Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 18:47

Ben benieuwd wie hier antwoord op heeft, de site van de Informatie Beheer Groep blijkt niet erg duidelijk te zijn.

Ik overweeg een voltijd studie te gaan doen, wat zou betekenen dat ik dan mijn baan moet opzeggen, en zonder inkomen kom te zitten. Niet erg handig met een hypotheek en een eigen paard. Helaas is de betreffende studie alleen mogelijk in voltijd, deeltijd of duaal is dus geen optie.
Een weekendbaan is vast wel te vinden, maar dat is nooit voldoende om de kosten te dekken.
Ik heb eerder een jaar HEAO gevolgd (afgebroken na propedeuse ivm promotie op het werk, waar ook een voltijd studie aan vast zit), maar dat was deeltijd, en die heb ik zelf betaald.

Kom ik überhaupt nog voor enige studiefinanciering in aanmerking, of val ik helemaal buiten de boot, wat ik dus denk?

Ik word 30 in het jaar waarin ik de studie eventueel zou willen beginnen (beetje belegen voor een voltijdstudie, maar what the hell).

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:01

IBG schreef:
Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. [...]
Als je voor je 30ste studiefinanciering hebt ontvangen mag je tot je 34ste doorstuderen met behoud van studiefinanciering. Voorwaarde is wel dat je je studiefinanciering na je 30ste niet meer onderbreekt. Na je 34ste heb je geen recht meer op studiefinanciering.


Kortom: het zou nog precies kunnen. Overigens is stufi erg weinig, zeker als je het collegegeld er vanaf trekt. Wel kun je tegen gunstigere voorwaarden bijlenen. Kijk daar dus nog wel even goed naar.

Het maakt niet uit wat je eerder gestudeerd hebt, wel is de situatie anders als je eerder stufi hebt ontvangen, maar dat is dus blijkbaar niet het geval.

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 21:18

Ik ben al 30 als de studie aanvangt, helaas. Dit jaar aanmelden lukt niet meer.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:48

site ib-groep:

Je hebt recht op studfi als je begint voor je 30e verjaardag (dus stufi aanvragen voor je 30 gaat worden en de opleiding moet dan ook beginnen). Als je dit doet heb je recht op stufi tot je 34 bent. Je mag je studie echter niet tussentijds onderbreken dan vervalt je gehele recht. na je 34e heb je geen recht meer op stufi (dus ook niet als je nog bezig bent met studeren).

Vraag het anders eens na bij de infolijn van de ib-groep. Misschien is het een goed idee om nu al geld apart te leggen. Je kunt flink gaan sparen omdat je nu kunt gaan werken.

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:23

Dat is juist het vervelende: Ik wordt 30 VOOR de opleiding start.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:03

Dan zijn er 2 mogelijkheden: of je eerder inschrijven zodat de aanvang van de studie voor je 30ste is (dat kost welliswaar collegegeld maar dat zou op kunnen wegen tegen je stufi), of op zoek gaan naar alternatieve financiering. Misschien mag je wel lenen bij het IBG, dat weet ik niet? Ook dat moet te doen zijn, want stufi is 242 euro, dus je moet zowiezo aanvullende financien zien te regelen.

Vraag dit ook na bij de decaan / studieadviseur van je studie, misschien hebben zij mogelijkheden.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:18

Volgens mij kun je alleen lenen via IB als je al studiefinaciering ontvangt. Je kunt dan dus geen aparte lening afsluiten. Volgens mij weegt eerder inschrijven ook niet tegen de financiering die je later zult ontvangen.
Een collegejaar kost vaak al rond de 1500 euro en niet alle universiteiten laten je maar een deel betalen als je niet het hele jaar studeerd. Daar komt ook bij dat je wel kan aanmelden, maar niet altijd kan inschrijven. Dat kan volgens mij alleen voor een komend jaar. Er zijn studies waarbij je in februari kan instromen (erg weinig), misschien kan je daar dan inschrijven.
Dan zit je nog met het probleem dat je vanaf het moment dat je ingeschreven bent in het eerste jaar een bepaald aantal punten moet halen. Kom je hier niet aan dan vervalt de studiefinanciering als gift en moet je terugbetalen. Als jij inschrijft en niet studeert zal je dus nooit aan die punten komen.
Ik weet niet hoeveel studiefinanciering je krijgt als je rond de 30 bent, misschien gelden dan andere tarieven. Als je nog inwonend bent bij ouders en je hebt geen recht op extra omdat je ouders te weinig verdienen krijg je ongeveer 90 euro in de maand en ovjaarkaart. Als je uitwonend bent krijg je ongeveer 240 euro. Je kunt maximaal rond de 500 euro lenen per maand. Je betaald dan volgens mij iets van 3 procent rente en moet binnen 10 jaar aflossen.

Ik wil je niet nerveus maken maar ik ben zelf voltijd student van 21 jaar, woon nog bij mijn ouders en ontvang dus rond de 90 euro met ovjaarkaart. Ik heb een goed betaald bijbaantje, maar ik kan er niet en de studie en mijn paard van betalen. Ik heb met mijn ouders dus wat anders afgesproken.
Vergis je niet in wat alles kost. Het stopt niet bij 1500 euro schoolgeld. Ik was het eerste jaar ruim 750 euro aan boeken kwijt en dan kwamen er nog kosten bij van een labjas en bijna elk vak een syllabus (studiehandleiding en opdrachtenboek) van rond de 10 euro bij.

Ik wil je zeggen dat ik heel veel bewondering heb voor het feit dat je wilt gaan beginnen met een studie. Ik hoop dat je in aanmerking komt voor de financiering. Ik hoop voor je dat je het qua geld allemaal gaat redden. Misschien is een lening ergens een optie.

Ik zou de IBgroep ook even bellen als ik jou was. Ik heb ze ook wel eens aan de telefoon gehad en ze waren erg behulpzaam bij vragen die ik had.

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 12:27

Dank jullie wel voor deze antwoorden. Ik studeer momenteel ook, alleen dan fulltime via mijn werk (krijg dus salaris om te studeren), maar dit is toch niet wat ik wil. Heb ook een HEAO-propedeuse op zak, maar heb deze opleiding moeten afbreken voor de studie die ik nu dus volg.
Tsja, en nu heb ik dus die enorm leuke voltijd studie gevonden, maar ja, ik ben bang dat dat toch een probleem gaat worden, qua vaste lasten, ik zal op kamers moeten (heb eigen huis maar de studie is veel te ver weg om elke dag heen en weer te reizen), studiefinanciering ga ik uitzoeken, maar ik verwacht gewoon niet dat ik daarvoor in aanmerking kom, en er zal ook brood op de plank moeten komen. Lening is een optie, maar aangezien ik niet thuis ben in de mogelijkheden van studiefinanciering wil ik dat eerst uitgezocht hebben.
Alternatief: een ook leuke deeltijd-studie. Zeer waarschijnlijk de betere optie. Maar daar moet ik nog even over nadenken.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:46

Ik wens je veel succes met het maken van een keuze. Nogmaals: erg knap dat je er weer helemaal voor gaat. Ik blijf dit even volgen, ik hoop dat alles goed voor je uitpakt en dat je niet al te erg bent geschrokken van mijn reactie!

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 21:56

Nee hoor, ben je mal, ik ben er niet van geschrokken. Ik weet wat het leven kost, en ook wat studeren kost (heb mijn jaar HEAO zelf betaald). Maar ik vind het erg leuk, dus ik heb het er wel voor over. Je wordt er nooit slechter van, denk ik maar.

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:50

In welke studie ben je geintresseerd? Bij sommige opleidingen kun je januarie instromen.

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:36

Dat kan niet bij deze studie, hij start alleen in september.

pubelia

Berichten: 9997
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:40

Volgens mij voordat je 30 bent heb je er recht op...

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Studiefinanciering voor iemand van bijna 30?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:05

Nijntje, meestal februari, dan begint het 2e semester. IBG houdt ook februari aan.

Jiehaaa: ga in elk geval met de decaan/studievoorlichter/whatever praten. Die kennen de routes, die weten wat er mogelijk is en kunnen je daarbij helpen. En vaak zijn er veel mogelijkheden / regelingen die je zelf over het hoofd ziet.