Leuke werkvormen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Leuke werkvormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:38

Ik ben nog eens aan het kijken wat voor leuks ik met de leerlingen kan doen, waar ze ook iets aan hebben. Heeft jouw docent ooit iets origineels gedaan, wat je hartstikke leuk vond om te doen?

Ik geef geschiedenis, gericht op VMBO en onderbouw HAVO-VWO.
Het mag gaan om bijv. de introductie van een onderwerp, maar ook om iets leuks waarmee je de stof beter begreep, of een leuke manier waarop je zelf ging kijken naar hoe je de volgende keer beter kunt leren/werken in de klas.

Ik hoop leuke ideetjes op te doen

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:46

eh mijn geschiedenis leraar stond altijd zingent voor de klas (mss een idee) maar die versprak zich ook expres heel vaak, we gaan het over een lijk hebben wat voor lijk een huwelijk enz meer van die zinnetjes als introductie op t onderwerp.
owh jah en rijmpjes had die ook heel veel. was gewoon altijd erg gezellig en grappig in de lessen en daardoor bleef er vrij veel hangen en werd t nog intressant ook

saltpepper
Berichten: 343
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:27

Er bestaat een werkvormenboek:

Het didactische werkvormenboek, J. Winkels & Piet Hoogeveen. Het boek is ongever 30.-, maar kijk eens op marktplaats, daar is het vast wel goedkoper te vinden!

Succes,

Greetz mexxiemaal

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 16:37

Dank je wel!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:06

Ik heb weleens een geschiedenisleraar gehad die in z'n eentje een heel grieks leger nadeed, met paarden en al .
Maar hij was dan ook een beetje raar.
Best moeilijk om iets leuks te verzinnen! Wat je iig niet moet doen is alleen maar je standaardverhaaltje afdraaien zonder iets erbij, maar als je dat van plan was had je dit topic natuurlijk ook niet geopend .

Voor de introductie van een onderwerp is het misschien wel leuk om een toepasselijke film te bekijken, bijv. Anne Frank. Maar weet niet of er overal een film bij te vinden is. Aan het eind van de periode waarin het onderwerp behandeld is, kun je dan een vergelijking maken met de film. Wat had er wel echt kunnen gebeuren en wat is gewoon door de filmmakers bedacht?