriendin van mij zit in Antwerpen en heeft daarnaast ook een eigen paard. Soms is het wel lastig te combineren, maar ze is sowieso vrijdag, zaterdag en zondag thuis en meestal kan ze tussendoor ook nog 1 of 2 dagen naar huis. Zij heeft echter wel het geluk dat ze een paardrijdende zus heeft en ouders die haar paard nog af en toe willen longeren etc. Knipoog

Brnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:01

k lees ook even mee,
Ik wil als ik geslaagd ben ook diergeneeskunde doen
wat houd dierwetenschappen ongeveer in ?

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:42

Lowara schreef:
ik kan je al vertellen.. dat huiswerk is 10X meer dan het werk dat je op school aan lessen hebt Knipoog
mijn zus is zojuist afgestudeerd als dierenarts, maar die zat toch wel gemiddeld 10 uur per dag nog te studeren buiten de lessen om.
( gewone periodes zo'n 5/6 uur per dag, en bij examens zo'n 15 uur per dag)
paard moeten verkopen ivm tijdnood, vriend zag ze eens per week of nog minder, en daarnaast moest ze de laatste paar jaren ook nog intern op school werken als stage ervaring.

Nu zat zij in Gent Belgie ivm 3X uitgeloot in Nederland, maar ik neem aan dat het uren aantal toch wel redelijk hetzelfde moet liggen in Nederland om de stof goed te kunnen beheersen. persoonsafhankelijk hoe goed je kan inplannen of stof in je hoofd kan stampten kan trouwens ook wel helpen om een beetje tijd te winnen Clown

10x meer huiswerk dan lessen vind ik mee vallen. En 10 uur per dag studeren buiten de lessen om doe ik ook niet. En ik heb tot nu toe wel alles gehaald, maar wat ik gehoord heb, is Belgie (veel) zwaarder dan Nederland.
Ik doe diergeneeskunde in Utrecht, nu 2e jaars, net als joycie. Mijn ervaring is dat het begin van trimester vaak volgestampt is met lessen en het dan steeds minder wordt naar mate de tentamens eraan komen. Ik probeer voorbereiding vaak wel te doen, maar soms is het zo veel of moeilijk dat ik het achteraf nog doe, in de rustigere weken tegen de tentamens aan.
Ik denk als je je werkdagen van 8.30-17.30 aan studeren besteed, je al veel van je studie gedaan kan krijgen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:21

jeetje.. als ik jullie hoor, dan hebben jullie het echt veel relaxter dan in Belgie Nagelbijten / Gniffelen
als ik al die studiegenoten van mijn zus zie en hoor, en mijn eigen zus ook, man.. dat is echt niet normaal wat die moeten leren en mee moeten werken.

ze had 2 weken geleden haar eind tentamens, geloof 10 stuks binnen 6 weken ofzo.
maar ja.. ze moest OOK nog van die 6 weken 4 weken fulltime intern lopen op de kliniek daar, dus absoluut geen kans om te leren.

maar goed.. qua stof beheerst ze nu zo ontzettend veel, elke dierenkliniek ( ook nederland) nemen ontzettend graag dierenartsen aan die van de Gent opleiding afkomen ( neem aan Antwerpen ook)
Mijn zus had gelijk de eerste sollicitatie al een plekje ( Emmeloord gaat ze nu werken Ja )

Sananneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:32

Is hier ook iemand die wat meer weet te vertellen over dierwetenschappen?

Dat ben ik namelijk voornemens te gaan doen! Ben benieuwd...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:34

ik vind het ook een beetje weinig tijd dat de bovenstaande dames aan de studie besteden. Is het met de BaMa zoveel minder geworden???
Ik ben 4e jaars in utrecht dus dat is alweer moeilijker te vergelijken aangezien de hele opleiding omgegooid is (als het goed is beter geworden!!). Eerste twee jaar had ik genoeg aan de genoemde tijd (gewoon overdag goed je best doen, daar redde ik het wel mee) maar het 3e en 4e jaar is om te huilen... sociaal leven? als je alles in 1 keer wil halen mag je dat wel opgeven... Was ik niet van plan, mede daarom loop ik nu wel 1 a 2 jaar uit... Alle ziektes in 2 trimesters in je kop stampen (en das dan niet de enige stof in die periode) In het oude curriculum zijn het 3e en 4e jaar ineens veel meer werk dan de 1e 2, weet niet of bij de bama dit ook nog zo is.
Het blijft gewoon superveel stof, als je snel kan leren en stampen ben je gewoon veel minder tijd kwijt dan wanneer je dit minder vlot kan (logisch he?) Als je een vlotte leerling bent zou het best kunnen werken, ondanks dat je paard in zwolle staat. Een bijrijder zal je er dan wel bij nodig hebben.

Dierwetenschappen weet ik niks van maar ik heb juist vaak gehoord dat het absoluut geen "vervanging" is voor dgk, maar een totaal andere opleiding. Overeenkomst is dat het beide met dieren is maar ik geloof dat het dan wel ophoud.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:32

Ik ben nu 2e jaars van curriculum 2001, vrijdag nog het laatste tentamen van 2e jaar en dan van de zomer eventueel nog herkansingen en dan in september begin ik met 3e jaar.
Er staat ons dus genoeg te wachten in de komende 2 jaar nog.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:39

Ik had ook al van ouderejaars begrepen dat het de eerste 2 jaar nog wel meevalt Lachen
Hoe het in de BaMa is weet ik niet, ik spreek af en toe de mensen die het vorig jaar niet gelukt is om in curriculum 2001 te blijven, maar die halen nog niks, en heb het idee dat het aan die personen zelf ligt Haha!

Ik zal Irishcoffee even een PB sturen, zij zit in de BaMa

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:55

de 1e 2 jaar zijn een stuk minder werk dan 3e en vooral 4e jaar (klinische lessen is echt hele dag doorwerken), vooral omdat het puur stampwerk is. De 1e 2 jaar kan je een deel nog op gezond verstand halen, dat lukt je daarna niet meer jammergenoeg... Ook wel terecht natuurlijk, je moet de ziektes e.d. toch kennen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:22

Nou ja, dan is er in elk geval hoop voor de eerste twee jaar Tong uitsteken .
Het is voor mij echt een droom die uitkomt als ik wordt ingeloot, daarom wil ik het gewoon proberen. Maar lukt het echt niet, en kan ik geen bijrijder vinden (dan heb ik nog een stalgenoot die het tijdelijk wil doen, maar dat is dus niets voor de hele periode), dan ga ik echt een andere opleiding doen denk ik.

Ik ga ook steeds meer twijfelen of ik wel naar Wageningen ga. Ben nog steeds op zoek naar leuke opleidingen in Zwolle.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:41

Het was voor mij ook een droom die uitkwam, vergat gewoon te ademen toen ik hoorde dat ik ingeloot was, viel bijna flauw hahahah
Als je het echt graag wil zijn er altijd manieren hoe je kan zorgen dat het lukt hoor!!

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:15

Ik heb mijn 1e jaar BDW er nu op zitten.
Je hebt 2 vakken per periode. Een ochtend en middag vak.
Het ochtend vak begint meestal om 8.30 en duurt tot max. half 1.
Het middag vak begint om half 2 en duurt tot max kwart over 5.
Je hebt redelijk veel praktijk, practica kunnen dan ook wel eens duren tot uurtje of 5 (of langer) afhankelijk van hoe snel je zelf werkt/of je je hebt voorbereid.
In de laatste periode van het 1e jaar loop je 3 weken stage, 1 week in groepsverband en 2 weken individueel.
Je hebt niet elke dag van elk vak college, je hebt dan zelfstudie, hierdoor kan t zijn dat je een aantal dagen per week 'vrij' bent. Niet alle onderdelen zijn verplicht, de practica wel.
Als je nog iets wil weten PB je maar Knipoog

Sananneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:28

wreen schreef:
Ik heb mijn 1e jaar BDW er nu op zitten.
Je hebt 2 vakken per periode. Een ochtend en middag vak.
Het ochtend vak begint meestal om 8.30 en duurt tot max. half 1.
Het middag vak begint om half 2 en duurt tot max kwart over 5.
Je hebt redelijk veel praktijk, practica kunnen dan ook wel eens duren tot uurtje of 5 (of langer) afhankelijk van hoe snel je zelf werkt/of je je hebt voorbereid.
In de laatste periode van het 1e jaar loop je 3 weken stage, 1 week in groepsverband en 2 weken individueel.
Je hebt niet elke dag van elk vak college, je hebt dan zelfstudie, hierdoor kan t zijn dat je een aantal dagen per week 'vrij' bent. Niet alle onderdelen zijn verplicht, de practica wel.
Als je nog iets wil weten PB je maar Knipoog

Bedankt voor je info! Er is dus nog genoeg tijd om je paardjes te doen of andere dingen? Knipoog

Ben jij meegeweest naar de introductie? Ik ben namelijk op vakantie dan en vroeg me af of dat problematisch is om niet mee te maken voor t vervolg van je opleiding? Val je buiten de boot dan?...

djoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:44

Ik ben nu net klaar met mijn 3e jaar Dierwetenschappen.
De lestijden vallen wel mee, ligt ook wel erg aan je vakken. Over het algemeen heb je in je eerste jaar wel les van 8:30 tot 15:00/16:00 maar er zitten genoeg vakken bij waarbij je niet alle dagen les hebt of dus maar 2 uurtjes ipv 4 uurtjes.
In je 2e en 3e jaar zijn er ook meer vakkken die wat later beginnen. Vooral bij biologische vakken en vakken als scheikunde moet je er wel rekening mee houden dat je 1 of 2 weken practica hebt, als je 'pech' hebt is het een middagvak en dan duren ze van half 2 tot 5. Een ochtendpractica loopt dus van half 9 tot 12:15. En zoals al eerder gezegd ligt het aan je voorbereiding want meestal kun je wel eerder weg als je goed voorbereid hebt en een beetje doorwerkt.
Qua leerstof vind ik het wel meevallen. Je hoeft niet vaak hele boeken uit je hoofd te kennen ofzo, is vaak alleen bij de écht biologische vakken. En dan geldt nog: als je gewoon de stof leest tijdens de lesweken, dan hoef je voor het tentamen vaak alleen nog even de sheets van de colleges en de opdrachten van de werkcollege'/practica door te nemen.

In vind het een hele leuke opleiding. Is precies wat ik er van verwachtte. Lekker breed met genoeg mogelijkheid om vakken te volgen op je eigen interesse gebeid (jaar 2 en 3). Vakken hebben diepgang dus je steekt er ook nog eens wat van op. En daarnaast nog genoeg tijd om er een leven op na te houden.
Ik heb het tot nu toe altijd voor elkaar gekregen om eens per week (doordeweeks) terug te reizen naar Tilburg (vriendje Knipoog) om een avond daar door te brengen. Dus dan moet dat met zwolle makkelijk lukken.

Sananneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:01

En wat betreft de introductie, weet jij daar nog iets van?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:11

Sananneke schreef:
En wat betreft de introductie, weet jij daar nog iets van?

De AID (Algemene Introductie Dagen) zijn in Wageningen altijd een groot feest.

In groepjes van rond de 10 (aankomend) eerstejaars en 2 'ouders' van allerlei verschillende studies word je wegwijs gemaakt in de stad, op de universiteit en op de studentenverenigingen en -organisaties.

Daarnaast zijn er gedurende de week o.a. een sportdag (met een stand van A.W.S.R. Hipac St. Joris), een groot concert, een filmavond op de Markt, en ga je iedere avond bij een andere studentenvereniging eten. 's Avonds is het iedere keer feest.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:55

Sananneke schreef:
Bedankt voor je info! Er is dus nog genoeg tijd om je paardjes te doen of andere dingen? Knipoog

Ben jij meegeweest naar de introductie? Ik ben namelijk op vakantie dan en vroeg me af of dat problematisch is om niet mee te maken voor t vervolg van je opleiding? Val je buiten de boot dan?...

Ik ben naar de AID geweest (2 dagen + studiedag). Ik vond het niet erg geslaagd,in mijn groep zat helemaal niemand die Dierwetenschappen ging doen en dat vind ik niet zo goed geregeld. Ik weet dat Wreen alleen naar de studiedag is geweest en wij hebben niet veel aan de AID gemist.

Iedere week is de hoeveelheid lestijd anders. De ene week moet je iedere dag om half9 er zijn en heb je 's middags ook les en de week daarop heb je bijv 3 dagen les. De colleges zijn niet verplicht maar practica en werkcolleges zijn wel verplicht.

Ik loot nu zelf weer mee met Diergeneeskunde, maar stel ik word ingeloot dan weet ik nog niet zo zeker of ik wel met Dierwetenschappen stop. Ik vind het een erg leuke opleiding met veel leuke praktijk dingen.