Diergeneeskunde via hbo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

More

Diergeneeskunde via hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 08:50

Ik wil diergeneeskunde niet gaan doen. Maar ik ben er wel nieuwschierig naar.
Kun je ook via een of andere hbo opleiding doorstromen naar universiteit en dan diergeneeskunde of niet?
Een vriendin wil namelijk via vmbo t -> mbo dierenartsassistent --> hbo paraveterinair en dan diergeneskunde doen. Is dat mogelijk? Dan is het via hbo dan dus ook mogelijk.
Ik dacht dat je echt vwo moest hebben.....

Groetjes Hanneke

Sjolvir

Re: Diergeneeskunde via hbo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:04

ja, kan ook via sommige!!! HBO opleidingen!
Let op niet via alle...

Via het faculteits bureau van de faculteit diergeneeskunde, of bij een
goede decaan! kun je vragen welke
HBO opleidingen hiervoor in aanmerking komen!
En ook welke deficienties je dan misschien moet wegwerken met een
zomercursus.....

Let op diergeneeskunde is nog steeds!
een lotings studie.. Dus of je wordt ingeloot blijft de vraag..

Veel succes! Het is een superleuke studie, met een fantastisch beroep aan het einde.

Toch even wat nadelen noemen!!!
Het verdient slecht. (in loondienst)
Het grootste percentage burnouts..
De meeste arbeidsongeschikten..
(van welke beroepsgroep dan ook)
En hou er rekening mee dat je elke avond moet werken, dus 's morgens om 1/2 9 of 8 uur
beginnen tot 's avonds??? Dus sociaal leven is onmogelijk.
O ja en je hebt diensten..
Waarmee je bijvoorbeeld
voor een doordeweekse nachtdienst,
van 8 uur 's avonds tot 8 uur 'smorgens
30 a 40 euro bruto!!!
verdient! Ja voor de hele nacht..niet per uur..
En de dag ervoor en erna mag je gewoon komen werken...

Ondanks alle nadelen, blijft het een fantastisch beroep!!!

Ik zou het zo weer gaan studeren!!!

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:19

Ja, dat is idd mogelijk. Ik heb zelf toen ik van de havo afkwam een HBO-propedeuse gehaald (maakt dan niet uit van welke opleiding) en 4 VWO-certificaten (Bio1,2; Sk1, Na1, WiB1) en daarna mocht ik meeloten. Helaas ben ik toen uitgeloot, je komt dan automatisch in lotingsklasse C (maakt niet uit welk cijfer je haalt). Daarna heb ik de droom toch maar laten varen en nu doe ik een andere opleiding (Medical Research), die ik ook erg leuk vind Lachen

Zoals Sjolvir ook al aangaf is het ook mogelijk om via een HBO-diploma mee te loten, maar dan moet het wel van een specifieke/verwante opleiding (naar informeren!).

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:52

maar paraveterinair is geen hbo, dat is mbo niveau 4. Je hebt wel andere HBO dierenopleidingen, maar volgens mij is dat meer diermanegement enzo.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:38

mirre schreef:
maar paraveterinair is geen hbo, dat is mbo niveau 4. Je hebt wel andere HBO dierenopleidingen, maar volgens mij is dat meer diermanegement enzo.

Klopt.

Diergeneeskunde is een heel zware studie en ik betwijfel of iemand van het VMBO dat ooit zal kunnen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:43

gabyfedde schreef:
mirre schreef:

Klopt.

Diergeneeskunde is een heel zware studie en ik betwijfel of iemand van het VMBO dat ooit zal kunnen.

Wie niet waagt wie niet wint.. je hebt wel jaren ervaring al met onderwijs.. en ik ken ook tig VWO'ers die een universitaire opleiding of HBO opleiding niet aankunnen... het ligt meer aan je inzet en hoeveel ben je bereid om op te geven voor je uiteindelijke doel..

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:29

Lovely1 schreef:
Wie niet waagt wie niet wint.. je hebt wel jaren ervaring al met onderwijs.. en ik ken ook tig VWO'ers die een universitaire opleiding of HBO opleiding niet aankunnen... het ligt meer aan je inzet en hoeveel ben je bereid om op te geven voor je uiteindelijke doel..

Het spijt me, maar sommige dingen kunnen gewoon niet.
Hoe hoog je inzet ook is.

Als iemand MBO heeft gedaan en een universitaire studie vervolgens WEL aan kan, ben ik bang dat ze de voorafgaande jaren iets heeft gedaan wat ver onder haar niveau lag. Zonde.
Tuurlijk speelt je inzet en de mate waarin je bereid ben om andere dingen op te geven mee, maar ergens houdt het op. Lachen

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:36

gabyfedde schreef:
mirre schreef:

Klopt.

Vriendin van mij heeft dat gedaan. Begonnen op de mavo->havo->vwo en nu 4de aars diergeneeskunde Lachen

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:40

het is zeker wel mogelijk met vmbo...als je doorzettingskracht heb. Maar ze hebben tegenwoordig liever mensen met VWO dan HBO hoor! dat heb ik gehoord en volgens mij doen ze dat niet meer! via het HBO...
paraveterinair is via MBO ja....heb ik ook gedaan en ga HBO dier en veehouderij doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:23

marina schreef:
gabyfedde schreef:

Klopt.

Vriendin van mij heeft dat gedaan. Begonnen op de mavo->havo->vwo en nu 4de aars diergeneeskunde Lachen[/quote]

hela!!! Hier nog zo'n dwaas.. ik ben dierenarts.. al een aantal jaartjes.. en heb mavo, Havo, vwo gedaan.... Dat hebben 2 van mijn vriendinnen ook ..
En die zijn ook dierenarts.. Kan dus best!
Wel nodig! INZET !!!! DOORZETTINGSVERMOGEN!! etc....

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:16

Ik woon in Friesland... Diergeneeskunde lijkt me super.
Ik zit nu op de havo en dat gaat me heel gemakkelijk af en ik heb ook al een paar keer VWO advies gehad.
Ik wil niet op kamers en nog minstens 4x per week naar mn paarden kunnen...
Diergeneeskunde is dan niet een optie denk ik?

Bedankt voor alle reacties!

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:27

Nee, dat denk ik niet.... Diergeneeskunde is echt een heel zware studie die je in Nederland alleen in Utrecht kan doen. Je moet dan ook nog eerst VWO er achter aan gaan doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:44

More schreef:
Ik woon in Friesland... Diergeneeskunde lijkt me super.
Ik zit nu op de havo en dat gaat me heel gemakkelijk af en ik heb ook al een paar keer VWO advies gehad.
Ik wil niet op kamers en nog minstens 4x per week naar mn paarden kunnen...
Diergeneeskunde is dan niet een optie denk ik?

Bedankt voor alle reacties!

Nee dat gaat denk ik niet helemaal lukken....
Diergeneeskunde, 4 x per week naar de paarden
en wel heel ver in het noorden wonen..

Je kunt natuurlijk ook gewoon compleet andere
studie en werk zoeken, zodat je tijd hebt voor je
paarden... Want tijdens je studie.. En ! daarna
als je werkt, heb je maar heel weinig tijd voor
paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:56

Ik denk dat het wel kan, maar je moet er veel harder aan trekken, echt elke vrije minuut aan je studie besteden. Je zult nl minder snel leren, minder snel dingen op kunnen slaan, meer moeten herhalen om hetzelfde resultaat te krijgen. Wellicht leer je in de praktijk weer heel snel, kan je beter onthouden als je het ziet, het gedaan hebt. Maar droge stof is afhankelijk van je opname capaciteit van je hersenen. Hoe snel ze de informatie kunnen verwerken.

Je kunt je hersenen helpen door op een verantwoorde manier te studeren, zorgen dat alle randvoorwaarden aanwezig zijn. Studietips kun je krijgen via universiteiten.

Als je een serieuze gemotiveerde student bent, zal je eventueel ook nog goede resultaten krijgen tov studenten die de pet er naar gooien omdat ze zo makkelijk leren. Uiteindelijk heb je wel alle stof goed bestudeerd en zij minder. De kunst van studeren is herhalen, herhalen en herhalen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:54

Ik deze optie ook serieus overwogen en ook hierover contact gehad met de decaan van de Universiteit Utrecht en uit Gent. Het is wel mogelijk om via HBO door te stromen, nog steeds ook sinds de nieuwe methode is ingevoerd (bachelor etc). Wat niet meer mogelijk is om vrijstelling te krijgen voor verschillende vakken.

Ik heb HAVO gedaan met profiel natuur en gezondheid (Nat, Scheik, Bio, Wisk B) en nu ben ik over 1 maand afgestudeerd aan HBO Biologie & Medisch laboratoriumonderzoek. Met deze opleiding zou je in ieder geval kunnen doorstromen.

De decaan uit Utrecht vertelde wel dat het moeilijk zou worden. De opleiding Diergeneeskunde duurt 6 jaar, maar de meeste studenten doen er 7 of 8 jaar over. En ik kan niet echt heel gemakkelijk leren, heb wel de HAVO en HBO in 1x afgerond maar wel met moeite. Dus ik heb besloten te gaan werken na mijn HBO.

Ik denk niet dat het zin heeft een dierenverzorgings diploma te hebben, je moet namelijk kennis hebben van organische en analytische chemie, wiskunde, natuurkunde, celbiologie etc.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:58

ik heb het nagevraagd omdat het mij ook wel wat leek. in utrecht kun je doorstromen met je propedeuse. wel lotingen.

in wageningen moet je eerst je hbo hebben gehaald en moet je ook nog eens gemiddeld een 7 staan... verder weet ik niet waar het wel en niet kan, maar als je meer weet hoor ik het ook graag.
utrecht raadde het mij af ivm handicap terwijl wageningen juist wel dacht dat het mogelijk was. maar dan moet ik nog even doorbijten op het hbo;)