Economische studies (HBO) ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Economische studies (HBO) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:15

Jaja.. ik zit nu in Havo 5.. en zal toch eens moeten beslissen welke kant ik op wil gaan.
Ik weet namelijk nog écht niet wat ik wil, daarom ben ik maar naar studies aan het zoeken die een beetje bij mij profiel passen (E&M + fr1 + bio)
Ik ben 16 als ik klaar ben met m'n havo, en daarom wil ik nog niet zo snel op kamers (om financien enzovoort natuurlijk ook Knipoog )daarom zoek ik iets wat in de buurt, in Leeuwarden denk ik.

Ik zat een beetje te denken aan de volgende studies;
Bedrijfseconomie
Management economie & recht (mer)
Commerciele economie
enzovoort.

Wie doet een van deze studies, wie kan mij er meer over vertellen; wat de studie inhoud, waar je goed in moet zijn enz?

Oh jeetje ik vind het wel zo ontzettend moeilijk! Daarom roep ik jullie hulp in, zodat ik een beetje de ervaringen hoor.

daniella74

Re: Economische studies (HBO) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:18

Je kunt ook op de HEAO voor accountancy kiezen, daar kun je later heel veel kanten mee op. Bedrijfseconomie is ook een hele goede keuze maar ik zou geen versnipperde opleiding kiezen, dat is vaak uiteindelijk net niets. Ik ben zelf al een tijdje van school maar werk als administrateur/ hoofd financiele afdeling.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:22

Okee ik zal eens gaan kijken wat het allemaal is en of die ook in de buurt te doen is! Bedankt.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:22

Ik doe commerciele economie, wat wil je weten Knipoog

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 18:24

Welke profiel heb je hiervoor gedaan? Sluit het een beetje erop aan? Welke beroep wil je gaan doen navolgend op deze studie? Wat zijn de moeilijke kanten? Moet je ook goed zijn in wiskunde of talen? Waar volg je het?

Alvast bedankt Lachen

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:50

Heb hiervoor C&M gedaan met als keuzevak Maatschappijleer 2. Hmm, als ik had geweten dat ik Commerciele Economie ging doen had ik toch echt als keuzevak m&o gekozen en misschien zelfs het profiel e&m. Maar verder is het wel te doen. Al heb ik wel wat moeite met Bedrijfseconomie (m&o), maar dat is ook het enige wat echt met cijfertjes en rekenen is.
Welk beroep ik wil gaan doen weet ik nog niet. Daarom heb ik ook eigenlijk deze opleiding gekozen, lekker breed. Onze hele klas is ook zo'n stelletje die nog niet weet wat ze later willen gaan doen, maar wel goed willen verdienen later Knipoog. Het enige moeilijke vind ik dus Bedrijfseconomie omdat dus wel rekenen is. En van die competenties word ik ook niet goed, maar dat is tegenwoordig bij elke Hbo opleiding. Verder is het wel handig als je een beetje Engels kunt, voor later, maar ook op de opleiding krijg je Engelse toetsen (luisteren, spreken, lezen). Maar als je die eenmaal gehaald hebt ben je daar ook vanaf en er zijn ook gewoon lessen daarin te volgen. En wat nog meer.. Ohja.. Ik zit op de Fontys in Eindhoven. Wij hadden zeg maar de eerste 2 maanden alleen maar les, dus echt theorie.. En nu krijgen we pas een project. We moeten ons eigen bedrijfje opzetten. Best leuk dus!

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:57

ik doe nu mer op de nhl, laatste jaars, voor vragen kan je me ook pben

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 19:34

Ik heb je gepbt Knipoog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:55

Ik heb MER gedaan, maar die opleiding verschilt inhoudelijk enorm per hogeschool. Dus kan je daar niet echt wat over vertellen ben ik bang.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:25

Ik heb na de Havo (profiel C & M) de MER gedaan. Ik wist ook nog niet wat ik wilde en de MER is echt een hele brede opleiding. Het is inderdaad wel handig als je M&O gehad hebt, maar niet noodzakelijk. Tijdens de opleiding kun je nog een richting kiezen. Dit was bij mij in het derde jaar, maar ik heb begrepen dat dit per hogeschool verschilt. Ik kon toen kiezen voor een financieel economische richting, bedrijfseconomische richting, rechten of makelaardij. Er wordt vooral veel in projectvorm gewerkt. Na de opleiding heb ik een jaar als verzekeringsadviseur gewerkt en nu werk ik bij de Belastingdienst, waar ik een tweede HBO begonnen ben (fiscale economie). Wat ik vooral erg positief vind van een MER diploma, is dat er werk in overvloed is en je nog steeds niet gebonden bent aan een specifiek beroep, omdat je zo breed opgeleid bent.

Succes met kiezen en als je nog vragen hebt, stel je ze maar!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:32

ik volg cb belastingconsulent bevalt heel goed.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:45

Ik ben vorige maand afgestudeerd voor de opleiding Commerciële Economie op de Avans in Breda.
Die school (en die niet alleen) is vooral op de praktijk gericht. Je werkt ieder blok in een projectgroepje aan een project in de praktijk van echte opdrachten van bedrijven.

Hiervoor had ik op de Havo E&M gedaan. Dit sloot hier wel op aan.

Als je meer wilt weten, hoor ik het wel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:01

Ik heb 2 jaar mer gedaan met afstudeerrichting Makelaardij & Vastgoed. Had profiel economie & ... Met m&o. En dat vond ik persoonlijk een goede voorbereiding op het hbo studie MER. Het zal niet onmogelijk zijn om aansluiting te vinden als je geen m&o heb gedaan, maar ik vond het voor mijzelf wel prettig. Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 06:14

Wat betreft profiel heb ik VWO E&M met M&O, Duits2, Latijn en Bio1 gedaan. Denk dat E&M idd de beste voorbereiding is. M&O vond ik soms juist verwarrend omdat ik dingen op de HEAO weer totaal anders moest leren.

Ik zou overigens nooit weer voor de MER kiezen Deels vanwege eigen interesse die meer op het vlak van recht liggen,maar ook omdat ik het inhoudelijk te beperkt vindt. Je weet van alles een beetje, maar van alles net niets.
Heb me zelf niet erg in de vacatures verdiept omdat ik verder ben gaan studeren, maar als ik zie waar al mijn klasgenoten terecht zijn gekomen vind ik dat ook niet echt geweldige banen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:36

Je kunt het beste met studenten van de school praten denk ik.

Zelf heb ik mijn P gehaald op bedrijfseconomie bij de Hanzehogeschool. Vond het een te brede opleiding en vrij makkelijk, daarom ben ik overgestapt naar Accountancy. Accountancy in Groningen staat het beste aangeschreven in Nederland geloof ik. Ook heb ik twee in de klas die eerst een poging in Leeuwarden hebben gedaan. Die zijn absoluut daar niet over te spreken.

Accountancy is enorm leuk, maar moet je echt liggen!! Dat is voornamelijk erg financieel, BE is van alles wat en MER is ook zo'n opleiding met van alles wat. Een vriend van mij doet de MER en kan niet zeggen dat ik daar zo laaiend over ben. Dat is ook veel meer richting marketing en goederen/diensten op de markt zetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:04

Mer bereidt je eigenlijk voor op middelmanagement. De opmerkingen je leert van alles wat, klopt echt. Het is een breede opleiding, maar wil je echt de bedrijfseconomie in dan ben je meer gebaat bij een specificiekere opleiding. Nu krijg je management vakken, economische vakken en recht, maar meestal in de breedte. Echt de diepte in ga je niet. Bijv. met het recht wat je op de Mer leert heb je niks aan als je bij een advocaten kantoor wilt gaan werken. Maar op middelmanagementniveau heb je wel verstand van recht nodig. Ik vond de Mer wel een goede voorbereiding voor makelaardij & vastgoed, ookal heeft de school nu deze opleidingen gesplitst. Maar ik heb van de mer, zeker de economische en managementvakken veel geleerd, dit wordt bij de m&v maar kort aangehaald terwijl je zulke dingen in de makelaardij wel nodig hebt met al die concurrentie.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:13

Ik ben net klaar met de opleiding Commerciele Economie. Ik heb op de havo het profiel Economie en Maatschappij gevolgd, met M&O als keuzevak.

Net als _kruimeltje heb ik de opleiding gevolgd op de Fontys Hogescholen te Eindhoven. Het was een pittige opleiding, maar het is te doen. Je werkt naast de lessen veel in projectgroepjes. Je doet veel samen, maar moet ook veel voor jezelf regelen. Ik heb de opleiding als prettig ervaren, evenals de school zelf.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:17

ik ben net begonnen met small business & retailmanagement.. Het is zeg maar een soort 'ondernemers'opleiding..

Ik heb eerst mavo, toen mbo gedaan.. dus over profielkeuze kan ik je weinig vertellen Tong uitsteken

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:18

ow trouwens a.s vrijdag is er bij ons op school open dag.. misschien leuk voor je?! Windesheim te zwolle!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:18

Ik ben na mijn VWO (oude stijl) begonnen met accountancy en heb later een overstap gemaakt naar bedrijfseconomie. Mijn ervaring is dat deze twee opleidingen heel veel overeenkomsten hebben, maar dat bedrijfseconomie net wat breder is. Achteraf gezien had ik meteen voor bedrijfseconomie moeten gaan omdat accountancy net iets te specifiek was voor mij. Ze gaan er bij die opleiding namelijk van uit dat je in de accountancy gaat werken en daar ligt dus heel erg de nadruk op.

Bij bedrijfseconomie worden verschillende aspecten aangestipt. Je krijgt natuurlijk het recht toe recht aan boekhouden, maar ook vakken om financiële gegevens te kunnen analyseren. Je leert hoe je processen kan beschrijven/maken en ook de automatisering van de financiële stromen in een onderneming komen aan bod. Je kan na de opleiding alsnog de accountancy in als je dat ambieert of een jaar of wat om ervaring op te doen bij verschillende soorten bedrijven. Daarnaast zijn functies als administrateur en controller ook een optie.

Zelf heb ik deze richting gekozen omdat ik de lessen bedrijfsadministratie altijd met erg veel plezier deed en deze mij ook erg lagen.

Momenteel werk ik in een functie die vergelijkbaar is met hoofd administratie.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:22

Maar ook vanuit de accountancy kun je heel makkelijk het bedrijfsleven in Haha! Is geen enkel probleem, al ligt inderdaad tijdens de opleiding wel de nadruk op een accountantskantoor. Zelf wil ik wel een aantal jaren in de accountancy werken om een goede basis te krijgen. Daarna wil ik toch wel richting het bedrijfsleven (controller).

Je hoeft iig niet bang te zijn om werkloos te worden met accountancy.... Haha! De banen liggen in principe voor het oprapen. Dat is volgens mij ook wel zo met bedrijfseconomie, met de MER weer wat minder dacht ik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:24

Falona schreef:
Ik ben na mijn VWO (oude stijl) begonnen met accountancy en heb later een overstap gemaakt naar bedrijfseconomie. Mijn ervaring is dat deze twee opleidingen heel veel overeenkomsten hebben, maar dat bedrijfseconomie net wat breder is. Achteraf gezien had ik meteen voor bedrijfseconomie moeten gaan omdat accountancy net iets te specifiek was voor mij. Ze gaan er bij die opleiding namelijk van uit dat je in de accountancy gaat werken en daar ligt dus heel erg de nadruk op.

Bij bedrijfseconomie worden verschillende aspecten aangestipt. Je krijgt natuurlijk het recht toe recht aan boekhouden, maar ook vakken om financiële gegevens te kunnen analyseren. Je leert hoe je processen kan beschrijven/maken en ook de automatisering van de financiële stromen in een onderneming komen aan bod. Je kan na de opleiding alsnog de accountancy in als je dat ambieert of een jaar of wat om ervaring op te doen bij verschillende soorten bedrijven. Daarnaast zijn functies als administrateur en controller ook een optie.

Zelf heb ik deze richting gekozen omdat ik de lessen bedrijfsadministratie altijd met erg veel plezier deed en deze mij ook erg lagen.

Momenteel werk ik in een functie die vergelijkbaar is met hoofd administratie.

He een collega gevonden op Bokt. Laten we TS dan maar geen praktijkverhalen vertellen want dan kiest ze direct een hele andere richting als Boomchirurgie ofzo.

Na deze opleiding kun je eventueel verschillende particuliere korte opleidingen en masterclasses volgen, BE is wel de veelzijdigste maar je moet er wel redelijk goed voor kunnen rekenen. Ik vind zelf het brede takenpakket het leukste van mijn werk. Administratie zal altijd als vakgebied blijven en de vraag naar mensen zal altijd relatief groot blijven. Ik deze branche is ook parttime werken heel makkelijk realiseerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:31

Hoe zit het eigenlijk met MER?
Wat kan je er nou zoal mee worden?
En heb je kans op een goede baan?

gr [***]

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:34

LuvdaTossa schreef:
Een vriend van mij doet de MER en kan niet zeggen dat ik daar zo laaiend over ben. Dat is ook veel meer richting marketing en goederen/diensten op de markt zetten.

En zo zie je maar dat dat per hogeschool enorm verschilt. Dat hebben wij dus helemaal NIET gehad Bij ons was het ong. 50% juridisch zelfs.
Ook was bijv. makelaardij helemaal geen optie en hebben we daar niks van gehad.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:37

Ik zit nu in het eerste jaar van de Mer. Het bevalt me tot nu toe heel goed Lachen Als je vragen hebt stel ze gerust!