*verpleegkunde-stage* BMI voor rolstoelgebonden mensen???

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

*verpleegkunde-stage* BMI voor rolstoelgebonden mensen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 15:47

(weet niet zeker of het hier goed staat Lachen verplaats maar als het ergens anders thuishoort)

Ik loop mijn laatste stage voor 't HBO-V op een woning met verstandelijk gehandicapten van zeer laag niveau, denk aan het niveau van een baby van een paar maanden, tot een kindje van ongeveer anderhalf.
Enkele van de bewoners zijn ook meervoudig gehandicapt en zitten al hun hele leven in een rolstoel.

Nu gaat het bij ons over ondervoeding. En wanneer zo'n meervoudig gehandicapt iemand nou eigenlijk ondervoed is? Omdat ze nooit hebben kunnen lopen, hebben ze natuurlijk maar heel weinig spiermassa. Een van de bewoners is ongeveer 1.60m lang en weegt zo'n 40 kilo. Maar ja wat wil je met nauwelijks ontwikkeling van spieren in armen en benen.
Een andere bewoonster is juist erg dik, maar eet heel eenzijdig (ze lust alleen maar pasta met tomatensaus Lachen ) en eet geen tot nauwelijks groenten en fruit. Ook al is ze te dik, van haar zou je dus ook kunnen bedenken dat ze ondervoed is.
Je kunt aan deze mensen trouwens wel redelijk goed merken wanneer ze willen eten of wanneer ze niet meer hoeven. Maar ze kunnen je niet vertellen of ze zomaar, ergens halverwege de dag, honger hebben, of dat ze zin hebben in iets specifieks ofzo.
Nu zijn er naast het gewicht bepaalde andere kenmerken van ondervoeding maar ik vroeg me af of er ook een soort BMI (Body Mass Index) te berekenen is voor dit soort mensen. Omdat ze toch niet helemaal te vergelijken zijn met mensen die normaal mobiel zijn. Dan is de 'standaard' BMI berekening natuurlijk niet van toepassing.

Ik dacht, er komen hier op Bokt zo veel verschillende soorten mensen, wie weet is er hier iemand die me er meer over kan vertellen Cool
Ik ben benieuwd!