Ervaringen HBO/WO opleiding mbt paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte_F

Ervaringen HBO/WO opleiding mbt paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:13

Hey,
Ik zit nu in 5 VWO (profiel N&G met economie en informatica) en ben me aan het oriënteren watvoor opleiding ik na mijn middelbare school ga doen. Nu wil ik graag paardenarts worden. Aangezien hier een loting voor is moet ik ook een 'plan B' verzinnen. Dus suggesties?
-dierfysiotherapie valt voor mij af (lijkt me gewoon niet leuk omdat je daarnaast ook gewone fysio moet zijn)

-Equine, leisure & sport in Wageningen (van Hall Larenstein)
-Paard en management in Leeuwarden (van Hall Larenstein)
-Horse Business Management in Emmen (hogeschool Drenthe)
-Hippische bedrijfskunde in Dronten (CAH Dronten)

Waarom ben jij van de bovenstaande net die ene opleiding gaan doen?
Andere suggesties?

Charlotte_F

Re: Ervaringen HBO/WO opleiding mbt paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:14

ojah, en
-HBO paardensport in Deurne (Stoas)
nog een ojah Clown
wat kun je worden met de Masterclass van NHB Deurne?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:40

meid het spijt me, maar ik zou het nooit van me leven doen. Ik wilde het ook, maar ben SPH gaan doen. Er is zo geen werk in te vinden, en echt ik wilde ook heeel graag in de paarden. Dacht dat er niets anders bij me zou passen. Nu weet ik dat ik wel een baan kan vinden! Ga eerst is zoeken naar vacatures, wat je gaat verdienen, wat voor je werk je krijgt. Want zonder baan, kun je je paarden als hobby ook opgeven.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 18:26

Wat houd SPH in?
Nee, ik ben vrij realistisch dus als er geen werk te vinden valt ga ik niet die opleiding doen. Maar ik dacht dat dat bij een opleiding als Equine Leisure en Sports wel zo was?...
Ik wil zeker wel iets met paarden doen, maar nee, geen stallen mesten Clown

rieraraskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:35

Misschien is dierwetenschappen wel iets voor je aan de wageningen universiteit. Dit is een universitaire studie. De studie gaat wel breder dan alleen paarden. Anders moet je even op de site kijken. www.dierwetenschappen.nl succes met je toekomstige studiekeuzen

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 18:46

ok bedankt!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:37

Mag ik je één tip geven: NIET DOEN! Zoals hierboven gezegd is er weinig werk te vinden in de paarden. Zo wel, is ervaring een stuk belangrijker dan een diploma. Ook is het vaak hard werken en er weinig voor terug krijgen. Ga lekker een WO diploma halen als je daar de kans voor hebt! Je kunt altijd nog de paarden ingaan Knipoog

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:49

Icie schreef:
ojah, en
-HBO paardensport in Deurne (Stoas)
nog een ojah Clown
wat kun je worden met de Masterclass van NHB Deurne?

Niet veel, is MBO niveau 3..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:50

Goh k zit in precies t zelfde schuitje als jij..en nou weet k dus ook echt niet meer wat k moet gaan doen..
Met Paard & management bij vanhall kan je wel ook een 'normale' commerciele baan krijgen en met horse buisiness dacht k ook. Mja Emmen zie k nou niet echt zitten..Leeuwarden lijkt me wel leuk maar dan nog. Ben een beetje t spoor bijster Tong uitsteken

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:57

waarom emmen niet, als ik vragen mag? Tong uitsteken

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:25

Nja k ken Emmen niet echt heel goed, ben er 1 x geweest, maar mn 1e indruk was dat t echt een saai stadje is. We gingen voor een familiefeest naar de dierentuin dus veel heb k niet gezien maar toch in de omgeving heb je verder volgens mij ook niet veel. K ga denk k wel naar de open dag daar, even met mn ouders overleggen.

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:01

Ik ben dit jaar begonnen met HBM in Emmen. Het eerste jaar heb je geen paardenvakken, dat vind ik wel erg jammer. Maar ja niets aan te doen. Emmen valt trouwens niet tegen. Ik dacht dat het alleen de dierentuin was. Maar je kan echt leuk winkelen en uitgaan.
Ik ben niet naar van Hall Larenstein gegaan omdat je daar bio of sk1 in je vakkenpakket moet hebben. Bedrijfskunde vind ik niet zo leuk. Dus bleef HBM over.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:31

Hippische bedrijfskunde lijkt mij super! Is er iemand die hier wat meer over kan vertellen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:35

Diergeneeskunde... Daar is wel werk in te vinnden, als je het voor elkaar weet te boxen dat je toegelaten wordt...
Ik ga voor diergeneeskunde, als dat niet lukt gewoon wat anders. Dan hou ik paarden als hobby, en moet ik maar wat anders als werk vinden... T is nou eenmaal niet anders.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:39

WillemYntJee schreef:
Nja k ken Emmen niet echt heel goed, ben er 1 x geweest, maar mn 1e indruk was dat t echt een saai stadje is. We gingen voor een familiefeest naar de dierentuin dus veel heb k niet gezien maar toch in de omgeving heb je verder volgens mij ook niet veel. K ga denk k wel naar de open dag daar, even met mn ouders overleggen.

ik kwam heel toevallig in dit topic dus verder heb ik niks toe te voegen
maar ik kan je wel vertellen dat Leeuwarden ook een ontzettend saaie stad Knipoog
ik studeer daar namelijk, en woon er vlak bij in de buurt Haha!

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 22:20

Heeey mijn topic komt op gang Tong uitsteken
HBM valt af denk ik, aangezien dat in principe commerciele economie is, en dat is te kantoorbaan achtig voor mij Lachen
ja, uiteraard is diergeneeskunde gaaf, trouwens ook niet heel makkelijk werk in te vinden hoor, maar als dat niet lukt wil ik wel een alternatief hebben wat ik minstens zo leuk vind Lachen
Waarom iets met paarden, ik dacht aangezien er toch wel een hoop HBO opleidingen zijn en het booming business is is het niet heel onverstandig om zoiets de doen toch?
Toch denk ik dat het allemaal te theoretisch voor mij is. Dan kan ik net zo goed bijv Hippisch recht gaan doen. Dus paarden fysio is terug in het lijstje Lachen Weet iemand of je daar fulltime in kan werken? Of moet je humaan ernaast blijven doen?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:16

He, Ik zit in hetzelfde schuitje als jou (een groot deel) Ik heb alleen een spw 4 diploma, dus best veel zekerheid op een baan. Ik ben na mijn opleiding blijven werken op mijn stage om uit te zoeken wat ik wil. Ik heb niveau 4 en wil dus hbo gaan doen, ik heb op save gespeeld door eerst spw te doen. Ik wil dus nou iets gaan doen wat ik echt leuk vind. Cah dronten spreekt mij erg aan omdat je er ook deeltijd kan doen. Emmen spreekt mij weer aan omdat je veel over paarden leert. Ik ga nog kijken in leeuwarden maar waarschijnlijk moet ik dan eerst naar aoc terra 1/2 jaar maar dan ben ik pas 23 ofzo als ik echt naar hbo kan, die gaat denk ik afvallen.

Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen van anderen.
grtjes sandra

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:21

Icie.. voor paardenfysiotherapie moet je eerst je humane opleiding hebben afgerond en dan een jaar werkervaring hebben.
Als je echt je zinnen hebt gezet op diergeneeskunde dan zou ik eerder de mogelijkheid onderzoeken om te kijken of je niet evt. in Belgie terecht kan ofzo.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:06

Ik had vorig jaar ook voor deze keuze gestaan en heb toen voor de opleiding Hippische Bedrijfskunde gekozen in Dronten.
Tot nu toe vind ik de opleiding nog steeds heel leuk. Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:13

Suziej schreef:
Hippische bedrijfskunde lijkt mij super! Is er iemand die hier wat meer over kan vertellen?

Doe opleiding doe ik nu (3e jaar) en is echt niet alleen maar paard, maar ook veel bedrijfskunde (de uitleg is op paard gebasseerd maar toepasbaar in alle sectoren) is trouwens een topic over in HK mss even opzoeken.

paardendierenarts is ook iets wat heel leuk is, maar daar zijn ook meer werkzoekenden dan vacatures...

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 08:28

ja idd... maar goed, daarom heb ik ook zoiets dat als ik uitgeloot wordt heeft het zo moeten zijn, en dan wordt het een andere studie, tenzij ik echt niets leuks kan vinden maar dat denk ik niet.
Ja ik weet dat dierfysio een post HBO opleiding is en dat je eerst een jaar werkervaring moet hebben, maar kun je uiteindelijk fulltime dierfysio zijn of moet je er altijd humaan fysio naast blijven doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:08

Volgens mij werken de meeste dierfysio's zelfstandig. Als je genoeg klanten hebt dan kan je gewoon alleen fulltime dierfysio doen. Maar je hebt dus wel eerst ervaring alleen met mensen... dus dan zou na je VWO de komende 5 jaar alleen over en met mensen gaan. Dus mensen moeten je wel liggen en dat moet je ook wel erg leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:32

En dier- en veehouderij aan de HAS in Den Bosch? Kan al vanaf het eerste jaar bijna alles richting paard kiezen, dus kan zelf je eigen weg bepalen. Ik nu in 3de jaar en bevalt nog steeds super.
Vragen mogen altijd per PB

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:16

haike schreef:
En dier- en veehouderij aan de HAS in Den Bosch? Kan al vanaf het eerste jaar bijna alles richting paard kiezen, dus kan zelf je eigen weg bepalen. Ik nu in 3de jaar en bevalt nog steeds super.
Vragen mogen altijd per PB

die doe ik ook, ook het derde jaar.
Begonnen bij dierhouderij omdat ik ergens wel richting de paarden wilde. maar toen ik daar kwam zag ik hoe ontzettend veel meisjes dat wilden gaan doen. Ik zag hier dus totaal geen toekomst in en ging naar veehouderij (waar de banen tevens voor het oprapen liggen Knipoog ) en besloot paarden als hobby te houden.
ondertussen ben ik mijn opleiding aan het richten op fokkerij en diergezondheid. in mijn vrije tijd doe ik nog een cursus over voortplanting/KI bij paarden. zo heb ik een beetje paarden erbij, maar nog wel wat zekerheid voor het vinden van een leuke baan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:07

Sentido schreef:
WillemYntJee schreef:

ik kwam heel toevallig in dit topic dus verder heb ik niks toe te voegen
maar ik kan je wel vertellen dat Leeuwarden ook een ontzettend saaie stad Knipoog
ik studeer daar namelijk, en woon er vlak bij in de buurt Haha!

Maar leeuwarden heeft voor mij weer t voordeel dat mn vriend & k makkelijker en sneller naar Terschelling kunnen (waar zijn ouders wonen). En t is naar mijn ouders ook maar 2 uurtjes met de trein. Weet iemand misschien wat t verschil is tussen HBM(emmen) en Paard & management(leeuwarden)?