Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:13

Iemand die een goede tip heeft voor me ? Ik heb een C.V. nodig dat "opvalt", m.a.w. dat er tussen uitsteek tussen de 20 andere, zodat ze na die 20 gesprekken mij onmiddellijk herinneren. Iemand van binnen de firma die ik toevallig ken, zei me van een foto op het C.V. te zetten, is dit gebruikelijk ? (ik heb het namelijk nog nooit gedaan) En zo ja, wat voor een foto dan, een soort pasfoto ?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:19

Volgens mij is dat niet gebruikelijk...

Maar waarom wil je er zo graag uitspringen? Om eerder die baan te krijgen? Het lijkt mij ook wel dat zo'n bedrijf naar de ervaringen enz kijkt en niet alleen naar een leuke CV Knipoog

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:20

Een kennisje van me heeft een keer haar C.V. en sollicitatie brief op groen papier gedrukt.
Reken maar dat die opviel. Ze heeft de baan trouwens ook gekregen. Vork

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:29

Ja dat dacht ik toch ook al dat dat niet gebruikelijk was (vind het namelijk ook een beetje stom om mijn foto er in te plakken zo fotogeniek ben ik niet Haha! )

Tja, dat was me aangeraden door de contactpersoon die verantwoordelijk was voor die functie dat mijn C.V. er uit moest springen inderdaad. Ik zit me nu onnozel te denken op vanalles en nog wat, maar het moet ook serieus overkomen natuurlijk. Misschien inderdaad een iets of wat andere kleur van briefpapier... of een andere lay-out ofzo ...

Het is namelijk zo (het gaat trouwens om een staatsplaats), we hebben met ontzettend veel mensen verschillende testen moeten afleggen, waarna er telkens afvielen, we zijn nu over met 19 voor 10 plaatsen ongeveer, en volgende maand gaan alle interviews door tijdens 1 week. Daarbij moet je een C.V. meebrengen. Een maand later komt de commissie pas samen die beslist wie doorgaat. Daarom had die man mij aangeraden om een foto er op te zetten, zodat ze na een maand mij onmiddellijk terug herinneren Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Dani001 op 25-08-06 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:32

Ik zou ook kiezen voor een andere kleur en layout, als het maar niet te druk is..

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:28

Dani001 schreef:
Tja, dat was me aangeraden door de contactpersoon die verantwoordelijk was voor die functie dat mijn C.V. er uit moest springen inderdaad. I


Grotere hint kan je niet krijgen van iemand!
Als hij verantwoordelijk is daarvoor, DOEN!

Maar zorg dat je tijdens het gesprek al opvalt, blijft de naam ook wel hangen (en dus bijbehorende CV)

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 14:30

Maar hij zit niet mee in de jury vandaar dat ik nog twijfel. Ik ga maar eens een versie met en één zonder maken, en eens laten zien aan verschillende mensen denk ik.

In ieder geval wel bedankt voor jullie reply's!!

Veirl

Berichten: 19817
Geregistreerd: 08-01-03

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:15

In Legally Blonde volgens mij, heeft ze hem roze. Doe dat. Haha! Valt vast op!

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:18

hahahaha met een beetje parfum Haha! Zou wel opvallen ja, maar of dat de manier is Verward Het gaat namelijk om een plek in het leger, dus ik vrees dat dat niet zo zou werken Haha!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:57

Misschien valt het op als je een luxe soort papier kiest. Ga naar een boekhandel en haal papier met ribbels, of gebroken wit met lijntjes etc. Dat is niet te druk maar je cv voelt alleen al anders. Brief en CV zijn natuurlijk van dezelfde soort papier.

Verder zorg voor een duidelijk cv. Dus alle hoofdonderwerpen in het zwart en dikgedrukt (opleiding, werk). En de tip die ik ooit kreeg is om cijfers te vermelden. Als je goede cijfers hebt gekregen voor een stage of afstuderen zet dat er dan bij! Alles onder een 7 zet je nooit op je cv.

Een foto zou ik zelf nooit doen (heb gehoord van een klasgenoot waarvan de foto de hele afdeling rondging). Maar als het je echt wordt aangeraden. Scan de foto wel in dat staat netter. Natuurlijk zorg je voor een zakelijke foto (dus nette kleding,haar, make-up en niet te hard lachen).

Verder zou ik interessante zaken apart vermelden (bijvoorbeeld dat je leiding hebt gegeven bij de scouting/plaatselijke voetbalclub, of dat je gek bent op reizen etc) Beetje afstemmen op de functie dus. Dat je gek bent op paarden en borduren (noem maar wat) kan je beter weglaten, daar zit niemand op te wachten.

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 16:15

Ja duurder papier is wel een goed idee, daar zat ik ook al aan te denken ipv gewoon wit.

En tja, die foto ga ik dan maar even laten maken, dan kan ik nog zien hoe t staat.

Dank je wel voor je tips!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:24

Toevallig hoorde ik gister zoiets vaags. Doordat ik altijd zo goed mijn best Clown heb gedaan op school (HBO) en ik nog iets te goed heb van de school, kon ik een certificaat krijgen waarop staat dat ik goed gedrag heb vertoond.
Dat zou goed op mijn CV staan volgens die vrouw.
Dus misschien kan je ergens een Certificaat wegens goed gedrag halen ergens Haha! Ik vind het maar vreemd, valt in mijn ogen wel op als je het op je CV zet. Een bepaald gevoel voor humor heb je dan wel! Haha!

Sarah_
Berichten: 579
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:08

Ik zou het absoluut niet op een gekleurd vel printen!
maak een mooie (opvallende) layout!

en als je niet zeker bent van die foto, kun je hem klein in je layout verwerken.. beetje creatief doen en dan komt het wel goed Ja

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 14:07

Bedankt allemaal voor jullie reacties hoor! Ik heb m intussen al even vooraf laten nazien, en hij had er geen opmerkingen over. Afwachten maar nu ...

Anoniem

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:56

Een CV met foto's, op gekleurd papier etc valt inderdaad op. Maar wel in de negatieve zin.

Je CV moet opvallen door wat jij gedaan hebt in je loopbaan. Je moet je CV niet moeten opleuken, dan moet je toch eens bij jezelf gaan denken of je niet eens een wat meer serieuze draai aan je carriere wilt geven.

Als wij een CV binnen krijgen op een gekleurd velletje, dan gaat hij direct het ronde archief in. Een CV met foto net zo goed.

Een CV valt ons op, op het moment dat het een goed verzorgt CV is, dus alles in dezelfde fonts ed. Goed op orde, geen gaten.

Anoniem

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:29

Ik heb een pasfoto op mijn CV en dit wordt erg gewardeerd altijd

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:30

Roze papier en parfum erop spuiten. Heb ik zelf nooit gedaan hoor.

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 23:56

Sorane schreef:
Een CV met foto's, op gekleurd papier etc valt inderdaad op. Maar wel in de negatieve zin.

Je CV moet opvallen door wat jij gedaan hebt in je loopbaan. Je moet je CV niet moeten opleuken, dan moet je toch eens bij jezelf gaan denken of je niet eens een wat meer serieuze draai aan je carriere wilt geven.

Als wij een CV binnen krijgen op een gekleurd velletje, dan gaat hij direct het ronde archief in. Een CV met foto net zo goed.

Een CV valt ons op, op het moment dat het een goed verzorgt CV is, dus alles in dezelfde fonts ed. Goed op orde, geen gaten.


Tja ik weet niet of dit helemaal klopt (misschien dat België en Ned verschilt qua gewoontes, een brits model is ook geheel anders kan misschien), want dat van die foto heb ik nagevraagd bij iemand die een hoge functie heeft binnen een bedrijf in Belgie (Amerikaans bedrijf) en dat zou wel nog gedaan worden, aangezien er tegenwoordig anders een foto genomen wordt bij het interview.

Wat betreft dat gekleurde papier, tja ik zou ook niet voor een kleur gaan, maar ik bedoelde iets van gebroken wit, met een luxueuzere textuur.

En wat betreft het opvallen, ja in eerste instantie ben ik het helemaal met je eens, maar als je enkel nog met de beste 19 kandidaten uit over de 100 inschrijvingen met enkel universitairen, daar verwacht je van iedereen een verzorgd CV en dan moet je er toch met iets uitspringen.

@ zachtblauw : Nagelbijten / Gniffelen dat was een grapje hoor, we waren even afgedwaald naar de film Legally Blonde!

Maar goed, de een zegt natuurlijk dat het zomoet en de ander zegt dat het zo moet, er zijn natuurlijk geen vaste regels. Bedankt voor alle tips alvast, en ik laat het wel even weten hoe het gegaan is!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 00:35

flowerxxx schreef:
Dat je gek bent op paarden en borduren (noem maar wat) kan je beter weglaten, daar zit niemand op te wachten.

Ik heb al een aantal keren tijdens sollicitatiegesprekken positieve reacties gekregen op de hobby's die ik op mijn cv heb staan. Levert soms geanimeerde gesprekken op en in een aantal gevallen kreeg ik ook de baan (het werkte dus iig niet tegen me Knipoog ).

Verder heb ik ook een enooooorm gat in mijn cv: ik ben zeven maanden in Australië geweest en dat was niet voor studie of stage. Knipoog

Sorane, je kunt het je misschien moeilijk voorstellen, maar niet bij iedere organisatie gaat het er zo strikt formeel ('zakelijk') aan toe als bij de organisatie waar jij werkt. Het ligt er maar net aan in welke branche en/of naar welke functie je solliciteert en wat daar al dan niet gewaardeerd wordt. Hetzelfde geldt overigens voor kleding tijdens een sollicitatiegesprek, de dresscode is niet standaard een (mantel)pak. Maar daar is al tot in den treure over gesproken in andere topics.

Zelf vind ik uit jezelf een pasfoto bij een cv voegen wat 'Amerikaans' overkomen, maar het is mij wel eens gebeurd dat mij werd gevraagd om een pasfoto mee te sturen. Ik heb het zelfs twee keer meegemaakt dat degene met wie ik het gesprek had een foto van mij maakte. Dat was voor opname in een bestand van (freelance) redacteuren, de betreffende bureaus vonden het prettig om een gezicht te hebben bij de mensen met wie zij werkten. Maar goed, dat was dus wel op hun eigen initiatief.

Anyway, tip voor de TS (al zie ik dat je de boel al hebt verstuurd): een heldere, overzichtelijke structuur zorgt er IMO al voor dat je cv positief opvalt. Gebruik vetgedrukte kopjes (niet onderstreept, je kunt ook overdrijven Knipoog ), zorg ervoor dat alles netjes onder elkaar staat en in de juiste 'rubriek', werk eventueel met tabjes e.d.

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:20

Ja dank je, dat heb ik inderdaad gedaan. De persoon bij wie ik het heb laten nakijken had in ieder geval geen opmerkingen, dat is ook al iets.

Afwachten nu he ... Ik laat in ieder geval iets weten!

Daf

Berichten: 1249
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Iets wat je C.V. (positief) doet opvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:32

Ik gebruik altijd zacht geel papier wat net iets dikker is dan gewoon print papier (boekwinkel) en ik print altijd in donkerblauwe inkt, dat staat chiquer dan zwart (zwart vind ik vaak zo hard). Ik heb er wel een pasfoto bij geplaats idd ingescand en rechtsboven erbij gezet. Voordeel is dat de mensen dan gelijk zien of je representatief overkomt. Is natuurlijk wel een moment opname, maar de 1e indruk is wel altijd het belangrijkst.

Zo heeft het mij een goede baan opgeleverd bij een gerenomeerd notariskantoor, dus......