CE-Horse Business Management?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

CE-Horse Business Management?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:20

Hey,

Ik vroeg mij af wie er bekent is met de opleiding CE-Horse Business Management en Emmen.

De opleiding sprak me erg aan dus ik ben benieuwd of hier bokkers zijn die de opleiding volgen en of het bevalt.

Groetjes, Maartje

Farah_

Re: CE-Horse Business Management?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:26

Ik zit momenteel in het derde jaar HBM. De eerste twee jaar zijn puur economische vakken, dus dat moet je wel willen zeg maar.
Het derde en vierde jaar zijn paardenvakken. Het eerste half jaar van het derde jaar heb ik stage gelopen en het laatste half jaar van het vierde jaar gaat dat weer gebeuren.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 15:55

Hee es jij hebt mij ooit begeleid op het reelaer Tong uitsteken

Ik was toen getrapt door ajona haha. Maar vind je de opleiding ook leuk? En is dat economische moeilijk en stom? Of valt het wel mee en is het best makkelijk?

Waar heb je stage gelopen?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:18

Hoi Maartje,

Klopt dat weet ik nog wel! Hebben Thirza en ik jou toen niet de zandkuil uit gedragen? En werd je daarna per kruiwagen vervoerd bij de Huttert? Knipoog
Ik vind de opleiding wel leuk, maar omdat wij de eerste groep studenten waren zaten er nog wel een hoop fouten in. Dat zal nu wel beter zijn denk ik. De economie was voor mij niet zo'n probleem, maar ik had op het VWO ook al economie 1 en 2, dus een hoop was herhaling. En stom, tsja... het blijft natuurlijk gewoon theorie, dus leuk is het niet, maar de meeste vakken zijn wel te overleven.
Ik heb stage gelopen op een recreatief paardenbedrijf in Tsjechië. Nu ga ik vanaf maart een half jaar op uitwisseling naar een Universiteit in Wenen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:20

ik doe nu 2 jaar Commerciele Economie in den bosch, daarna ga ik overstappen naar CE-HBM (het 3e jaar) in Emmen. het lijkt me een hele leuke opleiding, maar het is natuurlijk afwachten..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:17

sinESappel schreef:
Hoi Maartje,

Klopt dat weet ik nog wel! Hebben Thirza en ik jou toen niet de zandkuil uit gedragen? En werd je daarna per kruiwagen vervoerd bij de Huttert? Knipoog
Ik vind de opleiding wel leuk, maar omdat wij de eerste groep studenten waren zaten er nog wel een hoop fouten in. Dat zal nu wel beter zijn denk ik. De economie was voor mij niet zo'n probleem, maar ik had op het VWO ook al economie 1 en 2, dus een hoop was herhaling. En stom, tsja... het blijft natuurlijk gewoon theorie, dus leuk is het niet, maar de meeste vakken zijn wel te overleven.
Ik heb stage gelopen op een recreatief paardenbedrijf in Tsjechië. Nu ga ik vanaf maart een half jaar op uitwisseling naar een Universiteit in Wenen.

Haha ja dat klopt. Met 40 gr de zandkuil af Knipoog Is wel een lelijk litteken geworden ook al is het gehecht. Maar goed, het klinkt wel supergaaf. Krijg je ook veel marketing enzo? Economie 1 en 2 bestaat niet meer het is nu gewoon economie. Ik zit op de havo dus ik dekn dat het voor jou soieso wel makkelijker geweest zou zijn. Maar je kan dus ook lessen daar enzo? En staan jou paardjes in de buurt daar? Is de stalling niet te duur? Ik krijg dan nml waarschijnlijk ook eindelijk een paardje Haha! Maar gaat het goed met dunya? Is ze nu helemaal van jou? En doe je nog aan endurance enzo?

Groetjes

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:32

Ik heb CE-HBM gedaan, maar ben afgelopen 1 februari gestopt.

Inderdaad heb je de eerste twee jaar gewoon economie. Niet veel bijzonders maar ik vond het af en toe best interressant Lachen

Opzich was het idee van de studie goed, maar zó verschrikkelijk slecht georganiseerd. Erg jammer!
Ik ga nu dezelfde studie doen, maar dan deeltijd HBO (in Dronten, ook 4 jaar). Dan kan ik daarnaast mooi werken.
Deze studie in dronten heeft alleen een andere naam, maar komt op hetzelfde neer en heeft dezelfde vakken. (na veel navraag bij IB en de scholen).

Overens zat ik met 4 nederlanders in de klas, en 32 duitsers. Opzich geen probleem, nadeel is wel dat de duitse studenten allemaal Gymnasium hebben, en zeker het eerste jaar ongeïntresseerd zijn (het is voor hun al bekend) waardoor vele lessen verstoord worden.
Zijn net kippen. Clown Soms wel gezellig, maar soms ook wel erg lastig.

En verder vele lessen die uitvielen, leraren die opeens voor lange tijd ziek werden en er geen vervanging kwam, slechte roosters, veel onduidelijkheden, en helaas geen Joyce Heutink meer.
Toen ik begon aan de studie werden er nog veel activiteiten georganiseerd voor de HBM-ers onderling (dres+springlessen, clinics, etc) maar na het vertrek van Joyce was dit opeens over.

Dit jaar zijn er trouwens een hele hoop studenten per 1 februari gestopt omdat de school zo tegen viel.

Ik hoor overens van de mensen uit de 1e lichting een hoop positieve verhalen, raar dat het zo verschilt. Was het bij jullie anders georganiseerd de eerste twee jaar?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 22:43

hmm wat jammer!

maar tegen de tijd dat ik ga echt ga studeren (over 2.5 jaar) zal het toch wel beter zijn hoop ik?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:47

Ik mag het hopen voor je Nagelbijten / Gniffelen

Hou er wel rekening mee dat er de laatste jaren een invasie buitenlanders er komen studeren, en steeds minder nederlanders. Wat ik heb begrepen gaan ze hier wat aan doen, maar of het ook echt gaat helpen?
Maar een klas met 40 personen en maar een paar Nederlanders is dus geen uitzondering. Dit jaar zijn er bijv. 3 klassen HBM, 1 alleen duitsers (1feb instroom), 2 gemend maar dan met ong. 5 nederlanders per klas.

En verder een hoop Japanners, Italianen, Spanjaarden, etc. Heel cultureel Haha!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:51

ach wel goed voor je taalontwikkeling en oliebol toch?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:39

Precies, ook mijn klas bestaat uit ongeveer 25 duitsers en 6 Nederlanders. In het begin was dit wel erg wennen, ook qua taalprobleem, maar na een aantal maanden was het Nederlands van de duitsers vele malen beter dan mijn Duits! Knipoog
Ach en de organisatie laat soms inderdaad wat te wensen over, maar wat ik zo van medestudenten van andere scholen hoor is dat bijna nergens beter. Ik had me er ook wel op ingesteld als je begint aan zo'n nieuwe opleiding.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:46

Ik volg de opleiding ook 1e jaar. Het is idd gewoon commerciele economie de eerste 2 jaar, maar er is wel een link naar de paarden. Excursies naar Eurocomerce, warendorf stal Laarakkers etc. En de projecten worden ook gecombineerd met paardenopdrachten. De opleiding is wel breed.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:36

renate5 schreef:
Ik volg de opleiding ook 1e jaar. Het is idd gewoon commerciele economie de eerste 2 jaar, maar er is wel een link naar de paarden. Excursies naar Eurocomerce, warendorf stal Laarakkers etc. En de projecten worden ook gecombineerd met paardenopdrachten. De opleiding is wel breed.

maar je vindt de opleiding ook leuk? is het aan te raden? en is emmen ook aan te raden?

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:37

De opleiding is niet altijd even leuk, maar ik denk dat ik na mijn opleidinng wel een goede kans maak op een betere baan. Kijk je hebt zoals bij iedere opleiding leuke en minder leuke vakken en dat is hier ook zo. Emmen vind ik wel leuk, maar ik heb hier altijd gewoond. Het is niet heel groot, maar alles wat je nodig bent is hier verkrijgbaar. Als je de hele dag wilt paardrijden moet je naar Deurne gaan, maar als je een opleiding wilt doen waar je later ook iets aan hebt dan kun je dit gaan doen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:31

hmm oke. naja deurne kan je later niet zo veel mee.. Management en organisatie wordt denk ik wel een probleem bij mij haha. Maar is het echt saai ofzo?

Je kan toch gewoon wel lessen krijgen daar met je paard? En is de stalling duur?

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:01

Via school worden er (nog) geen lessen aangeboden. De stalling varieerd. Goedkoopste rond de 150 euro en duurste 250 euro.
Ik bied ook stalling aan voor 75 per maand excl voer en stro. Tegen meerprijs kan dit geregeld worden.

Sommige lessen zijn idd saai, maar dat hou je toch. Lachen

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:34

oh ik dacht dat je een speciaal pakket ofzo kon aanvragen, moest je wel extra betalen, maar dan kreeg je clinics en lessen enzo.. nou ik zie wel hoe het over 2 jaar is haha.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:33

Ik doe deze opleiding ook en ga volgend jaar mijn 2e jaar in.
De opleiding is breed en zoals al genoemd is het de eerste 2 jaar volop economie, maar wel met diverse excursies en evenementen.
O.A een clinic van Horst Becker, Voorlichting van PAVO en een concours voor alle leerlingen HBM en ruiters van buitenaf.

Ik vind het een redelijk leuke opleiding maar over het algemeen wel slecht georganiseerd. Ik heb zelf ook zitten twijfelen of ik zou stoppen maar ik heb besloten het toch nog even aan te kijken voor minimaal 1 jaar.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:02

Ik ga in september aan de opleiding beginnen, dus ben benieuwd. Moet alleen nog een kamer zoeken in emmen, weet iemadn een leuke buurt?

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:21

Ik begin ook dit jaar met de opleiding. Lachen

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:33

Hallo!

Ik doe de opleiding ook en ik ga nu nar het 3e jaar. Stagelopen dus!
Bij ons was de verhouding NL-Duits redelijk normaal en ik heb het nooit als vervelend ervaren. Je kan best lachen met de Duitsers!!
Organisatie is indd niet echt geweldig maar ik heb eerst op WIndesheim gezeten en daar was eht nog beroerder. Verder heb ik me er ook niet echt aan geergerd maar me gewoon aangepast.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:34

Lein, bevalt de opleiding je wel?

Hou me verder op de hoogte hoe het allemaal is Knipoog

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:08

MaartPaard schreef:
Hee es jij hebt mij ooit begeleid op het reelaer Tong uitsteken

Ik was toen getrapt door ajona haha. Maar vind je de opleiding ook leuk? En is dat economische moeilijk en stom? Of valt het wel mee en is het best makkelijk?

Waar heb je stage gelopen?

Ik heb deze studie ook gedaan. Ben er ik 2006 mee begonnen maar na een paar maanden mee gestopt. de eerste 2 jaar is alleen maar economie en dat was voor mij een struikelblok. Het was niet moeilijk maar economie alleen interesseerde mij gewoon niet!
Ik zou alleen voor deze studie gaan als de gewone commerciele economie opleiding je ook aanspreekt zonder het paarden gedeelte.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:09

DresslOver schreef:
ik doe nu 2 jaar Commerciele Economie in den bosch, daarna ga ik overstappen naar CE-HBM (het 3e jaar) in Emmen. het lijkt me een hele leuke opleiding, maar het is natuurlijk afwachten..

Alleen jammer dat Emmen zo'n gat is, zal wel een groot verschil zijn met Den Bosch Knipoog

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:15

MaartPaard schreef:
renate5 schreef:

maar je vindt de opleiding ook leuk? is het aan te raden? en is emmen ook aan te raden?

Wat voor mij de doorslag gaf om te stoppen was Emmen zelf. Wat een gat. Ik kom zelf uit de randstad en was doodongelukkig daar. De meeste klasgenootjes kwamen elke dag met de auto dus na school waren ze weer weg.
als je kiest om deze studie te gaan doen en je bent de randstad gewent raad ik e aan om lekker in Groningen te gaan wonen Dan zit je tenminste in een gezellige stad met een breed sociaal leven. Ik voelde me in Emmen echt afgezonderd van de buitenwereld Huilen