ik heb een vraag voor mensen die professioneel met paarden werken, en dus een bedrijf in deze sector hebben. Ik ben opschool een ondernemersplan aan het samenstellen - dit houd in dat ik + partner alles moeten uitzoeken over hoe je eenbedrijf opzet. Op het moment ben ik een beetje vastgelopen met de belastingen. Misschien is er hier iemand die mij weer wat verder kan helpen.
welke belastingen moet je betalen als je in de paardenhouderij zit? en dan vooral pensionstalling - africhting/ handel - manege + lessen geven.
deze heb ik al: Inkomstenbelasting Omzetsbelasting Mestboekhouding - betaal je ook weer belasting over
op verkoop van paarden was 6% btw word 19%
Er zullen er vast nog wel meer zijn... ik hoef niet te weten hoeveel iedereen betaald alleen maar wat voor belasting dan zoek ik zelf wel uit hoeveel het ficitieve bedrijf dat wij aan het opzetten zijn moet betalen.
via de kamer van koophandel of belastingdienst kun je veel info vinden via de sites.desnoods voor gerichtte vragen kun je ze bellen.Wellicht vind je daar nog meer info om de puntjes op de i te zetten voor je ondernemersplan, zoals plan van aanpak, marktonderzoeken in de regio etc.
Via de sites heb ik al gezocht, alle info die ik kon gebruiken heb ik al , site van de belastingsdienst is heel onduidelijk als je info zoek, misschien idd eens bellen
Inkomstenbelasting moet je betalen als je een zogenaamde personenvennootschap opricht (bijv VOF of éénmanszaak). Dit zijn namelijk transparante lichamen. Een BV of NV is zelfstandig belastinplichtig voor de vennootschapsbelasting. Als je personeel hebt kom je ook nog met loonbelasting in aanraking.