Politieopleiding -> Politie te paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:16

Ik ben aan het overwegen om bij de politie te gaan. Nu probeer ik het een en ander te vinden over de opleidingen, maar goed, na verschillende pagina's zoals politie.nl e.d. te bekeken hebben, ben ik nog niet veel wijzer, dus, vandaar dat ik mijn vraag ook maar hier stel. Ik ben in het bezit van een havo diploma, en als het goed is eind dit jaar ook van een dierverzorging mbo niv.4 diploma. Ik zou graag willen weten wat voor politie opleidingen ik zou kunnen volgen, op zowel mbo of hbo niv en hoe het in zijn werk gaat wanneer je wil doorstromen naar de opleiding voor politie te paard. Wat ik weet is dat je verplicht een jaar politieervaring moet hebben voordat je te paard kunt gaan volgen. Ik hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven.

Groetjes Rianne

Mri

Berichten: 15310
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:18

als ik jou was zou ik informatie inwinnen bij de politie zelf.
Er zijn erg veel verschillende opleidingen bij de politie, zowel op HBO als op MBO niveau.

Succes!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:20

sta erbij stil dat de loting voor politie te paard heel streng en zwaar is, er is maar een minime kans dat je erbij zit.
Voordat je uberhaubt aan de loting mee mag doen, moet je eerst (na je opleiding) 4 jaar 'straatervaring' hebben.
Dit laatste heeft mij tegengehouden, in combinatie met de strenge loting.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:21

Hoe word ik een politieagent?

Politie man-vrouw word je niet zomaar. Daar moet je wel wat voor doen. Je moet een diploma van het MAVO of VBO halen. Voor agent mag het zelfs op C-niveau. Om inspecteur of inspectrice te worden, moet je een diploma van het VWO hebben. Natuurlijk speelt je leeftijd ook een rol. Je moet 17-18 zijn.

Daarna komt er een selectie.In de selectie kijken ze onder andere of je slim bent, goed kunt leren, eerlijk bent, niet snel boos wordt, niet te verlegen bent, een goede conditie hebt en gezond bent. Als je voor dit allemaal een voldoende haalt dan mag je naar de politieschool. Het regiokorps bepaalt dit.Daar leer je bijvoorbeeld alle wetten, hoe je met mensen moet omgaan (ook vervelende, gewelddadige en dronken mensen) en wat je wel en niet mag doen. Sportlessen mogen hierin niet ontbreken.Dit is niet alleen belangrijk om een goede conditie te krijgen of te houden. Wat dacht je van jezelf verdedigen. Dit is natuurlijk erg belangrijk. Ook leer je omgaan met een wapenstok en handboeien.Voor de meeste functies leer je ook met een pistool om te gaan. Hoe moet je schieten, maar vooral wanneer mag of moet je schieten en wanneer niet.Het is belangrijk dat je dit weet, want niets is zo erg als een fout van jou als politieagent wanneer het niet nodig is geweest of een gebrek daarvan.

Wanneer ben je klaar? Dat hangt helemaal af van je functie. De ene duurt langer dan de andere. Dit kan variƫren tussen 6 maanden of 16 maanden, maar ook 4 jaar.

Even in korte lijnen hoe de sollicitatieprocedure werkt.

Voordat je met de opleiding of het werk kunt beginnen wordt beoordeeld of je hiervoor geschikt bent.Dit doen we in een selectieprocedure die bestaat uit:

het intellectuele capaciteiten onderzoek
psychologisch onderzoek
het fysiek motorisch onderzoek
het medisch onderzoek
Als je een uitnodiging krijgt voor de eerste selectie krijg je ook de andere informatie over de selectie en dergelijke.

De selectieprocedure:

1.Eerst wordt nagegaan of je aan de formele eisen voldoet die je al moet hebben voordat je een selectie ondergaat.

2.Nadat je hiervoor geschikt bent, kom je naar een voorlichtingsavond waar je vanalles uitgelegd krijgt.

Als je het hiernaar nog steeds wilt dan vul je het selectieformulier in.

3.De selectieprocedure voor alle personen bestaat uit 2 delen.

Deel A: testjes.

Dit gedeelte duurt een hele dag. Je krijgt onder andere een taaltestje. Ook word je getest op sociale gebieden en of je stressbestendig bent en dergelijke. Ook krijg je een sporttest om te kijken hoe je conditie eruit ziet.

Deel B: psychologisch onderzoek.

Dit gedeelte duurt een dagdeel.Hier wordt dieper ingegaan op gedrag, hoe denk je over dingen enz. Je krijgt situaties voor je waarbij jij moet zeggen hoe je zou handelen. Men wil weten in hoeverre jij geschikt bent voor dit beroep.

Daarna volgt een rapport over jouw selectie.

Hierna volgt eventueel een afrondingsprocedure en een medische keuring.

Als alles goed verloopt ga je in opleiding en dan gaat het allemaal echt gebeuren!!!

Zoals je hebt gemerkt gaat er dus heel wat vooraf, voordat je bij de politie kunt. Het is een leuk maar ook risicovol beroep en daarom moeten er de juiste mensen uitgepikt worden die hiervoor geschikt zijn.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:22

Kijk eens op www.politie-werving.nl
Hier vind je veel informatie, oa de opleidingen die je bij hen kunt volgen.
Je vraag kun je ze ook stellen via de e-mail, je krijgt vrij snel een duidelijk antwoord van ze terug.

Succes!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:24

Hoe kom je als ruiter bij de Bereden Politie?

Allereerst ben je gewoon politieagent. Dat betekent dat je na een 4-jarige opleiding bij de politie gewoon gaat werken bij de politie. Na ongeveer 4 jaar gewerkt te hebben, kun je, als er een vacature is, intern solliciteren naar een baan bij de Bereden Politie. Vaak zijn er veel gegadigden voor zo'n positie.

Iemand die bij de Bereden Politie wil hoeft geen Z te kunnen rijden. Het is belangrijker dat iemand over ruitergevoel beschikt. Rijervaring is natuurlijk nooit weg. De selectie voor een baan bij de Bereden Politie bestaat uit een rijtest. Je moet dan op L niveau kunnen dressuurrijden en ook een sprongetje maken. Je moet zelfstandig je paard kunnen opzadelen en losrijden. Tenslotte moet je niet bang.

De opleiding voor een ruiter bij de Bereden Politie varieert van 6 weken tot 9 maanden. Dat is afhankelijk van de rijervaring. Tijdens de opleiding wordt er veel aandacht besteed aan dressuur, springen en krijgen de cursisten ook zitlessen. Buitenritten vormen een belangrijk onderdeel van de opleiding omdat je dan dingen tegenkomt die je ook in het werk kunt tegenkomen.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:51

Dank jullie voor de reacties Lachen
4 jaar? Dat is best veel! Zowiezo lijkt een baan bij de politie me ook wel leuk, je moet toch wat. Iets met dieren vind ik verder niet, qua geschikte studie, en ik moet wel wat vinden wat een beetje bij me past, en, waar werk in is. Dus dat is opzich niet zo'n groot probleem. Maar zal s proberen bij de poltie zelf. Iemand voor die tijd enig idee of er ook opleidingen te doen zijn in Groningen?

Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:55

je bent eerst gewoon politie agent, moet je wel 4 jaar op staat loopen en andere dingen doen daarna kan je naar de berede politie, je kan ook naar de marusisee, zit je er binnen een paar maanden in.. (kennis van me had me dat aangeraden, die is hooftcommadant ofzo bij de marususee)

Lilian__

Berichten: 2177
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Nunspeet

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:57

Citaat:
De opleiding voor een ruiter bij de Bereden Politie varieert van 6 weken tot 9 maanden. Dat is afhankelijk van de rijervaring. Tijdens de opleiding wordt er veel aandacht besteed aan dressuur, springen en krijgen de cursisten ook zitlessen. Buitenritten vormen een belangrijk onderdeel van de opleiding omdat je dan dingen tegenkomt die je ook in het werk kunt tegenkomen.

klopt de politie komt altijd langs onze stal als ze het bos in gaan Tong uitsteken

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:01

Politie zou de straat op moeten Tong uitsteken In het bos zijn andere enge zaken dan in de stad Tong uitsteken

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:11

Een kennis zit bij de politie. En het is heel erg moeilijk om bij de bereden politie te komen! De loting is heel zwaar en er komen maar af en toe plaatsen vrij. Verder moet je ook conecties hebben bij de afdeling bereden. Ook moet je verhuizen naar de randstad omdat daar de opleiding zit. En in de randstand is er natuurlijk het meeste werk voor de bereden politie. Hou er rekening mee dat je als een soort ME gaat dienen in conflictsituaties! Ook hoorde ik dat je maar voor een bepaald aantal jaar bij de bereden kunt werken. Daarna moet je weer gewoon aan het werk. Ga niet bij de politie omdat je bereden wilt worden. Je moet er echt bij gaan voor het beroep zelf.

Anoniem

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:59

Ik ben hondengeleider bij de politie en het werken met paarden bij de politie lijkt me dus geen klap aan
Een paard beperkt je ongelooflijk in je werk, je kan moeilijk iemand aanhouden terwijl je paard zit, je kan geen panden naar binnen gaan, het gebied waar binnen je werkt is heel beperkt (als er 10 km verderop wat gebeurd kun je daar al niet naar toe), zelfs iets simpels als even snel naar het toillet gaan wordt met een paard al ingewikkeld Haha!
Ook in de winter met kl*teweer zit je uren op je paard te hangen en je inzetten zijn voornamelijk bij voetbalwedstrijden, koop en stapavonden.
Moet er echt niet aan denken
Zie het nut van paarden bij de politie best in maar ik hoef er niet op te zitten Haha!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:39

Als je mazzel heb kan je over 8 jaar bij de beredenen maar dan moet je nog maar het geluk hebben dat je word ingeloot. En eerst wachten voordat je uberhaud word aangenomen bij de politie zelf.
Zelf lijkt me bij de beredenen niks, ja het is leuk als je naar een voetbalwedstrijd of ander evenement mag maar de dagen dat er niks is kan je je paard een beetje rijden en poetsen.
Leuk als hobby maar om dr nou hele dagen mee bezig te zijn lijkt me toch minder worden op een gegeven moment.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:46

Ik moet morgen op intakegesprek.
Dat is dus het eerste onderdeel waar je doorheen moet omdat je daar al op afgewezen kan worden.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:14

Succes, laat even weten hoe het gegaan is?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:30

Het lijkt me helemaal het einde om de paarden vd BP op te leiden!

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:46

Quarterh0rse schreef:
Succes, laat even weten hoe het gegaan is?


Thanks! Natuurlijk... Haha!

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:13

Nistria schreef:
Het lijkt me helemaal het einde om de paarden vd BP op te leiden!


Dat doen de agenten van de bereden politie zelf. Ze politie koopt gewone paarden die aan de voorwaarden voldoen. De opleiding en training gebeurd door de vaste agent die het paard gaat berijden en verzorgen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:22

En Tooske, ben je toevallig al geweest? Haha! Bloos

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:37

Nope ga zo weg!

Anoniem

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:38

Veel succes Ja

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:05

succes Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:12

Succes zet hem op! Knipoog

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:16

mijn vriend is net in zijn 2de week en heeft ook al een vooropleiding afgerond waar ik nu mee bezig ben.

het is wel erg zwaar en je moet alles er wel om kunnen laten.
maar dat komt vast wel goed

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Politieopleiding -> Politie te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:25

Nou viel me eigenlijk alles mee.
Intake met 2 meiden waarmee ik gewoon gezellig wat mee heb gekletst. Tis ook nog geen keuring natuurlijk meer een eerste indruk.
Ze stelde wat vragen en daar kon ik best goed op antwoorden!
Hoor eind van de week of ik door ben.