het beginnen van een stichting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valeria

het beginnen van een stichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 13:00

wie o wie kan mij informatie verschaffen over het beginnen van een stichting.
het gaat hierbij oom een dierenambulance,
waar moet ik mij op richten en wat er nodig is,
hierbij denkend aan subsidies,vergunningen, gemeenteaanvragen, etc etc
wie van de bokkers kan mij hiervoor inlichten?

Anoniem

Re: het beginnen van een stichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:06

Kamer van Koophandel wil helpen Knipoog

Om een stichting op te richten moet je in ieder geval een voorzitter, een secretaris en een penningmeester hebben. Verder moeten er statuten opgesteld worden, waarin ook de taakverdeling wordt vastgelegd. Hier heb je een notaris bij nodig.

Wat je verder precies moet hebben voor het opzetten van een dierenambulance zou ik niet weten. Misschien contact opnemen met een bestaande dierenambulancestichting?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:34

[NM] -> [STW] Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:42

Belangrijk is dat de donaties die je krijgt ook daadwerkelijk naar de stichting gaan en niet gedeeltelijk verdwijnen in de belastingpot.
Wanneer je de stichting opricht moet deze gekenmerkt worden als een algemeen nut beogende instelling. Laat je goed voorlichten bij de notaris en deze het verzoek ook bij de belastingdienst indienen.

Dit is van internet:

In de Successiewet staat de bepaling, dat als een – in Nederland gevestigde – kerkelijke, levensbe­schouwelijke, charitatieve, culturele, wetenschap­pelijke of het algemeen nut beogende instelling enig vermogen erft of geschonken krijgt, deze instelling geen belasting verschuldigd is over de waarde van de verkrijging. Als de rechtspersoon niet bij de Belastingdienst gerangschikt is als “goed doel”, is het gebruikelijke tarief van de Successiewet van toepassing, namelijk 41 tot 68 procent.
Wanneer een instelling gerangschikt wil worden, moet hiertoe een verzoek worden ingediend bij de Belastingdienst.