HBO studie vervolgen na negatief advies eerste jaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

HBO studie vervolgen na negatief advies eerste jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 00:50

Stel je doet HBO en je haalt het eerste jaar niet (bindend negatief studie advies). Hoe ziet dan het vervolg eruit? Mag ik dan na dat jaar opnieuw beginnen op dezelfde school met dezelfde opleiding? MOet ik ergens anders heen en mag ik uberhaubt het nog een keer proberen? Ik heb op internet gezocht maar kan het niet vinden...........

Wie weet het?

JW18

Berichten: 1185
Geregistreerd: 19-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 01:00

nee, bij ons is het zo (ik zit op Windesheim Zwolle) dat als je een bindend negatief studieadvies krijgt je niet de zelfde opleiding mag doen op de zelfde school. Je mag dus wel een andere opleiding volgen op de betreffende opleiding. Als je dus dezelfde opleiding weer wilt volgen moet je je op een andere hoge school aanmelden.

Succes.

Jan Willem

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 01:01

Dat is bij elke opleiding weer anders geloof ik

haike
Berichten: 13526
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 01:58

JW18 schreef:
nee, bij ons is het zo (ik zit op Windesheim Zwolle) dat als je een bindend negatief studieadvies krijgt je niet de zelfde opleiding mag doen op de zelfde school. Je mag dus wel een andere opleiding volgen op de betreffende school. Als je dus dezelfde opleiding weer wilt volgen moet je je op een andere hoge school aanmelden.

Succes.



Dit bij ons, HAS Den Bosch, ook zo geregeld. Denk dat eigenlijk overal wel is, want is niet voor niks bindend.

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:40

Bindend is bindend ja En dat is gewoon landelijk geregeld.

Ik had ook negatief advies, daarna ben ik naar een andere school gegaan, die bleek toch niet leuk, en ik wilde weer terug. Toen heb ik dat negatief bindend studie advies 'aangevochten' doordat er persoonlijke omstandigheden waren , toen mocht ik weer terug komen.

Toen heb ik het dat jaar wel gehaald, alles, helemaal... en toen ben ik weer weggegaan...

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:45

Marjo82 schreef:
Bindend is bindend ja En dat is gewoon landelijk geregeld.

Toen heb ik het dat jaar wel gehaald, alles, helemaal... en toen ben ik weer weggegaan...


snap hem niet

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:16

hihi wat snap je niet?

Oke, deed eerst de hes, daar had ik negatief bindend studie advies, toen deed ik communicatie, dat was niet leuk, en ik wilde mijn propedeuse behalen om naar de uni te gaan, maar mijn vader ging niet nog een andere school betalen, mijn enige optie was dus dan om of communicatie af te maken of terug te gaan naar de hes, dat heb ik geprobeerd (dmv persoonlijke omstandigheden (die wel waar waren hoor, maar ik heb het studieadvies eerst niet aangevochten omdat ik helemaal niet wilde blijven)) En toen mocht ik dus weer terug op de hes, en heb ik mijn propedeuse (wat ik bedoelde met alles/helemaal, want dat was wel een eis) behaald, en toen ben ik van school af gegaan...

pfoeh lang verhaal

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:19

Bij ons is het zelfs zo dat wie een bindend negatief advies heeft voor geschiedenis ook niet naar een andere locatie mag om daar de propedeuse geschiedenis te behalen. Wel mag je een ander vak doen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:21

De bedoeling van zo'n negatief bindend studie advies is juist dat je je niet opnieuw kunt inschrijven voor dezelfde studie.
Op de Universiteit Utrecht kan dat pas weer na 3 jaar, wel kun je dezelfde studie gaan doen op een andere universiteit of een andere studie op dezelfde universiteit.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:47

Op het hbo is een negatief bindend advies ook echt bindend. Je mag dus op dezelfde school niet meer die opleiding doen. Wel mag je naar een andere hogeschool om het daar opnieuw te proberen. Sommige hogescholen met meerdere locaties hebben trouwens wel 1 beleid (denk aan grote scholen als INholland of Saxion). Het kan zijn dat je daar op geen enkele vestiging meer die betreffende opleiding mag doen.

Iedere hogeschool heeft een examencommissie. Als jij persoonlijke omstandigheden hebt en die kunt bewijzen is er soms een uitzondering mogelijk.

Ik vind dat scholen strak moeten vasthouden aan het bindend advies. Bij ons op school gaat 40% er in het 1e jaar uit. Een paar mensen mochten via persoonlijk omstandigheden toch nog eens proberen. Maar die hebben het niet gered.

Bedenk dat je alle vakken die je in het 1e jaar niet haalt in de 2e opnieuw moet doen. Je bent er vaak al een half jaar of meer uit de stof. Dit kan betekenen dat je het hele vak (met colleges ) opnieuw moet gaan volgen. Dit alle moet naast je eigen progamma voor het 2e jaar. Ik zie bij heel veel studenten dat het niet lukt.

Ook ben je verplicht aan het einde van je 2e jaar je P te hebben. Haal je dat niet dan is men wettelijk verplicht je alsnog naar huis te sturen.

Op de uni werken de adviezen trouwens wel anders.

Informeer altijd hoeveel punten je in het 1e jaar moet halen!! Dit kan heel erg verschillen per school (in mijn geval 52 van de 60 als ik naar nijmegen was gegaan had ik 45 van de 60 moeten halen en in rotterdam 40 van de 60)

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:52

Ik moet ook zeggen dat er vaak een reden is voor het negatief bindend studieadvies. Ik mocht wel terugkomen wegens persoonlijke omstandigheden, maar eerlijk gezegd vond ik de studie gewoon niet zo leuk. Omdat ik opeens MOEST, omdat ik toch iets wil afmaken en mijn vader gewoonweg anders niet wilde betalen/helpen MOEST ik van mezelf die studie doen.

Op de uni zijn er ook een paar vriendinnen van mij die idd ook negatief advies hadden maar wel mochten blijven door persoonlijke omstandigheden, maar die hebben het idd ook niet behaald...
dit is overigens wel op een studie met weinig mensen! Dat scheelt ook

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:48

Als ik een bindend afwijzend studieadvies krijg, mag ik deze opleding niet meer op de zelfde school doen.
Ik studeer voeding aan de HvA en denk dat het dan geldt voor de hele Hva.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:50

flowerxxx schreef:
Op het hbo is een negatief bindend advies ook echt bindend. Je mag dus op dezelfde school niet meer die opleiding doen. Wel mag je naar een andere hogeschool om het daar opnieuw te proberen. Sommige hogescholen met meerdere locaties hebben trouwens wel 1 beleid (denk aan grote scholen als INholland of Saxion). Het kan zijn dat je daar op geen enkele vestiging meer die betreffende opleiding mag doen.

Iedere hogeschool heeft een examencommissie. Als jij persoonlijke omstandigheden hebt en die kunt bewijzen is er soms een uitzondering mogelijk.

Ik vind dat scholen strak moeten vasthouden aan het bindend advies. Bij ons op school gaat 40% er in het 1e jaar uit. Een paar mensen mochten via persoonlijk omstandigheden toch nog eens proberen. Maar die hebben het niet gered.

Bedenk dat je alle vakken die je in het 1e jaar niet haalt in de 2e opnieuw moet doen. Je bent er vaak al een half jaar of meer uit de stof. Dit kan betekenen dat je het hele vak (met colleges ) opnieuw moet gaan volgen. Dit alle moet naast je eigen progamma voor het 2e jaar. Ik zie bij heel veel studenten dat het niet lukt.

Ook ben je verplicht aan het einde van je 2e jaar je P te hebben. Haal je dat niet dan is men wettelijk verplicht je alsnog naar huis te sturen.

Op de uni werken de adviezen trouwens wel anders.

Informeer altijd hoeveel punten je in het 1e jaar moet halen!! Dit kan heel erg verschillen per school (in mijn geval 52 van de 60 als ik naar nijmegen was gegaan had ik 45 van de 60 moeten halen en in rotterdam 40 van de 60)



sluit ik me helemaal bij aan.. (misschien omdat ik dezelfde opleiding doe, maar toch..)