Het is niet mijn eigen verhaal. Dus vandaar de bron: 'Lopen voor je leven.' Els Beerten.
Voor nederlands moesten we een het hele verhaal samenvatten, en aangezien ik wel graag schrijf. Hier mijn stuk. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. (Ik heb iets in het dikgedrukte gezet, dat wil zeggen dat ik denk dat daar een fout zit, weet het niet zeker. Dus hulp is welkom.)
Els Beerten: ‘Lopen voor je leven’
Noortje en haar buurmeisje Rosie beleven op hun tienjarige leeftijd de gekste dingen. De vaders van Noor en Rosie hebben een prachtige boomhut gemaakt, waar de twee hartsvriendinnen heerlijk konden babbelen,genieten, en stiekem zoenen. Maar ook Linda sluit zich bij hen aan. Linda is een dik maar vriendelijk meisje, die gepest word door haar drie oudere zussen.
Samen beleven de meiden de tijd van hun leven. Tot Linda ontdekt welke ‘vieze’ dingen Rosie en Noortje doen. De buurmeisjes zijn erg in de war, en willen niet dat Linda hun geheim door verteld. Linda belooft het niet te vertellen, op één voorwaarde: Vanaf nu spelen ze ‘haar’ spel, ‘Flauwvallen’.
Dit spel is Linda haar dood geworden. Tijdens het spel,komt Linda onzacht met haar hoofd op een boomstam terecht. Veel mensen geven Noor en Rosie de schuld. En ook de twee vriendinnen voelen zich schuldig. Sinds de dood van Linda is niets meer het zelfde. Tijdens de pubertijd groeien ze uit elkaar, en verwerken hun verdriet elk op een andere manier.
Rosie begint te stelen, mede hierdoor komen de twee hartsvriendinnen in ruzie. Deze ruzie hebben ze nooit kunnen verwerken. Rosie geraakt nog meer in de problemen, en Noor gaat hardlopen.
Terwijl Noor aan het sporten is bevrijdt ze zich van haar schuldgevoelens en gedachten. Dan denkt ze niet meer aan Matia, de jongen waar ze stiekem al 8 jaar op verliefd is. (en omgekeerd) En dan vergeet ze ook de dood van Linda, en de ruzie met Rosie.
Noor is een vreemd en gesloten meisje geworden. Als ze aan het lopen is, loopt ze eigenlijk weg van haar problemen en verleden. De mensen die van haar houden, kunnen haar niet bereiken.
Op haar achttiende verjaardag besluit de hardloopster om een marathon te lopen. Hier in België kunnen vrouwen nog maar net deelnemen aan een marathon. En sommige mannelijke kandidaten kunnen dit niet accepteren. Maar Noor staat zoals gewoonlijk haar mannetje.
Tijdens de marathon, loopt ze voor het eerst niet weg van haar verleden. Maar bespreek ze het met zichzelf. Naar het einde toe merkt ze dat ze zo haar verleden achter zich kan laten. En opnieuw kan beginnen.